Jukka Takamaa

De Havilland Dragon Rapide Suomessa !

34 viestiä aiheessa

Arctic Decalsilla on Dragon Rapide siirtokuva-arkki jossa on muistaakseni 12 sivun maalausohjeet/sivuprofiilit ym tietopaketti. Mukana about kaikki mahdolliset maaluskaaviot Rapideista Suomessa, mm. Savon Lentolinjan maalauskaavio. Katselin just kuivalaisen listoilta: http://www.kolumbus.fi/martti.kuivalainen/ProdHTML/arctic2.html mutta en löytänyt Rapidea. En muista oliko uutuus joka ei ole vielä markkinoilla vai jo myyty loppuun.

 

Klikatkaa muita Arcticin tuotteita niin näette mistä on kysymys. Mm. DC-3 arkilla on about kaikki siviili DC-3 maalauskaaviot mitä suomessa on ollut jne. Arctic Decals tekee muistaakseni pyynnöstä noista sivuprofiileista myös seinätauluja.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lappi liikennöi Tampere-Vaasa-Kemi/Tornioon ja Salama H:ki-Immola-Viipuri linjalla.

Suomen Siivet 4/1971 vaikuttaa myös hyvältä..onko jollakin se ?

Tuossa Suomen Siivet lehdessä on vain pieni Ritarannan Eikan kirjoittama juttu jossa eläteltiin toiveita saada "Salama" takaisin Suomeen. Kone (ex D-IGEL) seisoi purettuna Wesen-Wymmen kentällä. Myöhemmin osoittautui, että kone oletettua huonomassa kunnossa ja hanke raukesi....Tietoja Salaman ja Lapin kohtaloista löytyy esim. WEGG:in "Finnair 1923-1983" kirjasta. samoin "AEROsta FINNAIRiin" ja  Tervosen "Veljekset Karhumäki" ykkösosasta. Suomen ilmailuhistoriallisessa lehdessä 1/1995 on juttu "Lapin" alasampumisesta ja 2/1998 kerrotaan Siver Starin kaputista.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ritaranta ja muut !

 

Mistä kolmitahot ja missä kuvia Salamasta ja Lappi koneista, entä Silver Starin ( DH 86 ) historia.

 

 

Sekä Salamasta että Lapista on muutama valokuva Ismo Tervosen kirjassa Veljekset Karhumäki, mutta oletan, että olet nuo kuvat jo nähnyt. Kolmitahoista en tiedä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyypä hakea tuo opus jälleen..en omista, mutta kirjastossamme on se.  :thmbup:

 

En edes netistä löytänyt edes 1/7 r/c mallia DH 86 koneesta....yksi DH 89 näytti olevan DH Sunderland sivuilla jossain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyypä hakea tuo opus jälleen..en omista, mutta kirjastossamme on se.  :thmbup:

 

En edes netistä löytänyt edes 1/7 r/c mallia DH 86 koneesta....yksi DH 89 näytti olevan DH Sunderland sivuilla jossain.

 

Silver Starista on valokuva Mäkinen & Ritarannan Finnish Civil Aircraft 1926-2000 -kirjan CD:llä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä kolmitahot ja missä kuvia Salamasta ja Lappi koneista, entä Silver Starin ( DH 86 ) historia.

 

<häpeämätön mainos>

Uudessa historiakirjassa "Malmi - Helsingin lentoasema" on kolmitahoja lukuunottamatta kaikkia kaivattuja asioita, erityisesti koneiden käyttöhistoriaa ;D Saatavissa hyvinvarustetuista kirjakaupoista ja esim. SIL-shopista nettikauppoineen - löytyy Googlella

</häpeämätön mainos>

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

<häpeämätön mainos>

kolmitahoja lukuunottamatta

</häpeämätön mainos>

 

 

Mielestäni juuri nuo kolmitahot ja eri väritysvaihtoehdoilla ( mahdolliset lisäkaaviot sodan aikana ) olisivat juuri se mallarin unelma..toki muutamista valokuvista voi tuon tiedon päätellä.

 

Mikä eritoten kiinnostaisi olisi rakenteellinen cutaway ko. koneesta..olisiko jossain vanhassa Airplane Monthly tms. lehdessä ko koneen cutaway piirustus ?

 

Olin Towerin edessä menossa kohti sitä "lipstick" pilvenpiirtäjää ( kts. basic instinct II ) kun Duxfordin tumman sininen Dragon Rapide G-AFIK kone lensi päällä noin minuutin verran. Oli vaikuttavan upea ilmestys !

:o

 

 

http://www.cahood.com/PUB4081aeroplanemonthly.htm  <= tuolla on ainakin juttua...tosin kannessa eriskummallinen RAPIDE...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jernforsin Mikalla (Arctic Decals) on todella hyvät kolmitahot Dragon Rapidesta, kannattaa kysellä häneltä. On rekisteröitynyt foorumillekin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinähän se lukee lehden kannen alla: D.H Dragon, ei Dragon Rapide.

Eli kannessa D.H.84 Dragon: http://fi.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_D.H.84_Dragon

 

Juha

 

 

Kappas vaan...jopa 10 matkustajaa ja 110 heppaa vähemmän..siipeä enemmän..mutta huippunopeus vaatimaton.

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c3/DH84_Dragon_G-ECAN_at_Woburn_Tiger_Moth_Rally_2007.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt löytyi rakennussarja USAsta Jerry Bates entinen Bob Sweitzer-sarja 1/6 n 2,45 m kärkiväli.

 

http://img.photobucket.com/albums/v734/Aeroplanepix/G-AGJG/IMG_0408s.jpg <= kuva sieltä lähdeaineistosta !

 

http://img.photobucket.com/albums/v734/Aeroplanepix/G-AGJG/DX2005_03Jan_Web_IMG_1402.jpg

 

Tyylikäs ohjaamo:

 

http://img.photobucket.com/albums/v734/Aeroplanepix/G-AGJG/DX2005_03Jan_Web_IMG_1672.jpg

 

Tosin käytyäni läpi kaksi ko. sarjan rakentamista selvisi, että sarja on virheellinen..kumpikin threadi on jäänyt kesken...täytynee sitten itse piirtää se ja rakentaa...ainakin saa valita mittakaavan..ehkä hieman pienempi kuin 1/6..joka se näyttäisi olevan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kolmitahopiirros Dragon Rapidesta:

 

http://membres.lycos.fr/wings2/3vues/dh89_3v.jpg

 

Jukka

 

 

Uskomatonta miten päin metsää tämäkin kolmitaho on..nimittäin Dragon Rapidessa oli kupera kaari eikä kovera alapuolella jonka pinta salkojen välissä oli tasapohjainen. Myöskin alakuvannossa pakoputki/änkkäri on väärällä puolella.

Saan jenkeistä manuaalista poimitun oikean foilin. Tämän( nämä ) tosin näkee valokuvistakin.

 

Onko tietoa kuinka ala ja yläsiiveke on koplattu yhteen...tästä näyttäs jotain selviävän:

 

http://luftfahrtmuseum.org/img/620/1998ffe/26211.jpg

 

Vaikuttaa itse asiassa nerokkaalta konstruktiolta, kun aikansa studeeraa tuota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rapideja olisi saatavana,

 

 

Muuten Jerry Bates toimittaa piirustuksia 50 USD hintaan ja rahti 20 USD...nacellit/cowlingit 75 usd ja kabiini + purjehdusvalo 30 usd....palikat laserlaikattuna jonkun 450 usd+rahti.

 

Kone olisi tuolloin 1 / 6 ( 98 tuumaa span ). Moottorit olisivat .40-.60 kaksitahti ja .90 nelareilla.

 

Itse ajattelin pienentää kuvia niin että se lentää .30:llä nelareilla eli jopa 30% piennennökset...olisiko muita kiinnostuneita ?

 

Näin saataisiin ainakin hyvin pieni LAPPI tai SALAMA jälleen ilmaan.

 

 

t. Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silver Starista on tullut vastaan niin vähän kuvia, että oli iloinen yllätys löytää Suomen Kuvalehdestä 22/2008 (30.5.) aukeamalta ss. 30-31 komea otos nelimoottori-DH:n nokanseudusta, jonka edessä Suomen asiainhoitaja Eljas Erkko poseeraa tarkastamassa Suomeen lahjoitettua konetta Tukholmassa helmikuussa 1940. Tietäisipä, onko lehteä varten rajattu koneen yläosa pois vai onko rajaus jo originaalissa. Kuva on ulkoministeriön arkistosta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen ilmavoimien historia 28 (LeSK) kirjassa on sivuilla 66 ja 67 kuvat OH-IPA:sta 'Silver Star'

 

ja Taivaan Vartijat kirjasta löytyy pieni kaputtikuva sivulta 242.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään