Tuomas Kuosmanen

Utti + notamit

10 viestiä aiheessa

Tämmöinen ihmetys tuli tässä vastaan, kun pohdin lentoreissua Uttiin jossain vaiheessa. Muistelin että Utin kiitotie on remontissa tämän kesän ja siitä oli jossain juttuakin. Pienen tonginnan jälkeen löysin AIP:in supplementin numero 32/2008 - "Utin lentoasema, tilapäisiä rajoituksia", jossa aiheesta kerrotaan.

 

Mutta maalaisjärkeni kysyy tässä vaiheessa miksei NOTAMissa ole mitään mainintaa tuosta ???

 

Tokihan myös supplementit tulisi tarkistaa lentoa suunnitellessa, mutta hiukan ihmetyttää kun NOTAM kertoo että tornikin on auki ja kaikkea eikä siinä ole aiheesta halaistua sanaa.. ???

 

- Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AIP... GEN 3.5.2:

 

Bulletineihin sisällytettävien tietojen valintakriteerit ja

ODINin katealue

Selection criteria and coverage area

ODIN-järjestelmän valintakriteerit tietojen tulostumiselle bulletineihin

perustuvat ICAO:n Aeronautical Information Services

Manualin kriteeriluetteloon lukuunottamatta jakoa

erillisiin IFR- ja VFR-bulletineihin.

The ODIN selection criteria for AIS information is based on

the NOTAM selection criteria presented in ICAO Aeronautical

Information Services Manual with the exclusion of division into

separate IFR and VFR bulletins.

ODINin AIS-tietokanta koostuu NOTAMeilla, AIP:n AIRACtyyppisillä

muutoksilla, AIP:n lisäyksillä (Supplement) ja

SNOWTAMeilla ilmoitetuista tiedoista.

The ODIN AIS database consists of information published by

NOTAM, AIP AIRAC Amendments, AIP Supplements and

SNOWTAM.

Huom. 1: AIP:n AIRAC-tyyppisillä muutoksilla ja AIP Supplementeilla

(sekä AIRAC että tavanomainen AIP SUP) julkaistut

tiedot sisältyvät bulletineihin ainoastaan siinä tapauksessa,

että kyseisestä julkaisusta vastaavan valtion AIS-yksikkö on

julkaissut aihetta koskien Trigger-NOTAMin. Lennonvalmistelussa

tulee huomioida, että eri valtioiden käytännöt koskien

Trigger-NOTAMien julkaisua vaihtelevat, jolloin AIP SUP:lla

julkaistu tieto saattaa puuttua bulletinista.

Note 1: Information published by AIP AIRAC AMDT or AIP

Supplements (AIRAC and non-AIRAC) is included in the bulletins

only if a Trigger NOTAM has been published by the AIS

unit of the responsible state. The customer has to pay attention

to the fact that different states may use various procedures

for publishing Trigger NOTAM. Therefore information

published by AIP Supplements may not be included in the

bulletin.

Huom. 2: ICAO on määritellyt Trigger-NOTAMin enimmäisvoimassaoloajaksi

15 vrk siitä huolimatta, että aiheen voimassaoloaika

olisi tätä pidempi. Käytännössä tämä tarkoittaa

sitä, että lennonvalmistelussaan käyttäjän tulee bulletintietojen

lisäksi käydä läpi myös kaikki yli 15 vrk voimassa olleet

AIP Supplementit.Note 2: ICAO has defined the maximum validity period for a

Trigger NOTAM to be 15 days despite the fact that the validity

of the published information may be longer. In practise this

means that in addition to bulletin information the pilot must always

check the AIP Supplements older than 15 days as well.

 

Annex-15 -muutos. Kantsii katsoa myös SUPit. Bulletiinisivulla on linkki AIP Supplementteihin.

 

Ja Utissa huhujen mukaan lennellään kovasti helikoptereila valtiollisen puolisotilaallisen lentokerhon toimesta. Eivät tarvi kiitotietä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä NOTAM-käytännön muutoksesta on hiljattain keskusteltu Seinäjoen lentoaseman rakennustöiden yhteydessä.

Toistan: Valitettava, käyttäjäepäystävällinen muutos aiempaan käytäntöön. Kyllä lennonsuunnitteluun pitäisi mielestäni riittää jos katsoo AIP:stä pysyvät tiedot ja NOTAM/PIBeista voimassa olevat tilapäisrajoitukset. Nyt näin ei ole eikä ole myöskään nettityökalua (kuten joissakin maissa) joka automaattiseesti koostaisi kaikki relevantit tiedot halutulle reitille haluttuna aikana.  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...eikä ole myöskään nettityökalua (kuten joissakin maissa) joka automaattiseesti koostaisi kaikki relevantit tiedot halutulle reitille haluttuna aikana.  :thmbdn:

 

Tämä on todella valitettavaa! Tässä käyttömukavuudella ja turvallisuudella olisi mahdollisuus lyödä kättä kätehen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Utissa huhujen mukaan lennellään kovasti helikoptereila valtiollisen puolisotilaallisen lentokerhon toimesta. Eivät tarvi kiitotietä.

 

Eikä rajoitu pelkästään Uttiin. Visuaalihavaintojen mukaan sekä Mi-8 että NH-90 ovat lennelleet pitkin heinäkuuta (meinasin sanoa, että kesää) myös tänne EFLP:lle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

"Kiitotien tilapäinen sulkeminen" johtaa helposti väärinymmärrykseen että korjaustöitä tehtäisiin esimerkiksi vain öisin pätkä kerrallaan, mikä on looginen päätelmä kun tornikin näyttäisi olevan auki.

 

Otsikon tulisi olla "Kiitotien sulkeminen ajalla x.x. -x.x."

 

Miika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi sääli wanhaa cunnon kotikenttää! :'(

 

Ensin pistivät poikki ja naftaliiniin useimpiin siviilitarkoituksiin täysin riittävän soraisen poikkikiitotien - olisikohan ollut 01/19 (dementiavarauksin). Olisi moneen hommaan ollut riittävä sekä pelkkänä etu- tai takapätkänä.

 

Sitten vielä asvalttimiehekkäästi rastittavat pääkiitotietä, joka nykyisin lienee ainoa.

 

Minua on AINA ihmetyttänyt suomalainen maanrakennushomma. Mikä hyvänsä pieni risteys, liittymä - puhumattakaan kiitotiestä - niin aikaa palaa AIVAN tolkuttomasti! :o

 

SIIS HALOO! Utissa menee kiitotie, siviiliplatta ja tankkauspaikka uusiksi - niinkö? Aikaa menee LÄHES 3 kuukautta! Se kiitotie lienee kuitenkin sen "suurin" urakka. Lasketaan sille 45 päivää, joka on 1 080 tuntia = 64 800 minuuttia. Kiitotie on 2000 m * 45 m = 90 000 neliömetriä. Jos kaikki uusitaan, niin minuutissa saadaan päällyste noin 1.39:lle neliömetrille.

 

Lemminkäinen leimahtaa - kerran vain, mutta eivät ne kahta kilsaa nysvää 1½ kk. No, OK, ehkä SE tie on vain 6-10 metriä leveä ja Utin kiitotie 45 m, mutta ON leveitäkin levittimiä, joilla pystyy "ajamaan" samaa nopeutta kuin kapeammillakin.

 

Jo toisesessa maailmansodassa jenkit tekivät umpiviidakkoon päivässä tai parissa häätölentokonekelpoisen lentokentän. Tupla-ajassa sinne mahtui jo isoja pommareitakin. Viikko lisää oikealla logistiikalla, niin ehkä asvalttikin..., mutta meillä MELKEIN 3 kk - vanhan ja valmiin uusiminen! ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntematta tarkemmin Utin perusparannusprojektin sisältöä, mieleen tuli kuitenkin maarakennustöistä nähtyä ja koettua: "Ei se pinta vaan se pohja!". Helsinki-Vantaankin kolmas kiitotie vastasi maarakennusteknisesti laajuudeltaan (ja kustannuksiltaan) samaan aikaan työn alla ollutta Lahden moottoritiepätkää. Pinta-aloissa oli toooosi paljon eroa.

 

Nopeammin olis varmaan päästy, jos suunniteltu käyttöikä olisi ollut enintään pari vuotta ja hyväksyttävät riskit suuremmat. Tällöinhän sotaviidakoissa käytetty teräsritilä-tasatulla-pohjalla-baana olisi hyvinkin piisannut ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin siitä kentän yli ja huomasin että ainakin kiitotien itäpäässä olevaa mäkeä myydään soraksi. Vaikutti siltä että tekivät tilaa kiitotien pidennykselle. Kiitotie näytti olevan entisensä, isot vinoristit koristeena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään