Lari Nylund

Reikä Qantaksen 747:n kyljessä kesken lennon

199 viestiä aiheessa

Lentokone teki hätälaskun kyljestä löytyneen reiän vuoksi

 

Lentoyhtiö Qantaksen matkustajakone joutui tekemään hätälaskun Filippiineillä, kun sen rungosta löytyi yllättäen reikä, kertoo BBC. Halkaisijaltaan 2,5–3-metrinen reikä laski ilmanpainetta koneen sisällä niin, että matkustajat joutuivat turvautumaan happinaamareihin. Reikä löytyi koneen oikeanpuoleisen siiven lähettyviltä. Se paljasti joitakin koneen ruumassa olevia matkatavaroita.

 

Lontoosta Melbourneen matkalla olleessa Boeing 747–400 -koneessa oli 346 matkustajaa ja 19 miehistön jäsentä. Matkustajien mukaan reikä ilmaantui runkoon noin tunti sen jälkeen, kun kone oli noussut ilmaan Hongkongista, jossa se oli tehnyt välilaskun. Kyydissä ollut Brendan McClements kertoi australialaiselle Herald Sunille tunteneensa matkustamossa yhtäkkiä tuulenvireen ennen kuin happinaamarit putosivat esiin.

 

Hätälasku onnistui, eikä kukaan loukkaantunut. Qantas tutkii nyt, mikä saattoi aiheuttaa reiän repeämisen koneen runkoon.

 

Julkaistu: 25.7.2008 kello 10:12 Helsingin Sanomat

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/1135238107866

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lentokone teki hätälaskun kyljestä löytyneen reiän vuoksi

 

Taas saadaan irvistellä IS:n uutisoinnille:

 

Matkustamon ilmanpaine putosi yhtäkkiä, ja happinaamarit putosivat käyttöön istuinten yläpuolelta. Ja tämä oli vasta alkua.

Kone menetti lentokorkeutta rajusti ja syöksyi 12 000 metristä nopeasti alas aina 7 600 metriin saakka.

 

::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee mieleen UA:n 747-100 onnettomuus (oliko -89?) jossa eturuuman ovi putos pois...

Tässähän toi reikä on kyllä ruuman oven vieressä?

 

Mielenkiintoinen tapaus... kuinka on päässyt tapahtumaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin IS:n kuvassa aika selvästi näyttää että saumoja myöten on reikä tullut, eli todennäköisesti materiaalit pettäneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin IS:n kuvassa aika selvästi näyttää että saumoja myöten on reikä tullut, eli todennäköisesti materiaalit pettäneet.

 

Hmmm...eiks tuossa nyt oo kuitenkin aika repaleinen ja epäsäännöllinen tuo varsinainen reikä ja saumoja myöten lähteny vaan pintakerros mukaan.

 

//b

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kuvaa kun katsoo tarkasti huomaa valkoiset niitit. Pelti on väsynyt niittien ympäriltä, repeytynyt irti. Vienyt eristeet ja sisäseinän mennessään. Ei muuta kuin sisarkoneet maadoitukseen ja uudet pellit.

 

Nyt vaan odottamaan uutisia Bojolta kuinka He kiertävät että syy ei ole heidän. Tässä on myös hyvä tilaisuus surkean ja rajusti myöhästyneen 787 maineen paikkaamiseen jos olisi ollut Composiitti rakenne niin näin ei olisi voinut käydä. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvaa kun katsoo tarkasti huomaa valkoiset niitit. Pelti on väsynyt niittien ympäriltä, repeytynyt irti. Vienyt eristeet ja sisäseinän mennessään. Ei muuta kuin sisarkoneet maadoitukseen ja uudet pellit.

 

Airliners.netin virtuaaliexpertit tietävät jo että koneyksilön edellisessä huollossa havaittiin korroosiota, joka aiheutti huoltotauon pitkittymisen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee mieleen UA:n 747-100 onnettomuus (oliko -89?) jossa eturuuman ovi putos pois...

Tässähän toi reikä on kyllä ruuman oven vieressä?

 

Mielenkiintoinen tapaus... kuinka on päässyt tapahtumaan?

 

Mulle tuli mieleen se Alohan tapaus, jossa matkustamon etukatto lähti irti monen metrin matkalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäis vähän siltä että muotosuoja olisi revennyt irti ensin ilmavirran voimasta ja samassa rytäkässä sitten muotosuojan tukirakenteet olis pettäny siten, että ne ovat repineet irtilähtiessään runkopeltiä mukaansa. Tuskin muuten se olisi irronnut tuolla tavalla jos runkoon olisi tullut reikä tuolle kohdalle tms. Mutta tämä on vaan oma näkemykseni, toki on varmasti muitakin mahdollisuuksia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas vaan, tuttu värkki. Helmikuussa 2003 tuli lennettyä Sydneystä Tokioon. Ohessa huono ikkunan läpi iltapimeässä otettu pokkarikuva.

Minusta tuo reikä näyttäisi enemmänkin sisältä syntyneeltä. Ei noi paarteet helposti noin katkea, ks. myös repsottava sisäpelti, taipunut ylös ja hiukan eteen.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla ei yleensä ole tapana hirveästi arvostella noita iltalehden ym. otsikointeja, koska aina ne ovat yhtä revitteleviä ja se "kuuluu asiaan". Silti hieman huvittaa, kun tuon matkustamovideon yhteydessä on iltalehdellä otsikko "Matkustajakoneessa koettiin kauhunhetkiä" kun video kuitenkin näyttää että matkustajat pysyvät rauhallisina. Todennäköisesti jotain "kauhua" on kyllä syntynyt tapahtuman yhteydessä, mutta video ei vain siihen oikein sovi  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäis vähän siltä että muotosuoja olisi revennyt irti ensin ilmavirran voimasta ja samassa rytäkässä sitten muotosuojan tukirakenteet olis pettäny siten, että ne ovat repineet irtilähtiessään runkopeltiä mukaansa. Tuskin muuten se olisi irronnut tuolla tavalla jos runkoon olisi tullut reikä tuolle kohdalle tms. Mutta tämä on vaan oma näkemykseni, toki on varmasti muitakin mahdollisuuksia.

 

 

Tähän teoriaan minäkin yhdyn.

 

Muotolevy ei ole ollut jokaisella ruuvilla kiinnitettynä. Muutama pikakiinnikeruuvi on on ollut huulilla ja ilmavirta on repäissyt koko luukun pois. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas vaan, tuttu värkki. Helmikuussa 2003 tuli lennettyä Sydneystä Tokioon. Ohessa huono ikkunan läpi iltapimeässä otettu pokkarikuva.

Minusta tuo reikä näyttäisi enemmänkin sisältä syntyneeltä. Ei noi paarteet helposti noin katkea, ks. myös repsottava sisäpelti, taipunut ylös ja hiukan eteen.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tuo taitaa olla kuitenkin vanha 300-sarjalainen, ainakin pannuista päätellen ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäis vähän siltä että muotosuoja olisi revennyt irti ensin ilmavirran voimasta ja samassa rytäkässä sitten muotosuojan tukirakenteet olis pettäny siten, että ne ovat repineet irtilähtiessään runkopeltiä mukaansa. Tuskin muuten se olisi irronnut tuolla tavalla jos runkoon olisi tullut reikä tuolle kohdalle tms. Mutta tämä on vaan oma näkemykseni, toki on varmasti muitakin mahdollisuuksia.

 

 

Sanoisin että ensin on pettänyt runkopellitys jolloin paine on päässyt purkautumaan rungon ja komposiittisen muotosuojan väliin. Tämä on taas johtanut muotosuojan rikkoutumiseen. Muotosuojan tehtävä on pelkästään aerodynaaminen, eikä sitä ole suunniteltu kestämään rikkoutuneesta rungosta purkautuvaa ylipainetta.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Ilmailuhallinnon kaikkien asioiden erityisasiantuntija jo sanonut että syy oli matkatavaratilassa räjähtäneessä aerosolipullossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten selitätte sen että matkatavaroitakin oli kuulemma tippunu? Ja tuo kun on konttikone niin siinä on siis konttikin menny paskaks joten.... B.O.M.B. :laugh: Jos siitä pelkkä pelti ois kyljestä lähteny niin tuskin se ois konttia rikkonu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään