Ilkka Mäkelä

Piper Arrowilla laskutelineongelmia Vesivehmaalla

103 viestiä aiheessa

Juuri äsken Vesivehmaan nettikamerasta olin näkevinäni, että Piper Arrow on ilmeisesti tullut laskuun 07:lle telineet ylhäällä, tai sitten telineet ovat pettäneet. Harmin paikka. Kone seisoi keskellä kiitotietä, ja sitä ollaan ilmeisesti piakkoin siirtämässä syrjään.

 

Kovasti on tämän näköinen:

 

http://www.airliners.net/photo/Piper-PA-28R-200-Cherokee/1083134/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piper Arrow on ilmeisesti tullut laskuun 07:lle telineet ylhäällä, tai sitten telineet ovat pettäneet.

 

Miten todennäköistä on, että kaikki kolme telinettä pettää alta noin totaalisesti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten todennäköistä on, että kaikki kolme telinettä pettää alta noin totaalisesti?

Vika toisessa päätelineessä aiheuttanee helposti koneelle jonkunlaisen pyörähtämisen, joka helposti ylirasittaa muut telineet.

Nokkatelinevikatapauksessa voi päästä helpommalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vika toisessa päätelineessä aiheuttanee helposti koneelle jonkunlaisen pyörähtämisen, joka helposti ylirasittaa muut telineet.

Nokkatelinevikatapauksessa voi päästä helpommalla.

 

Tiedän. Mutta kuinka todennäköistä se on?  ::) Olen kuitenkin näppituntumalta muistellen nähnyt enemmän kuvia tapauksista, joissa pirueteista huolimattakaan kaikki telineet eivät ole pettäneet. Mutta vain muistelen :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilannekuva:

 

Nyt näyttäisi olevan pas... ei kun koppa-... vai onko se nykyään lippalakit paikalla  ::)

 

On se vaan omituisen tuntuista seurata tuollaistakin tapahtumaa livenä. On se ihminen utelias otus :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkin kentän webbikamera saanut näköjään heti suuren suosion, "too many clients" ilmoittaa tässä vaiheessa...

 

Yksi yleisemmistä ongelmista webcameissa on, että ne on kauniisti "ajateltu" palvelemaan, mutta kun sitten aika koittaa, ne ilmoittavatkin, että v*t*t me mitään palvelemaan tässä ehditä, kapasiteetti on täynnä. Palatkaa asiaan paremmalla ajalla, kun mitään ei tapahdu ja nähtävää enää ole.

:'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin tuo tuntuu toimivan, vaikka välillä oli kiinnikin. Vaiko tuuriako vain?

 

Anyway, kone näyttää olevan taas telineillään ja platalla omalla paikallaan. Ei ilmeisesti ole mitään pettänyt alta?  ::)

 

EDIT: potkuri vaikuttaa yllättävän ehjältä. Nokkapelti vähän vinksallaan (moottori pukkeineen saanut kipeää?).

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 1992 Tervalentäjien Arrow IV joutui samanlaisen vaurion kohteeksi unohduksen seurauksena. Arrowia aikoinaan mainostettiin teemalla "Arrow ei koskaan unohda". Silti toimivankin telineautomatiikan kanssa koneen pystyi tuomaan mahalleen ainakin ylinopeutta ja tehoa käyttäen. Ko yksilöstä oli telineautomatiikka poistettu ja tilalla oli summeri.

Ulkoiset vauriot jäivät vähäiseksi, mutta remontti oli n 20000 euron suuruinen. Moottori menee iskutarkastukseen, potkuri oli vaihdettava ja rungon pitkittäisjäykisteet uusittava. Aika vähällä siis noin sadan metrin mahaliusta selvisi tämä Arrow.

Huomattavaa oli että kone saatiin vaurion jälkeen siirtolentää korjaamolle potkurin vaihdon jälkeen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaisimpa että aika epätodennäköistä. Arrowin telinejärjestelmä on simppeli mutta tarkkaavaisuutta vaativa käyttää. Copy paste suoraan käsikirjasta;

 

 

 

Cherokee Arrow II on varustettu nokkapyörätyyppisellä, sisäänvedettävällä laskutelineellä, joka toimii hydraulisesti sähkökäyttöisen kaksisuuntaisen hydraulipumpun avulla. Pumpun toimintaa ohjaa (tehon-)säätöviputelineen vasemmalla puolella oleva laskutelineen asennonvalintavipu. Laskutelineen "ulosotto" ja "sisänveto" kestää noin 7 sekuntia.

 

Järjestelmään kuuluu myös "painetta aistiva laite" (paineanturi), joka riippuen ilmanopeudesta ja moottoritehosta (potkurin jättövirtauksesta) ottaa telineet alas

laskutelinevivun asennosta huolimatta. Järjestelmä on suunniteltu siten, että moottorin ollessa tyhjäkäynnillä ja nopeuden ollessa 105 mailia (MPH) tai alle, laskutelineet tulevat ulos, vaikka telinevipu olisikin yläasennossa. Laite myöskin estää laskutelineen sisäänoton , kun moottori käy täydellä teholla ja nopeus on noin 85 mailia (MPH) tai alle, vaikka telinevipu olisikin yläasennossa. Tämä nopeus on suurempi tehon pienetessä ja/tai korkeuden kasvaessa. Laskuteline ei tule enää sisälle nopeuksien ollessa noin 125 - 130 mailia (MPH). Tuntoelimen toimintaa ohjaa joustavan kalvon eri puolilla vaikuttava paine-ero. Tämä kalvo on mekaanisessa yhteydessä hydrauliseen venttiiliin ja sähkökatkaisijaan, joka käynnistää pumpun moottorin. Kalvolle tulevan ylipaineen ja staattisen paineen aukot ovat koneen vasemmalle sivulla, siiven yläpuolelle sijoitetussa mastossa.

 

Etuistuimien välissä, laippavivun vasemmalla puolella oleva laskutelineen varajärjestelmän käyttövipu yliohjaa tämän laitteen toimintaa.

 

Kun laskutelineen varajärjestelmän käyttövipua käytetään laskutelineen ulosottamiseksi, se käsisäätöisesti päästää hydraulijärjestelmän paineen niin, että teline pääsee tulemaan ulos "vapaapudotuksella" nokkatelineessä olevan jousen avulla. Kun halutaan ottaa laskutelineet ulos varajärjestelmää käyttäen, vipu on pidettävä ala-asennossaan. Kun tämä sama vipu pidetään yläasennossaan, se yliohjaa automaattista järjestelmää ja laskutelineen asento määräytyy telinevivun asennon mukaan, riippumatta ilmanopeuden ja tehon kombinaatioista. Myöskin suoritettaessa sakkauksia telineet sisällä on tämä vipu pidettävä ylhäällä.

 

Varajärjestelmän käyttövipu on varustettu lukituslaitteella, jolla se voidaan lukita yläasentoon. Lukitusnappi sijaitsee keskikonsolin sivussa varakäyttövivun kohdalla. Käyttövipu lukkiintuu, kun se vedetään yläasentoon ja painetaan lukitusnappi sisään. Keltainen varoitusvalo telinevivun alapuolella alkaa vilkkua ja varoittaa ohjaajaa siitä, että automaattinen "telineet alas" -järjestelmä on pois kytketty. Lukitusnappi on jousikuormitteinen, niin että kun varajärjestelmän vipua vedetään ylöspäin, lukitus aukeaa ja vivun voi päästää vapaasti "normal" -asentoon, jolloin keltainen varoitusvalo samalla sammuu.

 

"Teline alhaalla ja lukossa" -asento ilmaistaan kolmella vihreällä merkkivalolla telinevivun alla ja keltainen "teline liikkeellä" -valo sijaitsee paneelin yläosassa.

Kaikki valot pois merkitsee että telineet ovat ylhäällä.

 

Kaksi mikrokytkintä tehonsäätövivun liikkeeseen kytkettynä käyttävät varoitussummeria ja punaista "telineet ylhäällä" -varoitusvaloa seuraavissa tilanteissa;

 

1                Teline ylhäällä ja teho vähennetty alle 14 tuuman ahtopaineen

 

2                Teline tullut ulos automaattisesti, telineen valintavipu on "UP" (ylhäällä) -asennossa paitsi jos kaasu on täysin auki

 

3                Telineen valintavipu on "UP" (ylhäällä) -asennossa, koneen ollessa maassa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyisestä Arrowien telineautomatiikan toimivuudesta en tiedä, mutta 90-luvulla ja siitä taaksepäin oli yleistä että alkuperäinen telineautomatiikka poistettiin käytöstä koska automatiikka ei toiminut edellä kuvatulla tavalla ja sen korjaaminen oli vaikeaa ja kallista. Käyttöön tuli vain summeri joka tietyllä ahtopaine- ja muistaakseni laippa-asetuksella hälytti.

Konetyyppi on sinänsä tuttu minulle takavuosilta n. 240 lentotunnilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkseni Arrowin telineautomatiikan vikana oli, että anturi jäätyi pilvessä( ei ollut lämmitettävä, kuten pitotputki) ja telineet posahtivat ulos.

Tämä ominaisuus  ärsytti monia :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö tässä nyt haukkua koulutus vai kone?? Tähtinen/kuusisto vois vaikka kommentoida.. taidan kuitenkin olla suu kiinni ja harmitella tapahtunutta, onneksi ei liene henkilövahinkoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkseni Arrowin telineautomatiikan vikana oli, että anturi jäätyi pilvessä( ei ollut lämmitettävä, kuten pitotputki) ja telineet posahtivat ulos.

Tämä ominaisuus  ärsytti monia :o

 

Jaska, olet täysin oikeassa! Aikoinaan lensin jäätävässä pilvessä neljällä hengellä Arrow IV:lla ja kuinka ollakaan kone jäätyi yllättäen "korpuksi". Ei siinä mitään, mutta jääkuorman lisäksi tuli laskutelineet ulos. Onneksi olin FL70 ja Oulun yläpuolella, josta oli mukava tulla IFR-lähestymiseen EFOU:lle.

Eli IFR:ssä telineautomaatikan anturi oli täysin idioottimainen ilman lämmitystä. Minun tapaukseni jälkeen automatiikka poistettiin Ilmavoimien Arroweista.

Ilmavoimien lentoturvallisuuspäällikkö vastasi raportissa, että ohjaajan pitää mennä nurkkaan häpeämään... Mielestäni se oli hyvin sanottu. Arrowin tapaisilla kesäkoneilla ei ole asiaa lentää IFR:ää Suomessa kuin kesäaikaan (joskus ei silloinkaan).

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö tässä nyt haukkua koulutus vai kone?? Tähtinen/kuusisto vois vaikka kommentoida.. taidan kuitenkin olla suu kiinni ja harmitella tapahtunutta, onneksi ei liene henkilövahinkoja.

 

Koulutuksessa ( ohjaajilla tuhansia lentotunteja)  ja koneessa ei vikaa ( konetta huollettu viimeisen päälle )

 

Näin vain on = on lentäjiä, jotka ovat laskeutuneet telineet sisällä ja sellaisia ,jotka eivät ole vielä sitä tehneet.

 

Vahinko, mikä vahinko.  Osasyynä oli Vesiksen kova liikenne. Radioliikennekin oli niin vilkasta ja moninaista, kuin  vain olla voi.

Joka luokan ilma-aluksia suihki sikin sokin ja seassa liitovarjot. :thmbdn:

Häiriötekijöitä oli ohjaajalla siis riittämiin. :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koulutuksessa ( ohjaajilla tuhansia lentotunteja)  ja koneessa ei vikaa ( konetta huollettu viimeisen päälle )

 

Näin vain on = on lentäjiä, jotka ovat laskeutuneet telineet sisällä ja sellaisia ,jotka eivät ole vielä sitä tehneet.

 

Vahinko, mikä vahinko.  Osasyynä oli Vesiksen kova liikenne. Radioliikennekin oli niin vilkasta ja moninaista, kuin  vain olla voi.

Joka luokan ilma-aluksia suihki sikin sokin ja seassa liitovarjot. :thmbdn:

Häiriötekijöitä oli ohjaajalla siis riittämiin. :thmbdn:

Niih

Ja jos vielä on kyseessä tarkkari=pilotin paineet, saattaa olla ns. kaikki kädessä.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitampa tähän ketjuun, tuntuu paljon tapahtuvan  ???

 

Jaskaa, hohoi! Päivitä taannoinen käskysi onnettomuuksien välttämisestä!!

 

Oma taannoinen käskyni hyvien ilmailutapojen noudattamisesta pätee myös edelleen.

 

Blue skies, happy landings  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taannoin eräs "työryhmä" lensi lisiään Arrowilla. Matkalento tuntui pitkältä  ja nikotiinin himo ylsi määräysten yläpuolelle niin eipä muuta kuin Marlboro palamaan. Tuhka-askina käytettiin tyhjää  savukeaskia. Kun tupakat oli poltettu, natsat askiin ja sivuikkunasta ulos - pang - teline tuli ulos. Lento keskeytettiin, koska telijärjestelmässä oli tapahtunut häiriö.  Laskun jälkeen ohjaaja oli kirjoittamassa häiriöilmoitusta kun mekaanikko tuli Marlboro-aski  kädessään:

tässä vika, oli takertunut telineanturiin ja pullauttanut telineet ulos.

T'ämä tarina on tosi! ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikkea sitä Arrow:lla sattuu... Varsin hauska tarina Erkiltä. Olen kuullut jotain vastaavaa lennolla Malmilta Tukholmaan, syyllinen oli tosin banaanin kuoret.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arrow on pikku puutteineenkin mainio matkakone, vakaa lennettävä ja suhteellisen nopeakin. Kerhokäyttöön se on hieman vaativa. Cherokeilla ja perus Cessnoilla lentäneelle voi olla hieman liikaa asiaa lapakulmien, ahtopaineiden ja telineiden kanssa. Lisäksi ylläpito ja käyttö on tänä päivänä vähän turhan kallista 8)

 

Omalla harrasteurallani oli yksi tilanne jossa telineen unohtaminen ei ollut kovin kaukana (200ft ehkä) laskin pyörät alas... Kuormittava tilanne, kova liikenne voi viedä huomion ratkaisevalla hetkellä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ottamatta sen enempää kantaa tapahtuneeseen..Moni jättää jostain syystä käyttämättä checklist:ä. En tiedä pelottaako se vai mitä, mutta omien kokemuksien mukaan en voisi lentää ilman checklist:ä. Siitä tulee jossain vaiheessa pilotin paras kaveri, varsinkin kun on sisäänotettavat telineet yms. härpäkkeitä :thmbup:

 

Joskus se vaan jää niinkin pienestä kiinni, että muistin varassa tehdyt "checkaukset" pomppaavatkin vaikkapa sen "Gear down" kohdan yli, ja...Päks..

 

T:Ihminen on erehtyväinen, jopa lentäjä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ottamatta sen enempää kantaa tapahtuneeseen..Moni jättää jostain syystä käyttämättä checklist:ä. En tiedä pelottaako se vai mitä, mutta omien kokemuksien mukaan en voisi lentää ilman checklist:ä. Siitä tulee jossain vaiheessa pilotin paras kaveri, varsinkin kun on sisäänotettavat telineet yms. härpäkkeitä :thmbup:

 

Joskus se vaan jää niinkin pienestä kiinni, että muistin varassa tehdyt "checkaukset" pomppaavatkin vaikkapa sen "Gear down" kohdan yli, ja...Päks..

 

T:Ihminen on erehtyväinen, jopa lentäjä :)

 

Hei,

 

Tässä olet mielestäni hieman hakoteillä.

 

Tekemällä itsensä ja lentämisensä riippuvaiseksi GPS:stä, checklistasta, VOR:sta yms. juur lisää riskiä ajautua näihin unohtamistilanteisiin. Checklista on hyvä apuväline, mutta kyllä kone pitää ilman listaakin hallita. Entä jos lista putoaa ja lentää takapenkille? Entä jos esim. Lahdessa on erittäin ruuhkainen liikennetilanne? Siinä yhden ohjaajan menetelmillä, kun kaivat listan esille niin ilmatilan tarkkailu kärsii olennaisesti ja yhteentörmäysriski kasvaa.

 

Lisäksi Arrow:lla telineen ulosotto tapahtuu tyypillisesti vasta laskukierroksessa (VFR) ja tämän jälkeen tehdään vain final check ulkomuistista. Ethän sinäkään kaiva listaa lyhyellä loppuosalla käteesi, ethän?

 

t. Ole

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Tässä olet mielestäni hieman hakoteillä.

 

Tekemällä itsensä ja lentämisensä riippuvaiseksi GPS:stä, checklistasta, VOR:sta yms. juur lisää riskiä ajautua näihin unohtamistilanteisiin. Checklista on hyvä apuväline, mutta kyllä kone pitää ilman listaakin hallita. Entä jos lista putoaa ja lentää takapenkille? Entä jos esim. Lahdessa on erittäin ruuhkainen liikennetilanne? Siinä yhden ohjaajan menetelmillä, kun kaivat listan esille niin ilmatilan tarkkailu kärsii olennaisesti ja yhteentörmäysriski kasvaa.

 

Lisäksi Arrow:lla telineen ulosotto tapahtuu tyypillisesti vasta laskukierroksessa (VFR) ja tämän jälkeen tehdään vain final check ulkomuistista. Ethän sinäkään kaiva listaa lyhyellä loppuosalla käteesi, ethän?

 

t. Ole

 

En kaiva listoja tosiaankaan lyhyellä loppuosalla. Ja final checkinkin teen ulkomuistista. Sen jälkeen kun olen sen ensiksi tehnyt myötätuulessa tai ennen siihen liittymistä listoista.

En halunnut liittää tätä kommenttiani millään tapaa kyseiseen Piperin tapahtumaan. Kentillä vain näkee liikaa lentäjiä jotka eivät tiedosta koko listojen olemassa oloa.

 

Mutta ymmärrän kyllä pointtisi Olavi. Tapoja on monia, ja sitä tapaa pitää käyttää joka itselle sopii parhaiten :) Mielestäni check list:n käyttö ei ainakaan lisää onnettomuuksia, päinvastoin. Ja tästäkin voidaan olla montaa eri mieltä, mutta tämä on minun kantani.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

yhdellä ohjaalla lennettäessä ,tulee ohjaajalla olla listat ja nopeudet muistissa.

 

2-m koneessa startissa; tehot -  telineet- lepoutus - laipat.

 

ja laskussa; säiliö. kulmat pienillä, seos rikkaalla, laipat , ja kolme vihreetä.

 

Ei oo vaikeeta muistaa.

 

 

 

jk. kun kokenut monimoottoripilotti lentää 1-m koneella muistutan startissa sattuvan moottorihäiriön varalta: Älä jatka nousua

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään