Martti Kujansuu

Suojärven aseman pommitus 14.07.1941

4 viestiä aiheessa

E./LeR 4:n sotapäiväkirjan № 4 liitteet v. 1941. SPK 17889.

 

8 5 4 1 .

14.7.41 klo 15,50.

Laivueen käsky n:o 15/41.

 

1. Vihollisen ilmatoiminnasta ei ole tietoa. Suvilahden pohjoispuolella todettu kolme raskasta It-tykk. 75 / mm.

 

2. Oma etulinja Tolvajärvi - Loimola. Pommituksia ei saa suorittaa Kollaan jokilinjan länsipuolella.

 

3. Laivueen tehtävänä pommittaa Suojärven rautatieasemaa, jossa 14.7.41. klo 13,10 todettu 260 rautatievaunua vetureineen ja samaan aikaan on asemaa lännestä lähestynyt n. 60 vaunua käsittävä juna. Varamaalina rautatie Suojärvi - Säämäjärvi.

 

Pommitus suoritettaan lentueittain 1000:n m välein

1:n lentue 5000 ft. korkeudesta

2:n lentue 4600 ft. korkeudesta

3:s lentue 4200 ft. korkeudesta

3:n lentueen viimeinen kone kuvaa maalialueen 5500 ft:n korkeudesta.

 

4. Varustus:

 

A) Pommit konetta kohti 4x250 lbs lyh.mek. + 4x12,5 kg herkkinä.

B) Valokuvaavassa koneessa Eagle kamera.

 

5. Lentoreitti ja korkeus:

 

Meno: Tukikohta - Korpiselkä - Suojärven as.

Paluu: Sama. Lentokorkeus 4000 ft.

 

6. Omat koneet partioivat 2 koneen parvissa joiden välimatka n. 1000 m.

 

7. Lentolehtisiä n:t 10-12 sekä 21 pudotettava pommituksen yhteydessä

 

8. Omakonetunnus ES 5.

 

9. Lähtö klo 17,00

 

8541:n komentaja

Majuri A. Eskola.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos mielenkiintoisesta dokumentista, Martti.

 

Kyseisen Suojärven aseman laivuepommituksen tekivät Lentorykmentti 4:ään kuulunut Lentolaivue 42 kahdeksalla Bristol Blenheim-koneella kello 18.10 illalla. Koneet starttasivat Luonetjärveltä, johon laivue oli siirtynyt Siikakankaalta 3.7.1941. Luutnantti Hakala toimi johtokoneen ohjaimissa. Maalialueelle putosi pommeja ja se peittyi savuun. Myöhemmin maalissa todettiin korkeita savupatsaita, joten pommitus lienee onnistunut.

 

Lentolaivue 42 alistettiin ilmavoimien komentajalle samana päivänä ja se siirrettiin seuraavana päivänä 15.7.1941 uuteen tukikohtaansa Joensuuhun, ja toiminta suunnattiin Laatokan Karjalaan.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1./8541.

14.7.1941 klo 20,15

 

Pommitusilmoitus 15/41.

Kartta 1:400000 lehti E 5.

 

1. Koneet ja henkilökunta:

 

BL-141

Pääll. luutn. Huhtala

Ohj. kers. Eerola

Kk.amp. alik. Räty

 

BL-138

Pääll. vänr. Tuulio

Ohj. vänr. Aflecht

Kk.amp. kers. Austin

 

BL-137

Pääll. vänr. Tamminen

Ohj. vänr. Hallakorpi

Kk.amp. vänr. Saari

 

Lähtö klo 17,00. Paluu klo 19,50.

 

Tehtävä: Pommittaa Suojärven asemalla olevaa rautatiekalustoa. Varamaalina rautatie Suojärveltä Säämäjärven suuntaan.

 

Pommituskorkeus: 4600 ft.

Menoreitti: Tukikohta-Korpijärvi-maali.

Paluureitti: Maali-Joroinen-tukikohta.

 

A. Pommitus: Klo 18,10. Maali: Suojärven asemalla oleva rautatiekalusto.

Korkeus: 4600 ft. Osumat: BL-141 2x250 lbs rautapihan länsipäähän. 4x12,5 kg + 2x250 lbs ratapihalla etelälaidassa. BL-138 kaikki pommit ratapihan eteläpuolelle. BL-137 ratapihalla, mutta pitkiä kalustoon nähden.

 

B. Tiedustelu: Pommitushetkellä 2 junaa ratapihan länsipäässä ja 1 juna itäpäässä.

 

C. Vihollisen ilmatoimintaa ei havaittu.

 

D. Vih.it.aseita ratapihan eteläpuolella ja Nilonsaaren pohjoisosassa.

 

E. Sää kirkas, mutta näkyväisyys kohteella metsäpalojen takia huono.

 

1.lent.johtokoneen täh.:

Luutnantti A. Huhtala

 

 

 

2./8541.

14.7.1941 klo 20,15

 

Pommitusilmoitus n:o 15/41.

Kartta 1:400.000, lehdet E 3, E 4 ja E 5.

 

1. Henkilökunta ja koneet:

 

BL-139

Ohj. Luutn. Hakala

Täh. vänr. Vesavaara

Kk.amp. alik. Fennander.

 

BL-142

Ohj. vänr. Joutsen

Täh. vänr. Hamari

Kk.amp. kers. Rekola

 

2. Varustus:

 

Kaikissa koneissa pommit 4 x 250 lbs. Lyhyt mek ja 4 x 12,5 kg. herkkinä. BL-142:ssa Eagle-kamera ja BL-139:ssa lentolehtisiä.

 

3. Tehtävä:

 

Pommittaa Suojärven aseman ratapihalla havaittua kalustoa. BL-142:n valokuvattava pommituksen tulos. Pommitusmuoto: lentuekiila. Pommituskorkeus: BL-139:llä 4200 ft ja BL-142:lla 5500 ft.

 

4. Tehtävän suoritus:

 

Lähtö klo 17.00. Paluu klo 20.00.

Lentoreitti,- muoto- ja korkeus tehtävän mukainen.

Pommitussuunta 110° ja BL-139:N toisella ylilennolla 150°.

Pudotus sarjassa.

Pommitushetki klo 18.12 ja 18.15

 

Pommitus ja osumahavainnot:

 

BL-139 ensimmäisellä ylilennolla pudotetut 2 x 250 lbs:n pommit kk.ampujan ilmoituksen mukaan ratapihalla sen eteläpuolella.

BL-142:n tähystyjä huomasi pudottamistaan 4 x 250 lbs ja 4 x 12,5 kg:n pommeista räjähdyksiä ratapihalla, mutta valokuvaustehtävän vuoksi ei ehtinyt tarkemmin havainnoimaan.

BL-139:n toisella ylilennolla pudotettiin loput 2 x 250 lbs ja 4 x 12,5, tähtäys junariviin pääradalla aseman vieressä, sivultapäin havaitut räjähdyspilvet eivät ilmaisseet tulosta. Lentolehtiset pudotettiin pommituksen yhteydessä.

 

Tiedusteluhavainnot:

 

Klo 18.12, Suojärven ratapiha, ratapihalla 3 junaa ja erillisiä vaunuja.

Klo 18.12, Suvilahden sivuraide, n. 40-50 vaunua käsittävä juna.

 

Kahden edellisen lentueen pommit aiheuttaneet 2 tulipaloa asemarakennuksissa. Tarkemmat pommitustulokset ilmenevät otetuista valokuvista.

 

5. Vihollishävittäjiä ei havaittu

 

6. It.tulta runsaasti Suojärven aseman et.puolelta.

 

7. Muut havainnot:

 

Sää kirkas mutta Korpiselän - Suojärven välillä äskettäin sytytetyt kulot tekivät näkyväisyyden huonoksi.

 

/8541:n johtokoneen tähystäjä:

Vänrikki U. Vesavaara

 

 

 

3./8541.

14.7.1941 klo 20,15

 

Pommitusilmoitus /41.

Kartta 1:400.000, lehti E 5.

 

1. Koneet ja henkilökunta:

 

BL-140

Ohj. Luutn. Havola

Täh. Värn. Åkerlund

kk.amp alik. Hilden

 

BL-136

Ohj. Alik. Pasuri

Täh. Vänr. Keinänen

Kk.amp. alik. Taivainen

 

BL-145

Ohj. Luutn. Lumme

Täh. vänr. Hiltunen

Kk.amp. alik. Punnonen

 

Lähtö klo 17.00

Paluu klo 19,45

 

2. Varustus: 4/250 lbs. Lyhyt mek. ja 12/12,5 kg herkkinä

 

3. Tehtävä:

 

Maali: Suojärven asemalla oleva rautatiekalusto. Pommituskorkeus 5500 ft.

Menoreitti: Tukikohta-Korpijärvi-Suojärvi as.

Paluureitti: Suojärvi-Korpijärvi-Joroinen-Tukikohta.

 

4. Tehtävän suoritus:

 

Pommitushetki klo 18.10

Pommituskorkeus 5000 ft.

Pommitusmuoto terävä kiila

Pommituskohde Suojärven as.

Pommitussuunta 90°

 

Osumahavainnot, pommimäärä ja pudotustapa:

 

BL-140: Pommit osuivat ratapihan etelälaitaan, 10-20 m. lähimmästä vaunurivistä.

BL-136: Pommit osuivat ratapihan etelälaitaan.

BL-145: Pommit osuivat ratapihan itäpäähän, 2 järveen.

Kaikki pommit pudotettiin sarjassa.

 

Tiedusteluhavainnot:

 

18.10, Suojärven as., seisoi kolme vaunuriviä á n. 25 vaunua.

 

5. Vihollisen ilmatoiminta: ei ollut.

 

6. Vihollisen ilmatorjunta: Heikkoa it.tulta aseman itäpuolella.

 

7. Muut ilmoitukset: Sää autereinen.

 

/8451:n johtokoneen tähystäjä

Vänrikki E. Åkerlund.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joppe Karhunen kuvaa kirjassaan "Blenheim pommittajat armottomalla taivaalla" (v.1979) sivulla 61 kyseistä Suojärven pommitusta seuraavin sanoin:

 

"Kolmas laivuepommitus kohdistui Suojärvelle ja nimenomaan sen rautatieasemalle ja ratapihalle, jossa oli todettu juuri ennen hyökkäystä mm. 206 rautatievaunua ja useita vetureita, paljon sotatarvikkeita suurina kasoina jne. Hyökkäys määrättiin toimeenpantavaksi 14.7.41 klo 18.10-18.15. Laivueen pommikuormana oli 32 kpl 100-kiloisia miina- ja 32 kpl 12,5 -kiloisia sirpalepommeja. Jo näkötiedustelulla todettiin saavutetun erinomaisia tuloksia, sillä viiden Blenheimin pommit osuivat ratapihalle vaunujen ja veturien joukkoon, kahden ratapihan etelälaitaan ja yhden ratapihan eteläpuolelle. Korkeat savupatsaat näkyivät poistuvien koneiden miehistöille kauas omalle puolelle.

 

Tulokset valokuvasi yksi Blenheim, joka oli myös pommittanut. Illalla valmistuneen ilmakuvan nähdessään huudahti hyökkäystä johtanut majuri Eskola riemuissaan:

- Suojärvi palaa. Sitten hän mietti hetken tokaisten: - Tämä kuva on toimitettava Lunkalle mitä pikimmin, sillä nyt ei sanoja tarvita pommitustuloksia lueteltaessa..."

 

(Lunkka=Ilmavoimien komentaja Lundqvist)

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään