Jussi Seppälä

HTPC:n laittoa

8 viestiä aiheessa

Mietin mitä tehdä rouvan vanhalle, kaapissa lojuvalle PC:lle. Koneella on ikää jo viitisen vuotta, mutta moneen käyttöön sitä voisi silti vielä ajatella. Muistelisin, että rautana on Athlon XP 3200+, Radeon 9250, muistia pari gigaa ja sitä rataa.

Mieleeni tuli askarrella koneesta olohuoneeseen HTPC. Siedettävän näköisen vaakakotelon ja tarkoitukseen riittävän näytönohjaimen saa edullisesti, tv-kortti maksaa jonkin verran ja wlan-kortti löytyy. Askartelukokemusta on jonkin verran, joten homma hoitunee. Lähinnä softan valinta mietityttää. Onko noista suosituimmista kenelläkään kokemusta? Laiton vaikeusaste, ylläpitotaskit, toimivuus, yms?

Vaihtoehtoja ovat ainakin:

XBMC

VDR

MediaPortal

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mietin mitä tehdä rouvan vanhalle, kaapissa lojuvalle PC:lle. Koneella on ikää jo viitisen vuotta, mutta moneen käyttöön sitä voisi silti vielä ajatella. Muistelisin, että rautana on Athlon XP 3200+, Radeon 9250, muistia pari gigaa ja sitä rataa.

Mieleeni tuli askarrella koneesta olohuoneeseen HTPC. Siedettävän näköisen vaakakotelon ja tarkoitukseen riittävän näytönohjaimen saa edullisesti, tv-kortti maksaa jonkin verran ja wlan-kortti löytyy. Askartelukokemusta on jonkin verran, joten homma hoitunee. Lähinnä softan valinta mietityttää. Onko noista suosituimmista kenelläkään kokemusta? Laiton vaikeusaste, ylläpitotaskit, toimivuus, yms?

Vaihtoehtoja ovat ainakin:

XBMC

VDR

MediaPortal

Moi!

Iselläni softana DVBViewer, viritystä ja säätöä senkin kanssa on  ollut, mutta nyt kun olen saanut kaikki toimimaan ihan hyvä softa. Kannattaa kokeilla.

t.risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Iselläni softana DVBViewer, viritystä ja säätöä senkin kanssa on  ollut, mutta nyt kun olen saanut kaikki toimimaan ihan hyvä softa. Kannattaa kokeilla.

t.risto

Pitääpä vilkaista sitäkin. Kiitoksia!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko tostakin mediacenter-versio olemassa? Luulin että se on vain digitelkkarin katsomista varten?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meikäläisen kokemukset lähinnä MythTV:stä, Mythbuntu toimii suoraan "paketista" yleisimmillä korteilla. Jos sellaista koko perheen helppokäyttöistä systeemiä lähtisi rakentamaan, niin mä ainakin lähtisin tuosta. Ei vaan ole oikein ollut aikaa/tilaa rakentaa kunnon mediakeskusta, mutta ehkä vielä joku päivä.

DVBViewer on kyllä ehdoton kingi suoraan tietokoneella TV-ohjelmia katsottaessa, hakkaa mennen tulleen valmistajien omat kömpelöt viritykset. Edullinenkin vielä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alkavat romut olla pikkuhiljaa kasassa. Taidan ensihätään testata MediaPortalia. Vaikuttaa kaikken kattavimmalta ja helppolaittoisimmalta paketilta. Jos XP:n käyttö tähän tarkoitukseen alkaa ahdistaa, pistän tilalle jonkun Linux-pohjaisen softan.

Työpöydällä Mac, palvelimella Centos ja olohuoneessa XP.  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omia kokemuksia HTPC "projektista"  ::)

+ Näppärä katsoa, telkkaria, nettiä, kuunnella musiikkia,( leffoja katselen harvemmin...)

+Kätevä systeemi, kun on saanut kaiken toimimaan.

+Itse olen todennut parhaimmakseni käyttää eri ohjelmia yhden "media centerin" sijasta.

+Telkkarin katsomiseen Dvbviewer, tallennus kovalevylle ja ohjelmien poltto näppärää.

+Musiikin kuunteluun Winamp, kuvien katseluun Picasa tai irfanwiev..

Oma koneeni toimii myös pelikoneena, joten se on ehkä tähän käyttöön liiankin tehokas.

Kotelona on ANTEC normaali ATX kotelo. Olen ollut erittäin tyytyväinen = hiljainen.

Prosessorina intel, vakiona tulleella jäähdyttimellä. Tuuletin säätää nopeuden kuormituksen mukaan, es. tv: katselussa erittäin hiljainen.

Näytönohjain toimii passiivi jäähdytyksellä. Pelikäytössä tuulettimen (kotelo) nopeutta täytyy nostaa, mutta "ilmataistelun" tuoksinassa tuo äänekkyys ei haittaa.

-Olen kokeilut paljon eri ohjelmia, asennuksessa ja säätämisessä, toimivuudessa on  isoja eroja (kannattaa lukea kommentteja  es. afterdawn saitilta)

-Itselläni vaati paljon aikaa, päivityksiä jne., että sain systeemin toimimaan.

-Käyttö jonkin verran hankalampaa, kuin normaali laitteilla (tv,digiboksi jne)

-Vaikeampi ottaa käyttöön, kuin kaupasta ostetut erillislaitteet.

Jos katson vain telkkaria käytän usein pelkästään TV:tä omalla digivirittimellä "normaaliin" tapaan

Tavallaan tämä projekti on ollut jonkinlainen harrastus, joka on välillä kysynyt hermoja ja apua on tarvinnut hakea asiaa käsitteleviltä  palstoilta.

Omasta mielestäni HTPC on (jo) ihan varteen otettava vaihtoehto, tietyin varauksin.

(nytkin minulla on TV pienennyttynä alapalkkiin, kuuntelen Bluesia Winampista ja kirjoittelen tätä tekstiä)

Jos lähtee tällaiseen projektiin, niin vastoinkäymisiin kannattaa varautua....

Tällaisiä mietteitä.

ps Käyttö ergonomia on ehkä kaikkein hankalin. Istua selkä kyyryssä ja kirjoitella nettiin, ihan eri juttu kun kunnon työpöydältä ja istuimelta)

terv. risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Harrastepohjalta täälläkin projektiin ollaan lähdössä. Palvelinten kanssa on tullut puuhattua jokunen vuosi, ja kaiken muun kotiverkkoon liittyvän ja viihde-elektroniikan kanssa myös aikansa.

Tällä hetkellä olohuoneessa on telkkarin lisäksi viritinvahvistin, digiboksi ja dvd-soitin. Kaikki pelaa hyvin Logitechin Harmony 525 -kaukosäätimellä. Tosin senkin kanssa oli aikanaan omat vääntönsä. Tarkoitus nyt on saada vanhahko pc-rauta hyötykäyttöön, saada digi-tv:n tallennusmahdollisuus sekä mahdollisuus katsella työhuoneen palvelimen mediasisältöä olohuoneessa. Se, että kaikki nivoutuu yhdeksi hyväksi harrasteprojektiksi, on vain plussaa.

Kiire projektilla ei todellakaan ole, mutta kärsimätön kun olen, valmista pitää saada nopeasti. Aloitin eilen projektikoneen siivouksella. Tänään haen kaverilta koeajoon tv-kortin. Näytönohjain tulevaan koneeseen pitää vielä hankkia, sillä koneessa on nyt kiinni Radeon 9200 pelkällä analogilähdöllä. Illalla vanhan koneen sisällön saanee jo uuteen koteloon. Ajattelin laittaa kaiken toimimaan mahdollisimman pitkälti tämänhetkisillä osilla. Kun pääsen itse käyttöönottovaiheeseen, vanhan koneen virtalähde ja prossutuuletin vaihtuvat hiljaisempiin.

Tarkoitus olisi saada kaikki täysin toimivaksi joululoman aikana. Vaimon totuttaminen uuteen systeemin vieneekin sitten suurimman osan keväästä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään