Miika Ritala

Kysymys koskien lomalentoja 1996

18 viestiä aiheessa

 

Tuli tässä mieleen kun katteli vanhoja valokuvia että millä koneella Hassen matkat lennätti suomalaisia Kreetalle 1996 ? Kuvissa näkyy punainen sisustus joten ei taida vastata Finnairiin  ???

 

- Miika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tässä mieleen kun katteli vanhoja valokuvia että millä koneella Hassen matkat lennätti suomalaisia Kreetalle 1996 ? Kuvissa näkyy punainen sisustus joten ei taida vastata Finnairiin  ???

 

- Miika

 

Saattaisi olla Air Liberte Tunis tai turkkilainen Sunways? Ainakin molempien koneiden maalauskaaviossa löytyi punaista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oltuani tuohon aikaan urakehitystä iltaduunina lentsikoita siivoamassa, väittäisin sen olevan Sunwaysin B757. Muista ei tule punaista sisustaa mieleen.

 

http://www.airliners.net/photo/Sunways/Boeing-757-23A/0565026/L/

 

-A-

 

EDIT: Air Liberte Tunis vissiin lensi kasikymppisillä? Se oli harvinaisempaa herkkua, muttei ole jäänyt mitenkään silmiinpistävästi mieleen. Sen sijaan "Lennart Johanssonin" verenpunaiset tupakantumpeilla ja purkalla kyllästetyt matot ja penkinverhoilut (noin 20 sentin jalkatilalla) eivät poistu mielestä  :P Hankosen Pauli varmaan muistaa asian yhtä lämmöllä.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oltuani tuohon aikaan urakehitystä iltaduunina lentsikoita siivoamassa, väittäisin sen olevan Sunwaysin B757. Muista ei tule punaista sisustaa mieleen.

 

http://www.airliners.net/photo/Sunways/Boeing-757-23A/0565026/L/

 

-A-

 

EDIT: Air Liberte Tunis vissiin lensi kasikymppisillä? Se oli harvinaisempaa herkkua, muttei ole jäänyt mitenkään silmiinpistävästi mieleen. Sen sijaan "Lennart Johanssonin" verenpunaiset tupakantumpeilla ja purkalla kyllästetyt matot ja penkinverhoilut (noin 20 sentin jalkatilalla) eivät poistu mielestä  :P Hankosen Pauli varmaan muistaa asian yhtä lämmöllä.

 

-A-

 

Kymppi-Matkat käytti ainakin tuota yhtiötä. Taisi olla juuri tuon Sunways:in tytäryhtiötä(?).

Tuli itsekkin lennettyä tuollaisella viisiseiskalla 1995. Kyseisen firman kasikymppiset olivat turkkilaisten "isännöimiä" ja 757:lla operoivat ruotsalaiset.

Turkkilaisten koneet keräsivätkin sitten julkisuutta meidän maakuntakentillä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs ne turkkilaiset kasikymppiset? Niitäkin tuli kuuratuksi ja vähin ruuvatuksikin, muttei ole mitään mielikuvaa oliko niissä jotenkin erityisen sisukset. Jokunen kuvakin pitäisi olla plakkarissa, jopa Joensuun vanhasta tornista kuvattuna :)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaisi olla Air Liberte Tunis tai turkkilainen Sunways?

Air Liberte Tunis ei ole muistaakseni lentänyt minnekään muualle kuin Tunisiaan. Ei liene ollut konsaan lupia muualle.

 

Sunways kuulostaa tosiaan ainoalta oikealta.

Tuli yhtiön 757 kokeiltua, ja se menee kyllä luokkaan "hirveimmät matkakokemukseni". Niin pieni jalkatila oli mielestäni jo rikollista. Ruotsalaisen siiven (muistaakseni 3 konetta) palveluksessa oli kapteenin sanojen mukaan 32 eri kansalaisuutta, menomatkalla kohdalle osui islantilainen kippari ja hollantilainen perämies. Onneksi matka päättyi taivoitteen mukaan, eli pääsi paikasta A paikkaan B.

Tuohon aikaan maapalveluissa oli tapana sanoa, että Sunwaysin aikataulun seuraamiseen ei tarvita kelloa, almanakka riittää. Yhtiö otti jossain vaiheessa tavaksi "nollata" reilut myöhästymiset muuttamalla aikatauluja. Tilastot pysyivät kait siistimpänä näin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikipedia kertoo:

 

"Nouvelair was born out of Air Liberté's subsidiary in Tunisia, Air Liberté Tunisie. However, the airline did not last much longer and in 2001 operations ceased."

 

Nouvelairhan se nimenomaan olikin, jota minä muistelin. Vaan kun en muistanut kuin Tunisian ja jonkun Liberte-kytköksen. No ne lensivät ainakin Vantaalle jonkun keikan kasikymppisillä. Jossain arkistojen syövereissä  kuva semmoisestakin, mutten tiä missä.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin se oli Sunways, joka kurautti tuon MD-80:n kiitotien jatkeelle Joensuussa ja tunisialaiset onnistuivat pyöräyttämään (ja tekemään lentokelvottomaksi) saman konetyypin Kajaanissa. Sitten on tainut olla ympäri Suomea tapahtuneita moottorihäiriötä

näiden lomalentoyhtiöiden operoimilla kasikymppisillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tässä mieleen kun katteli vanhoja valokuvia että millä koneella Hassen matkat lennätti suomalaisia Kreetalle 1996 ? Kuvissa näkyy punainen sisustus joten ei taida vastata Finnairiin  ???

 

- Miika

 

Oliko punainen, vai oranssi? Vuosilukuja en muista, enkä ole varma, mahtoiko Karair:n A300 koneessa olla oranssi sisustus?

Taisi olla Finskin koneissa myös tuo oranssi verhoilu?

-Kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskallan epäillä, että turkkilainen lentoyhtiö (Sunways) olisi lentänyt Kreetalle, vaikka lensikin ainakin osittain SE-rekisterisssä olleilla koneilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oltuani tuohon aikaan urakehitystä iltaduunina lentsikoita siivoamassa, väittäisin sen olevan Sunwaysin B757. Muista ei tule punaista sisustaa mieleen.

 

http://www.airliners.net/photo/Sunways/Boeing-757-23A/0565026/L/

 

-A-

 

EDIT: Air Liberte Tunis vissiin lensi kasikymppisillä? Se oli harvinaisempaa herkkua, muttei ole jäänyt mitenkään silmiinpistävästi mieleen. Sen sijaan "Lennart Johanssonin" verenpunaiset tupakantumpeilla ja purkalla kyllästetyt matot ja penkinverhoilut (noin 20 sentin jalkatilalla) eivät poistu mielestä  :P Hankosen Pauli varmaan muistaa asian yhtä lämmöllä.

 

-A-

 

Pelkoa ja inhoa Helsinki-Vantaalla - Sunways  ;D

 

Sunwayseja oli siis kaksi. Ruotsalainen Sunways ja Turkkilainen Sunways Intersum. Tuli lennettyä tolla jälkimmäisellä kerran edes takas.

 

Ne (etenkin Turkkilaiset) koneet oli maallikon mielestä vähintäänkin arveluttavassa kunnossa, muistathan Antti että mm. Turkin sanikan kasikymppisen takaportaita ei saanut auki juuri koskaan koska ne oli rikki.. Toivottavasti portaiden toimimattomuudella ei ollu mitään tekemistä pyrstökartion exitin kanssa, sehän on kuitenkin ihan eri juttu kuin ne takaportaat.

 

Sunways oli halvempi kuin nykyiset halpalentoyhtiöt yhteensä ja tämän huomasi  monessa asiassa. Koneet oli paskaisia ja varsinkin ruotsalaisen yhtiön miehistössä olin usein kollegoiteni kanssa havaitsevinani hällä väliä asennetta palveluun ja joskus vähän muuhunkin..

 

Koneet joo oli punaisia sisältä ja pienen googlettelun jälkeen löysin artikkelin (vuodelta 1997) jonka mukaan Kymppi-matkat vei turisteja Kreetalle eli Sunways sinne lensi.

http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:1997-10-03,104:2:3954,1:0:0:0:0:0:

 

Oisko Hasse ostanu Sunwaysilta lentoja? Mä kun luulin ett Sunways lensi 100% Kymppi-matkojen lentoja.

 

Air Liberte Tunisiellakin lensi vuonna 1991. En nyt muista oliko koneet silloin punaisia sisältä, pitäis kaivaa VHS-nauhuri varastosta ja tarkastaa asia Tunisian reissuvideosta. Mutta yhtiö oli jo vuonna 1996 Nouvelair eikä Nouvelairin koneet olleet punaisia sisältä.

 

Onneks kerkesin lentää Sunwaysilla, mutta yhtään kuvaa en niistä saanut vaikka niitä siellä silloin hierottiinkin tuskan hiki otsalla :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sotkeudun vähän ketjuun, mutta lievästi asiaan liittyen kyselen muistaako joku millä konetyypillä Royal Air Maroc lensi lomalentoja Helsingistä Agadiriin Marokkoon vuosina 1990 ja 1991? Kävin tuolloin pikkupoikana reissussa ja matkanjärjestäjä oli mielestäni Toivelomat. Lentoyhtiö oli varmasti Royal Air Maroc ja sisustus koneessa oli punainen. Välilaskuja ei ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Marokkolaisista en tiedä juuri mitään, mutta näkyi tuolla syövereissä olevan pari ihanasti vinjetoivalla Tamronilla räpsittyä diaa noista mainituista laitteista :) Sisältä ei, mutta onpahan edes ulkoa.

 

 

En muistanutkaan, että Nouvelairistakin oli pari kuvaa. Ei häävejä, mutta kuitenkin. F-GHEC. Kuvassa taisi lukea 12/96 (nottei tuo keli nyt niin järin talviselta silloinkaan joulun alla näyttänyt).

[ attachment removed / expired ]

 

SItte on pari laskukuvaa siitä turkkilaisesta Sanikasta. TC-INC, eli inkkari.

[ attachment removed / expired ]

 

22:lle finaalissa varmaan sieltä Lemminkäisen kallionalaiselta viljapellolta heinäkuussa 1997.

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä jo kertaalleen linkitetty Lennart Johansson, eli B757 SE-DSM.

[ attachment removed / expired ]

 

Semmoisia joo.

 

-A-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko punainen, vai oranssi? Vuosilukuja en muista, enkä ole varma, mahtoiko Karair:n A300 koneessa olla oranssi sisustus?

Taisi olla Finskin koneissa myös tuo oranssi verhoilu?

-Kaitsu

Kyllä se ihan punanen on kuvassa... Rupeen näiden vastausten pohjilta itekki kallistuun tohon Sunwaysin B757:kaan.. Kiitokset kaikille ja jos tulee vielä jotaki mieleen niin ei muutakuin kertokaa  :thmbup:

 

- Miika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseäni hieman harmittaa, että elämässäni olen lentänyt vain vain kaksin käsin laskettavan määrän  lentoja (charter) ja vasta viimeisiltä muutamalta olen tajunnut ottaa rekkarítkin ylös "lokiin".

 

Mm. ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa lento Finskillä 1989 (DC-10) ja mm. tuolla Sunwaysillä 1995.

Noita lokeja lennoista näinkin kaukaa taitaa olla enään vain lentoyhtiöillä, jos niilläkään kun koneista on luovuttu? Eli aukkoa omissa tiedoissa ei saa enään millään paikattua?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sotkeudun vähän ketjuun, mutta lievästi asiaan liittyen kyselen muistaako joku millä konetyypillä Royal Air Maroc lensi lomalentoja Helsingistä Agadiriin Marokkoon vuosina 1990 ja 1991? Kävin tuolloin pikkupoikana reissussa ja matkanjärjestäjä oli mielestäni Toivelomat. Lentoyhtiö oli varmasti Royal Air Maroc ja sisustus koneessa oli punainen. Välilaskuja ei ollut.

 

Oulussa kävi tuolloin tämmönen seitenviisseiska:

Noista harakanvarpaista yhtiö ei selviä...

[ attachment removed / expired ]

mutta toisessa kyljessä onneksi sama Lontoon murteella

[ attachment removed / expired ]

Koneen tuossa platalla seistessä yksi miehistön jäsen kipitti portaat alas matto kainalossa, levitti maton ja kumarteli aikansa noin etelään ja palasi koneeseen. Touhun nähtyään yks Finnskin mekaanikko tuumas: "kaveri tais tehdä koneen ulkopuolisen tarkastuksen..."

ja tossa sama väreissä:

http://www.airliners.net/photo/Royal-Air-Maroc/Boeing-757-2B6/0991830/L/

Markku

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulussa kävi tuolloin tämmönen seitenviisseiska:

 

Markku

 

Äkkiseltään voisi kuvitella, että samalla konetyypillä noita lentoja on silloin lennetty. Kiitoksia tästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään