Olle Sälgmark

Paramoottori lupakirja

25 viestiä aiheessa

Kiitos,tietoa oli runsaasti.

 

Tuulirajoitus n.6kt mietityttää,täälläpäin tuulee aina  :)

 

Kolmenkymmenen metrin juoksu tyynellä on kova pala.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsellesa näitä Pärnun ilmakuvia heräsi kiinostus. :)

 

Mitä maksaa lupakirja ja vaikuttaako hintaan että on PPL-A

 

 

asiat ovat juuri muuttumassa. ilmailuliitossa liidinlajivaliokunta työstää uusia koulutusohjeita lajiin. tähän asti päästäkseen lentämään paramoottorilla itsenäisesti, on vaadittu peräti 110 lentoa varjoliitimellä (viimeiset 20 moottorilla opettajan valvonnassa)

 

homma tulee pari vuotta vanhan ilmailulain ja uuden ilmailumääräyksen "lentotoiminta liitimellä" myötä lähentymään kohti kansainvälistä käytäntöä.

eihän nyt suomalainen, paramoottorilennon lajikseen valinnut voi olla niin paljon ulkomaanelävää tyhmempi, että vaatii kolme kertaa enemmän koulutusta!

kunhan saamme vielä nippuun uudet koulutusohjeet, voi tulevana vuonna itsenäisesti lentää jopa jo 40 koululennon jälkeen.

käytännössä n. 30 hinauslentoa ja päälle 10 moottorilentoa.

 

kurssihinnat ovat kerhokohtaiset, mutta 1000-1500 on tänä päivänä ollut taso. todennäköisesti hinnat vähän nyt tippuu, kun moottorikoulutuksen voi saada jo peruskurssilla.

tiedossani on, että monelta on loppunut into kesken tämän hetken koulutussysteemillä. homma ei oikein etene ja "turhia" reissuja joskus kauaksikin lentokentille (hinauspaikoille) tulee aluksi paljon. uskon sääntöuudistuksen tuovan lajin pariin runsaasti uusia harrastajia.

 

aiemmat lupakirjat eivät tietääkseni vaikuta kurssin hintaan mitenkään missään kerhossa. teoriat pidetään kaikille kurssin oppilaille samaan aikaan ja lajikohtaisissa aerodynamiikan, sääopin ja esim säännöt ja määräykset osissa tulee runsaasti juuri liidinlentämiseen keskittyvää asiaa, joita ei todennäköisesti ole käyty läpi aiemmeissa ilmailuopinnoissa.

 

aluksi tuntuu, ettei varjoliidinlentämiseen sopivaa säätä ole oikein koskaan. taitojen kehittyessä sitä säätä alkaa olemaan aina vaan enemmän.

 

aluksi on vaan talven heikkotuuliset, sateettomat päivät (1-3pv/vk),  kevätillat ja aamut, kesän korkeapaineiset aamut ja illat, ja syksyn heikkotuuliset sateettomat päivät.

kokemuksen karttuessa alkaa pikkuhiljaa lentää heikossa termiikissä ja kovemmillakin tuulilla. vastatuuleen tää on kyllä huono laite, mutta esim 10-20 km edestakainen onnistuu yleensä lentokelpoisilla keleillä.

viime vuonna eräs tuttava keskipohajanmaalta taisi lentää 150 päivänä vuodessa.

kaikenkaikkiaan säätä on enemmän, kuin jaksaa lentää...

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä maksaa lupakirja

 

jostain syystä, (siitä syystä, että sitä ei haeta ilmailuhallinnolta ja se ei maksa mitään)

liidinlajeissa ei tunneta "lupakirjaa"

pahvin nimi on kelpoisuustodistus ::)

 

jostain kumman syystä suomessa laji on suosiossa meidän hieman jo "ukkoontuneiden" miesten keskuudessa  :P

 

kaikki muut konhotukset on jo tullut kokeiltua, mutta jotain jäi vielä puuttumaan ;)

 

siis vielä kokeillaan tuota :o

 

tosiasia on se, että ikäryhmässä 40-55v moottorivarjoliito tuntuu olevan monellekin "se" juttu.

 

lapset on jo isoja ja harrastuksen vaatimat investoinnitkin saa muutaman kuukauden palkalla kokoon.

 

nuoria ei juuri tule lajin pariin, vaikka toisin oikeastaan luulisi. ne harvat, jotka tulevat, oppivat nopeasti ja lentävät usein ehkä pienellä riskilläkin? kehittyvät lopulta todella taitaviksi laitteensa hallinnassa.

vanhemmille piisaa harrastuksessa  "köröttely" ja maisemista nauttiminen, itsensä ylittämisen ja sosiaalisen kontaktien ohella.

 

suomessa monia vuosia ollut vain n. 100 harrastajaa (luvallista) , mutta muualla maailmassa todella suosittua. (esim. v. 2003: puola 800, thaimaa 10.000, paramoottorivalmistajia enemmän kuin autonvalmistajia maailmassa)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia jälleen kerran hyvästä infosta.

 

Kiinnostus kasvaa.Yllätys että alan harrastajia on näin vähän.

 

Tarkistan mitkä ovat vaatimukset täällä Ruotsissa.

 

Mitenkäs on tämän RF/E lapun kanssa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mitenkäs on tämän RF/E lapun kanssa?

 

 

mikäs se on? jotain syötävää, vai ?-)

 

 

tämmöstä se vaan on parhaimmillaan paramoottorilla finaalissa  ;D

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mikäs se on? jotain syötävää, vai ?-)

 

 

Voi sen syödäkkin ;D

Tarkoitin RT/E (jos on radio härvelissä ja lentää ulkomailla ja haluaa kysellä vihjeitä)

 

t /Olle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi sen syödäkkin ;D

Tarkoitin RT/E (jos on radio härvelissä ja lentää ulkomailla ja haluaa kysellä vihjeitä)

 

 

useimmat paramoottorilentäjät suomessa (suomessa paramotoristit voivat lentää valvotussa ilmatilassa) hankkivat radiokelpparin.

 

koska lennot useimmiten suoritetaan valvomattomassa ja radiohäiriöt on moottorin kipinöinnin  ja" käsikapulan" ansiosta ansiosta yleisiä, monikaan ei lennä sen takia valvotussa.

lisäksi rutiinia radion käyttöön ei synny, koska tilanteita on harvoin. se tekee kynnystä mennä valvottuun myös.

 

itsekin olen yleensä saanut ao. lennonjohdon kanssa sovittua ajan, alueen ja max. korkeuden puhelimitse ennen lentoa. tämän olen tehnyt juuri radiohäiriöiden pelon takia.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

suosittelen ottamaan yhteyttä johonkin tandemlennättäjään. siinä saa kokea (ja ehkä vähän ohjaillakin) varjoliitolentämisen hurmaa :thmbup:

 

tuurillaan taitava tandemlennättäjä vie sua tunteja ilmassa ja jopa parin kilometrin korkeuteen yhdellä kolmensadan metrin hinauksella :o

useimmiten kyseessä on silti vaan n. 15 min kokemus.

 

sitten vaan kouluttavan kerhon lennonopettajan puheille...

usein se on se sama tyyppi, jonka kyydissä juuri olit.

siitä se lähtee ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

nuoria ei juuri tule lajin pariin, vaikka toisin oikeastaan luulisi.

 

Kovin monella nuorella ei löydy pelimarkkoja niin paljoa, että alkaisi enempi harrastamaan... Itsellänikin tuo tyssäsi siihen. :| Uutena minimivarusteet maksaa yli kolme tonnia... Siihen jos lyöt vielä paramoottorin kaupan päälle niin ollaan jo 8000€ tietämillä. Sen jälkeen tarviit auton, jolla saat moottorin ja kamppeet paikan päälle. :) Ei siis välttämättä ihme ettei nuoria näy kovin montaa (paitsi ehkä peruskurssilla).

 

Kokemuksesta voin kyllä sanoa, että on se upeeta liitää kesäiltana taivaalla hiljaisuudessa lämpimän ilmavirran puhaltaessa kasvoille. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jostain syystä, (siitä syystä, että sitä ei haeta ilmailuhallinnolta ja se ei maksa mitään)

liidinlajeissa ei tunneta "lupakirjaa"

pahvin nimi on kelpoisuustodistus ::)

 

Myöskaan alle 70 kilonen lentokone ( jossa bensa mukaanlaskettuna ) ei tarvi lupakirjaa.

 

Sellaisia olivat mm. Cri Crin proto ja Birdman TL-1 ultra.

 

Paran moottori riittäisi myös sellaiseen koneeseen voimalaitteeksi hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kts. ilmailumääräysluonnos liidinlentotoiminnasta, luonnos on lausuntokierroksella: http://tietopalvelu.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Maaraysluonnokset/OPS_M2-9_luonnos_20081015.pdf joka päättyy 31.12.2008.

 

1.3.2 Ryhmä B

Ryhmä B sisältää liitimet, joiden rakenteellinen massa yksipaikkaisina on enintään 80 kg tai kaksipaikkaisina alle 100 kg, mukaan luettuina jaloilta lähtevät liitimet;

Huom! Ryhmään B kuuluviksi luetaan varjoliitimet, painopisteohjattavat riippuliitimet ja kokonaan tai osittain aerodynaamisesti ohjattavat liitimet, jotka voivat lähteä lentoon ja pysytellä ilmassa myös ilman moottorin voimaa. Jaloilta lähtevien liitimien maakäsittelyn helpottamiseksi niissä voi olla apupyörät. Apupyörien käyttö ei saa estää jaloilta lähtemistä. Tätä ilmailumääräystä edeltävän ilmailumääräyksen ”Lentotoiminta liitimellä” (OPS M2-9, muutos 3, 20.2.1996) mukaisesti määritellyt ja käyttöön otetut liitimet kuuluvat tähän ryhmään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On kyllä hienon näköistä hommaa. Muutama käytännön juttu mietityttää:

 

Kuinka kova meteli tuossa on, kun ropeli pörrää selässä? Eikö meteli kiusaa?

 

Mikä on käytettävissä oleva nopeusalue?

 

Paljonko on toimintasäde normaalilla kalustolla? Loppuuko turnauskestävyys käytännössä aina reilusti ennen polttoainetankin tyhjenemistä?

 

Miten karttaa käsitellään lennolla, entä kompassia?

 

Hoidetaanko radioyhteys käytännössä niin, että käsiradio roikkuu jossain, ja siitä on kuulokkeet korviin, ja kun halutaan puhua radioon, otetaan radio käteen, ja viedään se suun eteen?

 

Varmaankin tyhmiä kysymyksiä, mutta olisi mukava saada vastaukset. Kiitos!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kyllä meteli on sitä luokkaa, että kuulosuojaimet on tarpeelliset. pari kertaa unohtanu ja tinnitys lennon jälkeen ei meinaa loppua ollenkaan :-[

maahan kuuluva ääni ei ole kovin suuri, sellainen vaimea pörinä (vaakalennossa) ja tietysti etäisyydestä ja tuulensuunnasta riippuvainen. myös moottorikohtaisia eroja on paljon.

käytännössä paramoottorilla lennetään aina täydellä nopeudella. se tarkoittaa, että ilmanopeus on siivestä riippuen 35-50km/h

hidaslennossa miniminopeus on n 20km/h, mutta se on vaivalloista/vaarallista lentää jarrut päällä ja kun on muutenkin hidas laite.

joissain siivissä on erityisiä "nopeudenlisäyslisävarusteita" joilla nopeutta voidaan lisätä vielä 5-20 km/h. samalla vajoama kasvaa siten, että tehoa joutuu käyttämään enemmän.

toiminta-aika täydellä tankilla on parisen tuntia. se, minne asti sillä pääsee, riippuu tuulennopeudesta. parhaimmillaan jopa yli 100km/h maanopeus on täysin saavutettavissa korkeammalle mentäessä. ei se kovin tavallista ole, mutta on sattunut mullekin kohdalle. vastaavasti vastatuuleen lennettäessä liitimen maanopeus voi olla negatiivinen eli liidin peruuttaa! suomessakin paramoottorilla on lennetty yli 300 kilometrin matkalento, tosin lisäpolttonainetankeilla. me on pitkälti toista tuhatta km.

kartta on edessä läpinäkyvässä karttalaukussa. samassa "telineessä" on radio, gepsi ja korkeusmittari/variometri, moot. lämpömittari, kamera, eväät jne...

radiossa on headset-varustus ja tangentti on kypärässä.

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

vielä paramoottorista semmoinen hauska yksityiskohta: en tiedä mitään muuta laitetta, jossa kaasu pohjassa nopus on hitaimmillaan ja moottori sammutettuna mennään nopeimmin :P

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kyllä meteli on sitä luokkaa, että kuulosuojaimet on tarpeelliset. pari kertaa unohtanu ja tinnitys lennon jälkeen ei meinaa loppua ollenkaan :-[

...

kartta on edessä läpinäkyvässä karttalaukussa. samassa "telineessä" on radio, gepsi ja korkeusmittari/variometri, moot. lämpömittari, kamera, eväät jne...

radiossa on headset-varustus ja tangentti on kypärässä.

 

Näen jo sieluni silmin itseni roikkumassa varjon alla, kun ropeli työntää selässä vimmatusti. Olen taitellut kartan huolella muovitaskuun, mutta alan tulla kartan laidalle, kun olenkin päättänyt kiertää järven eri puolelta kuin olin suunnitellut. No, onnistuuhan se, varovasti ja rauhallisesti, otan kartan karttataskusta, ja alan taitella sitä uudelleen. No nyt se pirun kartta sai kuitenkin ilmaa siipiensä alle, ja koko kartta levähti silmille. En näe mitään. Ryttään kartan äkkiä ennen kuin pahempia tapahtuu, mutta samalla heilautan itseäni ja kaikkea muuta valjaissa roikkuvaa niin, että siitä karttalaukun auki jääneestä taskusta livahtaa taivaan tuuliin kamera. Nappaan salamannopealla liikkeellä kameran taivaalta, tietenkin onnistumatta, mutta sillä seurauksella, että kartasta unohtui pitää kiinni, se lensi taivaan tuuliin, ja gepsi tippui laukusta.

 

Kyllä tuota pitää päästä kokeilemaan. Jo mielikuvaharjoitus tuntuu suurelta seikkailulta, ja mikäpä on hienompaa kuin suuri seikkailu!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näen jo sieluni silmin itseni roikkumassa varjon alla, kun ropeli työntää selässä vimmatusti. Olen taitellut kartan huolella muovitaskuun, mutta alan tulla kartan laidalle, kun olenkin päättänyt kiertää järven eri puolelta kuin olin suunnitellut. No, onnistuuhan se, varovasti ja rauhallisesti, otan kartan karttataskusta, ja alan taitella sitä uudelleen. No nyt se pirun kartta sai kuitenkin ilmaa siipiensä alle, ja koko kartta levähti silmille. En näe mitään. Ryttään kartan äkkiä ennen kuin pahempia tapahtuu, mutta samalla heilautan itseäni ja kaikkea muuta valjaissa roikkuvaa niin, että siitä karttalaukun auki jääneestä taskusta livahtaa taivaan tuuliin kamera. Nappaan salamannopealla liikkeellä kameran taivaalta, tietenkin onnistumatta, mutta sillä seurauksella, että kartasta unohtui pitää kiinni, se lensi taivaan tuuliin, ja gepsi tippui laukusta.

 

gepsiä en oo vielä tiputtanut, kun ei mulla koskaan sitä ole ollutkaan. karttaa on tosiaan viheliäinen aukoa lentäessä ja kuvailemasi tilanteen olen itsekin kokenut . karttoja on myös taivaalta tipahdellut joskus :-[

 

 

eräs lentokaveri tiputti takavuosina kameransa näissä maisemissa

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

multa tipahti kännykkä viime keväänä parkanonjärveen

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

ja kerran tipahti multa tyhä mobilin öljykannu (lisäbensasäiliö) mikkelin lähellä metsäalueella :'(

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kallis tipahdus oli kerran myös todella lähellä. talvella kameran räplääminen hanskat kädessä on ikävää ja zoomia käyttäessäni olin vaningossa painanut samalla myös objektiivin lukitusnappia :(

 

niinhän siinä sitten kävi, että kesken kuvauksen putki tipahti syliin! vaistomaisesti löin kädet sen päälle ja sain estettyä katastrofin ;D

kylmä lasi paidankauluksesta sisään ja samantien laskuun miettimään tilannetta.

 

tämmöisiä kuvia oli tallentunut kennolle paljon,  puolittain irti olevalla kakkulalla. ilmeisesti kaikki tarpeellinen tieto ei enää kulkenut objektiiville ja kuva ylivalottui?

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kallis tipahdus oli kerran myös todella lähellä. talvella kameran räplääminen hanskat kädessä on ikävää ja zoomia käyttäessäni olin vaningossa painanut samalla myös objektiivin lukitusnappia :(

 

niinhän siinä sitten kävi, että kesken kuvauksen putki tipahti syliin! vaistomaisesti löin kädet sen päälle ja sain estettyä katastrofin ;D

kylmä lasi paidankauluksesta sisään ja samantien laskuun miettimään tilannetta.

 

Hienoja kuvia!

 

Täytyypä, toden totta, joskus päästä kokeilemaan tuollaista esineiden tiputtelua. Olen syntynyt koomikoksi, pääosaamisalueena tahaton tragikomiikka. Hauskoja lentoja, älä palelluta munaskuita!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia!

 

Täytyypä, toden totta, joskus päästä kokeilemaan tuollaista esineiden tiputtelua. Olen syntynyt koomikoksi, pääosaamisalueena tahaton tragikomiikka. Hauskoja lentoja, älä palelluta munaskuita!

 

Ja tullaan kokeilemaan,mielenkiintoista. :)

 

Munaskuillakaan ei enää tee muuta kuin....,saavat vaikka jäätyä. ;D

 

t /Olle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tullaan kokeilemaan,mielenkiintoista. :)

 

 

Joo tervetuloo vain mukavan lajin pariin.  Ainut harrastus johon ei vielä ole kyllästynyt

 

Tuolta löytyy myös lisäinfoa lajiin  www.paramotor.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään