Tuomo Seppälä

UK lupakirja ja FI medikaali

12 viestiä aiheessa

Hei,

 

Semmoinen kysymys tuli tuossa mieleen medikaaleista JAA-maissa. Kun suoritan brittiläisen lupakirjan mutta minulla on suomalainen medikaali niin onko se ihan ookoo vai pitäisikö britannian ilmailuhallinnolta saada jonkunlainen hyväksyntä että FI medikaali on ookoo U.K.-lupakirjan kanssa?

 

Olen yrittänyt asiaa hieman selvitellä huonoin tuloksin. Kurssimateriaalissa painotetaan ...hold a valid U.K. JAA class 1 medical..., mutta mistään en ole löytänyt yksiselitteistä tietoa siitä riittääkö JAA medikaali yleensä.

 

Toivottavasti voitte auttaa.

 

Loppuun en sano muuta kuin että kiitos ja hyvää juhannusta - mää lähen mökille ;D

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Semmoinen kysymys tuli tuossa mieleen medikaaleista JAA-maissa. Kun suoritan brittiläisen lupakirjan mutta minulla on suomalainen medikaali niin onko se ihan ookoo vai pitäisikö britannian ilmailuhallinnolta saada jonkunlainen hyväksyntä että FI medikaali on ookoo U.K.-lupakirjan kanssa?

 

Olen yrittänyt asiaa hieman selvitellä huonoin tuloksin. Kurssimateriaalissa painotetaan ...hold a valid U.K. JAA class 1 medical..., mutta mistään en ole löytänyt yksiselitteistä tietoa siitä riittääkö JAA medikaali yleensä.

 

Toivottavasti voitte auttaa.

 

Loppuun en sano muuta kuin että kiitos ja hyvää juhannusta - mää lähen mökille ;D

 

-tuomo

 

Kyllä sen medikaalin pitäisi olla validi, koska sen vaatimukset ovat (tai ainakin pitäisivät olla) kaikkialla JAA-maissa samat.

 

Eräällä tuntemallani henkilöllä on suomalainen UPL ja GPL, brittiläinen PPL ja belgialainen medikaali. Yleensäkin suosittelisin niille monille, jotka ovat hakanneet turhaan päätään seinään Suomessa AMC:n kanssa hankkimaan ulkomaisen medikaalin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hmph, näinhän sen tulisi olla, mutta kannattaa varmistaa, ettei tule odottamattomia komplikaatioita, itsellä on päinvastainen tilanne, olen kirjoittanut siitä tuolla Patria-threadissa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Britit tosiaan suhtautuvat asiaan aika joustavasti, kuten Arminin postaamasta linkistä näkyy ja omakin kokemukseni on osoittanut. Eivät ole ensimmäisen lupakirjan myöntämisen jälkeen olleet edes kiinnostuneita siitä että olenko uusinut medikaalini, vaan lupakirja tuntuu elävän omassa prosessissaan. Eri maiden kohdalla tuntuu olevan jonkin verran kansallisia erityispiirteitä, vaikkei JAR-FCL asiaa näyttäisi suuresti rajoittavan. Ilmeisesti Britit tulkitsevat allaolevaa a) kohtaa niin että heille on osoitettu vaatimusten täyttyneen esittämällä toisen JAA-maan medikaali (Ehkä joku palstan lakimiehistä osaa oikaista arveluni jos olen väärässä):

 

JAR–FCL 3.065 State of licence issue

(a) An applicant shall demonstrate the

satisfactory completion of all requirements for

licence issue to the Authority of the ‘State of

licence issue’ (see JAR–FCL 3.010©).

 

(b) In circumstances agreed by both

Authorities, an applicant who has commenced

training under the responsibility of one Authority

may be permitted to complete the requirements

under the responsibility of the other Authority.

The agreement shall allow for :

(1) theoretical knowledge training and

examinations;

(2) medical examination and assessment;

(3) flight training and testing,

The Authorities shall agree on the ‘State of

licence issue’

 

JAR-määräykset eivät ole EU-asetusten tapaista suoraan sitovaa lainsäädäntöä, joten kansallisissa eroissa ei sinänsä ole mitään kovin yllättävää tai väärää. Ilmeisesti britit eivät kuitenkaan ole aivan yksin omassa systeemissään, koska tuttavieni joukossa keski-Euroopassa on nähtävissä pientä rajanylittävää shoppailua erityisesti medikaalien ja mittarikelppareiden suhteen.

 

Mikäpä siinä. Sisämarkkinat toimivat... :)

 

JP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MOro vaan,  Noista ulkomaisista medikaaleista jotkin tuntuu tietävän kaikenlaista, voisko joku laittaa oikein ohjetta miten sellasen sit saa, jos Suomessa on KA ilmoittanut ettei ole mitään asiaa lentämään, hyvä että pääsee matkustajaksi , ja muut lääkärit taas oikein kolmin kappalein tekee kaiken maailman tutkimukset ja kertoo etteivä nää medikaalista estettä harrastuksen jatkamiseen niin väkisinkin tässä alkaa etsiä muita keinoja medikaalin uusimiselle, joten jos jollain olisi tietoa oikeesti miten homma toimii niin olisin kiitollinen ?

 

Jones

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni ainakin CPL:n osalta UK CAA vaati että konvertoin suomalaisen medikaalini brittiläiseen. Se meni ihan paperihommana ja tietysti viranomaismaksulla, joka tais olla 40 punnan luokkaa. Ohjeet löytyy tuolta CAA:n sivuilta medicaalin alta. PPL varten ei sitten tarvikkaan mitään muuta kun sen suomalaisen medikaalin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MOro vaan,   Noista ulkomaisista medikaaleista jotkin tuntuu tietävän kaikenlaista, voisko joku laittaa oikein ohjetta miten sellasen sit saa, jos Suomessa on KA ilmoittanut ettei ole mitään asiaa lentämään, hyvä että pääsee matkustajaksi , ja muut lääkärit taas oikein kolmin kappalein tekee kaiken maailman tutkimukset ja kertoo etteivä nää medikaalista estettä harrastuksen jatkamiseen niin väkisinkin tässä alkaa etsiä muita keinoja medikaalin uusimiselle, joten jos jollain olisi tietoa oikeesti miten homma toimii niin olisin kiitollinen ?

 

Jones

 

Oletko lukenut viranomaisen julkaisun Yhteiseurooppalaiset ilmailuvaatimukset

JAR-FCL 3 Ohjaamomiehistön lupakirjat (Lääketieteelliset kelpoisuusvaatimukset)?

 

Suomalaisen medikaalin saannin eväämiseen tulee löytyä julkaisusta kohta,

jossa et täytä vaatimuksia.

 

Jotta ulkomainen medikaali kelpaisi Suomessa, se tehdään saman JAR-FCL 3:n

mukaan, ja tuloksen luulisi olevan sama kuin täällä mitattuna.

 

JAR-FCL 3 löytyy TraFi Ilmailun sivuilta: <http://www.ilmailuhallinto.fi/ilmailulaaketiede>,

kun kilkkaa tekstissä olevaa JAR-FCL 3 -linkkiä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MOro vaan,   Noista ulkomaisista medikaaleista jotkin tuntuu tietävän kaikenlaista, voisko joku laittaa oikein ohjetta miten sellasen sit saa, jos Suomessa on KA ilmoittanut ettei ole mitään asiaa lentämään, hyvä että pääsee matkustajaksi , ja muut lääkärit taas oikein kolmin kappalein tekee kaiken maailman tutkimukset ja kertoo etteivä nää medikaalista estettä harrastuksen jatkamiseen niin väkisinkin tässä alkaa etsiä muita keinoja medikaalin uusimiselle, joten jos jollain olisi tietoa oikeesti miten homma toimii niin olisin kiitollinen ?

 

 

Ulkomaisen medikaalin saa kun menee k.o maassa ilmailulääkärin pukeille ja pistää medikaalihakemuksen. Jos on joitakin lääketieteellisiä juttuja jotka voivat vaatia lisäselvityksiä kannattaa ulkomaisen AME:n jutuille mennessä ottaa jo valmiiksi englanninkieliset lääkärin lausunnot mukaan. Niiden on parasta olla alkuperäisiä eli lääkärin itsensä allekirjoittamia. Allekirjoittamattomien käännöstenkanssa voi tulla ongelmia. KA ei pysty suoraan kieltämään lentämistä jos sinulla on selkeä ja AME:n tutkimukseen perustuva näyttö ja myönnetty medikaali siitä että tätytät sen JAR-FCL 3:n vaatimukset. Ei sitä ulkomaista medikaalia sinne laitokselle tarvitse edes esittää kuin lupakirjan uusimisen yhteydessä. Toisen EASA maan myönntämä medikaali kun on laillinen paperi Suomessa eikä sitä tarvitse konvertoida. Ainot tilanne jossa KA voi yrittää pistää kapuloita rattaisiin on lupakirjan uusimisen yhteydessä mutta tässäkin tapuksessa homma ratkeaa kun annat lakimiehesi puhua laitoksen lakimiehen kanssa. Ennakkotapauksia  on .

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli jos haluaa UK-medikaalin (JAR), niin pitää käydä englantilaisen ilmailulääkärin otilla. Suomalaiselta ilmailulääkäriltä saadulla todistuksella ei UK viranomainen myönnä medikaalia.

Kun nyt ollaan niin eurooppalaisia ja muka yhteiseurooppalaisten ilmailudirektiivien piirissä, niin luulis, että EU:n alueella kaikki tarkastukset/medikaalit pitäs käydä kaikissa maissa ristiin.   :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse tuossa jokunen vuos sitten selvittelin asiaa, niin homma meni brittien puolesta sillälailla, että sikäläiseen pahviin tarvitaan sikäläinen medikaali JAR:n mukaisesti, mutta se konvertointi tosiaan menee just niinkuin joku tossa edellä kirjoitti. Eli riittää, että on suomalainen vastaava medikaali ja sitten täyttää lomakkeen (sikäläisen laitoksen täti laittoi mulle meilissä sen suoraan), laittaa käsittelyyn, maksaa sen viranomaismaksun ja parin viikon päästä on kourassa brittimedikaali. Eli sen verran tartee tehä, et käy suomessa lekurin ja hoitaa hyväksyttämisen loppuun asti ja sit se kääntyy helposti. Mut puolvälistä prosessia ei onnistu niin helposti, et käy suomalaisella lekurilla, joka kirjoittaa todistukseen "potilaalla epilepsia, eikä oikea silmäkään mitään kuule..." ja sit vie britteihin sen viranomaisen tulkittavaksi  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään