Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 Terve! Upeita koneita on täällä nähty jo paljon ja toivottavasti nähdään jatkossakin! Nyt heräsi kiinnostus, josko joku kynnelle kykenevä voisi laittaa kuvia lennonjohtotornista ja tutkan puolelta, lähinnä laitteista! Ja olisi erittäin mukavaa lukea myös lennonjohdon ja tutkan arkipäivästä ja rutiineista! (Mikäli tämä on luvallista?) Mukavaa päivää! -Kaitsu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 Epäilen suuresti. Se on jo paljon että sinne pääsee ylipäätänsä käymään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 Onhan täällä foorumilla ainakin pari tornissa työskentelevää. Ei sen siis vallan mahdotonta luulisi olevan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 Terve! Upeita koneita on täällä nähty jo paljon ja toivottavasti nähdään jatkossakin! Nyt heräsi kiinnostus, josko joku kynnelle kykenevä voisi laittaa kuvia lennonjohtotornista ja tutkan puolelta, lähinnä laitteista! Ja olisi erittäin mukavaa lukea myös lennonjohdon ja tutkan arkipäivästä ja rutiineista! (Mikäli tämä on luvallista?) Mukavaa päivää! -Kaitsu Tuolta saa ainakin vähän tietoa lennonjohtajan työstä ja työpäivästä: http://www.finavia.fi/toihin_lennonjohtaja Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 SLJY:n sivuilta löytyy tuollainen noin ensihätään jos ei ollut tiedossa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 Epäilen suuresti. Se on jo paljon että sinne pääsee ylipäätänsä käymään. Eihän se paljoa vaadi, että tornissa pääsee käymään. Ainakin hiljaisemmilla "maakuntien" lentoasemilla sen kun soittaa torniin ja kysyy pääseekö tutustumaan ja pääseehän ilmailijat muutenkin käymään tornissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 Jossain onnistuu helpolla, toisaalla hankalammin. Tässä pieni panoraama Seinäjoelta muutaman vuoden takaa, Myöhemmin voi löytyä muutama Kittilästä. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 Kelpaisiko tällainen, lokakuussa 2008 [ attachment removed / expired ] paikkaa ei tarvinne sanoa, selvinnee ruuduista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 Oon puolestani joskus kavereitten kanssa pääsyt kattomaan millaista "ruudussa" on. Tää on kuvattu lähellä Pirkkalaa. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2009 Muutama Kuopiosta joulukuulta... Pian käytöstä poistuvat tutkatyöpisteet, uudet työpisteet olivat jo lähes valmiina siinä vieressä. [ attachment removed / expired ] Tarkkuuslähestymistutka, eli PAR, on sotilaskenttien erikoisuus. [ attachment removed / expired ] Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2009 Oon puolestani joskus kavereitten kanssa pääsyt kattomaan millaista "ruudussa" on. Tää on kuvattu lähellä Pirkkalaa. Noin vähän täppiä? Tässä "hieman" enemmän. Paikkaa voi arvailla. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2009 Kuopijoo, Kuopijoo, Kuopijoo! Vanha torni... [ attachment removed / expired ] Uusi torni... [ attachment removed / expired ] Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2009 Noin vähän täppiä? Tässä "hieman" enemmän. Paikkaa voi arvailla. Jyskylä ja Hallihan siinä näkyy. UY75, UM857 ja UT81 plus LNE paljasti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2009 Noin vähän täppiä? Tässä "hieman" enemmän. Paikkaa voi arvailla. [ attachment removed / expired ] Paikassa nimeltä Vinka Hell on syystäkin täppejä. Eilen olis pitänyt ottaa kuva, mutta kun ei ehtinyt kameraa kaivaa. Tässä oli nyt sellainen kuva, jossa 3 risteävää konetta oli alle sivuporrastusminimin päässä toisistaan, yksi oli vielä liu'ussa. Sitä ei kovin usein satu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2009 [ attachment removed / expired ] Onhan siinä aika monta tietokonenäyttöruutua... Montako hiirtä pöydällä...? Nykyajan työympäristö on melkosta klikkailua... Mitenkäs ennen tietokoneita sujui lennonjohtaminen? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2009 [ attachment removed / expired ] Miltäs näyttölaitteelta tuo Jyväskylän otos on? Täytyy sanoa, että aika hemmetin sekavan tuntunen kuva. Kyllä vanhalta kunnon Tiina-tutkanäytöltä oli liikennetilanne paljon paremmin havainnoitavissa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2009 Ite pääsin syksyllä kaverin kanssa tetissä Kajaanin lennonjohdossa käymään, mutta laskun/nousun aikana ei saatu siellä olla. :'( Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2009 helmikuun puolessavälissä sitten tulossa kuvia kuopion uudesta tornista sekä APPista Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2009 helmikuun puolessavälissä sitten tulossa kuvia kuopion uudesta tornista sekä APPista APP:n uudet työpisteet vaikuttivat melko käyttäjäystävällisiltä verrattuna vanhaan työpisteeseen Olen ikuisesti kateellinen lennonjohtajien luxus-tuoleista 8) Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2009 Vrt. oikeilla tutkanäytöillä oli sentään mukava työskennellä. Jyväskylässä tekevät vielä "oikeilla tutkanäytöillä", siellä kuvakin olisi aivan erilainen kuin tuossa. Tuo kuva on EFESin järjestelmästä ja näyttöasetuksilla, kaiken lisäksi vielä "ei käytössä olevalta" laitteelta. Jyväskylässä Tiina-tutkalla sama kuva näyttää varsin erilaiselta, kun koneiden labeleissa lukee koneiden kutsut eikä pelkät koodit ja mm. lähialue ja harjoitusalueet näkyvät kartalla. Tässä tuota Markun mainitsemaa "oikeaa tutkanäyttöä" Pirkkalasta viime syksyltä. [ attachment removed / expired ] Ja tässä uutta rautaa, viime syksynä käyttöön otettu lähestymislennonjohto Pirkkalassa. Kuva on otettu ennen käyttöönottoa, mutta tila on nyt varsin samannäköinen kuin kuvassa. [ attachment removed / expired ] Työergonomia on aikalailla toista luokkaa uusilla laitteilla (näyttöjäkin on vähemmän!) ja tilan valaistus voidaan pitää "toimistovalvaistuksena". Itse tutkajärjestelmä on muokattu EFESin käyttämästä järjestelmästä terminaalityöskentelyyn sopivaksi ja se mahdollistaa "silent coordinationin", puhelimen käyttö on siis vähäisempää kuin ilman laitetta. Järjestelmä on myös liuskaton, eli kaikki lennon tiedot voidaan merkitä labeliin. Siinä muutamia parannuksia tuohon vanhaan "oikeaan" näyttölaitteeseen verrattuna. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2009 Jussi tuossa oikeastaan summasi sen, miksi uusi järjestelmä on parempi kuin pussillinen vanhoja. Pimeässä ympäristössä voimakaskontrastinen näyttö ärsytti silmiä samalla kun jatkuva humina nukutti. Näytön värit näyttävät pervoilta, mutta ne on oikein tutkimuksissa todettu parhaimmiksi. Suurin ongelma asiassa oli käyttäjien ennakkoluuloissa. Uuteen tyyliin tottui muutamassa päivässä. Jos se ei ole maailman paras, niin silti erittäin toimiva. Monokromaattista tutkaa tuijottaneena värit ovat silkkaa luksusta. Tutkamerkkien väreillä on oma merkityksensä. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2009 Jussi tuossa oikeastaan summasi sen, miksi uusi järjestelmä on parempi kuin pussillinen vanhoja. Pimeässä ympäristössä voimakaskontrastinen näyttö ärsytti silmiä samalla kun jatkuva humina nukutti. Näytön värit näyttävät pervoilta, mutta ne on oikein tutkimuksissa todettu parhaimmiksi. Suurin ongelma asiassa oli käyttäjien ennakkoluuloissa. Uuteen tyyliin tottui muutamassa päivässä. Jos se ei ole maailman paras, niin silti erittäin toimiva. Monokromaattista tutkaa tuijottaneena värit ovat silkkaa luksusta. Tutkamerkkien väreillä on oma merkityksensä. Terve! ISOO kiitosta kaikille! Aivan huippua nähdä ruudun taa! Tutkamerkkien väreillä on oma merkityksensä. Voisiko tähän saada selvennystä? Lisäksi kiinnostaa, miten liuskat, joissa on koneen tiedot etenee siellä telineessä? Mitä kaikkea siihen kirjataan ym. Kertokaa ihmeessä aiheenseen liittyvää käytäntöä, minulle ja niille, jotka eivät tutkaan/torniin helposti pääse? Kiitos vielä vaivannäöstä! -Kaitsu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2009 Tutkamerkkien väreillä on oma merkityksensä. Voisiko tähän saada selvennystä? Lisäksi kiinnostaa, miten liuskat, joissa on koneen tiedot etenee siellä telineessä? Mitä kaikkea siihen kirjataan ym. Jos aloitetaan perustiedoista, niin kuvassa on Tampereen aluelennonjohdon ilmatilaa, tarkemmin sanottuna sektorit 3/4/5. Pirkkala, Kauhava ja Kuopio ovat tehneet FL660 asti ulottuvat ilmatilavaraukset (violetti ääriviiva). Tämän lisäksi ilmavoimat ovat varanneet taistelujohtoalueita (punainen viiva - harmaa vinoviivoitus). Vaara-alueet Reila, Niinisalo, Hätilä ja Taipalsaari ovat aktiivisia. Ympäri lentotiedotusaluetta näkyy tutkamaaleja, kuten Pirkkalan eteläpuolella näkyvä A0020, 600 ft:n korkeudessa, nopeutena 0 kts. Nämä ovat mastoihin asennettuja maaleja, joiden sijainti ei sanottavasti pitäisi muuttua. Helsingistä on juuri lähtenyt FCM203S, joka on aktivoitu aluelennonjohdon järjestelmään. Näin menetellään, koska HK:n järjestelmää ei vielä ole täysin integroitu maan kattavaan järjestelmään. Labelissa näkyy sinisellä seuraava ilmatilavolyymi 3TPA, johon lento automaattisesti koordinoituu - eli Pirkkalan tutkan hallinnoimaan ilmatilakakkuun. Koneen tyyppi on AT45, se on nousussa läpi lentopinnan 51 pinnalle 200, seuraava koordinaatiopiste on PEMOS ja koneen maanopeus on 202 kts. Kone on ulkomuistista sanottuna matkalla Seinäjoelle. Ilomoittautumispaikkaa PEMOSta lähestyy FCM283K, jonka label on muuttunut ruskeaksi (oikeasti väri on nimeltään burgundi), mikä tarkoittaa sitä että koneen radioyhteys on siirretty seuraavaa ilmatilavolyymiä haliitsevalle Pirkkalan tutkalle. Kone on vissiin menossa Kruunupyyhyn. Sen edellä on FCM233V, luultavasti Vaasaan. Label on sininen. Se on Pirkkalan päätteellä musta ja näyttää samalta kuin FCM203S:n. Sininen väri tarkoittaa korrdinoitunutta lentoa, eli se on seuraavaksi tulossa alulennonjohdon hallintaan. Reilan ammunta-alueen pohjoispuolella on AFL334, jossa sininen numero 2 tarkoittaa, että se koordinoituu aluelennonjohdon sektoriin 2. Vaasassa OHSHG:n label näyttää sen, että Vaasa on pyytänyt sille reittiselvitystä ja aluelennonjohto on sen hyväksynyt. Reittiselvityspyynnön ollessa vielä hyväksymättä pikkulabelissa tyypin jälkeen näkyvä lentopinta olisi valkoisena. Jyväskylän eteläpuolella FCM153J ja BLF218 reittiviivat kulkevat alle 7,5 mailin päässä toisistaan ja koska BLF218:lla on jo tässä vaiheessa selvitys laskeutua pinnalle 100 (läpi FCM153J:n lentopinnan 200), antaa järjestelmä keltaisella MTCD:n eli Mid-Term Conflict Display -varoituksen. Kauhavan ympäristössä ja Vaasassa on Hawkeja harjoituslennoilla, tunnistamattomien maalien nopeuksista päätellen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 26, 2009 tässä pari kuvaa siinä näkyy tuulet ja sun muut tiedot 03 oli käytössä [ attachment removed / expired ] pari konetta näkkyy [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 27, 2009 Jonkun vuoden takaa panorama (pallo) EFVA tornista. (Vaatii Javan) http://www.ideavideo.fi/pan/vaasa/twr.php Jari Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla