Mikko Maliniemi

c/n vs. s/n, valmistus- vai sarjanumero?

7 viestiä aiheessa

Molempia näkee käytettävän. Mutta onko olemassa mitään sääntö(j)ä, mikä määrää, kumpaa käytetään missäkin yhteydessä? Tulee mieleen, että esim. sarja-/tehdasvalmisteiset koneet vs. rakennussarjat/muut experimentalit...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen nähnyt ja kuullut puhuttavan ainoastaan S/N merkinnästä ainakin näissä tehdasvalmisteisissa koneissa. C/N merkintää en ole nähnyt kuin jossain Airliners.netissä. Jos esim varaosia tilaa niin ei kukaan ikinä kysele C/N numeroa vaan S/N.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelisin käyttämään s/n:ää. Eräissä opuksissa, kuten Air-Britainin kirjoissa käytetään c/s:ää merkityksessä colour scheme ja joskus c/s tarkoittaa call sign.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö osat tilata partti numerolla  ;)

 

Tuohon en nyt jaksa tämän enempää vastata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

McDonnell, c/n on esim. 36542/1568 eli ko kone on 36542 rakennettu ko. tehtaan tuote ja 1568:s valmistettu MD-82 (tai ko sarjan kone) eli ns. line number.

 

Construction number on sama kuin msn, manufacturers serial number ja usein eka m jätetään valitettavasti pois eli jää vain sn.

 

Sarjanumeroa käytetään myös koneen tunnuksesta puhuttaessa, sotilaskoneissa helppo:

 

Saab 35S Draken

c/n 35-1302

s/n DK-203

 

Itse ajattelen useasti lentokoneissa että lentokone on kokonaisuus c/n, construction number, joka muodostuu osista joilla on s/n.

 

A-netti ajattelee näin: http://www.airliners.net/addphotos/cnhelp.inc.

 

Mutta.... sekaisin käytetään, ja usein sotkeva asia on se että msn merkinnästä jää m pois.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään