Ilkka Mäkelä

Continental Airlinesin 737 ulos kiitotieltä Denverissä

25 viestiä aiheessa

Eilen illalla paikallista aikaa Continental Airlinesin 737-500 on joutunut lentoonlähdön yhteydessä jostain syystä ulos kiitotieltä ja syttynyt tuleen. 38 ihmisen kerrotaan loukkaantuneen. Kone, jossa oli yhteensä 112 henkilöä, evakuoitiin hätäliukuja käyttäen.

 

http://www.the33tv.com/pages/content_landing_page/?Passenger-jet-goes-off-Denver-runway-38-=1&blockID=167685&feedID=16

 

http://www.denverpost.com/previous2/home/ci_11280093

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wall Street Journal tietää kertoa ensimmäisten ohjaajahaastattelujen perusteella, että ohjaajat keskeyttivät lentoonlähdön ja sen jälkeen jarrutuksessa kone kampesi vasemmalle ja ajautui ulos kiitotieltä.

Sivutuulta oli melko reippaasti, puuskissa jopa 32 solmua vasemmalta.

 

Silminnäkijäkertomukset vaihtelevat. Joku kertoi että tuulenpuuska olisi kallistanut konetta lähtökiidossa niin että oikea siivenkärki olisi osunut kiitotiehen. Toisen tiedon mukaan kone oli kulkenut vasta 2000 jalkaa (600 m) jolloin nopeuden ja nostovoiman ei pitäisi vielä olla niin suuri että siipi alkaisi kantaa. Tiedä häntä sitten. Kiitotielle on ilmeisesti jäänyt koneen osia. Kone on sen verran vahingoittunut että taitaa mennä lunastukseen, mutta "mustat laatikot" saadaan varmasti talteen. Joten tässä on hyvät eväät syyn selvittämiseksi.

 

http://online.wsj.com/article/SB122984038314824361.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta kuvasta näkee selvästi, että kiitoteiden välissä on alue, joka on  - kuten uutisissa mainittiin - huomattavasti (noin 12 m) alempana kuin kiitotiet. Vähän samoin kuin Madridin onnettomuudessa. Koneen vauriot olisivat todennäköisesti olleet huomattavasti pienemmät, jos kiitoteiden välissä olisi ollut pelkkää tasaista maata. Suurien maa-alueiden tasaaminen vaatisi tietysti ison maansiirtourakan, mikä tulisi kalliiksi. Tulee mieleen, että joiltakin loukkaantumisilta olisi myös voitu välttyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

d**n, ihanan kallista... Sekä henkisesti että materialisesti  :-\

Tavallaan kyllä tuntuu vähintään erittäin idioottimaiselta rakentaa kiitotie noin paljon ylemmäksi. Oikeastaan en kyllä käsitä koko konstruktion järkevyyttä...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taltiointilaitteiden alustava tutkimus kertoo, että 41 sekuntia liikkeellelähdön jälkeen CVR:ssä havaittiin "pomppuja ja kolinaa muistuttavat äänet", mikä saattaisi viitata esim. siihen, että rengas olisi rikkoutunut. Jarruissa ei ole todettu mitään ilmiselvää vikaa. Äänien ilmestymisen jälkeen pilotit päättivät keskeyttää lentoonlähdön.

 

http://www.chron.com/disp/story.mpl/nation/6177816.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NTSB:n tiedotustilaisuudesta poimittua:

- perämies havaitsi koneen poikenneen kiitotien keskilinjasta saavutettuaan noin 90 solmun nopeuden.

- tässä vaiheessa myös edellä mainitut kolinaäänet alkoivat.

- kabiinihenkilökunta raportoi "fishtailing" sivuttaisliikkeistä.

- kiitotieltä on löytynyt kumijäljet jotka osoittivat koneen päätelineen joutuneen luisuun noin 1900 jalan lähtökiidon jälkeen, hieman sen jälkeen myös nokkapyörän luisua. 

- kiitotieltä ei, toisin kuin edellisessä viestissäni kerroin, ole löytynyt koneen osia.

- neljästä päätelineen renkaasta yksi eli oikean puolen sisempi rengas on rikki (viilto). NTSB katsoo että jälkien ja muiden havaintojen perusteella rengas on todennäköisimmin rikkoutunut vasta matkan loppuvaiheessa kun kone tuli maahan rullaustien ylityksen aiheuttamasta pompusta. Nokkateline makaa koneen alla eikä siihen vielä päästy käsiksi.

- jarruista tai moottoreista ei ole toistaiseksi löytynyt mitään epänormaalia.

- oikean moottorin reverssi on käyttöasennossa.  Vasemman moottorin tehovipu on eteen-asennossa.  NTSB kuitenkin huomautta että koska moottori on irronnut siivestä, rytäkässä syntyneet voimat ovat voineet liikuttaa tehonsäätövaijereita ja kaasuvipua.

- minulle jää epäselväksi tarkalleen missä vaihessa toinen ohjaaja kertoi lentoonlähtön keskeytyksestä. Ajallisesti se oli noin 45 s jarrujen vapauttamisen jälkeen mutta se, missä kone sillä hetkellä oli, ei vielä valjennut. Jotenkin tuntuu että se on saattanut silloin olla jo poistunut kiitotieltä.  (Tästä tulee varmaankin kohta lisätietoja).

- evakuointi on ilmeisesti tapahtunut esimerkillisen hyvin. Mukana ollut yhtiön ohjaaja, joka itse asiassa oli perämiehenä koneen saapuessa Denveriin, auttoi kabiinihenkilökuntaa mm. menemällä kolme kertaa sisään avustamaan lisää matkustajia ulos. Myös siiven varauloskäytävän kohdalla istunutta matkustajaa kehuttiin erittäin nopeasta varauloskäynnin avaamisesta. "Kaveri oli selvästikin perehtynyt istuintaskussa olevaan ohjeeseen."

 

http://www.9news.com/video/default.aspx?aid=67989

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joulupukin parta ja muut vermeet jo narikassa, ja pullo oltta oottaa hyvän työn palkkioksi, joten uskallan kommentoida, että kyllä tuosta rungosta vielä hitsaamalla saa kelpo vekottimen. Täytyy vaan osata hitsata.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joulupukin parta ja muut vermeet jo narikassa, ja pullo oltta oottaa hyvän työn palkkioksi, joten uskallan kommentoida, että kyllä tuosta rungosta vielä hitsaamalla saa kelpo vekottimen. Täytyy vaan osata hitsata.  :thmbup:

 

Tai vähintäänkin siitä voi kierrättämällä valmistaa tuhansia edessäni olevan kaltaisia janojuomatölkkejä  :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joulupukin parta ja muut vermeet jo narikassa, ja pullo oltta oottaa hyvän työn palkkioksi, joten uskallan kommentoida, että kyllä tuosta rungosta vielä hitsaamalla saa kelpo vekottimen. Täytyy vaan osata hitsata.  :thmbup:

 

Continentalilla on muurenkin ollut vaikeuksia päästä eroon 737-500-sarjan koneistaan (maailmalla lienee ylitarjontaa 737 Classiceista), eli ei muuta kuin säilyketehtaalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai vähintäänkin siitä voi kierrättämällä valmistaa tuhansia edessäni olevan kaltaisia janojuomatölkkejä  :santa:

Tuo materiaali kestää varmaan rajummatkin "peijaiset", itse janojuoman pysyessä purkin sisällä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

I´ll sue you-osastoa:

 

Neljä matkustajaa on haastanut Boeingin oikeuteen väittäen, että koneen suuntakontrollimekanismit (so. nokkapyöräohjaus ja sivuperäsinsysteemi jne) on suunniteltu ja valmistettu väärin. Lisäksi ainakin kahdeksan matkustajaa on haastanut oikeuteen Continental Airlinesin "kyvyttömyydestä operoida konetta siten, että se olisi pysynyt kiitotien suunnassa".

 

http://www.google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5jxdbyQcbpVUtqK86x176lwKTa7fAD96J22A00

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

I´ll sue you-osastoa:

 

Neljä matkustajaa on haastanut Boeingin oikeuteen väittäen, että koneen suuntakontrollimekanismit (so. nokkapyöräohjaus ja sivuperäsinsysteemi jne) on suunniteltu ja valmistettu väärin. Lisäksi ainakin kahdeksan matkustajaa on haastanut oikeuteen Continental Airlinesin "kyvyttömyydestä operoida konetta siten, että se olisi pysynyt kiitotien suunnassa".

 

http://www.google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5jxdbyQcbpVUtqK86x176lwKTa7fAD96J22A00

 

Voi v***u mitä touhua, nice to sue you  :'(! Missähän se sauna on, minne tollasten kanteiden takana olevat ihmiset pitäs viedä pikku juttutuokiota varten...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi v***u mitä touhua, nice to sue you  :'(! Missähän se sauna on, minne tollasten kanteiden takana olevat ihmiset pitäs viedä pikku juttutuokiota varten...

 

Ei se noiden ihmisten "vika" ole, vaan lainsäädännön joka sallii syyttämisen ja korvausten hakemisen aivan mielivaltaisenkin tuntuisesti. Mitä isompi firma, sitä mehukkaammat korvaukset voi saada pumpattua.

Mm. Copterlinen tapauksessakin valmistaja maksoi aika hyvät korvaukset, ainakin jenkkimatkustajien omaisille.

 

Jos on runsaasti dollareita mahdollisesti tarjolla, niin ottajia kyllä löytyy. Ymmärrän toisaalta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa US Airwaysin Hudsoniin paatyneen lennon matkustajista on haastamassa US Airwaysin oikeuteen traumaattisista kokemuksistaan. Eiko ne voisi haastaa vaikkapa sen hanhilauman?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa US Airwaysin Hudsoniin paatyneen lennon matkustajista on haastamassa US Airwaysin oikeuteen traumaattisista kokemuksistaan. Eiko ne voisi haastaa vaikkapa sen hanhilauman?

 

En yllättyisi vaikka voisikin. Tai sen maanomistajan, jonka heteiköstä ne ovat lentomatkansa aloittaneet...  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

I´ll sue you-osastoa:

 

Neljä matkustajaa on haastanut Boeingin oikeuteen väittäen, että koneen suuntakontrollimekanismit (so. nokkapyöräohjaus ja sivuperäsinsysteemi jne) on suunniteltu ja valmistettu väärin. Lisäksi ainakin kahdeksan matkustajaa on haastanut oikeuteen Continental Airlinesin "kyvyttömyydestä operoida konetta siten, että se olisi pysynyt kiitotien suunnassa".

 

http://www.google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5jxdbyQcbpVUtqK86x176lwKTa7fAD96J22A00

 

Seuraavan haasteen saanee radan rakentaja; rakentanut kiitoradan väärään suuntaan ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa US Airwaysin Hudsoniin paatyneen lennon matkustajista on haastamassa US Airwaysin oikeuteen traumaattisista kokemuksistaan. Eiko ne voisi haastaa vaikkapa sen hanhilauman?

 

Tuolla on varmaan mielenkiitoista olla yksityisyrittäjänä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En yllättyisi vaikka voisikin. Tai sen maanomistajan, jonka heteiköstä ne ovat lentomatkansa aloittaneet...  ;)

 

 

Tai miksei luojan, joka kyseiset siivekkäät on saanut aikaan?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla on varmaan mielenkiitoista olla yksityisyrittäjänä

 

Sita varten taalla on hyva olla vakuutukset kunnossa. Koskee ihan kaikkea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään