Juha Lampi

ETYJ tulee, oletko valmis?

12 viestiä aiheessa

Kun viimeksi oli vastaavia rajoituksia EU-bileiden takia, oli tosi mukava käydä lentämässä temppukeikkoja Hyvinkäältä; EFES:n jaksot toimivat Hyvinkäällä silloin maahan saakka ja palvelu oli hyvää... eli eipä rajoituksista vaivaa ollut.

 

Ei muuta kuin ilmailemaan!

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenta aluelennonjohdosta!

 

Muistutuksena, että tänään edellä mainitussa AIP:n Supplementissa mainitut rajoitukset ovat voimassa.

Huomatkaa erityisesti, että:

- FPL-vaatimusalueella tulee olla voimassa oleva lentosuunnitelma, jonka tulee olla myös aktivoitu.

- RTF-vaatimusalue on voimassa myös valvomattomassa ilmatilassa, jossa Tampereen aluelennonjohto päivystää FIC-taajuudella 127.5. Mikäli yhteyttä ei saada, on yhteys yritettävä saada normaalilla sektorin taajuudella.

- Messukeskuksen ympärillä oleva rajoitusalue EF R110 estää lentämisen. Alueeseen kannattaa jättää selvä turvamarginaali. Ihan oikeasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- FPL-vaatimusalueella tulee olla voimassa oleva lentosuunnitelma, jonka tulee olla myös aktivoitu.

 

Vielä täsmennyksenä tähän, että aktivointi on tehtävä maasta käsin, puhelimella (tai radiopuhelimella jos radiopeitto tämän sallii). Ilmasta jätettyjä DEP-ilmoituksia eli aktivointeja (kuten ei lentosuunnitelmiakaan) ei hyväksytä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- FPL-vaatimusalueella tulee olla voimassa oleva lentosuunnitelma, jonka tulee olla myös aktivoitu.

 

Onko muuten ollut paljon "unohduksia"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muuten ollut paljon "unohduksia"?

 

Heh... olin järjestyksessä toinen, joka FIC-pisteessä työskenteli, mutta en sen jälkeisistä asioista tiedä. Näytti Poikeama- ja havaintoilmoitusten tekovauhti olleen siihen mennessä 1 ilmoitus/tunti...

 

Tällä kertaa aktivointi oli erikseen sanottu. Edellisellä kerralla tätä ei ollut muistettu mainita ja siitä seurasikin kaikkea mielenkiintoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä ehtisi ;)

 

Sääli, että työ haittaa meitä päiväperhosia. Täytyy tyytyä "seuraamaan ETYJiä" täältä Manskun pinnalta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jounille vielä kysymys, nyt kun tapahtuma on jo ohi, eikä itsellä ollut tällä kertaa mahdollisuutta päästä solkkaamaan jaksolla:

 

Mikä on tässä tapauksessa oikeaoppinen fraseologia radioyhteyden muodostamiseeen aluelennonjohtoon valvomattomassa ilmatilassa; mitä tietoja lennonjohtaja odottaa saavansa, tutkatunnistetaanko koneet, ja miten jätetään jakso, huolehtiiko ACC radioyhteyden siirrosta automaattisesti kun siirrytään esim. Malmin tornille, vai pitääkö itse pyytää lupaa vaihtaa jaksoa?

 

Avauskutsu tietysti, mutta mitä sen jälkeen; tarvitaanko paikkailmoitus, korkeus, qnh; onko odotettavissa "koodaa ident"...

 

Vai riittääkö pelkkä ilmoitus "kuuntelen tätä jaksoa" (monitoring this frequency) ja myöhemmin "pyydän vaihtaa xxx tornille, (request change to xxx frequency...)".

 

terv. Miika

 

PS! Sääli että aip-supplementti on poistettu.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

PS! Sääli että aip-supplementti on poistettu.

 

 

Pst, mullon siitä pdf-kopio, paljos maksat? ;D

Ei vaiska, jos vanhentuneen asiakirjan levittäminen ei  ole kovin sanktioitu, voin toki postitella. Tapahtuman debriiffaus ja opit tulevain varalle olisi ihan kiinnostava kuulla  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jounille vielä kysymys, nyt kun tapahtuma on jo ohi, eikä itsellä ollut tällä kertaa mahdollisuutta päästä solkkaamaan jaksolla:

 

Mikä on tässä tapauksessa oikeaoppinen fraseologia radioyhteyden muodostamiseeen aluelennonjohtoon valvomattomassa ilmatilassa; mitä tietoja lennonjohtaja odottaa saavansa, tutkatunnistetaanko koneet, ja miten jätetään jakso, huolehtiiko ACC radioyhteyden siirrosta automaattisesti kun siirrytään esim. Malmin tornille, vai pitääkö itse pyytää lupaa vaihtaa jaksoa?

 

Avauskutsu tietysti, mutta mitä sen jälkeen; tarvitaanko paikkailmoitus, korkeus, qnh; onko odotettavissa "koodaa ident"...

 

Vai riittääkö pelkkä ilmoitus "kuuntelen tätä jaksoa" (monitoring this frequency) ja myöhemmin "pyydän vaihtaa xxx tornille, (request change to xxx frequency...)".

 

terv. Miika

 

PS! Sääli että aip-supplementti on poistettu.

 

Mitään ainoaa oikeata vastausta tähän ei ole olemassa. Oletuksena on siis, että lentosuunnitelma on aktivoitu puhelimella ennen lähtöä ohjeen mukaisesti.

 

Mutta minä antaisin paikkailmoituksen esim. Hyvinkäältä 3 mailia pohjoiseen, 1100 jalkaa, koodilla 2000. QNH on saatu ennen lentoonlähtöä, kun korkeusmittariin on väännetty lähtökentän korkeus merenpinnasta. Aluelennonjohto antaa uuden koodin, sikäli kun koneessa on toisiotutkavastaaja. Pääasia on, että ilmavoimien tunnistaja viereisessä työpisteessä pystyy merkitsemään maalin, oli siinä vastaaja eli ei.

 

Radioyhteyspakkoalueella antaa lennonjohto ohjeet siitä miten ja milloin radioyhteys vaihdetaan, aivan kuten johdetulla lennolla. Pilotin on muistettava, että ilmoitus on annettava ennen tuloa valvottun ilmatilaan, selvityksen saamiseksi (ja pakollisen ilmoittautumispaikan kohdalla, vaikka olisikin jo selvitys jatkaa siitä eteenpäin). Käytännössä siis ilmoitettava aluelennonjohdolle hieman ennen valvotun rajaa. (Tämä kohta vaatisi ehkä hieman säätöä tulevaisuudessa, homma ei välttämättä toimi jouhevasti näin.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään