Guest Timo

Purjelennosta

27 viestiä aiheessa

Kertokaas mites purjelentokoneilla on, saako niillä esim. talvella lähteä meren/järven jäältä ja vaikka lennellä siinä jossain hetken aikaa ja laskeutua samaan paikkaan vai pitääkö aina olla joku lentokenttä mistä lähtee??Pystyykö purjelentoa harrastamaan talvisin? Hintakin vähän varmaa vaihtelee paikoittain mutta antakaas jotain hinta esimerkkejä mitä teoriatunnit ja lentotunnit maksais. teoria vissii jotain 100€, lentotunnit?? Miten kauan lentotunneissa suurinpiirtein menee? Ketäköhän noita järjestää pääkaupunkiseudulla esim. malmilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin itse GPL kurssin viime kesänä.

Oripäässä on tapana mikäli vahva jää lennellä talvisin pyhäjärven jäällä. Itselläni maksoi koulutus n. 1800e.(Teoria, lento, medikaali)

Itse käytin koulutukseen koko kesän, mutta minimimäärä lentotunteja on 10 ja lentoja 50

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääkaupunkiseudulla koulutusta tarjoaa esim. Nummelan Lentokeskus ja Polyteknikkojen Ilmailukerho.

 

Perinteisesti koulutus kestänee ainakin alkuvuoden. Teoriat talvella/keväällä ja lennot loppukeväästä/alkukesästä. PK-seudusta en tiedä, mutta ainakin täällä Tampereella on mahdollista päästä intensiivikursseille, jolloin teoriat ja lennot hoidetaan noin kuukaudessa tiiviillä aikataululla.

 

EDIT:

Lista Suomen purjelentokehoista

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvinkäällä teoriakurssi alkaa tammikuussa ja päättyy toukokuussa joskus, lentäminen (siis kurssilla) alkaa yleensä 1.6, mutta varsinaisesti lentokausi on usein jo silloin alkanut, riippuu myös säistä. Hyvinkäällä ei lennetä talvella, kenttää ei esim. aurata ilmeisesti. Eikä niitä nostoja talvisin paljoa olisikaan...

 

edit: hinnoista sen verran, että teoriakurssi maksaan noin 50€, radiopuhelinkurssi saman verran ja lento-osuus 1200€, tosin tekemällä rutkasti kerhotöitä voi hintaan saada reilustikin alennusta. Itse lentäminen taas maksaa 4,5-19€/h riippuen konetyypistä. Vintturihinaus maksaa 6€ ja lekohinaus 600 metriin noin 20€.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hallissa on lennetty talvellakin purjelentoa (=mäenlaskuja). Siellä kenttä on putsattuna lumesta koko talven.

 

Toiminta oli (silloin kun siellä olin) sikäli helppoa, että käytettiin autohinausta, jolloin mentiin kaverin kanssa kahdestaan kentälle. Toinen hinasi ja toinen lensi. Ja sitten vaihdettiin vuoroja. Niin pitkään kun valoa oli riittävästi.

 

Henkilökohtainen vuoden viimeinen purjelento 31.12... J. Laukkanen yleensä lensi vuoden ensimmäisen 1.1.

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääkaupunkiseudulla koulutusta tarjoaa esim. Nummelan Lentokeskus ja Polyteknikkojen Ilmailukerho.

 

Perinteisesti koulutus kestänee ainakin alkuvuoden. Teoriat talvella/keväällä ja lennot loppukeväästä/alkukesästä. PK-seudusta en tiedä, mutta ainakin täällä Tampereella on mahdollista päästä intensiivikursseille, jolloin teoriat ja lennot hoidetaan noin kuukaudessa tiiviillä aikataululla.

 

EDIT:

Lista Suomen purjelentokehoista

 

 

Paitsi mun tietääkseen Polyteknikkojen kerhoon pääsemiseks pitää olla teekkari, eli pääsykokeen kautta. Tosin kysykääs meiän koulutusvastaavalta. Se saattaa tietää paremmin. Mut toisaalta jos kiinnostaa vielä tekniikan opiskelu lisäks, ni sit otaniemeen ja PIK:n :)

 

t: Kimmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari "mainosta" jotka kopioin sfnet.harrastus.ilmailusta

 

1.

Espoon Ilmailukerho järjestää purjelennon teoriakurssin talvella 2004

Espoon Leppävaarassa 19.1. - 4.3. maanantaisin ja torstaisin klo 18-21:15.

Lento-osan voi käydä esim. keväällä tai kesällä Räyskälässä tai jollakin

muulla lentopaikalla. Monilla kesän peruskursseilla järjestetään myös

teoriat, mutta usein niistä saa alennusta jos teoriaosuus on käyty

etukäteen.

Lisätietoja kurssista www.eik.fi sekä Espoon työväenopiston joulukuun

lopussa ilmestyvästä esitteestä.

 

Sami / EIK

 

2.

Nuorisoilmailijat ry järjestää purjelennon teoriakurssin 20.1.-25.3. 2004.

Kurssi pidetään Malmin lentoasemalla, Suomen ilmailuliiton tiloissa

tiistaisin ja torstaisin klo 18-21.

 

Lisätiedot ja ilmoittautumiset:

esa.teittinen@amertobacco.fi, heikki.pohjola@fmi.fi,

www.nuorisoilmailijat.fi

 

Terveisin,

Heikki Pohjola

 

 

Eli jos Haluat käydä kurssisi (edes teoriaosuuden Malmilla, niin sinne vaan mukaan)

Vuoden 2002 teoriakursiin sisältyi sellainen erikoisuus, että oppilaat pääsivät myös kokeilemaan purjelentoa Malmilla (=Todella harvinaista herkkua sitten 1950-luvun)

 

Talvipurjelentoa harrastettiin ennen Helsingissäkin Taivallahden jäällä. Siitä on hyvä filmikin Heurekan Lentoon!-näyttelyssä. Kannattaa käydä katsomassa.

 

Nykyään tunnetuimpia talvi´tapahtumia ovat Arktinen Hysteria Päijänteen jäällä

http://kotisivu.mtv3.fi/hnpilot/arktinen_2003/

ja Kebnekaisen korkeusennätysten yrittäjäiset aaltovirtauksissa (Järven jäältä sielläkin kuulemma lähdetään)

http://www.eik.fi/purjelentajaksi.shtml

http://fly.to/sfk-kiruna/ (ennätys näyttää olevan 9330m)

http://www.logon.dk/fox6/UK/links-wave.html

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten yleistä on että ihmisillä on omia purjelentokoneita? Mitä sellaiset koneet noin suurinpiirtein maksaa? ylläpitokustannukset ei varmaan paljoa ole kun ei ole moottoria mitä pitäisi huoltaa/korjata, eikä ole polttoainekuluja..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten yleistä on että ihmisillä on omia purjelentokoneita? Mitä sellaiset koneet noin suurinpiirtein maksaa? ylläpitokustannukset ei varmaan paljoa ole kun ei ole moottoria mitä pitäisi huoltaa/korjata, eikä ole polttoainekuluja..

 

Kyllähän kaikki huollot maksaa... Kyllä ne kalliita koneita on. En suosittele heti ostamaan ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kesällä kun kyselin kerholle tuollaista ASW 28 purjekonetta...

 

Hinta 18m siivellä ja kotiinpaluumoottorin valmiudella (ei moottoria) oli noin 68000€

Hintaan ei sisälly kuitenkaan

-Mittareita 200-800 € / kpl

-Radiota 1400€

-Loppuliukulaskinta €€€€€€€

-Kuljetusputkea (peräkärry mallia Cobra 8000-9000€)

-Muita pikkujuttuja, joista kertyy vielä muutamia satoja euroja kustannusta.

 

Lisäksi vuosittain ainakin seuraavat kustannukset.

-Vakuutukset

-Lentokelpoisuuden valvontamaksut

-Varaosat

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pelastuslaskuvarjo pitää hankkia, pakata ja huoltaa ajoittain.

Koneen huoltoihin pitää varata aikaa, ja osaamista/kokemusta olisi myös hyvä olla.

Koneen säilytyskään ei ole ilmaista, tuon hintaluokan konetta ei edes putkessa voi oikein ulkona säilyttää. Eikä mitään purjekonetta muutenkaan oikein.

 

--

Sami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten yleistä on että ihmisillä on omia purjelentokoneita? Mitä sellaiset koneet noin suurinpiirtein maksaa?..

 

Kyllähän niitä on ja eniten varmaankin Räyskälässä missä itse harrastan purjelentoa, ja veikkaisin että siellä on noin 20-30 yksityisomistuksessa olevaa purtsikkaa. Yleisimmät on varmaan LS-8 ja Ventus 2 jotka maksavat uutena noin 100 000€ :o. Mutta nämä ovat siis kalliimmasta päästä ja halvempiakin löytyy niin kuin Kimmo sanoi

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kertokaas mites purjelentokoneilla on, saako niillä esim. talvella lähteä meren/järven jäältä ja vaikka lennellä siinä jossain hetken aikaa ja laskeutua samaan paikkaan vai pitääkö aina olla joku lentokenttä mistä lähtee??Pystyykö purjelentoa harrastamaan talvisin?

 

 

Valkeakosken Ilmailukerhossa on harrastettu lentämistä talvella Lotilanjärven jäältä joka talvi vuodesta 1946. Nykyään ei kuitenkaan enää purjekoneilla. Nykyään kerhon kalustona on Grob 109 -mopu. Kerhon ensimmäinen purjekone (liitokone) Harakka II, on muuten esillä Tampere-Pirkkalan lentoaseman 1. terminaalissa.

 

http://yhdistykset.vlk.fi/ilmailukerho/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä purjelento on ehdottomasti hienoimpia ilmailulajeja. Mikäpä sen mukavampaa kuin kauniissa kesäpäivässä lykätä luonnonilmiöitä hyväksikäyttäen menemään kumpupilveltä toiselle purjekoneen sisätiloissa mukavasti tv-tuolimaisessa asennossa istuen. He, jotka hakevat moottorittomasta lentämisestä enemmän extremeä, valitsevat riippu- tai varjoliidon remmeissä roikkumisineen ja lentolaitteen vaatimattomine saavutusarvoineen.

Purjelennon aloituskustannus on vaihteleva, purjelentokurssi maksaa n. 700 - 1500 € hinaustavasta riippuen (vintturi halpa, lentokonehinaus kallis), lisäksi teoriakurssi, esim. n. 100 €.

Suomessa purjekoneet ovat pääasiassa kerhojen omistuksessa. Kaluston "laatu" on Etelä-Suomessa parempi kuin pohjoisessa. Etelässä on enemmän ihmisiä, ja taloudellinen toiminta on laajempaa, joten varainhankintatalkoiden mahdollisuus on suurempi. Eli tässä on tärkeä pointti: etelän toimeliaissakerhoissa harrastuksen olennainen osa ovat talkoot. Itse kuulun erääseen Räyskälässä toimivaan vireään kerhoon (seitsemällä nykyaikaisella purjekoneella matkalentoja kuluvalla kaudella hiukan yli 60 000 km). Kerhossani on jäsenmaksun, n. 70 € lisäksi lentomaksu, n. 100 €, ja työtuntivelvoite jotta lentokalusto olisi käytettävissä. Koko kaluston saa käyttöönsä 200 työtunnilla. Työtuntivelvoiten on porrastettu: harjoituskoneilla lentäville se on pienempi. Jos työtunteja jää puuttumaan, sen voi korvata rahalla: n. 4 € puuttuvaa tuntia kohti. Näillä edellytyksillä voi lentää niin paljon kuin ehtii, eli lento- tai tuntikohtaista velvoitelaskentaa ei ole. Muissa kerhoissa on kokonaisuuden kannalta samankaltaiset systeemit, kuitenkin useimmiten perustuen tunti- tai minuuttipohjaiseen laskentaan, mutta kokonaisvelvoite on samankaltainen.

Kerhotoiminnan vaihtoehtona on ostaa oma kone: uudet maksavat noin 60 000 - 80 000 € kaikkine mausteineen, tai jos haluaa oikein pitkiä siipiä ja kahta paikkaa, aina 200 000 € ja ylikin. Vanhempia ja käytettyjä yksipaikkaisia varmaan n. 5000 € lähtien.

Varsinainen purjelentokausi on Suomessa karkeasti huhtikuun alusta syyskuun loppuun, eli tällöin esiintyy nousevia ilmavirtauksia ja oikea purjelento on mahdollista. Oma pisin lentoni on noin 10 tuntia, matkaa taittui hiukan yli 800 km Etelä-Suomea ristiin rastiin. Voihan koneen hinata ilmaan keskitalvellakin, mutta lento on paitsi vilpoista, myös pelkkää liitolentoa eli vajoamista hinauksen jälkeen.

Räyskälässä yksityis- ja kimppakoneiden määrä lienee pikemminkin enintään 10 kuin 20 - 30. Räyskälä on muuten Suomen vilkkain harrasteilmailukeskus. Siellä toimivat purjelentoseurat ovat pääasiassa pääkaupunkiseudulta (Espoon Ilmailukerho, Nuorisoilmailijat, Polyteknikkojen Ilmailukerho - PIK) ja Hämeenlinnan alueelta (Hämeenlinnan Ilmailukerho, Hämeenlinnan ja ympäristön urheiluilmailijat) ja yhteistoimintajärjestönä Räyskälä-Säätiö. Lisäksi mainitut yksityiset purje- ja moottorikoneet, sekä moottorilentoseurat ja laskuvarjourheiluseura Kanta-Hämeen laskuvarjourheilijat (toivottavasti meni nimi oikein). :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Simuilijoille tiedoksi, että Tanskan virtuaalitaivaalta saa mm. purjelentokoneet AS-W 28:n, Grob G103:n ja DG303:n 2002:een (en ole kokeillut 2004:ssa) sekä huom! virtuaalitermiikkiä Tanskan alueelle. Valitettavasti osoite on hukassa, mutta hakusanoilla segelflyg- sim - tms. saattaisi löytyä, se oli linkki joltain skandinaaviselta simusivulta.

 

AS-W:ta kokeilin ja suhina oli jopa sinne päin ja muutoinkin ihan siedettävän näköinen peli default Schweitzeriin verrattuna.

 

Mitä purjelentoon tulee niin ei se katso vuodenaikaa, paikkaa kylläkin. Vuorensyrjää ja hitunen tuulta jos löytyy niin pääsee ns. aallossa huimiin korkeuksiin ja kesällä termiikissä vähän matalemmalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran vielä lisään, että joukkueluonteestaan (kukaan ei pääse ilmaan ilman avustajia) johtuen laji on perinteisesti ollut erittäin tasa-arvoinen noin yhteiskunnallisessa mielessä ja koneet pääsääntöisesti yhteisomistuksessa, nyrkkisääntönä voi pitää sitä että lajin huippunimet tarvitsevat kalustoa jota kerhoilla ei ole varaa ostaa. Lisäksi vanhat koneet ovat tulleet muotiin ja niitä on kasvavassa määrin yksityisomistuksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Simuilijoille tiedoksi, että Tanskan virtuaalitaivaalta saa mm. purjelentokoneet AS-W 28:n, Grob G103:n ja DG303:n 2002:een (en ole kokeillut 2004:ssa) sekä huom! virtuaalitermiikkiä Tanskan alueelle. Valitettavasti osoite on hukassa, mutta hakusanoilla segelflyg- sim - tms. saattaisi löytyä, se oli linkki joltain skandinaaviselta simusivulta.

 

AS-W:ta kokeilin ja suhina oli jopa sinne päin ja muutoinkin ihan siedettävän näköinen peli default Schweitzeriin verrattuna.

 

Mitä purjelentoon tulee niin ei se katso vuodenaikaa, paikkaa kylläkin. Vuorensyrjää ja hitunen tuulta jos löytyy niin pääsee ns. aallossa huimiin korkeuksiin ja kesällä termiikissä vähän matalemmalle.

Tämä ei ole osoite mitä kaipaat. www.fszwever.com sieltä saa purjelentokoneita fs2002:een mutta ne eivät toimi fs2004. Sitten hyvä termiikkiohjelma mikä toimii myös fs2004 on CUMULUS!312 jonka osoitetta en muista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mallintaako nämä termiikkiohjelmat miten hyvin oikeita termiikkejä? Oikeissa olen pyörinyt mutta simulla ei kokemusta asiasta.

No niin hyvin kuin simu osaa... Tuolta sivulta löytyvä Thermiek on periaatteessa aina yhtä tehokas nosto... Cumulus!312 ohjelma sentään mallintaa sen että kaikki pilvien alustat eivät nosta ja muistaakseni pitäisi hieman täristää ennen kuin pääsee nostoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin hyvin kuin simu osaa... Tuolta sivulta löytyvä Thermiek on periaatteessa aina yhtä tehokas nosto...

Älkää sitten käyttäkö tuota Thermiek!:iä FS2004:ssä! Toimii kyllä mutta luo sellaisia erittäin rumia default-fs2002- tyylisiä hattaroita aina noston kohdalle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älkää sitten käyttäkö tuota Thermiek!:iä FS2004:ssä! Toimii kyllä mutta luo sellaisia erittäin rumia default-fs2002- tyylisiä hattaroita aina noston kohdalle!

 

Niin me Hyvinkään ilmailukerhon purjekone simuun mallinsimme termiikit Thermiek ohjelmalla. Se oli kätevä ja nopea ja ottaa huomioon myös kellonajan.

Eikö nyt kannattaisi tyyliin yhteistyössä selvittää hyvä ohjelma ja tehdä kunnon realistiset termiikit Suomeen kaikkien iloksi.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin me Hyvinkään ilmailukerhon purjekone simuun mallinsimme termiikit Thermiek ohjelmalla. Se oli kätevä ja nopea ja ottaa huomioon myös kellonajan.

Eikö nyt kannattaisi tyyliin yhteistyössä selvittää hyvä ohjelma ja tehdä kunnon realistiset termiikit Suomeen kaikkien iloksi.

HS

Thermiek ei ota huomioon kellonaikoja. Cumulus!312 ottaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten niin ei ota? Tuntuu ainakin täällä ottavan.

 

No jos yöllä on 3-metriset termiikit normaaleja... Cumulus!312 termiikit antavat parhaat nostot n. 12. Thermiek ainakin minulla mihin aikaan tahansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos yöllä on 3-metriset termiikit normaaleja... Cumulus!312 termiikit antavat parhaat nostot n. 12. Thermiek ainakin minulla mihin aikaan tahansa.

 

Pakkokos sitä on sitten lentää kello 3 yöllä :-)

 

Treenikäytössähän oleellista on vain se, että homma toimii, kelloa ruuvataan sen mukaan mikä on hyvä.

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään