Markus Nyman

Fly Lappeenrannan lento-operaattori vaihtuu (Oli Re: Lentoyhtiö Tango lentää...)

41 viestiä aiheessa

Fly Lappeenrannan operaattori vaihtuu tammikuun alusta.

 

 

Fly Lappeenranta on päättänyt vaihtaa operaattoria ensi vuodelle.

Uusi operaattori on Direktflyg Ruotsista, konetyyppi 19-paikkainen Jetscream  ;D

 

Aikataulut muuttuu siten että entisen neljän menopaluun sijaan lennetään vain kolme vuoroa / arkipäivä.

 

www.direktflyg.se

 

 

/mn

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fly Lappeenranta on päättänyt vaihtaa operaattoria ensi vuodelle.

Uusi operaattori on Direktflyg Ruotsista, konetyyppi 19-paikkainen Jetscream  ;D

 

Vaihtuiko tuo uusi operaattori ihan viime metreillä vai mistä tuo tieto Direktflygistä oli peräisin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihtuiko tuo uusi operaattori ihan viime metreillä vai mistä tuo tieto Direktflygistä oli peräisin?

 

Molemmat operaattorit olivat neuvotteluissa mukana, mutta Direktflyg sai lisätöitä Norjasta, eivätkä resurssit olisi riittäneet Suomeen. Lisäksi Highlandilla on tarjota myös suurempia Jetstream 41 ja ATR 42-koneita, joille ehkä on käyttöä kun taantuma joskus hellittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmi kun lähtee saab340 pois, tuo jetstream 31 ei kyllä herätä minussa luottamusta  :thmbdn:

 

Miten niin, samaa ikäpolveahan nuo edustavat eli 1980-luvun alkupuolta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten niin, samaa ikäpolveahan nuo edustavat eli 1980-luvun alkupuolta.

 

Kyllähän minäkin luotan enemmän vaikka 60-luvun Cessnaan, kuin yhteenkään matkustajatuubiin ;D

 

Eli makuasioitahan nuo on. Mutta jos tarkemmin mietitään, niin kyllähän Jetstreamin juuret juontavat sinne 60-luvulle, kun taas tuo savolainen pornolentokone on "oikeasti" 80-luvun tuotos. Sitäpaitsi mikään, mikä käy Garretin moottoreilla, ei voi olla luottamusta herättävän näköinen. En tiedä, mikä niissä on, mutta ne on aina näyttänyt meikäläisen silmään jotenkin "venäläisiltä". ;D Ja myös kuulostavat vähintään yhtä pelottavilta. Se Garretien vinkuva, korvia vihlova ääni kun ei todellakaan ole mikään miellyttävä  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin 310 tuntia Jetikalla (sekä 31 ja 32) lentäneenä sanoisin, että karmeaa meteliä (tinnitus puolessa vuodessa) lukuunottamatta kone on aivan toimiva kyseiselle reitille. Suurimmassa osassa Jetikoita ei ole autopilottia ja kuinka hyvä olikaan lentää sellaista konetta ennen suihkariin siirtymistä. Jetikka opettaa sinut lentämään! Mutta kuten silloisen yhtiömme yhdelle kipparille Luulajassa kävi, ei kannata olla ylimielinen, vaikka olisikin 33 000 lentotuntia, sillä Jetikka rokottaa, jos ei ole tarkkana ja siksi herrat tuhosivat koneen, onneksi olivat kahdestaan ja eivät itsekään loukkaantuneet.

 

Sinä lyhyenä aikana en muista teknisiä ongelmia maassa tai ilmassa. Paineistuksen säätö on manuaalinen, mutta sen kyllä ehtii tekemään. Ongelmaksi yleensä muodostui matkatavaroiden pakkaus sinne takaosaan. Tilannetta helpotti, jos koneena alla oli erillinen "bodi" eli matkatavarasäiliö.

 

Olen erittäin tyytyväinen, että sain lentää konetta, jota sai lentää. Kun 220 pinnalla ajoit edelleen käsin ja joku käveli lyhyessä rungossa edestakaisin, niin trimmaukseen oli tarvetta! Hauskojakin tilanteita syntyi, kun Arlandaan sorvasi Ilsiä huonossa kelissä ja sai tehdä hommia, niin joku koputtaa olkapäähän ja kysyy, että koska täällä tarjoillaan kahvia? Ei ollut nimittäin lentoemäntää...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hauskojakin tilanteita syntyi, kun Arlandaan sorvasi Ilsiä huonossa kelissä ja sai tehdä hommia, niin joku koputtaa olkapäähän ja kysyy, että koska täällä tarjoillaan kahvia? Ei ollut nimittäin lentoemäntää...

Ei helekuta sentään. Olis lentänyt aamukaffeet näppikselle, jos sellasta myrkkyä joisin :thmbup:. Mistä sellasia tolloja oikein sikiää? Ehkä tuo Arlanda selittää asiaa ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollainen härveli lenteli jonkin aikaa Savonlinnaan, ei ollut kovin haluttu kulku peli. Lentoliikenne on aika huonossa jamassa jos noin pienellä koneella pitää lentää. Toivottovasti Lappeenrannan lentoliikkenne joskus vielä lähtisi nousuun vai viekö juna vielä lisää matkustajia lentoliikenteestä. Itse en astu enään tuollaiseen koneeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista kuulla, että joitain Jetstream 31:ä lennetään ilman autopilottia, voi sanoa jo aidoksi lentämisen meiningiksi, lentämistä by heart siis. Kai näistä Highland Airwaysin Jetstreameistä autopilotti löytyy? Onko ilmailumääräyksissä mitään pykälää sille, että kaupallisissa ilmakuljetuksissa käytetyistä lentokoneista täytyy löytyä autopilotti? Eiköhän tuo Jetstream 31 asiansa hoida yhtä hyvin tuolla Lappeenranta-Helsinki reitillä siinä missä Saab340 tai mikä tahansa muu kone. Voi olla jopa aikamoista nostalgiaa matkustaa tuolla reitillä nimenomaan tuon meluisuuden takia ja kyllä tuo Jetstream on sen verran harvinainen lentokone Suomessa nykyään, että sekin tuo osansa nostalgiaa mukaan. Ainoa asia mikä on huolestuttavaa, että noiden Jetstreamien MTOW on varmasti pienempi kuin SF340:lla, joten matkatavaraa ei voi matkustajaa kohti ottaa kovin paljon, olisiko se rajoitettu 20kg matkustajaa kohti. Tuollainen voi karkoittaa ainakin matkustajat, jotka aikovat jatkaa matkaa Vantaalta jonnekin lomakohteeseen sillä heille tuo matkatavaramäärä ei välttämättä riitä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan noissa jetstreameissa lentoemäntää ollenkaan, ja toiseksi pysyyköhän lippujen hinnat vielä yhtä edullisina kuin nyt ovat olleet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos se raja nimenomaan 19 matkustajapaikkaa, missä ei vielä lentoemäntää tarvita?

 

Sellainen autopilottipykälä löytyi ainakin aikaisemmin, että jos esim. Navajon kokoluokan konetta lennettiin kaupallisesti yhden ohjaajan miehityksellä, niin koneesta piti löytyä toimintakuntoinen 3 akselin autopilotti. Toisaalta joku Jetikka ilmeisesti vaatii oletusarvona 2 pilotin ohjaamomiehityksen?

 

Tango siis taisi aloittaa viidellä päivittäisellä vuorolla. Nyt on pudotettu vuorot kolmeen, mikä olisi varmaankin pitänyt tehdä jo aikaisemmin, mutta saattaa olla, että sopimuksessa on taattu operaattorille minimimäärä veloitettavia lentotunteja per kk?

 

Ensimmäinen vuosi on takana ja tukirahaa on siis luultavasti kulunut 700000 euroa. Kuinka saada yhden reitin lentoyhtiö kannattamaan ilman tukiaisia, siinä lienee miettimistä. Lappeenrannan talousalueen matkustajapotentiaali on kuitenkin varsin rajallinen, eikä pääkaupunkiseudulta sinnepäin myöskään ole tunkua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin 310 tuntia Jetikalla (sekä 31 ja 32) lentäneenä sanoisin, että karmeaa meteliä (tinnitus puolessa vuodessa) lukuunottamatta kone on aivan toimiva kyseiselle reitille. Suurimmassa osassa Jetikoita ei ole autopilottia ja kuinka hyvä olikaan lentää sellaista konetta ennen suihkariin siirtymistä. Jetikka opettaa sinut lentämään! Mutta kuten silloisen yhtiömme yhdelle kipparille Luulajassa kävi, ei kannata olla ylimielinen, vaikka olisikin 33 000 lentotuntia, sillä Jetikka rokottaa, jos ei ole tarkkana ja siksi herrat tuhosivat koneen, onneksi olivat kahdestaan ja eivät itsekään loukkaantuneet.

 

Sinä lyhyenä aikana en muista teknisiä ongelmia maassa tai ilmassa. Paineistuksen säätö on manuaalinen, mutta sen kyllä ehtii tekemään. Ongelmaksi yleensä muodostui matkatavaroiden pakkaus sinne takaosaan. Tilannetta helpotti, jos koneena alla oli erillinen "bodi" eli matkatavarasäiliö.

 

Olen erittäin tyytyväinen, että sain lentää konetta, jota sai lentää. Kun 220 pinnalla ajoit edelleen käsin ja joku käveli lyhyessä rungossa edestakaisin, niin trimmaukseen oli tarvetta! Hauskojakin tilanteita syntyi, kun Arlandaan sorvasi Ilsiä huonossa kelissä ja sai tehdä hommia, niin joku koputtaa olkapäähän ja kysyy, että koska täällä tarjoillaan kahvia? Ei ollut nimittäin lentoemäntää...

 

 

En voisi olla enemmän samaa mieltä kanssasi, Jyrki. Omasta lokikirjastani löytyy Jetikka-aikaa noin 1400 tuntia, sekä Suomen että Ruotsin räntäsateissa ja jäätävissä lennettynä, ilman autopilottia. Jetikka kun on vielä verraten kiikkerä ja liukas peli niin tuo, jos mikä, koulii kaverista pilotin. Nykyisten parhaimmillaan (pahimmillan) 15 tuntia hipovien legien aikana muistelen kaiholla noita 50 minuutin pyrähdyksiä Halmstad:sta Arlandaan ja takaisin. Tuona aikana ehti hyvin huitasta lentoonlähdön, kivuta pinnalle, popsia maittavat murkinat (Ruotsissa kun oli luksuksena lentoemäntä tarjoilemassa) sekä jutella joutavia perämiehen kanssa, ennenkuin oli aika sorvata lasku...

 

Kyyti oli tietysti joskus pikkuisen pomppuista, mutta niinkuin aikoinani asiakkaille kuuluttelin, niin sehän kannattaa ottaa vain osana sitä lentämisen iloa ja riemua, mitä nykyisin on aina vain vähemmän ja vähemmän tarjolla...

 

;D ;D ;D

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Fly Lappeenranta lentää jatkossa ilman lentoemäntiä"

 

http://www.esaimaa.fi/page.php?page_id=4&news_id=200916430744

 

Omasta puolestani kiitän lentoemäntiä viime vuoden lentojen erinomaisesta palvelusta. Taisi olla Paula joka loppuvuodesta oppi muistamaan, että juon teen maidolla  :laugh:

Nyt alkaa kyllä olla jo lopun alkua Hesa-Lappee -välillä, harmi. Hoitaako ei-lentävä ohjaaja jatkossa turvademot ja ovien avaamiset ja sulkemiset, tarjoilua ei sitten ilmeisesti ole enää ollenkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt alkaa kyllä olla jo lopun alkua Hesa-Lappee -välillä, harmi. Hoitaako ei-lentävä ohjaaja jatkossa turvademot ja ovien avaamiset ja sulkemiset, tarjoilua ei sitten ilmeisesti ole enää ollenkaan.

 

Eihän tuossa mitään uutta, niinhän se oli jo 90 -luvulla, kun alkuperäinen Air Botnia lensi Jetstreameillä samaa väliä. Sillä erolla ylläolevaan, että turvademoilu ja ovien sulkeminen ja avaaminen sekä tervetulotoivotukset matkustajille ovella - ulkopuolella portaan vieressä - oli aina perämiehen jobi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tuossa mitään uutta, niinhän se oli jo 90 -luvulla, kun alkuperäinen Air Botnia lensi Jetstreameillä samaa väliä. Sillä erolla ylläolevaan, että turvademoilu ja ovien sulkeminen ja avaaminen sekä tervetulotoivotukset matkustajille ovella - ulkopuolella portaan vieressä - oli aina perämiehen jobi.

 

 

Niinkö? Onko Air Botnia lentänyt Jetstreameillä joskus tuota väliä. Muistan kun AB lensi Saabeilla mutten sitä kun ne lensi Jetstreameillä. Onko se ollut 90-luvun alussa kenties?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinkö? Onko Air Botnia lentänyt Jetstreameillä joskus tuota väliä. Muistan kun AB lensi Saabeilla mutten sitä kun ne lensi Jetstreameillä. Onko se ollut 90-luvun alussa kenties?

 

Ainakin ne lenti vielä 98 HEL-MIK-HEL väliä Jetsreameillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinkö? Onko Air Botnia lentänyt Jetstreameillä joskus tuota väliä. Muistan kun AB lensi Saabeilla mutten sitä kun ne lensi Jetstreameillä. Onko se ollut 90-luvun alussa kenties?

 

Kyllä Jetstreameillä lennettiin vuoteen 98, jonkin aikaa vielä sen jälkeenkin kun SAS osti Air Botnian ja yhteistyö Finnairin kanssa loppui. Oma viimeinen kokemus Jetstreamillä SAS:n ajalta oli yhtiön kannalta vähän nolo. Olin ainoa matkustaja HEL-LPP välillä ja kun piti lähteä matkaan niin kipparin head set (mikki) ei suostunut lähettämään mitään. Huoltomies toi vielä toisen setin, eikä sekään lähettänyt, vika siis jossain koneessa. Siitä sitten kovin kokemattoman oloinen perämies "kuuluttamaan" hyvin virallisesti, että valitettavasti lento pitää peruuttaa teknisen vian johdosta.  Eipä kestänyt kauankaan kun Air Botnia hävisi LPP:n kentältä, sitten Finnair, Golden Air ja FinnCom eikä Fly Lappeenrannallakaan tunnu olevan helppoa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jetstreamin tuloaika Lappeenrantaan olisi ennakkotiedon mukaan perjantaina 9.1. klo 16.30.

 

edit: Uusi arvio saapumisesta on klo 18 - 18.30 23.15. Kone lähti Skotlannista vasta iltaviideltä, siitä viive.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä ensimaistiaiset Fly Lappeenrannan väreissä olevasta Highland Airwaysin Jetstream 31-koneesta G-CCPW. Kuva on otettu Highland Airwaysin hallilla Invernessissä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi G-CCPW on entinen European Executive Expressin SE-LDI  /  Air Botnian C-FHOE! eli suomessa lennellyt paljon...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään