Ilkka Mäkelä

Air Indian pilottien epäillään nukahtaneen ohjaamossa

8 viestiä aiheessa

Jaipurista Mumbaihin matkalla ollut Air Indian kone ei aloittanut lähestymistä Mumbaihin menetelmän mukaisesti, vaan jatkoi matkalentokorkeudessa Mumbain ohi, kunnes koneelle lähetettiin SELCAL-viesti, joka herätti pilotit huomaamaan erehdyksensä. Juurikaan muuta selitystä asiaan ei ole kuin se, että miehistö oli nukahtanut. Tapaus on sattunut noin kaksi viikkoa sitten. Kone, jossa oli satakunta matkustajaa, oli alunperin lähtenyt Dubaista puolenyön jälkeen jatkaen Jaipurista aamulla seitsemän aikaan eteenpäin, jolloin väsymys saattaa yllättää. Pilottien aikaisempi työvuorolista ei ole tiedossa vielä tällä hetkellä.

 

 

http://timesofindia.indiatimes.com/India/Plane_overshoots_Mumbai_as_both_pilots_go_to_sleep/articleshow/msid-3165569,curpg-1.cms

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saas nähän milloin lentokoneisiin aletaan asentamaan herätyskelloja tai muita viritelmiä pilottien herättämiseksi. Näin alkuun voitaisiin ohjaamoon vaikka piilottaa tavallisia herätyskelloja ja laittaa ne soimaan 30min välein.. Siinä saa sitten pilotit etsiskellä herätyskelloja koko lennon niin ei varmasti tule uni silmään  :D

 

Ok, kyllähän se nukahtaminen on helppoa kun koneen moottorit humisevat taustalla ja ulkona on pimeää.. ja juuri vedetty illallinen naamaan. Tuntuu silti oudolta että lentokoneessa tuo jää huomaamatta. Luulisi että järjestelmät antaisivat tarpeeksi kuuluvia merkkiääniä kun kone ei teekään miten oletetaan ja luulisi että jossain kohtaa matkustamohenkilökuntakin huomaisi.. mielummin nopeammin kuin esim. tunnissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, kyllähän se nukahtaminen on helppoa kun koneen moottorit humisevat taustalla ja ulkona on pimeää.. ja juuri vedetty illallinen naamaan.

 

Esimerkiksi vetureissa on juuri tuosta syystä ns. kuolleenmiehenkytkin, jota täytyy painaa tietyin väliajoin, jotta jarrut eivät nassahda kiinni. Käsittääkseni laivoissakin on vastaavia systeemejä. Kuolleenmiehenkytkimen soveltaminen lentokoneeseen on tietysti hieman eri juttu - mitäs sitten jos nappia ei painetakaan - ilman kuskia ei tulla alas, mutta voisihan painamatta jättäminen laukaista herätyskellon tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esimerkiksi vetureissa on juuri tuosta syystä ns. kuolleenmiehenkytkin, jota täytyy painaa tietyin väliajoin, jotta jarrut eivät nassahda kiinni.

 

Tarkennuksena, jos jotakuta kiinnostaa, niin kytkintä pidetään pohjassa ja vapautetaan hetkeksi tietyin väliajoin. Jarrujen kiinninassahdusta edeltää valo- ja äänimerkit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee ohi aiheen kyllä jo, mutta millainen tuo kytkin on? Tuskin se kovin kummoisia voimia vaatii, jottei käsi turhaan rasitu? Varmaan tästäkin on lukuisia eriäviä sovelluksia vuosien saatossa ilmaantunut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee ohi aiheen kyllä jo, mutta millainen tuo kytkin on? Tuskin se kovin kummoisia voimia vaatii, jottei käsi turhaan rasitu? Varmaan tästäkin on lukuisia eriäviä sovelluksia vuosien saatossa ilmaantunut...

 

Minulla ainoa kosketus kiskokalustoon on kesätyöt silloisella Valmetin Kiskokalustotehtaalla liki 20v sitten, mutta sen perusteella mitä siellä katselin Dr16-veturia niin kytkimiä on useampia ja niitä voi käyttää vaihtoehtoisesti riippuen siitä mitä tehdään ja kumpaan suuntaan mennään. Dr16 oli muistaakseni jalkapolkimet ja pari käsinappia molempiin kulkusuuntiin sekä niiden lisäksi vielä piuhan päässä oleva käsikapula.

 

Minulle on jäänyt kuva että nappeja ei pidetty pohjassa vaan nimenomaan painettiin tietyin välein ja ohjausjärjestelmä vielä tarkkaili sitäkin että painaminen ei tapahdu liian säännöllisesti. Näissä voi tietysti olla eroja vetureiden välillä ja voi olla että yksinkertaisesti muistan väärinkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee ohi aiheen kyllä jo, mutta millainen tuo kytkin on? Tuskin se kovin kummoisia voimia vaatii, jottei käsi turhaan rasitu? Varmaan tästäkin on lukuisia eriäviä sovelluksia vuosien saatossa ilmaantunut...

 

Pääasiallisesti käytetään poljinkytkintä, joka on sen verran herkkä, että jalan oma paino riittää pitämään polkimen pohjassa. Jalkojen lepuuttamista varten on piuhan päässä oleva kahva painonapilla, joka ajaa saman asian. Kalustosta riippuen on myös kiinteitä painonappeja eri puolilla veturia, "jäänteenä" ajalta ennen piuhakahvojen jälkiasennusta, toimivat toki edelleen.

 

Kytkintä pidetään siis pohjassa, minkä lisäksi se pitää vapauttaa hetkeksi tietyn ajan (tai matkan, tai molempien, riippuen kalustosta) sisällä. Ajan umpeuduttua syttyy (tai vilkkuu) punainen merkkivalo, ja jos tähänkään ei reagoida, myös äänimerkki, joka osassa kalustoa on sellainen räikkä, että sydäri meinaa tulla :). Jos tähänkään ei kuljettaja jokusen sekunnin sisällä reagoi, niin tapahtuu hätäjarrutus.

 

Muistikuvaan Dr16-veturin kytkimen erilaisesta toimintatavasta rohkenen olla eri mieltä, vaikka koskaan en ole ko. veturityypin sisällä edes käynyt. Poljin (painike) nimittäin toimii kuvaamallani tavalla aivan kaikessa kalustossa, johon olen ehtinyt kosketuksissa olemaan, sisältäen kaiken sähkökaluston ja pari eri dieselveturimalliakin.

 

Aiheeseen palatakseni, en näkisi mitenkään hölmönä samaa systeemiä (ilman hätäjarrutusominaisuutta!) käytettäväksi liikennekoneissakaan. Riittäisi, että jompi kumpi vuorollaan käyttää kytkintä. Joku saattaisi epäillä, että se toisi lisää työkiirettä ohjaamoon, mutta huoli pois: jalkaliike selkäytimöityy hyvin nopeasti, ei siihen kiinnitä huomiota enää hetken päästä. Lisäksi laitteessa voi olla ominaisuus (jota löytyy myös kiskopuolelta), jossa hallintalaitteiden liikuttaminen myös kuittaa polkimen/kytkimen, jolloin hektisenä hetkenä voi koko homman unohtaakin.

 

Asiaa vastaan tietenkin puhuu se, että lentokoneessa on molemmilla jaloilla jo valmiiksi duunia, kiskoliikenteessä kun toinen jalka on nimenomaan varattu tuolle kytkimelle. Lisäksi nuo molempien pilottien nukahtamiset lienee niin harvinaisia, ja tapahtuessaankin harvemmin johtavat katastrofiin, kun autopilotti ei nukahda. Ja tähän pätee myös vanha viisaus, että hyvät yksinkertaiset ratkaisut olisi jo otettu käyttöön, jos ne olisi riittävän hyviä.

 

Terv. kiskopilotti Lajunen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään