Matti Huoviala

Matkapuhelin+GPS=Ilmailijan navigointiväline??

19 viestiä aiheessa

Törmäsin tässä puhelimeeni softaa ihan muussa tarkoituksessa etsiessäni tälläiseen sovellukseen.

http://aerotools.hoshis.org/index.html

Aerotools Moving GPS map

 

Äkkiseltään vaikutti ihan kätevältä luurin jatkeelta.

Asensin ja testasin ja tuntuu toimivan. Ainut juttu on vaan noiden karttojen virittely toimimaan.

Ja ennen kuin joku kysyy, niin tuntui toimivan ihan hyvin flightsafe-moodissakin..

 

Alustavan arvion mukaan tuo saattaisi siis olla VFR-pilotille tietyin reunaehdoin varsin kätevä, jos ei nyt primäärinaviapu, niin ainakin kätsy lisävaruste (tai sitten ihan lelu).

 

Testit on toistaiseksi tehty Nissanilla, mutta keväämmällä ajattelin ihan rohkeasti kokeilla lennollakin.

Tuettuja matkapuhelimia on jonkinmoinen lista, itselläni N95.

 

Jos joku muu on kokeillut ja/tai viritellyt karttoja, niin olisi kiva kuulla...

Milleköhän alueelle tämä olisi kuulunut? :-[

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Miksei, jos ei löydä kotiin. Mulla on Nokia 6110 Navigator ja olen joskus miettinyt, että jos eksyy niin ei siitä ehkä haittaakaan olisi. Siinä on siis autonavigointisofta, mutta näkyyhän siitäkin hädän tullen esim. tiet ja kaupungit. Maanopeutta olen siitä joskus katsellutkin lennolla.

 

Ei, en siis suunnista sillä vaan kartta, kello, suuntahyrrä/munakompassi, VOR, DME, ADF yms. perinnemenetelmillä ;) Mutta jos uhkaa käydä kalpaten niin kaikki keinot käytetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Google Mapsin saa myös matkapuhelimiin, joko kartta- tai satelliittikuvanäkymänä. Ilmailukäyttöönhän tuosta ei ole muuta kuin matkustajan leluksi. Kartat ladataan verkon yli, joten kiinteähintainen dataliittymä lienee paikallaan.

 

Nokian SportsTracker on hyvä työkalu reittien tallentamiseen ja katselemiseen jälkikäteen esim. Google Earthissa.

 

Garmin Mobile XT on matkapuhelinsovellus, johon sopii Garminin muissakin GPS:issä käytettävä karttadata. Tämä lienee jo ilmailukäyttöönkin sopiva vekotin.

 

SmartcomGPS on ohjelma, johon saa itse laitettua kartat kuin kartat, vaikka skannaamalla ilmailukartasta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, tähän saakin kartat vaikkapa skannaamalla. Tosin on sitten vähän muutakin virittelyä, mutta niin lienee kaikissa skannatuissa kartoissa.

Tämä on myös loggeri, itse asiassa juuri sports trackerin yhteydessä tämän löysinkin.

Mielenkiintoiselta silti vaikuttaa.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Google Mapsin saa myös matkapuhelimiin, joko kartta- tai satelliittikuvanäkymänä. Ilmailukäyttöönhän tuosta ei ole muuta kuin matkustajan leluksi. Kartat ladataan verkon yli, joten kiinteähintainen dataliittymä lienee paikallaan.

 

En nyt jaksa lähteä tarkastamaan säädöksistä, mutta eikö matkapuhelimen käyttö lennolla ole kiellettyä (on ainakin muistaakseni ollut ennen...). En tarkoita lentoyhtiöiden itse asettamia rajoituksia, vaan viestiverkon toiminnan turvaamiseksi annettua rajoitusta (lentävässä lentokoneessa oleva gsm vaihtaa tukiasemaa melko tiheästi ja kuormittaa verkkoa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkemmin asiaan perehtymättä sanoisin että tuossa ei käytetä puhelinta puhelimena vaan kämmenmikrona. Kun sijainti tulee gps:ltä ja jos puhelimesta saa puhelin-ominaisuuden suljettua niin silloinhan ei rikota mitään säädöstä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkemmin asiaan perehtymättä sanoisin että tuossa ei käytetä puhelinta puhelimena vaan kämmenmikrona. Kun sijainti tulee gps:ltä ja jos puhelimesta saa puhelin-ominaisuuden suljettua niin silloinhan ei rikota mitään säädöstä.

 

Niin, mutta kun "Kartat ladataan verkon yli" sanoi Ilkka.

 

Toinen käytännön raja voi sitten tulla siitä, että löytyykö sellaista puhelinta, josta saa tämän matkaviestinlähettimen pois päältä ja samaan aikaan kuitenkin bluetoothin päälle, siis jos kartta löytyisi laitteesta itsestään.

 

(ps. minua viisaammat tiesivät kertoa, että kielto löytyy viestintäviraston määräyksestä 'luvasta vapaiden radiolähettimien yhteistaajuuksista ja käytöstä' 15W/2006 M 4 §:stä.)

 

fonttia isommaksi, mk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aerotoolsissa kartat ovat laitteessa, Google Mapsissa ladataan verkosta - jälkimmäistä ei siis saa käyttää lennolla Suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, siis itsekin sanoin, että ainakin omassa laitteessani (N95) toimii tämä softa siten, että kartat ovat laitteessa. Silloin puhelin voi olla offline-tilassa (mikä testasin ensinnä) ja laite toimii ihan hyvin koska puhelimen GPS-vastaanotin toimii kuitekin. Eri juttu on tietty, jos puhelin tarvitsee erilisen bluetooth-GPS-vastaanottimen.

Minähän en säädöksiä riko, ei enenen! 8)

Tuo aerotools hommeli tarjoa työkalut karttojen työstöön itse. En vaan ole vielä ehtinyt säätmään.

Samoin erilaisten waypointtien hallinta on vielä selvittämättä.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari muuta hyvää softaa on maemomapper https://garage.maemo.org/projects/maemo-mapper/ .

Softa lataa kartat muistikortille. Voi valita openstreetin, googlemapsin tai satelliittikuvat jne ihan

oman valintansa mukaan. Toimii offlinena lennossa ja tallentaa reitin.

 

Toinen on enemmän lentokäyttöön suunniteltu Cumulus http://www.kflog.org/cumulus/download/

Cumuluksessa on ihan lentokartat mutta ainakin DAFIFF:in jälkeen tuleet openair

ja welt2000 olivat sitten viimevilkaisun aika vajavaisia. Tosin on niissä

vähän enemmän tietoa kuin pelkässä google-mapsissa.

 

Koskahan Suomessa ilmailuhallinto alkaisi antamaan edes omat fixinsä ja ilmatilojen kulmapisteensä

koneluettavassa muodossa ?

 

Ameriikan maallahan ilmailukartat saa suoraan downloadata verkosta vaikkapa http://skyvector.com/

Olisikin hauskaa jos nuo saisi downloadatuksi maemo-mapperiin offlinena. Tietysto online versio

olis ilmassa hauska mutta ei oikein ole mitään järkevää ja järkevänhintaista radiotekniikkaa siihen

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari muuta hyvää softaa on maemomapper https://garage.maemo.org/projects/maemo-mapper/ .

Softa lataa kartat muistikortille. Voi valita openstreetin, googlemapsin tai satelliittikuvat jne ihan

oman valintansa mukaan. Toimii offlinena lennossa ja tallentaa reitin.

 

Maemo mapper ja downloadatut google mapsit on tosiaan toimiva ratkaisu. Vielä kun keksisi, miten noihin karttoihin saisi laitettu alueita eli väh. kolmen pisteen rajaamia pinta-aloja, niin voisi rakentaa kartan. Kuplaohjaamossa on N800:sen kanssa pieniä ongelmia ts. kontrasti ei meinaa riittää.

 

Noista mobiiliverkoista sen verran, että taitavat suosia suunnattuja antenneja, joten yhteys ei välttämättä onnistu esim. purjelentäjien matkalentokorkeuksissa.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, mutta kun "Kartat ladataan verkon yli" sanoi Ilkka.

 

Toinen käytännön raja voi sitten tulla siitä, että löytyykö sellaista puhelinta, josta saa tämän matkaviestinlähettimen pois päältä ja samaan aikaan kuitenkin bluetoothin päälle, siis jos kartta löytyisi laitteesta itsestään.

 

 

Ainakin mun E90:ssa saa bluetoothin päälle, vaikka puhelin on offline-tilassa. Antaa jopa varoituksen tästä. Tosin erillinen gps on aika hankala yhdistelmä, ja tullee kyseeseen lähinnä kai silloin, jos puhelin on lentokoneessa / autossa sellaisessa paikassa että sateliitit ei kuulu, jolloin sen erillisen gps:n voi sijoittaa lähemmäs ikkunaa.

 

Ja noista kartoista, voi ladata kotona etukäteen erillisellä PC:llä pyörivällä Nokian karttalatausohjelmalla muistikortille, tämä on melko helppoa. Jos tätä ei ole huomannut tehdä, lataa puhelin karttaa paloissa gprs:n yli. Gprs voi toki ulkomailla tulla kalliiksi, mutta maksaa se eksyminenkin. Mega maksaa esim. dna:lla ulkomailla kympin luokkaa. Megalla lataa karttaa jo hyvin. Kokonaisen maan lataaminen on toki monta kymmentä megaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, siis itsekin sanoin, että ainakin omassa laitteessani (N95) toimii tämä softa siten, että kartat ovat laitteessa. Silloin puhelin voi olla offline-tilassa (mikä testasin ensinnä) ja laite toimii ihan hyvin koska puhelimen GPS-vastaanotin toimii kuitekin. Eri juttu on tietty, jos puhelin tarvitsee erilisen bluetooth-GPS-vastaanottimen.

Minähän en säädöksiä riko, ei enenen! 8)

Tuo aerotools hommeli tarjoa työkalut karttojen työstöön itse. En vaan ole vielä ehtinyt säätmään.

Samoin erilaisten waypointtien hallinta on vielä selvittämättä.

-M-

 

Minulla on myös N95, johon kartat voi ladata Nokian Maps -sivuilta. Toinen vaihtoehto on  toimia niin, että laite hakee kartat sen mukaan missä liikutaan, eli verkkoyhteyden avulla.

Vakiona ei käsittääkseni tuossa ola karttoja muistikortilla, vaan ne pitää itse hakea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, tähän saakin kartat vaikkapa skannaamalla. Tosin on sitten vähän muutakin virittelyä, mutta niin lienee kaikissa skannatuissa kartoissa.

Tämä on myös loggeri, itse asiassa juuri sports trackerin yhteydessä tämän löysinkin.

Mielenkiintoiselta silti vaikuttaa.

-M-

 

Moi.

 

Tänään löysin sattumalta ton aerotoolsin softan N95:een. Onko sinulla käyttökokemuksia InFlightista? Onko karttojen lataaminen helppoa? jne.

 

LND

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nokia Maps -ohjelmassa kartat ladataan valmiiksi puhelimeen, jolloin ne ovat käytettävissä offline-tilassa.

 

Vaikein ongelma puhelimen käyttämisessä karttanäyttönä on se, että se kuluttaa ihan liikaa virtaa - plaanin päättäminen on vähän hankalaa puhelimella, jos akku on syöty lennolla. Sama juttu Sports trackerin kanssa.

 

VFR-ilmoittautumispaikkoja ym:

http://www.saunalahti.fi/masunta/gps-stuff/

 

En ole nähnyt vielä ainuttakaan akkukäyttöistä laitetta jonka toiminta-aikaan voisi luottaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virran riittävyyteen sen verran kommenttia että kaikissa koneissa millä itse olen lentänyt on 12v socket jonka saa aktivoitua kytkimellä. Olen pitänyt sportstrackeriä päällä, navigointiin käytän muita välineitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virran riittävyyteen sen verran kommenttia että kaikissa koneissa millä itse olen lentänyt on 12v socket jonka saa aktivoitua kytkimellä. Olen pitänyt sportstrackeriä päällä, navigointiin käytän muita välineitä.

 

24-volttinen mopocessna on siis ainakin kokematta ;)

 

Lisäksi, useammassakin koneessa nuo liitennät on rajoitettu maakäyttöä varten, tokihan siitä silloin onnistuu puhelimen lataus lennon jälkeen että saa soitettua, mutta lennolla ei saa (ottaa) virtaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

24-volttinen mopocessna on siis ainakin kokematta ;)

Joo, näin on :) arvasinkin että asiat eivät ole niin yksinkertaisia miltä näyttää...

 

Jos koneesta ei saa sopivaa virtaa niin sitten joku tällainen vehje voisi olla hyvä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään