Juhani Hämäläinen

Helikopteriuutiset

364 viestiä aiheessa

 

  Kun en löytännä ketjua helikopteriuutisille, jos sopii niin perustetaan se nyt.

Helikoptereista tulee paljon uutisia ja ne taitaapi olla aika hajallaan . Modet

poistakoon tämän ketjun jos siltätuntuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ku allekirjoittaneen norjankielen taito ulottuu vain samaan kuin monen muunkin viikonlopun pikkutuntien kyseisen kielen puhuminen niin saisko jutusta jotain referaattia på finska tack soo mykket ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyse on lyhennettynä siitä, että on esitetty uutta lakia, joka kieltäisi "hupilentelyn" helikoptereilla kesämökkipalstoille ja takaisin. Vain "hyötylennot" sallittaisiin, tai kopterilennot hyväksyttyjen lentopaikkojen välillä.

 

Lähinnä luonnonsuojeluaspekti on kyseessä.

 

Samassa yhteydessä pohditaan myös vesikoneiden laskeutumisten kieltämistä sisämaan järville Norjassa.

 

Lakia ehdottaa "luonnonvarojen käytön direktoraatti"-niminen virasto, jolle en nyt keksi suomenkielistä vastinetta tähän hätään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Perustuslakokomitean johtaja haluaa, että rikkaiden käyttämät helikopterilennot

  mökkimatkoilla lopetetaan. Sitä edistämään on lakiehdotus hyötyliikenteeseen, jossa

  hyötyliikenne sykkii, kun lennetään hyväksytyiltä ja hyväksytyille lentopaikoille. Myös-

  kin vesitasokuljetus järville sisältyy lakiehdotukseen.

 

    - Me olemme kiireisiä valmistellessamme rajoituksia motorisoituun mökkilentelyyn.

  Jos meille annetaan tuki, uskomme voivamme priorisoida hyötyliikenteen. Muussa

  tapauksessa kuormitus on liiian suuri häiriö, molemmille, sekä luonnolle että yhteis-

  kunnalle, kertoo Janne Sollie DN lehdessä.

 

    Yksityis helikopterien käyttö on yleistynyt viime vuosina. Enää se ei ole vain firmojen

  ja rikkaiden huvia, vaan taksilentofirmat ovat seisomassa suuren kasvun edessä. 

 

    Siviilihelikoptereiden määrä on kasvanut vuosituhannen vaihteen 136:sta vuosien

  2007/2008 vaihteen 196:ksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarpeellisen ketjun varmasti laitoit pystyyn.

 

Mutta tosiaan jos tänne linkittelee vähänkin enempi vieraskielistä artikkelia niin varmasti kannattaisi laittaa samaan yhteyteen myös jonkinlaista käännöstä/ referointia kotimaaksikin. Englanti ja Ruotsi nyt varmasti ovat sellaisia mitä palstalaiset (ainakin kohtuullisissa määrin) sisäistävät itsekin. Mutta esim. norja on jo sellaista mongerrusta, että vaikka ruotsia kohtuuhyvin ymmärränkin (osan sanoista voi aina päätellä asiayhteydestä) niin itse en tuosta artikkelista ja sen sisällöstä juuri kuvaa saanut. Siis vaikka väittävätkin että Ruotsi ja Norja on lähellä toisiaan.  ???

Kyse on lyhennettynä siitä, että on esitetty uutta lakia, joka kieltäisi "hupilentelyn" helikoptereilla kesämökkipalstoille ja takaisin. Vain "hyötylennot" sallittaisiin, tai kopterilennot hyväksyttyjen lentopaikkojen välillä.

Toivon totisesti ettei tästä tule mitään suurempaa "trendiä". Aika pientä on joidenkin ihmisten oma elämä, ihan oikeasti. Vai että luonnonsuojeluaspekti  ;D

 

Sitten on kiellettävä mökkirannoissa & järvillä myös moottoriveneily, vesijetteily ym. melu- ja muuta saastetta aiheuttava toiminta. Vain purjelautailu ja -veneily sekä melonta ja soutu ovat sallittuja liikkumismuotoja. Mökille pitää tulla ja sieltä poistua kävellen tahi polkupyörällä. Myös sähköautot pitää saattaa kiellon piiriin koska auton akut on ladattava ja siihen tarvitaan virtaa jota jauhaa agrigaatti. Se taas aiheuttaa melua ja saastetta joten luontoa saastuttavana sähkökulkinekin kielletään.

 

On se varmaan muutettava Norjaan ihan vain lainsäädännön vuoksi. :laugh:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alunperin Norjan mökkihelikopteriasian nosti uutisiin Aftenposten-lehden artikkeli:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/article2260849.ece

 

Siinä ei ole paljonkaan lisää uutta, paitsi se, että kyseessä olisi "ehdotus laiksi moottoroitujen kulkuneuvojen käytöstä luonnossa", joka on jonkinlaisella lausuntokierroksella, ja jonka tarkoitus olisi vähentää mm. mökkiasukkaille aiheutuvia ylimääräisiä häiriöitä ja ylimääräistä melua.

 

Tuolta löytyi myös linkki toiseen uutiseen, jossa joku mökkiläinen on valittanut viereiselle mökille liikennöivän R44:n metelistä:

 

http://forbruker.no/hyttemagasinet/article2056537.ece

 

No, toistaiseksi kopterilla saa laskeutua Norjassakin sopivaan paikkaan tontilla jos maanomistaja antaa luvan. Kuten Suomessakin asia taitaa olla.

 

90-luvulla kun minulla oli vielä mökkipalsta Tammisaaren saaristossa, niin käytiin siellä 269:llä Lommo Lammilan kanssa laskussa nimenomaan minun luvallani, eikä naapurisopu siitä mennyt pilalle  :) Sensijaan ne vesiskootterit ostaneet, jotka päristelivät yötä myöten vehkeillään saaren ympäri, ottivat kyllä minuakin raskaasti pannuun  >:( No, palsta plus mökki on myyty nyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa EU:n "Clean Sky"-projektia kohdistuu myös "vihreän helikopteritekniikan" kehittämiseen. Mm. Eurocopter ja AgustaWestland tutkivat dieselmoottoreita, roottorinlapojen designia, tiltrotor-sovellutuksia ja kaikkea mahdollista, millä voitaisiin vähentää melua, päästöjä ja polttoaineenkulutusta.

 

http://www.flightglobal.com/articles/2008/02/15/221572/civil-rotorcraft-special-europe-advances-green-helicopter.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta esim. norja on jo sellaista mongerrusta, että vaikka ruotsia kohtuuhyvin ymmärränkin (osan sanoista voi aina päätellä asiayhteydestä) niin itse en tuosta artikkelista ja sen sisällöstä juuri kuvaa saanut. Siis vaikka väittävätkin että Ruotsi ja Norja on lähellä toisiaan. 

 

OT puolelle menee, mutta kyllähän tuota norjaa ja tanskaa kirjoitettuna ymmärtää kouluruotsin taidolla varmaan 96-98% kuin vastaavasta ruotsalaisesta tekstistä. Puhe onkin sitten jo oma lukunsa, mutta siinä riippuu enemmän puhujasta, onko SVT tai NRK uutistenlukija vai kadunmies Skånesta tai Vestlandetista. Tanskan puhe on sitten jo täyttä hepreaa kokoajan. IM"landepaukun"HO :-[.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maailman suurin yksityinen helikopterialan yritys, kanadalainen CHC Helicopters, on saanut ostotarjouksen ja ilmeisesti myydään amerikkalaiselle sijoitusyhtiölle. Yhden perheen hallussa olleesta yhtiöstä tarjotaan kaupan kokonaisarvona 3,7 miljardia dollaria, josta 1,5 miljardia on silkkaa käteistä.

 

Newfoundlandistä kotoisin oleva liikemies perusti yrityksen vuonna 1977. 30 vuodessa firma kasvoi niin isoksi, että perikunnalle tulee 1,5 miljardia dollaria käteen. (Kuka sanoikaan, ettei ilmailulla voi tehdä rahaa  ;) )

 

http://www.thetelegram.com/index.cfm?sid=110978&sc=82

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AgustaWestland A109S Grand-kopterilla on tehty uusi kopterien matkalennon nopeusennätys reitillä USA:n itärannikolta länsirannikolle. New York - Los Angeles-väli (hieman alle 4000 Km) taitettiin 15 tunnissa 9 minuutissa.

 

Kopteri joutui tekemään 6 välilaskua tankkausta varten. Keskinopeudeksi tuli 141 KTS. Aikaisempi ennätys oli vuodelta 1985.

 

http://www.ainonline.com/news/single-news-page/article/ny-to-la-in-15-hours-aboard-a109s-grand/?no_cache=1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laite- ja ohjelmistotoimittaja Honeywell ennustaa, että seuraavien 5 vuoden aikana tullaan myymään 4450 siviilihelikopteria.

Ei mahda siis paljon olla helpotusta luvassa toimitusaikoihin, jotka jo nyt ovat venyneet joillakin valmistajilla vuosiksi  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä Iisalmessakin on havaintoja helikopterista (on ollut kyllä ennenkin), hiljattain teollisuusneuvos Einari Vidgren hankki itselleen sellaisen.  :thmbup: Se ilmeisesti majailee Malmilla, mutta heittää tarvittaessa keikkaa, kun johtaja tarvitsee "taksikyytiä". Lupa-asioissa on ilmeisesti jotain epäselvyyttä, koska Venakkoniemeen, jossa Vidgren asuu, ei ole saatu helikopterihallille rakennuslupaa, se kun ei ole ilmailulain mukainen lentopaikka.  :( Kopteri on Eurocopter AS 350 B2, ja siihen näkyy mahtuvan pilotin lisäksi viisi matkustajaa. Olisipa minullakin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä Iisalmessakin on havaintoja helikopterista (on ollut kyllä ennenkin), hiljattain teollisuusneuvos Einari Vidgren hankki itselleen sellaisen.  :thmbup: Se ilmeisesti majailee Malmilla, mutta heittää tarvittaessa keikkaa, kun johtaja tarvitsee "taksikyytiä". Lupa-asioissa on ilmeisesti jotain epäselvyyttä, koska Venakkoniemeen, jossa Vidgren asuu, ei ole saatu helikopterihallille rakennuslupaa, se kun ei ole ilmailulain mukainen lentopaikka.  :( Kopteri on Eurocopter AS 350 B2, ja siihen näkyy mahtuvan pilotin lisäksi viisi matkustajaa. Olisipa minullakin...

 

Olisiko kenelläkään kuvaa tästä Eurocopterista tarjota ILMAILU-lehdelle?

 

mikko.sokero ät ilmailu.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teollisuusneuvos Einari Vidgrén kohahdutti metsäkoneenkuljettajiksi opiskelevia aikuisopiskelijoita Rajamäellä tiistaina, kun hän saapui paikalle omalla helikopterillaan.

 

Savonsanomat

 

Videotakin sivulla....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomi otti vastaan ensimmäisen NH90- kuljetushelikopterin

 

Suomen ensimmäinen NH90-kuljetushelikopteri on luovutettu ostajalle 11.3.2008 Ranskassa. Runkomerkinnältään NH-203 -helikopterin vastaanotto aloitettiin Ranskassa 14. tammikuuta. Vastaanotto eteni viime joulukuussa allekirjoitetun sopimuksen mukaisessa aikataulussa kestäen noin kaksi kuukautta.

 

Vastaanoton aikana suoritettiin helikopterin fyysinen tarkastus, maakokeet sekä koelennot. Yhteistyö Puolustusvoimien edustajien, helikopterin myyjän NH Industries'in sekä valmistajan Eurocopterin välillä on vastaanottotyöryhmän mukaan sujunut positiivisessa ja avoimessa hengessä.

 

Vastaanoton aikana lennettiin noin 20 tuntia koelentoja, joiden aikana todennettiin koneen lentokelpoisuus. Koelentojen aikana todettiin koneen ja sen järjestelmien toimivan IOC (Initial Operational Capability)-konfiguraatiolle asetettujen vaatimusten mukaisesti.

 

Sotilasilmailuviranomainen myönsi tyyppihyväksynnän käyttöön otettavalle helikopterille helmikuussa 2008. Helikopteri soveltuu hyvin käyttöönottovaiheen koulutukseen ja lentotoiminnan aloittamiseen. Puolustusvoimat vastaanottaa viisi NH90-helikopteria vuoden 2008 aikana.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kohta suomen NH90 hankkeella on ollut vastoinkäymisiä, niin samalla viivalla ollut vaihtoehto EH101, jonka Tanska valitsi muista pohjoismaista poiketen - ei sekään ole murheilta välttynyt:

 

Helikoptereissa on ollut alituiseen teknisiä ongelmia, ja ne ovat olleet lentokelpoisia vain noin 30 prosenttia käyttöajastaan. Kun puolustusvoimat oli hankkimassa koptereita, oli vaatimuksena 80 prosentin lentokelpoisuusaika.

 

Tanskan uutistoimisto Ritzau kertoo saaneensa käsiinsä salaisen asiakirjan, jonka mukaan helikopterien kauppasopimus puolustusvoimien ja valmistajayhtiö AugustaWestlandin kesken on sellainen, etteivät tanskalaiset saa minkäänlaisia korvauksia.

 

Suomessa asiasta uutisoi Iltalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rajavartiolaitoksen Agusta- Bell helikopterit saavuttivat 100 000 lentotunnin rajan äskettäin. Rajalla on nykyään Agustan kalustona 4 kpl AB412/SP/EP- sekä kolme kpl AB206- helikopteria. 206- kalustoa on ollut käytössä vuodesta 1968 ja 412- kalustoa vuodesta 1985.

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään