Martti Kujansuu

Ulismaisten IL-4

3 viestiä aiheessa

(Kenttälentovarikko 3:n sotapäiväkirja ajalta 7.1.44 - 30.6.44, SPK 14448 / mikrofilmi F124/696 / Narc.fi s. 37-45). Raportin liitteenä olleissa valokuvissa näkyy peräsimessä numero "2". Sävy on yhtenevä tummanpunaisen tähden ympärillä olevan valkoisen nauhan kanssa joten kyseessä on "valkoinen 2"?

 

15.3.44

Lentomek. L. Ilvessola

8 5 8 2 (= KLe.V 3, toim. huom) / 5.Kpk.

Asia: Venäläisen LDF:n evakuoinnista.

 

8 5 8 2 : P ä ä l l i k ö l l e.

 

Selostus venäläisen lentokoneen evakuointimatkalta Ulismaisten järveltä. Komennuskunnan vahvuus 1 + 6. 8582:n päällikön määräyksestä läksin 2.3.44 klo 19,00 8582:n sijoituspaikasta komennukselle Ulismaisten järvelle, tehtävänä evakuoida vihollisen lentokone. Edelleen lähtö junalla Joensuusta klo 22,45. Tulo Piitsjoelle 3.3.44 klo 7,00. Tämän jälkeen otin välittömästi yhteyden metsäteknikko Laineeseen. Hän ei ollut käynyt koneella mutta oli ollut takaa-ajamassa ryssiä ja lupautui lähtemään mukaamme koneelle. 3.3.44 klo 8,00 läksin hiihtäen koneelle mukanamme kaksi omaa miestä. Loput neljä miestä määräsin lähtemään Metsähallituksen kapearaiteisella junalle Kuurnaan matkatavaroiden kera.

 

Matkalla koneelle tapasin hyljätyn metsäkämpän noin 6 km. päästä Kuurnasta, jossa ryssät nähtävästi olivat yöpyneet ja ruokailleet mätiä ruuanjätteitä, joita olivat kämpäsät löytäneet. Kämpästä löysin 2 kpl. kartasta leikattuja liuskoja, 1 kpl. venäjänkielinen suuntimo-opasvihkonen ja 1 kpl. peitepiirros. Nämä luovutin palattuani kapteeni Miettiselle. Koneen etsiskelyä vaikeutti satanut lumi, joten jäljet olivat peittyneet. Etsiskelyn jälkeen kone löytyi klo 13,00, mutta toisesta paikasta mihin se oli kartalle ja evakuointikäskyssä merkitty. (Noin 3 km pohjoisempaan. Tarkastettuani konetta havaitsin sen LDF:ksi ja aika pahoin palaneeksi.

 

Kone oli palanut seuraavasti: Keskitaso ja molemmat välisiivet sekä laskutelineet käyttökelvottomaksi. Tasot osaksi, eturunko ja keskirunko kk-kupuun asti käyttökelvottomaksi. Moottori (vasen) apulaitteineen. Oikea moottori sensijaan näytti kärsineen palosta aika vähän.

 

Tämän jälkeen palasimme takaisin Kuurnaan hiihdettyämme 10,5 tuntia mitä kurjimman kelin vallitessa 45 km. Koneen moottorin poistuonnin havaitsin melko vaikeaksi, koska lunta oli k.o. paikalla 0,80 - 1 metr.ja kone isolla suolla, joka ei ole jäätynyt ja muu maasto melko vaikeaaa ja lähteikköä. M.m. osaksi sula Kollaanjoki tuisi ylitettäväksi kahdesta kohtaa. Kuurnaan havaitsin olevan lyhyemmän matkan kuin muualle ja siksi päätinkin ryhtyä konetta evakuoimaan sen kautta.

 

4.3.44 läksin hiihtäen Piitsjoelle puhelimeen ja soitin Sot.hallintoon Suojajärvelle apua saadakseni. Siellä Sot.hallinnon palveluksessa oleva ylikers. Tikkanen sanoi, ettei hän voi järjestää apua koska ei ole miehiä eikä hevosia käytettäväksi. Nyt soitin Is-keskukseen, jossa päällikkö lupasi ensi viikon puolivälissä järjestää kaksi hevosta. Katsoin sen vievän liian paljon aikaa ja käännyin Kuurnan vankileirin puoleen, mutta sieltä sain kieltävän vastauksen, koska Puolustuslaitos on luovuttanut k.o. vangit Metsähallituksen käyttöön. Tämän jälkeen otin yhteyden päällikkööni ja annoin selostuksen koneesta ja evakuointivaikeuksista.

 

5.3.44 määräsin mieheni alikersantti Punkarin johdolla tekemään siltaa Kollaanjoen yli itse lähtien taas puhelimeen Piitsjoelle. Tuloksia en kuitenkaan saanut vaikka koko päivän soittelin eri paikkoihin aina klo 22,00 asti. Päivä oli sunnuntai ja luultavasti siksi eivät tarvitsemani henkilöt olleet tavattavissa.

 

6.3.44 määräsin miesteni tekemään toista siltaa Kollaanjoen yli ja itse lähdin taas puhelimeen Piitsjoelle. Soitin metsäneuvos Valkamalle Kuopioon pyytäen hänen lupaansa Metsähallitukselle luovutettujen vankien käyttöön. Hän myönsikin luvan Metsähallituksen puolesta, minkä jälkeen soitin kornetti Ryötille Suojärvelle saadakseni luvan Puolustuslaitoksen puolesta käyttää k.o. vankeja, mutta hän ei uskaltanut antaa vankeja käytööni epäillen asiaani ja ottaen päällikköni osoitteen, luvaten myöhemmin kirjeitse ottaa asiasta yhteyden. Soitin tämän jälkeen päällikölleni ja selostin tilanteen ja pyysin häntä soittamaan kornetti Pyötille Suojärvi 29 sekä lähettämään lisää välineitä koneen kuljetukseen. Noin klo 15,30 soittikin kornetti Ryöti minulle ja lupasi vangit 7.3.44 aamulla käyttööni. Kapteeni Miettinen soitti noin klo 16,00 ilmoittaen asian järjestyneen. Tämän jälkeen lähdin miesteni luo Kuurnaan. Oltuani siellä noin tunnin ajan sain ilmoituksen vankien tulon peruuttamisesta. Lähdin takaisin Piitsjoelle ja otin yhteyden kornetti Ryöttiin, joka selosti, että hänen päällikkönsä majuri Tuominen oli kieltänyt vankien käytön. Soitin majuri Tuomiselle Matkaselkä 22. Esitin itseni ja k.o. asian, mutta herra majuri oli kovin vihaisella päällä, eikä aluksi suostunut antamaan apua. Selitettyäni puolestani asian tärkeyttä myöntyikin hän noin puolen tunnin keskustelun jälkeen ja antoi luvan vankien käyttöön. Tämän avun saamiseksi meni minulta aikaa kokoneista kolme päivää.

 

7.3.44 klo 6,30 määräsin kaksi miestä kivääreineen hakemaan 30 vankia vankileiriltä tien tekoon. Nelijonossa vangit sotkivatkin sitten tietä koneelle. Loput neljä miestä määräsin konetta purkamaan. Iltaan mennessä olikin tie kertaalleen poljettu koneelle, vaikkaa se olikin varsin vaikeaa toisin paikoin vankien upotessa lumeen kainaloita myöden.

 

8.3.44 klo 6,30 määräsin kaksi miestä hakemaan vankeja toisten mennessä töihin koneelle. Vangit vetivät koneelle ahkion, jonka olin tehnyt neljästä bensiinitynnyriahkiosta. Vasen moottori kuormattiin tähän ahkioon ja vangit alkoivat kiskoa sitä. Kuljetus oli varsin hidasta, saimme sitä kulkemaan päivän kuluessa vain 2 km.

 

9.3.44 klo 6,30 kaksi miestä haki vangit muiden ryhtyessä konetta purkamaan. Päivän aikana vetivätkin vangit moottorin noin 6 km. kaperaiteiselle radalle asti. Tämän radan noin 2 km. aukaisi Metsähallituksen juna-auta pyynnöstäni edellisenä päivänä tätä tarkoitusta varten.

 

10.3.44 klo 6,30 määräsin 2 miestä vankeja noutamaan, toisten mennessä koneelle töihin. Päivän aikana kuljetimme oikean moottorin radalle. Keli oli huomattavasti parantunut pakkasen vuoksi. Päivän aikana lainasin parireet huomista aamua varten valmiiksi, jotta parantuneen kelin aikana saisimme tuotua koko pyrstön ja tasoromutkin. Vankeja pyysin seuraavaksi päiväksi 40 kpl.

 

11.3.44 klo 6,30 nouti 2 mistä vangit, jotka jaoin nyt kahteen ryhmään, muun miehistön hiihtäessä etukäteen koneelle purkaustöihin. Päivän aikana saatiinkin kummatkin kuormat radalle.

 

12.3.44 lastasimme radalle tuodut osat kahteen kapearaiteiseen vaunuun sekä suoritimme loppuselvittelyjä.

 

13.3.44 lastasimme Piitsjoella koneen jätteet VR:n vaunuun N:o 90976 ja määräsin vaunun vartijaksi Onttolaan asti alikersantti Vesterbackan ja korpraali Arosen sekä heidän ilmoittautumaan puhelimitse perille saavuttuaan luutn. V. Savelalle.

 

Lähtö junalla Piitsjoelta 13.3.44 klo 21,30. Tulo Joensuuhun 14.3.44 klo 7,30. Ilmoittauduin 8582:n päällikölle 14.3.44 klo 9,40

 

 

Lekomek. L. Ilvessola

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

L u e t t e l o

Piitsjoelta 7.3 - 11.3.44 evakuoidusta venäläisen LDF:n osista:

 

1 kpl. moottori, vasen. N:o 8993 (palanut osittain, mahd. varaosia)

1 kpl. moottori, oikea. N:o 9169 (korjauskelpoinen)

2 kpl. potkuri.

 

Perärunko + korkeusvakaaja + korkeusperäsin + sivuvakaaja + sivuperäsin (näyttivät korjauskelpoisilta)

Tasot oikea ja vasen (romua)

Kannushaarukka + joustintuki + kannuspyörä (täydellisinä, korjauskelpoisia)

 

KK-ampujan kupu sekä liikkuva kk-turelli (täydellisinä, korjauskelpoisia)

Kk:n kiikaritähtäin N:o 111897 + jalusta, liikkuva (kunnossa)

Etumaisen kk:n jalusta kiintotähtäimineen (korjauskelpoinen)

 

Venäläinen ltk.konekivääri kal. 12,7 N:o 578 (korjauskelpoinen

Radio (palanut)

Laatikollinen palaneita mittareita (romua)

 

6 kpl. happipulloja, palaneita (romua)

1 kpl. valoheittäjä + lamppua (lasi puuttui. Kunnossa?)

1 kpl. akku (palanut, romua)

 

4 kpl. öljynjäähdyttäjä (tinauksesta sulaneet)

 

L u e t t e l o

Ulismaisten järven suunnalta evakuoidusta venäläisen DF-koneen aseistuksesta:

 

1 kpl. venäl.ltk.kk- kal. 12,7 n:o 578 (korjauskelpoinen)

2 kpl. venäl."Shkas" kk- kal. 7,62 n:ot 344 ja 154 (korjauskelpoinen)

1 kpl. venäläinen tähtipistooli kal. 7,65 n:o 244 (kunnossa)

 

2 kpl. patr.lippaita edelliseen (kunnossa)

1 kpl. optillinen kk-tähtäin jalustoineen ja johtoineen (kunnossa)

1 kpl. kk-kiinnitysteline mekan.tähtäimineen (kunnossa)

 

1 kpl. valopistoolin patruunoita, valkoisia (kunnossa)

5 kpl. valopistoolin patruunoita, punaisia (kunnossa)

2 kpl. pistoolikoteloita

 

L u e t t e l o

Ulismaisten järven suunnalta evakuoidusta venäläisen DF-koneen viestivälineistä:

 

1 kpl. valoheitin, venäl. lasi rikki

1 kpl. valoheittimen lamppuja 24 V 340 W kunnossa

1 kpl. taskusähkölamppuja, korjauskelpoinen

 

1 kpl. kytkinrasia, korjauskelpoinen

3 kpl. johtoja pistikkeineen kunnossa

 

Kaikki yllämainitut välineet on lähetty Ilmav. Viestivarikolle lähetysilmoituksella N:o V 176/15.3.44.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään