Jouni Laukkanen

Kellään tietoja vanhoista kentistä?

792 viestiä aiheessa

Terveeks!

 

Joillekin palstan lukijoille on käynyt ilmeiseksi liki fetissinomainen kiintymykseni lentokenttiin. Metsäkentistä tiedän mahdollisesti enemmän kuin keskivertoilmailija, mutta vanhoista käytöstä poistetuista kentistä kaipaisin lisää tietoa.

 

Mikä tahansa tiedonmuru kelpaa, kuten vaikkapa kentän nelikirjaintunnus. Esimerkiksi Tampere-Härmälän tunnus on EFTA. Foto olis tietenkin kiva, mutta ei kannata laittaa jo julkaistuja kuvia, ellei niihin liity jokin mielenkiintoinen tarina. Linkki kelpaa. VAC-kartta itseltäni löytyy Pellosta ja Tervolasta. Olisko esimerkiksi Papalla tai jollakin paikallisella alkuasukkaalla tietoa muistissa?

 

Tässä listaa kentistä:

Artukainen (Turku)

Friggesby (Kirkkonummi, sijainti itselleni epäselvä... Nikke?)

Hollola

Kaamanen

+Karvia

+Laajalahti (Kokkola, meinasi unohtua)

+Lestijärvi EFLE

+Mänttä

Oritkari (Oulu, sijainti epäselvä)

+Padasjoki (Tarusjärvi, partiolaisleirin tapahtumapaikka)

+Puumala (Pistohiekka)

+Pello EFPE

Pyhäselkä EFPH

Raahe (sijainti epäselvä)

Savitaipale (sijainti epäselvä)

Siikakangas

Sonkajärvi-Jyrkka EFSJ

Suonenjoki

Taipalsaari

Tervola EFTE (koordinaatit ovat tiedossa, VAC-kartassa)

Tulppio EFTL

+Vehkakylä (Ansion tila, Kasiniemen kenttä)

Ylivieska (sijainti epäselvä)

+Ähtäri EFHT

Jos jokin muu kenttä tulee mieleen, niin kertokaa toki siitä. + merkityissä ole käynyt paikanpäällä.

 

Tässä avuksi Oritkarin ja Friggesbyn kartat.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Friggesby (Kirkkonummi, sijainti itselleni epäselvä... Nikke?)

 

Olisko tästä apua? Tuo sijoittuu aika lailla tuon sinun kartan Friggesby-tekstin kohdalle.

 

Ajan siitä ohi melko usein, mutta en ole koskaan saanut aikaiseksi käydä katsomassa, että löytyykö sieltä enää mitään tunnistettavaa. Joskus skidinä muistan, kun faijan kanssa ajettiin tuota tietä ihan pätkä, mutta mielestäni ei löydetty mitään. Naapurin sedällä sen sijaan oli laaja perhoskokoelma ja aika moneen oli lätkäisty keräilypaikaksi "Porkkalan lentokenttä", joten kai siellä joku niitty on ollut.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Friggesby (Kirkkonummi, sijainti itselleni epäselvä... Nikke?)

 

 

Friggesbyssä oli erikoista ainakin kentän pinnoitus,

enpä kerrokaan vielä, kukas tietää?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

Turun lentokentistä on tehty gradu (varmaa tietoa, kun rouva tarkisti kirjoitusvirheet!). Koitan kaivaa se sulle jostain, siinä oli juttua jo ruissalon kentästä ja siitä miksi sitä ei sitten laajennettu jne...

 

// Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Friggesbyssä oli erikoista ainakin kentän pinnoitus,

enpä kerrokaan vielä, kukas tietää?

 

 

Minä tiedän, vaikka paikka ei olekaan takuuvarmasti tiedossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Friggesbyssä oli erikoista ainakin kentän pinnoitus,

enpä kerrokaan vielä, kukas tietää?

 

 

Oliko se pinnoitettu betonilaatoilla? ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä tiedän, vaikka paikka ei olekaan takuuvarmasti tiedossa.

 

Sama vika. Kuinka tarkan tiedon haluat siitä lentopaikasta?

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistat hyvin Jouni, Porkkalan Friggesby on edelleen kiinnostuksen kohteena. Nyt näyttää vain siltä että Googlekaan ei ole >:( tallentanut vastauksia (myöskään sinun) 12.4. 2002 tekemääni nyyssikysymykseen. Nyt en enää löydä näitä tietoja, oman pc:n syövereistä löytyi vain em. kysymys Sent Items-hakemistosta :-\

 

Joten tietoja Friggesbystä olisi tosi mukava saada edelleen. Muistan että silloin sain koordinaatitkin (sinulta) ? . Myös löytyi tieto Ilmailumuseossa olevasta kirjasta tai oikeammin tutkimusraportista. Joku ilmavoimien nuori upseri oli 50-60-luvulla tutkinut wanhoja kenttiä mukaanlukien Friggesby, ja tehnyt siitä raportin.

 

Kartalta löytyy nykyään mm. Lentokuja ja Lentotie josta olen ajanut ohikin, mutta tarkkaa paikannusta en ole saanut aikaan vaikka olen ilmasta joskus yrittänytkin. Nyt voisikin käydä tilaisuuden tullen yrittämässä, kun on muutenkin kaverin mökki-ilmakuvatilaus vetämässä siltä suunnalta. Kenties tästä ryhmästä löytyisi Porkkalan tuntijaa joka voisi auttaa eteenpäin?

 

edit: kts. tarkennus alla

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko se pinnoitettu betonilaatoilla? ::)

 

Ei,

 

Pinta oli teräslevyistä!

Ei tainnut Neuvostoliitossa olla teräksestä pulaa!

Porkkalan tukikohtaa purkaessaan veivät sitten kentänkin mukanaan -55 syksyllä. Historiassa lukee, että sieltä lennettiin myös "reaktiokoneilla", lienee siis ollut MIG-15 kalustoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama vika. Kuinka tarkan tiedon haluat siitä lentopaikasta?

 

MikkO

 

Itseasiassa kiitotien paikka ja suunta on kaikista mielenkiintoisin tieto.

 

Noin satakunta lantakenttää paikanpäällä katsoneena tulee aina mielikuvia siitä miltä lentotoimínta paikalla on näyttänyt. Jonkinlaisesta ilmailuatmosfäärin haistelemisesta tässä on kysymys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkuperäiseen Jounin kysymykseen liittyen kenties nämä jutut vanhoista lentokentistä kiinnostavat:

 

"Venäläisten rakentama vesilentoasema siirrettiin Santahaminaan vuonna 1918, ja samalla perustettiin Lento-osasto II, joka liitettiin Turusta saapuneeseen Lentopataljoonaan. Lisäjoukkojen myötä osaston nimi muuttui vuonna 1919 Ilmailupataljoonaksi, joka lentäjäkoulutuksesta vastanneena on nykyisen Ilmasotakoulun edeltäjä. Saharan keskelle rakennettiin lentokenttä ja nykyisen Santahaminan korjaamon alueelle rakennettiin vesilentoasema. Vuonna 1920 Santahaminassa oli Suomen ainoa toimintakykyinen lentoasema. "

 

Ja vielä eksoottisempi lentokentän paikka on tämä:

"Jurmon nähtävyyksiin kuuluvat myös vanha tuulimylly, Jurmon hautausmaa sekä kappeli vuodelta 1846. Sotahistoriasta kiinnostuneiden on mahdollista löytää Jurmosta jäännöksiä venäläisestä lentoasemasta ensimmäisen maailmansodan ajalta. " (http://www.luontoon.fi/page.asp?Section=1421) (ruotsinkielinen teksti puhuu nimenomaan lentokentästä, eli sen mukaan oli maalentokoneille tarkoitettu).

 

//Nils

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oritkarin lentokentästä löysin tällaisen tarinan:

Oritkarissa ensimmäinen kenttä

 

Vaikka Oulun lentokenttä vihittiin käyttöön 1953, oli lentoliikenne Oulussa aloitettu jo vuonna 1936, jolloin Oritkarin lentopaikka avattiin. Sotien jälkeen kenttä osoittautui liian pieneksi ja uutta lentokenttää alettiin rakentaa nykyiselle paikalle Oulunsaloon.

– Lentokentästä kilpaili myös Haukiputaan Virpiniemi, mutta jostain syystä Oulunsalo sai sen. Silloin Oulunsalossa ei asunut kuin 1 200 ihmistä, eikä Oulussakaan ollut kuin 60 000 asukasta, Leppämäki sanoo.

 

Tässä on myös ilmakuva Oulusta 1947 josta voi koettaa löytää kenttää, mutta itse en siihen pystynyt. En edes tiedä mahtuuko se tuohon kuvaan, mutta vasemmassa alalaidassa näkyy joka tapauksessa Oritkaria.

http://kartta.ouka.fi/photos/oulu_47.htm

 

Pitää kysellä Oritkarin kentästä ja myös Ylivieskan vanhasta(?) kentästä lisää isältä, jolla voisi olla jotain lisätietoa.

 

edit: Ai niin unohtui mainita että Vantaan Ilmailumuseossa oli seinällä joku vanha lentokartta johon oli merkitty Oulun kohdalle Oritkarin kenttä. Harmi ettei tullut otettua kuvaa tuosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkan tällä kertaa Oulun Oritkari-kentän ja Artukaisten sekä edelleen Friggesbyn tiimoilta.

 

En tiedä onko tämä se jota Jouni hakee, mutta kirja "Lentäkää Suomeen" (Suomen Ilmailuklubi 1938) mainitsee Oulun kentän paikaksi N64 59 04, E 25 27 48. Kartan mukan kenttä oli ympyränmuotoinen ja läpimitaltaan 500 metriä. Paikka oli nykyisen raviradan naapurissa, sen luoteispuolella.

 

EDIT: Lisätään Turun Artukainen, samasta lähteestä:

Paikka N 60 27 10, E 22 11 35. Neljä 800 metrin kiitotietä, kynnysalueet soraa ja muuten nurmea.

Yövalaistus käsitti 24 keltaista reunavaloa 100 metrin välein sekä 3 vilkkuvaa valoa. Tiedot vuodelta 1937, kuten myös Oulun osalta.

 

EDIT 2: Nyt löytyi myös vanha nyyssiketju aiheesta Friggesby. Googlen hakusanoilla "Friggesbyn lentokenttä". Tässä lainaus J.:ltä:

 

"Todennäköisesti saman tutkimuksen mukaan

Friggesbyssä on ollut vain yksi kiitotie suunnassa

189, pituus 600 m ja leveys 6 m. Koordinaateiksi

oli annettu 6004N 2431E (näihin

koordinaattitietoihin pitää suhtautua varauksella

- ne ovat yleensä sinnepäin). "

 

//Nils

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JEn tiedä onko tämä se jota Jouni hakee, mutta kirja "Lentäkää Suomeen" (Suomen Ilmailuklubi 1938) mainitsee Oulun kentän paikaksi N64 59 04, E 25 27 48. Kartan mukan kenttä oli ympyränmuotoinen ja läpimitaltaan 500 metriä.

 

Sehan varmaan mukava kentta lahta nousuun, kun potkurikoneella nousee myotapaivaan, ei tarvi antaa oikeaa kenkaa ollenkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Metsäkentistä tiedän mahdollisesti enemmän kuin keskivertoilmailija, mutta vanhoista käytöstä poistetuista kentistä kaipaisin lisää tietoa.

...

Siikakangas

....

 

Vaihdetaan roolia, kun sinä ja muut täällä tiedätte ilmeisesti enemmän Siikakankaan kentän vaiheista kuin minä.

 

Itselläni on siihen tunteenomainen suhtautuminen siksi, että se esiteltiin minulle pikkupoikana, vuosina 1953..56 käytöstä poistettuna, metsittyneenä ja autiona sota-ajan lentokenttänä, jolla oli edessään vielä loistava tulevaisuus. Puhuttiin että Ilmavoimat siirtää sinne kaikki toimintansa Porista (eli Satakunnan lennoston). Mutta miten kävi? Mitä Siikakankaalla on tapahtunut vuoden 1956 jälkeen,siitä en tiedä mitään.

 

Ja miksikö olin siellä päin kesät 53-56? Isäni oli opettajana yliopiston metsäharjoitteluasemalla Hyytiälässä http://honeybee.helsinki.fi/hyytiala/asema.htm ja perhe pääsi tietysti siivellä mukaan. Eipä ole sellaista kesämökkiä kuin Hyytiälän Pilvilinna monessa virassa luontaisetuna! Tosin siellä asumiseen sisältyi isälleni ja äidilleni monenlaisia edustusvelvollisuuksiakin.

Eräs jokakesäinen ohjelmanumero oli lakkojen poiminta Siikanevalta ja siinä yhteydessä puhuttiin aina Siikakankaan sodanaikaisesta historiasta...

Mutta itse kentästä minulla ei ole mitään visuaalista muistikuvaa. Tasaista karua mäntykangasta/jäkälikköä siellä kyllä oli vaikka kuinka paljon.

 

Siikakankaan nykykäytöstä löysin sivun

http://www.morenia.fi/laatumaa_drivemap.asp?id=25599&pid=&path1=Siikakangas+II%2C+Sr&Section=80&bid=2&path2=&Maplayer=2 mutta siinä ei näy lentokenttää. Suurempimittakaavaisessa kartassa http://www.morenia.fi/laatumaa_drivemap.asp?id=25599&pid=&path1=Siikakangas+II%2C+Sr&Section=80&bid=2&path2=&Maplayer=3 oleva lentokenttä on ymmärtääkseni joku muu kuin Siikakangas? = Teisko

 

Sota-aikaan viittavia Siikakangas-linkkejä löysin (=Google löysi)

http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=70

http://www.elknet.pl/acestory/lampi/lampi.htm

http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-KyostiKarhilaJuntunenEng.html

http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-JarlArnkilEnglish.html

http://www.geocities.com/finnmilpge/fmp_faf_ler3.html

http://www.kolumbus.fi/kari.stenman/october_2001_theme.html

http://www.sci.fi/~fta/fintac-4.htm

http://www.sci.fi/~fta/finace26.htm

http://members.xoom.virgilio.it/all42day/history/h4jan/h4jan28.html

"Talvisodan 60. päivä, 28.tammikuuta.1940: Siirtolennolla Tampereelta Luonetjärvelle matkalla oleva BL-108-pommikone syöksyy maahan Siikakankaalla. Koko miehistö saa surmansa. "

http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-Lahtela.html

 

Tuossa viimeisessä linkissä kerrotaan Hyytiälästäkin, eli paikasta, jossa vietin kesiäni 53..56: (Aluemetsänhoitajana oli silloinkin vielä Jarl Strömmer, oman isäni tittelinä oli yliopiston metsänhoitaja) :)

Saattaa olla, että Arnkill puhuu juuri Pilvilinnasta Strömmerin asuntona, vaikka meidän siellä ollessa hän vaimoineen asui viereisessä talossa (="Tapiola"). Molemmat sijaitsivat mäellä, joka on kuvan http://honeybee.helsinki.fi/hyytiala/mv_ilmak.gif keskellä (ts. puiden varjossa, vain sinne johtava tie näkyy kuvassa. Siinä mäessä tuli harjoiteltua polkupyörällä ajoa, ja kerran kolhittua Strömmerin autoakin :-[ )

--------------------------------

"Hävittäjäkoulutusta nuorille ohjaajille Siikakankaalla

Sitten hän tuli Laivueeseen 32. Laivue 32 perustettiin juuri talvisodan lopussa ja me siirryttiin Siikakankaan lentokentälle, joka on Juupajoen ja Ruoveden rajoilla.

 

Siikakangas oli semmoinen paloaukea, siellä ei ollut yhtään rakennusta kun me siirryttiin sinne. Koneet oli vanhoja talvisodan Fokkereita ja myöskin Suomessa lisenssillä valmistettuja Wasp-Fokkereita, joissa oli eri moottori kuin näissä vanhoissa Fokkereissa.

 

Kun me tultiin Siikankankaalle, niin ei siellä ollut mitään asuntoja, mitään rakennuksia. Meidät majoitettiin Hyytiälän metsäopistoon, joka on Juupajoen puolella.

 

Siellä oli hyvät oppilasrakennukset. Se oli tyhjillään ja sinne majoitettiin koko laivue ja meidät upseeritkin. Aluemetsänhoitaja Jarl Strömmer oli silloin niinkuin pomona siellä Hyytiälässä ja meidät upseerit majoitettiin suurimmaksi osaksi hänen kotiinsa. Heillä oli siellä suuri asunto ja siinä me saatiin hyvä majoitus.

 

Meidän päätehtävä siellä Siikakankaalla oli antaa koulutus nuorille ohjaajille, jotka tuli Kauhavalta peruskurssilta Siikakankaalle. Me annettiin siellä niille hävittäjäkoulutus. Se oli meidän päätehtävämme. Ja sitähän me teimme siellä kesään 41 saakka, jolloinka laivue siirtyi Hyvinkäälle kun YH alkoi.

 

Siikakankaalla pantiin konekiväärit koneisiin, suunnattiin kiväärit ja siirrettiin koneet Hyvinkäälle.

 

Ja siitä varmaan Karhila onkin kertonut. Hänellä on erittäin tarkat muistiinpanot joka päivältä koko sodan ajalta. Hänen muistiinpanoja on monet, monet kirjoittajat mm. Joppe Karhunen käyttänyt hyväkseen. Minulla ei ole mitään muuta kuin muistikuvia vaan. Minä en ole pannut mitään paperille.

 

-------------

Edit: tunnistettu Teiskon kenttä

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkan tällä kertaa Oulun Oritkari-kentän ja Artukaisten sekä edelleen Friggesbyn tiimoilta.

 

En tiedä onko tämä se jota Jouni hakee, mutta kirja "Lentäkää Suomeen" (Suomen Ilmailuklubi 1938) mainitsee Oulun kentän paikaksi N64 59 04, E 25 27 48. Kartan mukan kenttä oli ympyränmuotoinen ja läpimitaltaan 500 metriä. Paikka oli nykyisen raviradan naapurissa, sen luoteispuolella.

 

EDIT: Lisätään Turun Artukainen, samasta lähteestä:

 

EDIT 2: Nyt löytyi myös vanha nyyssiketju aiheesta Friggesby. Googlen hakusanoilla "Friggesbyn lentokenttä". Tässä lainaus J.:ltä:

 

"Todennäköisesti saman tutkimuksen mukaan

Friggesbyssä on ollut vain yksi kiitotie suunnassa

189, pituus 600 m ja leveys 6 m. Koordinaateiksi

oli annettu 6004N 2431E (näihin

koordinaattitietoihin pitää suhtautua varauksella

- ne ovat yleensä sinnepäin). "

 

//Nils

 

 

Omasta kirjahyllystäni löytyy myös tuo mainio kirja. Paikkatieto on riittävä, mutta sotien jälkeen käyttö meni siihen, että käytettiin lähinnä yhtä kiitotietä, ainakin eräs Oritkarin onnettomuusraportti 50-luvulta antaa näin ymmärtää. Näitä ympäräkenttiä on alunperin ollut muistaakseni ainakin Vaala ja olisko Naarajärvi.

 

Näissä KKJ (Finnish Hayford?) koordinaateissa on se vika, että niiden kuvauksen alle mahtuu aika iso maa-alue. Sitä kun haluaa löytää paikan mistä niillä lentsikoilla on noustu ilmaan eksakstisti.

 

Viimeksi maanantaina kävin itse ällistelemässä Mikkelissä sodanaikaisen kentän rippeitä (poikittain nykyiseen baanaan, kadonnut melkein näkyvistä) sekä 50-70 -luvulla toiminutta lyhyempää baanaa (löytyy helposti maastakin käsin).

 

Salaa toivoin, että sinä olisit jo sen Friggesbyn tarkkaan paikallistanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OFFTOPIC...

Oulun kaupungin sivuilta löytyy myös linkki Uuno Laukan kuvakokoelmiin,

http://oulu.ouka.fi/ppm/laukka/hake/index.html, mutta sieltäkään ei hakusanalla Oritkari löytynyt mitään. Sen sijaan lentokenttä hakusanalla löytyi mm. seuraavat:

 

3973.jpg

3972.jpg

4932.jpg

638.jpg

 

Valokuvia voi etsiskellä myös:

http://www.elka.fi/kuvahaku/tkuvahaku.htm mutta eipä sieltäkään Oritkarista löytynyt muuta kuin satama.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on siihen tunteenomainen suhtautuminen siksi, että se esiteltiin minulle pikkupoikana, vuosina 1953..56 käytöstä poistettuna, metsittyneenä ja autiona sota-ajan lentokenttänä, jolla oli edessään vielä loistava tulevaisuus. Puhuttiin että Ilmavoimat siirtää sinne kaikki toimintansa Porista (eli Satakunnan lennoston). Mutta miten kävi? Mitä Siikakankaalla on tapahtunut vuoden 1956 jälkeen,siitä en tiedä mitään.

 

Suurempimittakaavaisessa kartassa http://www.morenia.fi/laatumaa_drivemap.asp?id=25599&pid=&path1=Siikakangas+II%2C+Sr&Section=80&bid=2&path2=&Maplayer=3 oleva lentokenttä on ymmärtääkseni joku muu kuin Siikakangas? = Teisko

 

-------------

Edit: tunnistettu Teiskon kenttä

 

 

 

Kyllä se Teiskon kenttä on. Olen sieltä käsin käynyt kelien salliessa oppilaiden kanssa pyöriskelemässä siinä Siikakankaan kentän päällä nostoissa. Pitkään näkyi suossa mainitun Blennun osia, ne nimittäin kiiltelivät oikein selvästi. Paikka itsessään on PV:n varastoalueena ja siellä niitä varastoja on todella paljon. ALue on niin iso, että siitä suunniteltiin varsinaista työkenttää Gnateille, mutta tunnetuin seurauksin. Kentän koosta saa hyvän käsityksen tästä karttakuvasta. Kiitotietkin on hahmotettavissa siihen.

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs nämä vesilentokentät?

 

Katajanokalla oli joskus joku ennen laivoja ja Ivalossa oli jotain. Jos jollain on tietoa vanhoista vesilentokentistä, niin voi kirjoittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavia murusia olisi tarjolla:

 

Hollola v.1977 RWY 1190x15m, sora. Ei suuntatietoa

 

Oritkari v. 1977 RWY 2 kpl 700x25m. Ei suuntatietoa.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Raahe v.1977 RWY 600x25 sora, halli. Nykyinen Lentäjäntie näyttää kentän pään. Ei suuntatietoa.

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Savitaipale. Epävarma tieto kertoo kentän sijainneen Niinimäki-Purtoismäki alueella.

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä voisi löytyä jotain käyttökelpoista.

 

http://www.ilmailulaitos.fi/historiikki?

 

Siellä tosiaan kerrotaan Hermannin vesilentoasemasta. Missähän kohtaa se tarkkaan ottaen mahtoi sijaita?

 

Täällä http://www.staf.fi/joutsen/joutsen1a.swf

on myös mielenkiintoinen, runsaasti kuvitettu tarina vanhoilta ajoilta. Sen kohdassa 18 puhutaan palaavaa Suomen Joutsenta vastaan Santahaminan merilentoasemalta tulleista vesilentokoneista, joista toinen lensi niin lähelle purjelaivaa, että joutui "purjeiden aiheuttamaan tyhjiöön" ja putosi "kuin lennosta ammuttu sorsa" mereen.

Jäiköhän se viralliseksi selitykseksi? Ja miten se vaikutti Ilmavoimien koulutukseen ja lentomääräyksiin?

 

Ja täällä myös on juttua Santahaminan maa- ja vesilentoasemista

http://www.mpkk.fi/fi/esittely/santahamina/historia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Salaa toivoin, että sinä olisit jo sen Friggesbyn tarkkaan paikallistanut.

Jouni heitit niin pahan haasteen ;), että piirsin ohessa arvaukseni Friggesbyn kentän sijainnista em.viitteisiin perustuen. Punainen on arvaus kiitotien paikasta, rasti on lähteissä mainittu koordinaatti N6004 E2431 (suunnilleen) . Vihreä jana on Lentotie. Tarttis vissiin käydä paikalla!

 

//Nils

 

[ Attachment removed / expired ]

 

PS Jos joku palstalainen on niin kiinnostunut asiasta että aikoo käydä lentokoneella katsomassa, huomoi lähistöllä oleva minkkitarha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs nämä vesilentokentät?

 

Vaasassa ilmeisesti kutterisataman vieressä (länsipuolella). Ainakin lehdessä mainittiin joitakin kuukausia sitten "vesilentoaseman" alueen jatkovuokraamisesta, oliko se nyt meripelastusseuralle vai merivartiostolle, jotain sinnepäin kuitenkin, kaikkea ei voi muistaa 8)...

Kartat olivat perin köppäisiä kaupungin sivuilla:

http://www.vaasa.fi/map/kartat/g11.htm

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kuvassa on yksi vanha kenttä. Karmaa sille, joka tietää missä se sijaitsee...

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään