Sami Niemeläinen

Junkersin hylky Aakenustunturilla

22 viestiä aiheessa

Viikon kestäneellä lapinmatkalla tuli patikoitua useammankin tunturin huipulle. Tässä on kyseessä Aakenustunturi jonka rinteellä lepää saksalaisen Junkers Ju-52 kuljetuskoneen hylky. Kone putosi lumimyrskyssä 1.2.1944 kaikkien neljän koneessa olleen saadessa surmansa. Koneesta on jäljellä peräosa, syyläri ja muuta sekalaista alumiiniosaa. Koneen moottori löytyy muistaakseni Tikkakosken museosta.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka vaikean/helpon matkan takana tuo hylky on? Eli kuinka pitkä matka pitää kävellä? Keskiviikosta kun on samoissa maisemissa mutta vapaa-aika on rajoittunutta, tunturin valloitukseen ei kykene mutta pari tuntia voi löytyi aikaa retkelle valoisaan aikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka vaikean/helpon matkan takana tuo hylky on? Eli kuinka pitkä matka pitää kävellä? Keskiviikosta kun on samoissa maisemissa mutta vapaa-aika on rajoittunutta, tunturin valloitukseen ei kykene mutta pari tuntia voi löytyi aikaa retkelle valoisaan aikaan.

 

Edestakaisin matkaa kertyi noin 17 kilometriä kun käytti valmiita patikointireittejä. Kulku on paikkapaikoin aika rankkaa johtuen tunturin kivikkoisesta maastosta. Jos pitää muutaman tauon ja paistaa makkaraa laavulla niin retkeen saa varata suurinpiirtein koko päivän. Meillä tuohon patikointiin meni noin kuusi tuntia taukoineen. Mutta jos oikoo reittiä ja eikä pidä pitkiä taukoja tuosta ajasta voi varmaan pari tuntia nipistää pois...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajaa autolla Niritsan hiekkatietä hiekanottopaikalle. ja siitä kävellen ylös mäkeen, niin voipi mennä varttitunnin verran.

Paikallisessa matkailukartassa kuulemma paikka merkitty karttaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajaa autolla Niritsan hiekkatietä hiekanottopaikalle. ja siitä kävellen ylös mäkeen, niin voipi mennä varttitunnin verran.

Paikallisessa matkailukartassa kuulemma paikka merkitty karttaan!

 

Niillä nurkilla on mielenkiintoinen nimi "Lentokonejänkkä", liittyyköhän tämä mihinkään tarinaan?

 

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/paikannimihaku.html?cx=2523827&cy=7511797&scale=16000&tool=siirra&styles=normal〈=FI&tool=siirra&map.x=154&map.y=428

 

-Reijo-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajaa autolla Niritsan hiekkatietä hiekanottopaikalle. ja siitä kävellen ylös mäkeen, niin voipi mennä varttitunnin verran.

Paikallisessa matkailukartassa kuulemma paikka merkitty karttaan!

 

Kiitos!! Tuolla aikataululla voi ehtiä käymään, muuten on hankalaa. Töihin puoleksi päiväksi ja pari tuntia taukoa välillä, voipi ehtiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla lähellä on myös yksi Fokkeri, se tiedustelukone CX. Menen sielläkin käymään. Ei löytynyt lentokonehylky-sivustolta mitään mainintaa vaikka paikalle on pystytetty muistomerkki muutama vuosi sitten. Koitan etsiä tarinaa, kuveja luvassa varmaan alkuviikosta.

 

E: löytyi, FK-104. Muistokivi 1990.

 

E:

Lapin sodan loppuvaiheessa Paavo Kahlaa odotti jo kotiuttaminen. Hän oli ehtinyt jo luovuttaa mm. henkilökohtaisen aseensa, kun 22.10.1944 tuli tieto tiedustelutehtävästä saksalaisten selustaan. Kahla halusi tapansa mukaan suorittaa vaikeimmat tehtävät itse, niin tämänkin. Kahla ja kersantti J. Liinamaa starttasivat lennolle FK-104:llä 23.10. aamulla klo 06. He eivät palanneet määräaikaan mennessä. Vasta syksyllä 1945 löydettiin koneen jäännökset Aakenus-tunturin läheltä. Koneen oletettiin joutuneen saksalaisten erittäin tehokkaan ilmatorjuntatulen uhriksi. Tämä varmistui suomalaisten radiotiedustelun napattua saksalaisten radioliikenteestä lyhyen mutta paljon puhuvan tiedon: "Suomalainen tiedustelukone ammuttu alas".

Paavo Kahla oli viimeinen kaatunut Mannerheim-ristin ritari. Hänet on haudattu Kokkolaan Marian hautausmaalle sankarihautaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos sulla Kimmo on kamera mukana ja käyt Aakenusjärvellä, niin otapa tästä Aakenusjärven lantakentästä pari kuvaa, vaikka molemmista päistä: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Aakenusj%C3%A4rven+lantakentt%C3%A4&y=7516959&mode=orto&x=2521329〈=FI

 

Ihan satavarma en ole, mutta toinen lähellä oleva kenttä olis Kolkuttama, jonka epäilen olevan tässä: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=Kolkuttaman+lantakentt%C3%A4%3F&y=7516123&mode=orto&x=2516677〈=FI (Joka topografian perusteella saattaisi olla ns. one-way-strip.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajaa autolla Niritsan hiekkatietä hiekanottopaikalle. ja siitä kävellen ylös mäkeen, niin voipi mennä varttitunnin verran.

Paikallisessa matkailukartassa kuulemma paikka merkitty karttaan!

 

Tuossa kun näyttää olevan useampi hiekanottopaikka sen Niritsan tien varressa, niin olisko se sitten tämä: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Aakenustunturin+JU-52+parkki%3F&y=7511085&mode=rasta&x=2523595〈=FI

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan hyvä lähtökuoppa tuo monttukin.

Itse jätin auton siihen asvalttitien varteen ja siitä käveltiin suoraan tunturiin.

Oja oli melekin joki ja sen ylitimme kaatunutta kuusta pitkin.

Hylky löytyi helposti ja tavaraakin oli...

Aikaa kului ehkä 4-tuntia, joista patikoimiseen n. 3.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän on kuin hyvää kalapaikkaa kyselisi... Siinä se on jänkhällä, närreen vieres.

 

No, paikat on kuukkeloitu, enää tänä syksynä ei Ylläkselle mennä mutta vuoden päästä täytyy käydä katsomassa nämä kaksi muistopaikkaa.

 

Reijo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli käytyä Junkersin luona. Ninitsan tietä ajaessa kuusi kilometriä kestää kauemmin kuin kävely hiekanottopaikalta hylylle. Eipä tuosta paljoa ole jäljellä, mutta maisemat on komeat ja ruska lähestyy parasta hetkeä. Hiekanottopaikalla on kyltti "Lentokonekota", ei voi erehtyä. Huomenissa varmaan Fokkerin luona käymään.

 

Tuosta sinne löytää

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ruskaa on havaittavissa. Kamera latistaa väriloiston varjonpuolella.

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Työpaikkakin näkyi, matkaa 13km.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruskaa on havaittavissa. Kamera latistaa väriloiston varjonpuolella.

 

Sorry offtopic ja oma-aloitteinen fotorape, mutta ei voinut vastustaa kiusausta  :-[

 

Sun kuvasta puuttuu kontrasti, kenties liiallisen vaalentamisen seurauksena = Johtopäätös --> 20 pykälää kirkkautta pois, ja 45 pykälää kontrastia lisää kuvankäsittelyohjelmassa, ja jopas rupeaa sävyjä löytymään. OK, vähän yli vedetty, mutta ihan siksi, että idea selviää. Alkuperäisestä varmaan olisi helpompi kaivaa tavaraa esille, kun ei ole esim. varjoja nostettu valmiiksi liian ylös ja sävyjäkin olisi helpompi hallita (esim. taustan kivinen rinne)...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se kuva on suoraan kamerasta ja nappasin nuo muutamat voorumia varten pienimmällä resoluutiolla, en ole vielä(kään) ehtinyt paneutua kuvien käsittelyyn  :-[ Kamerastakin voisi varmaan säätää asetuksia..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käväisin sitten minäkin Junkersia katsomassa Eipä siellä paljon nähtävää ole ainakaan Porjuksen Lancasteriin verrattuna, saksalaiset ovat tehneet perusteellista työtä britteihin verrattuna myös hylkyjen tuhoamisessa.. vai olisiko sitten matkamuistojen hakijat olleet asialla? Kuvia paikasta linkissä tuossa alla.

https://photos.app.goo.gl/eSzkN7qxe2PxUCSb9

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se törmäyspaikka on paljon ylempänä. Näkyi vielä -80 luvulla selvästi Aakenuksentielle. Siellä oli myös kymmenittäin 110 -mersun pakoputkia. Varaosalastissa siis.

Siellä itäpuolella oli vielä -80 luvulla DB3:n rungon pohja. Ja pohjoisessa Kimmon mainitsema Fokker CX:n jäännökset. Viimeksi mainitusta on muistaakseni tehty muistomerkki. Siis kolme hylkypaikkaa muutaman kilometrin välein.

Muokattu: , käyttäjä: Markku Koivurova

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Markku Koivurova kirjoitti:

Se törmäyspaikka on paljon ylempänä. Näkyi vielä -80 luvulla selvästi Aakenuksentielle. Siellä oli myös kymmenittäin 110 -mersun pakoputkia. Varaosalastissa siis.

Onko maisemapolun varrella olevat romut siis kuljetettu siihen turistien iloksi? Erittäin ystävällisesti toimittu ajatellen heti kyseisen kohdan yläpuolella alkavaa, melkoisen kulkematonta Moloslaen rakkaa. Arvatenkin hylyn osia on ollut isolla aluella, saksalaisethan sen räjäyttivät evakuoituaan siitä tärkeimmät paperit.

Oliko hylkyjen räjäyttäminen normaalimenettely saksalaisilla tuohon aikaan? Onnettomuuden aikaanhan Suomi ja Saksa kuitenkin olivat vielä aseveljiä, onnettomuuspaikka syrjässä, eikä lastina liene ollut varaosia arkaluontoisempaa tavaraa. Paitsi ehkä rodunjalostuksen sivutuote, ihmissyöjäkoiranpentu :o

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11.7.2018 at 16.48, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Onko maisemapolun varrella olevat romut siis kuljetettu siihen turistien iloksi? Erittäin ystävällisesti toimittu ajatellen heti kyseisen kohdan yläpuolella alkavaa, melkoisen kulkematonta Moloslaen rakkaa. Arvatenkin hylyn osia on ollut isolla aluella, saksalaisethan sen räjäyttivät evakuoituaan siitä tärkeimmät paperit.

Rovaniemen markkinoilla (tiedättehän repe helismaat, esa pakariset ja rillumareit!) myytiin lentokoneromua vuonna 1951. Myynti herätti sen verran huomiota, että Rovaniemen sotilaspiirin esikunnasta otettiin puhelinyhteys ilmavoimien esikuntaan ja tiedusteltiin myynnin laillisuudesta. Vastauksena saatiin; Puolustusministeriö on sodan jälkeen myynyt kaiken Pohjois-Suomessa olevan sotamateriaaliromun Lapin Jäte nimiselle toiminimelle, jolle kysymyksessä oleva romukin kuulunee.

T:mi Lapin Jäte ei onneksi siivonnut kaikkia hankalampia / vähäpätöisempiä kohteita tai eivät olleet kaikista kohteista tietoisia, ja näin turistit tänäpäivänä saavat niistä sitä löytymisen iloa.:)

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Rovaniemen markkinoilla (tiedättehän repe helismaat, esa pakariset ja rillumareit!) myytiin lentokoneromua vuonna 1951. Myynti herätti sen verran huomiota, että Rovaniemen sotilaspiirin esikunnasta otettiin puhelinyhteys ilmavoimien esikuntaan ja tiedusteltiin myynnin laillisuudesta. Vastauksena saatiin; Puolustusministeriö on sodan jälkeen myynyt kaiken Pohjois-Suomessa olevan sotamateriaaliromun Lapin Jäte nimiselle toiminimelle, jolle kysymyksessä oleva romukin kuulunee.

T:mi Lapin Jäte ei onneksi siivonnut kaikkia hankalampia / vähäpätöisempiä kohteita tai eivät olleet kaikista kohteista tietoisia, ja näin turistit tänäpäivänä saavat niistä sitä löytymisen iloa.:)

Näköjään Lapin Jäte olisi sittemmin myynyt oikeudet romuihin maanomistajille, ja maanomistajien luvalla romuja on sitten etsitty ja sukellettukin, näköjään välillä isompiakin määriä ja räjähtävässäkin kunnossa; Näköjään joku on tulkinnut myös ampumatarvikkeiden olevan standardijätettä.

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/ex-upseerille-syytteita-rajahdekatkoista/447965/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään