Harri Koskinen

EASA-lentokelpoisuustodistus?

4 viestiä aiheessa

Etsin Ilmailuhallinnon sivulta http://www.ilmailuhallinto.fi/Ilma_alusrekisteri josko uusin ilma-alusrekisteri olisi jo ilmestynyt. Ei ollut, mutta satuin huomaamaan, että siellä on uusi liite, jossa on listattuna ne Suomessa rekisteröidyt ilma-alukset, jotka ovat Euroopan Parlamentin ja Neuvoston asetuksen N:o 216/2008 liitteen II määrittelyn mukaiset eikä niille voida myöntää EASA lentokelpoisuustodistusta. Liitteessä on kaikkiaan 455 ilma-alusta.

 

Voisiko joku lyhyesti kertoa mistä tässä on kyse ja mitä käytännön vaikutusta EASA-lentokelpoisuustodistuksen puuttumisella on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etsin Ilmailuhallinnon sivulta http://www.ilmailuhallinto.fi/Ilma_alusrekisteri josko uusin ilma-alusrekisteri olisi jo ilmestynyt. Ei ollut, mutta satuin huomaamaan, että siellä on uusi liite, jossa on listattuna ne Suomessa rekisteröidyt ilma-alukset, jotka ovat Euroopan Parlamentin ja Neuvoston asetuksen N:o 216/2008 liitteen II määrittelyn mukaiset eikä niille voida myöntää EASA lentokelpoisuustodistusta. Liitteessä on kaikkiaan 455 ilma-alusta.

 

Voisiko joku lyhyesti kertoa mistä tässä on kyse ja mitä käytännön vaikutusta EASA-lentokelpoisuustodistuksen puuttumisella on.

 

En osaa tyhjentävästi vastata, mutta lentokoneella on joko kansallinen lentokelpoisuustodistus tai sitten EASA -lentokelpoisuustodistus (EASA FORM 10). 

Nämä "Annex II" -liitteessä olevat koneet eivät käsittääkseni täytä nykyisiä tyyppihyväksymiskriteereitä; ovat vanhoja tai ovat esim ex-sotakoneita.

 

Asia tuli minulle tutuksi kun rekisteröin Englannista ostetun Senecan Suomeen viime syksynä.  Koska minulla oli jo ENglannissa myönnetyt lentokelpoisuustodistus ja ARC (EASA FORM 15a) eli lentokelpoisuuden valvontailmoitus, Airworthiness Review Certificate, niin koneen rekisteröinti G-rekisteristä OH-rekisteriin edellytti ainoastaan uuden EASA-lentokelpoisuustodistuksen kirjoittamisen, mikä tapahtui Vantaalla, viranomaisen edes näkemättä konetta.

 

Jotkin Annex II koneet eivät saa lentää kotivaltionsa ulkopuolella ilman erillistä lupaa.  Liite II –kone, jolla on ICAOn nimiin vannova lentokelpoisuustodistus, saa lentää täällä ilmankin. Mutta jos koneella on esim. vain kansallinen virolainen permit to fly, se ei saa lentää täällä ilman Ilmailuhallinnon myöntämää "Permit to Fly" -lupaa.

 

Hieman OT, mutta mainitsemisen arvoinen asia:  Jos sinua pyydetään Suomessa ulkomaisessa rekisterissä olevan eksoottisen koneen kyytiin - tai peräti ohjaajaksi - selvitä nyt tarkoin mikä on koneen status Suomessa.  Jos kone, joka ei ole virallisesti lentokelpoinen täällä, joutuu onnettomuuteen, voi vakuutusyhtiölle tulla kiusaus evätä myös korvaukset.

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peter jo hyvin selvittikin asiaa tuossa edellä. Käytännössä Liite II:n koneita ovat yleisesti ottaen ne, joiden kyljessä lukee teksti "experimental", mutta myös sellaisia vanhoja konetyyppejä, joiden perussuunnittelu ja sarjatuotanto ovat päättyneet riittävän kauan sitten. Näillä koneilla on myös perinteinen lentokelpoisuusjakso 3 vuotta, kun EASA-tyyppihyväksytyillä koneilla sovelletaan vuoden pituista (lentokelpoisuuden tarkastus)jaksoa.

 

EASA-koneilla tulee tulevaisuudessa olla huoltosuunnitelma ja sitä saavat huoltaa vain lupakirjamekaanikot. Harrasteilmailun osalla tämä asettaa uusia vaatimuksia, koska EASA-koneissa on paljon purjelentokoneita, mopuja sekä kuumailmapalloja. Ilmailuhallinto onkin ryhtynyt keräämään harrasteilmailun huoltajien kokemustietoja, jotta nykyisille huoltoja tehneille henkilöille voitaisiin tulevaisuudessa myöntää ns. isoisän oikeuksien perusteella vastaava mekaanikon lupakirja. Suomessa tulee olemaan sellaisia kuin purjekone- ja kuumailmapallomekaanikon lupakirjat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etsin Ilmailuhallinnon sivulta http://www.ilmailuhallinto.fi/Ilma_alusrekisteri josko uusin ilma-alusrekisteri olisi jo ilmestynyt. Ei ollut, mutta satuin huomaamaan, että siellä on uusi liite, jossa on listattuna ne Suomessa rekisteröidyt ilma-alukset, jotka ovat Euroopan Parlamentin ja Neuvoston asetuksen N:o 216/2008 liitteen II määrittelyn mukaiset eikä niille voida myöntää EASA lentokelpoisuustodistusta. Liitteessä on kaikkiaan 455 ilma-alusta.

 

Voisiko joku lyhyesti kertoa mistä tässä on kyse ja mitä käytännön vaikutusta EASA-lentokelpoisuustodistuksen puuttumisella on.

 

 

Liite II ilma-aluksella voi olla "ICAO-lentokelpoisuustodistus" (vanhat tyyppihyväksytyt ilma-alukset) tai kansallinen "Lupa ilmailuun" (tyyppihyväksymättömät ilma-alukset). Olennainen ero näiden välillä on siinä että "ICAO-lentokelpoisuustodistus" on voimassa kaikissa ICAO valtioissa, mutta kansallinen "Lupa ilmailuun" vain myöntäjävaltion alueella. Poikkeuksena ECAC:n valtioissa rekisteröidyt harrasterakenteiset ilma-alukset, joiden kansallinen "Lupa ilmailuun" on voimassa muidenkin ECAC:n valtioiden alueella ilman erillistä hakemusta, jos siitä on ilmoitettu ao. maan AIP:ssä.

 

Eli liite II ilma-aluksia saa käyttää lähes pääsääntöisesti vain yksityislentotoimintaan ja vain rekisteröintivaltion alueella, mutta EASA-ilma-aluksella, jolla  on voimassoleva (eli sillä on voimassaoleva lentokelpoisuuden tarkastustodistus) "EASA-lentokelpoisuustodistus"  voidaan käyttää EU-valtioiden lisäksi myös kaikissa ICAO-valtioissa ansio- ja yksityislentotoimintaan (edellyttäen tietenkin että ao.luvat ovat voimassa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään