Guest Vja

Ilmailun tulevaisuus?

417 viestiä aiheessa

En löytänyt tästä aihetta, niinpä aloitin uuden. Eli pelottavalta näyttää tuo öljyn hinnannoususta aiheutuneet kustannukset lentoyhtiöille, tämän vuoden aikana jo 10 lentoyhtiötä tehnyt konkurssin ja Finnairkin antoi jo tulosvaroituksen.

 

Tämän hetken öljyn hinta aiheuttanut siis kolminkertaisia kustannuksia lentoyhtiöille, hieman huolestuttaa mihin tässä päädytään. Jotenkin tuntuisi että kohta ei enää ainakaan ole lentäjäpulaa. :'(  Mihin tilanne siis johtaa lentämisen saralla, katoaako lentäminen lähitulevaisuudessa lähes kokonaan, vai tuleeko valtio mukaan ongelmissa saadakseen liikenteen pysymään ilmassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmiskunta on kuluttanut 1/3 kaikesta fossiilisista polttoaineista...eiköhän sitä huilea vielä ainakin 50-100 vuodeksi riitä. Sen jälkeen ajellaan sähköllä ja korvikkeilla...kuten etanolilla jne.

 

Toki tällä hysterialla haetaan lisää hintaa polttoaineelle, mutta hyvä tietenkin hakea uusia ratkaisuja voimanlähteeksi. Mun lentämiseen ja autolla ajamiseen ei hinta vaikuta...sen minkä ajan..ajan niin kauan kuin menovettä piisaa. Kysymyshän on harrastuksesta..ei silloin kysellä hintaa...vaan laatua ja elämystä. Kaiken turhan ajamisen olen lopettanut jo vuosia sitten.

 

:thmbup:

 

Ilmailun tulevaisuus vaikuttaa mielenkiintoiselta...samoin kun autoilun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ajattelee asiaa hieman toiselta kantilta, voi ajatella, että polttoaineen kallistuminen terveyttää alaa poistamalla ylikapasiteettia, heikoimpien toimijoiden (esim. Alitalia) joutuessa ulos markkinoilta. Pitkällä aikavälillä ylimääräiset kustannukset kyllä siirtyvät lippujen hintoihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
katoaako lentäminen lähitulevaisuudessa lähes kokonaan

 

Tuskinpa se nyt kokonaan katoaa, mutta jos öljyn hinta pysyy korkealla, niin kaiketi se vähentää selvästi lentämisen määrää. Lisäksi lentämisen tilalla alettaneen käyttää vaihtoehtoisia menetelmiä kuten videoneuvotteluja. Ja koska öljyn korkea hinta vaikuttaa lähes kaikkiin muihinkin kustannuksiin, on ihmisillä yhä vähemmän laittaa rahaa ylimääräiseen kuten lentolomamatkoihin.

 

Öljyvarat luultua pienemmät? http://www.tekniikkatalous.fi/energia/article108479.ece?s=r&wtm=-22052008

 

Kymmeniä lentoyhtiöitä konkursseihin, halpalentoyhtiö EasyJetin johtaja John Kohlsaat arvioi, että Euroopassa jää jäljelle viisi suurta yhtiötä: http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Kymmeni%C3%A4+lentoyhti%C3%B6it%C3%A4+uhkaa+konkurssi/1135236844879

 

Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, mutta ihan mielenkiintoista...  ::)

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harrastamiseenhan löytyy aina valuuttaa, mutta tuo työllisyystilanne hieman jännittää jos itsekkin sattuisi kouluun pääsemään. On niin halpaa kaikki ilmailuun liittyvä ettei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinpä, mutta ahdistavaa silti kuunnella noita uutisia telkkarista. :'(

 

Olen samaa mieltä..valitusta tulee..mutta otetaanpa skenaario mitä korvikkeita olisi matkustamiselle

ilmateitse ilman löpöä.

 

1. Katapultilta lähtevä RATO avusteinen purjelentomatkustaja-alus !

 

Kilometrin matkalla vauhti kiihtyisi esim mach 0,8 korville ja sinkoisi laitteen esim 3-4 kilometriin...siitä

edelleen propellanttia apuna käyttäen lyhyellä poltolla esim. 15-20 kilometriin...nyt oli matkaa jo

tehty n. 150-200 kilometriä.

 

Nopeuden edelleen hidastuessa ja lentokorkeuden olessa 10 kilometriä avattaisiin siivet suppuasennosta

liitolentoasentoon.  Ilman termiikkejä olisi kone lakipisteestään edennyt toiset 200 kilometriä ja nyt alkaisi

varsinainen liitolento vaihe 1/40 liitoluvulla...joka olisi siis n. 400 kilometriä.

 

Termiikkejä apuna käyttäenhän voitaiin vielä lisätä lentomatkaa huimasti...mikäli säätieteilijät voisivat niitä

etukäteen reitille ennustaa.

 

Ei meillä konstit lopu..lentomatka Teneriffalle Hki Vantaalta olisi vain murto-osan nykyisistä kustannuksista....

tosin perustamiskustannukset olisivat huimat.

 

:thmbup:

 

;D

 

t. Juke

 

 

PS: Voit jatkaa tätä threadiä omilla keksinnöilläsi.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan kivoja Jukka nämä sinun propellihattuideat ja ehkä ne jossain kaukaisessa tulevaisuudessa ovat osin tottakin, mutta tuossa ylempänä kirjoittelevat mahdollisesti tulevat ilmailun ammattilaiset, jotka ovat syystäkin huolissaan leipäpuunsa kunnosta lähitulevaisuudessa ;) Yksi heistä on jo varsin pitkällä ja toinen suunnittelee alalle ryhtymistä, joten huoli on oikeutettua ja todellista.  :-\

 

Kuinkahan tässä käy? Nykymeininki ei lupaa hyvää, käänteen parempaan on tultava jossain järkevässä ajassa, muuten monet, sekä nykyiset että tulevat ammattilaiset, puhumattakaan harrastajista, joutuvat ripustamaan lupakirjan naulaan  :thmbdn: :thmbdn: :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin keinotekoinen hinta johtuu siitä, että löpö hupenee ja voitot on tehtävä nyt.

 

Saksalaisten bussipysäkillä itselataava sähkölinja-auto esimerkiksi on hyvä esimerkki

kuinka ongelma voitetaan autopuolella. Henkilöautoilla on vielä bioetanoleissa

kehiteltävää ja polttokennoissa..entäs ne fissiot ja fuusiot..eikö niistä sais turvallisia

ja kooltaan pieniä kunhan niitä kehitellään lisää ( ainakin rahtialuksiin ne sopisivat ) ?

 

Autopuolelle muutetuna se äsköinen ilmailuinnovaatio merkkaisi esimerkiksi tietä

jossa olisi nousuja ja laskuja siten, että jokaisen nousevan tieosuuden alkupäässä

olisi magneettikisko joka repisi auton huippunopeuteen ylämäessä ja "vapaalla"

ajettaisiin sitten alamäkeä. Autoilta edellytettäisiin hyviä rullausominaisuuksia ja

pientä ilmanvastusta..ainakin jos vauhtia haluaa matkaansa.

 

Oulu Helsinki reitillä se katapulttilentolaite voisi olla juuri sopiva....jos raketti ei

käynnistyisi olisi Oulusta lähtevän varakenttä esimerkiksi Vaasa / Seinäjoki / Kruunupyy

jopa JKL ( hyvässä termiikissä tietty ). Lentolaite olisi huokeahko ja kevyt koska

moottorit ja perinteiset landarit ja isot säiliöt olisivat tarpeettomia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En löytänyt tästä aihetta, niinpä aloitin uuden. Eli pelottavalta näyttää tuo öljyn hinnannoususta aiheutuneet kustannukset lentoyhtiöille, tämän vuoden aikana jo 10 lentoyhtiötä tehnyt konkurssin ja Finnairkin antoi jo tulosvaroituksen.

 

Tämän hetken öljyn hinta aiheuttanut siis kolminkertaisia kustannuksia lentoyhtiöille, hieman huolestuttaa mihin tässä päädytään. Jotenkin tuntuisi että kohta ei enää ainakaan ole lentäjäpulaa. :'(  Mihin tilanne siis johtaa lentämisen saralla, katoaako lentäminen lähitulevaisuudessa lähes kokonaan, vai tuleeko valtio mukaan ongelmissa saadakseen liikenteen pysymään ilmassa?

 

Markkinatalouden normaali dynamiikka toimii tässäkin. Hintajousto, eli kun hinnat nousee niin kysyntä laskee. Lentäminen ei lopu mutta

kato varmaan iskee ennekaikkea halvimpiin lomareissuihin.

 

Toinen vielä tärkeämpi dynaaminen ilmiö on että tietyn hinna ylitettyään vaihtoehtoisten ratkaisunjen

tekeminen muuttuu kannattavaksi. Ei ole montaa vuotta siitä kun biopolttoaineet olivat mahdollisia

vain massiivisella valtion tuella. Nyt ne alkavat kannattaa sellaisenaan. Sama on tapahtunut tuuli- ja aurinkovoiman

osalta. Nyt kaupalliset yritykset investoivat niihin voiton, ei enää tukiaisten toivossa.

 

Dynamiikkaan kuuluu myös se että kun se kriittinen hinta murtuu, alkaa lumivyöryefekti, kysyntä

lisääntyy voimakkaasti joka taas lisää valmistussarjoja joka laskee hintoja joka lisää kysyntää......

 

Lentäminen on aina ollut hidas seuraaja autoteollisuuden jäljessä mutta Diesel-lentokoneet ovat jo jokapäiväisiä ja

alkavat rantautua USA:nkin markkinoille paikallisen bensan kallistuttua. Jopa Lycoming itse

on luvannut hankkia IO-360 moottorilleen autobensa tyyppitodistyksen tai STC:n.

 

Yleisilmailussa siis lähitulevaisuudessa nähdään yhä enemmän autobensan ja dieselin

käyttöä. Varmaan aika pian lisääntyvässä määrin ainakin bioseospolttoeineita.

 

Kunhan polttokenno- ja akkutekniikka saadaan volyymimarkkinoille autopuolella

niin kyllähän ne sieltä yleisilmailunpuolellekkin tulevat.

 

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro vaan,

 

Itsekkin asiaa pohtinut. Vastausta vaan ei varmastikkaan tuohon ihan heti löydy. Tottahan on, että lentoyhtiöitä tulee ja menee. Toisinaan harvemmin ja toisinaan tiheämmin. Alana, kuten tietysti muissakin aloissa on, että aalto vie välillä pohjalle päin ja taas muutamien vuosien päästä mennään kovaa ja Finnairinkin osakekurssi on jälleen 15€  :D Toinen tarina on tietenkin Suomen pienemmät lentoyhtiöt, kuinka ne selviävät  tästä tilanteesta. Toivottavasti hyvin ja pienin tappioin.

 

Jos alalle aikoo, täytyy mielestäni ajatella pidemmälle kuin tähän päivään tai ensi vuoden alkuun ja on syytä valmistautua siihenkin vaihtoehtoon, että ulkomaille on töihin lähdettävä.

 

Niin juu; milloin viimeksi on lentöyhtiö irtisanonut lentäjiä? Suomessa/ ulkomailla? En ihan heti muista. Taitanee yleensä mennä siihen, että heidän palkkaus vähenee mutta irtisanomisia ei ilmeisesti kovin herkällä kädellä tehdä...

 

-Fobba-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen vielä tärkeämpi dynaaminen ilmiö on että tietyn hinna ylitettyään vaihtoehtoisten ratkaisunjen

tekeminen muuttuu kannattavaksi. Ei ole montaa vuotta siitä kun biopolttoaineet olivat mahdollisia

vain massiivisella valtion tuella. Nyt ne alkavat kannattaa sellaisenaan. Sama on tapahtunut tuuli- ja aurinkovoiman

osalta. Nyt kaupalliset yritykset investoivat niihin voiton, ei enää tukiaisten toivossa.

 

Kate

 

Kate puhuu viisaita....

 

Itse ihmettelin taannoin erään pientalon LVI -urakan 64 000 €:n hintaa...maalämpöpumpulla jne.

 

Yksi 600 W tuulimylly maksaa 1200 ekkua...pari sellaista ja muutama aurinkokenno...ja tietty varaava takka tms. jossa voi polttaa paperijätteet jne puita sytykkeenä...ei voi tulla kalliimmaksi...ei mitenkään...siis vaikka sähköpattereilla lämmitys tai kuuman veden kierrolla.

 

t. Juke

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos alalle aikoo, täytyy mielestäni ajatella pidemmälle kuin tähän päivään tai ensi vuoden alkuun ja on syytä valmistautua siihenkin vaihtoehtoon, että ulkomaille on töihin lähdettävä.

 

-Fobba-

 

Mille muulle alalle kouluttautuvat ottavat yhtä suuria riskejä? Maksavat koulutuksestaan ohramaltaita ja alan noususuhdanne muuttuu muutamassa hassussa kuukaudessa lentämisestä kyntämiseksi.

 

Hakijoiden joukosta pyritään pomimaan ammattilentäjiksi ihmisiä, jotka eivät ole taipuvaisia ottamaan suuria riskejä... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Niin juu; milloin viimeksi on lentöyhtiö irtisanonut lentäjiä? Suomessa/ ulkomailla? En ihan heti muista. Taitanee yleensä mennä siihen, että heidän palkkaus vähenee mutta irtisanomisia ei ilmeisesti kovin herkällä kädellä tehdä...

 

 

Alalle päässeillä ongelma ei liene suuren suuri, jollei nyt todella ihmeitä tapahdu, mutta sitä ensimmäistä työpaikkaansa odotteleva ansiolentäjä saattaa pikkihiljaa ahdistua, jos on sadantonnin velka päällä, globaali lama eikä työpaikasta hajuakaan. Palkkaus ja tyyppikurssipaikkaa odottelevien pestattujen koulutuskin tapaa seurailla maailmantilanteen kehitystä aika lailla. Nuo 9/11 ja SARS esim. tuskastuttivat aika monia pilottiraukkoja. 90-luvulla valmiit ukot odottivat vuosikausiakin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mille muulle alalle kouluttautuvat ottavat yhtä suuria riskejä? Maksavat koulutuksestaan ohramaltaita

ja alan noususuhdanne muuttuu muutamassa hassussa kuukaudessa lentämisestä kyntämiseksi.

 

Esimerkiksi rakennusalalla...1990 laman jälkeen satoja insinöörejä ja arkkitehteja ja maanmittareita Suomesta

oli pelkästään Berliinissä.

 

Luulenpa, että tuo öljyn hinta johtuu siitä, että OPEC ja muut jo kylpee rahassa...eikä halu tuottaa paljon ole

suuri kun kyse on hupenevasta luonnonvarasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiintoisa aihe tässä. Lentoyhtiöiden toiminta on voimakkaasti sidoksissa yleisiin taloudellisiin sykleihin. Nyt hetken huuman jälkeen näyttää taas viilenevältä. Mutta kyllä uskoisin nyt lentäjäoppiin lähteneiden saavan vielä töitä, sillä onhan alan yhtiöistä eläköitymässä suurten ikäluokkien pilotteja aivan näinä vuosina. Ja pidemmällä tähtäimellä lentoliikenteen on ennustettu joka tapauksessa kasvavan voimakkaasti.

 

Tietenkin oletuksena lienee ollut, että maailman polittinen ja taloudellinen tilanne säilyisi muuten suht. koht. vakaana. Tämä lähtöolettamushan saattaa muuttua hyvinkin äkisti. Kannattaa siis varautua myös varasuunnitelmalla B, jos paikka koneen nokalla ei avaudukaan heti kurssin jälkeen. Tulevaisuudessa on todennäköistä, että myös lentäjien hulppeat palkat (Suomessa lienee jotain luokkaa lähemmäs 20 000 €/kk kokeneilla kippareilla) ovat muisto vain näiltä "vanhoilta hyviltä ajoilta". Kannattaa siis varautua makselemaan sitä muhkeaa opintolainasummaa kohoavien korkojen maailmassa ihan tavallisen ihmisen palkalla. Uudemmat yhtiöt ovatkin tästä antaneet jo hieman esimakua.

 

Kohoavat polttoaineiden hinnat, ilmaston muutos ja muu ympäristötietoisuus pakottaa lentoyhtiöt aika ahtaalle. Monien talous menee lähivuosina jos ei nyt aivan kuralle, niin tiukoille kuitenkin. Ilman polttoainetta kun ei yksikään kone liiku (nyt ei lasketa pursikoneita, joiden taivaalle saaminen tosin sekin kuluttaa polttoainetta muodossa tai toisessa, mutta niillähän ei matkustajia kuljeteta muutenkaan). Polttoaine on siis välttämätön pakko, maksoi mitä maksoi. Toinen välttämätön pakko on lentäjät ja jossain määrin myös kabiinihenkilökunta. Ilman lentäjää ei myöskään yksikään nykykone nouse ilmaan. Kuitenkin, jos lentoyhtiöiden täytyy valita, mistä tinkii - polttoaineesta vai piloteista, niin veikkaan valinnan osuvan jälkimmäisiin.

 

Lentokoneiden valmistajat ovat jo vuosikymmenten ajan viilanneet tuotteitaan taloudellisemmiksi ja polttoaineen kulutusta on pyritty vähentämään kaikin mahdollisin teknisin ja lentomenetelmällisin keinoin. Jotain on vielä toki tehtävissä, mutta tämä tie on kuljettu jo melko pitkälle. Toinen merkittävä kustannuserä on henkilöstökustannukset. Maahenkilöstö on jo joutunut sopeutumaan tilanteeseen, seuraavana uskoisin olevan lentävän henkilöstön ja etenkin pilottien, joiden palkkaus on revennyt aivan muihin sfääreihin verrattuna vaikkapa kabiinihenkilökuntaan tai maassa työskentelevään tekniseen henkilökuntaan. Irtisanomisiin tuskin lähdetään, mutta palkka saattaa pudota ja muut edut heikentyä. Lentoyhtiöt selviävät vain tiukalla kustannuskurilla ja etuoikeutettuja ammattiryhmiä ei nykymaailmassa enää pitkään katsella. Tämä tilanne on oletettavasti edessä myös suurella sinisellä - en usko että monetkaan johtoryhmän jäsenet  katselevat kovin suopein silmin sitä, että monet pilotit tienaavat jopa reilusti enemmän kuin he itse (erään tiedon mukaan Finnairin 100 kovapalkkaisimman joukossa on peräti 97 lentäjää).

 

No joo, olkoon tämä nyt tällä kertaa tästä taloushallinnosta tässä. Monien asiantuntijoiden mukaan lentoliikenteen kasvuun (siis siihen ennustettuun) ei pystytä vastaamaan pitkään nykyisillä ratkaisuilla. Tarvitaan täysin uusia konsepteja, jotka voivat vaikuttaa alan rakenteisiin hyvinkin syvälle. Meille on tulossa automaattimetro jossa ei ole kuljettajaa. Teknisesti olisi mahdollista toteuttaa myös automaatilentokone - toinen juttu on vaan se, kuinka moni vielä uskaltautuisi sellaisen kyytiin. Mutta kenties aikanaan aika on kypsä sellaisellekin. Ihmisten puutuminen koneen nokalta ja lennonjohdoista (siis suoranaisesta operoinnista, valvontaahan aina tarvitaan) mahdollistaa ilmatilan pakkaamisen tiheämmin ja ruuhkien purkamisen (koneet ajavat ihmistä tasaisemmin ja ovat näissä hommissa väsymättömiä).

 

Tulevaisuudessa voimme ehkä nähdä risteilijä/syöttäjä konseptilla toimivaa ilmaliikennettä, jossa suuret ydinkäyttöiset mannertenväliset risteilykoneet risteilevät korkealla stratosfäärissä laskeutumatta käytännössä koskaan ja niihin telakoituu pienempiä syöttöliikennekoneita, jotka nousevat paikallisilta kentiltä siirtäen matkustaja- ja rahtikontteja sisään ja ulos. Syöttökoneet laukaistaan lennolleen kiihdyttämällä ne vauhtiin jo kiitoradalla (jokin katapulttikoneisto, magneettinen kiihdytys ja induktiivinen energian siirto radasta koneeseen). Lopusta työntövoimasta ja noususta risteilykorkeuteen huolehtii sitten sähkökäyttöiset puhallinmoottorit akkujen tai polttokennojen siivittämänä tai aivan uutta sukupolvea edustavat suihkuturbiinimoottorit, jotka käyttävät kenties vetyä tai öljypohjaisia polttoaineita, mutta paremmalla hyötysuhteella. Laskuun tullaan liitämällä ja syöttösukkulan akut voidaan ehkä ladata itse risteilijässä. Näissä ilma-aluksissa käytettäviä rahti- ja matkustajakontteja käytetään myös muissa liikennevälineissä: ne sopivat niin laivoihin, rautateille kuin maanteillekin. Kenties käytetään myös yksilöllisiä matkustusmoduuleja, eli kun aamulla istut kotonasi omaan mobiilimatkustamoosi, talosi järjestelmä lataa sen ensin yksityiseen katu/maantiealustaasi (auton vastine) ja se kuljettaa sinut lähimmälle metroasemalle. Metrossa voit sitten vaihtaa joukkomoduuliin, mutta maksamalla hieman ekstraa vaunuissa on myös tilaa tälle samalle yksityiselle mobiilimatkustamollesi. Metrosta se nostetaan lentoaseman kohdalla automaattisesti lentoaseman chekkauslinjalle, josta moduulisi turvatarkastusten jälkeen siirtyy automaattialukseen, joka vie sinut mannertenväliseen risteilijään. Siellä mobiilimoduulisi toimii yksityisenä hyttinäsi, mutta voit siirtyä siitä myös käytävään ja lähteä tutstumaan risteilijän viihdetarjontaan. Parin tunnin kuluttua olet toisen mantereen yläpuolella, ja onkin aika siirtyä takaisin mobiilimatkustamoosi, jonka automaattialus vie maahan halutulle kentälle muiden vastaavien mukana. Siellä moduulisi yhdistyy jälleen paikalliseen joukkoliikenteeseen tai yksityisalustaan ja se vie sinut automaattisesti ulkomaisen neuvottelukumppanisi toimistolle. Käyt neuvottelun ja sama homma takaisinpäin. Illaksi kotiin ja kaikki pelaa automaattisesti. Mukana ketjussa on silti niin yksityistä kuin joukkoliikennettäkin, mutta kaikki on saatu toimimaan jouhevasti yhteen. Tässä hieman tulevaisuuden visiota. Ei insinööriltä ihan heti ideat lopu.  ;D

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Tietenkin oletuksena lienee ollut, että maailman polittinen ja taloudellinen tilanne säilyisi muuten suht. koht. vakaana. Tämä lähtöolettamushan saattaa muuttua hyvinkin äkisti. Kannattaa siis varautua myös varasuunnitelmalla B, jos paikka koneen nokalla ei avaudukaan heti kurssin jälkeen. Tulevaisuudessa on todennäköistä, että myös lentäjien hulppeat palkat (Suomessa lienee jotain luokkaa lähemmäs 20 000 €/kk kokeneilla kippareilla) ovat muisto vain näiltä "vanhoilta hyviltä ajoilta". Kannattaa siis varautua makselemaan sitä muhkeaa opintolainasummaa kohoavien korkojen maailmassa ihan tavallisen ihmisen palkalla. Uudemmat yhtiöt ovatkin tästä antaneet jo hieman esimakua.

 

 

 

 

Jännää ettei ainakaan mulla ole ollut mitään käsitystä tällaisesta palkkavääristymästä.

 

Eli siis 97 pilotin palkka on 5 miljardia sosiaalikuluineen...ei ihme etteivät lentoyhtiöt kannata.

 

Ilmavoimissa oli tapana sanoa ettei rahat riitä kun lentolisätkin pitää maksaa..kivaahan se lentäminen on ...siitä vaikka maksais.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän päivän Hesarissa oli, että Finskin lentäjien keskiansio on noin 10 000€/kk.

 

Suomen Liikennelentäjäliiton sivuilla (https://www.sllpilots.fi:8443/public/faq.jsp) sanotaan näin:

 

Lentäjän alkupalkka Finnairilla on noin 2.500 €. Peruspalkan lisäksi maksetaan erilaisia lisiä 0-25 % peruspalkasta riippuen mm. kokonaistyömäärästä ja työajoista. Palkkaluokkia on 20 ja palkka nousee vuosittain yhden palkkaluokan. Tehtävän luonteen vuoksi kapteeni saa hieman parempaa palkkaa kuin perämies.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa a mihinkähän tässä päädytään? Stressi-taso nousee työllisyydestä ennenkuin on päässyt edes pääsykokeisiin.. :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mutta nythän sun ei tarvitse stressata sitä pääsykoetta ollenkaan. Jos et pääse, se voi olla hyväkin juttu :-\

 

Uutisessa puhuttiin amerikkalaisista yhtiöistä ja sehän on juuri USA:n talous, joka on nyt kuralla. Siellä myös reagoidaan nopeasti tällaisiin asioihin, tyyliin yksi vuosineljännes tappiolla, neljännes porukasta ulos jne...

 

OECD ennusti eilen, että talouden laskusuhdanteen pohja olisi jo saavutettu. Lentäjiä irtisanotaan jne. mutta äkkiä niitä sitten aletaan palkkaamaan uudestaankin. Sykli ei välttämättä tällä alalla ole kuin pari-kolme vuotta. 90-luvulla meni tosin pidempään, mutta jospas tilanne ei olisi nyt yhtä synkkä.

 

Toivotaan, että se käänne parempaan tulee ja lentäjät saavat edelleen kuskata turisteja Phuketiin halvalla. Hiilidioksidipäästöt...hohhoijaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Toivotaan, että se käänne parempaan tulee ja lentäjät saavat edelleen kuskata turisteja Phuketiin halvalla.

 

Toivoahan aina saa, mutta tuskinpa öljyn hinta enää alaspäin menee - päinvastoin. Kyllähän tämä tilanne pistää mietityttämään: onko mitään järkeä pumpata kymmeniä tuhansia koulutukseen kun uutiset alalta ovat joka päivä masentavampia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eli siis 97 pilotin palkka on 5 miljardia sosiaalikuluineen...ei ihme etteivät lentoyhtiöt kannata.

 

 

Joudun taas kerran hämmästelemään, missä olet, Jukka, matemaattiset lahjasi hankkinut...  ::)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään