Jouni Laukkanen

Eräitä lentolannoitusyrittäjiä, tunteeko kukaan?

33 viestiä aiheessa

Suomalaisen lannoituslentotoiminnan historiaa tutkiessa on tullut vastaan muutama lyhyen elinkaaren elänyt pikkufirma, joista ei juuri ole kirjoitettu edes alan lehdissä. Tietääkö kukaan henkilöitä näiden alla lueteltujen toiminimien/firmojen takana ja onko jäänyt mieleen muistikuvia toiminnasta.

 

Elva Oy, operoi kahdella Agwagonilla 1967-69 (CCB, CCJ)

 

Erkki Hannuksela, Agwagon heinä-syyskuussa 1967 (CCB). Mahtoiko oikeasti lentää?

 

H.Helle Joensuu, Pawnee 1972-77 (PIG)

 

Hel-Air Service Joensuu, Pawnee & Thrush Commander (PIL, ACG)

 

Georg von Hellens, Gawron 1966-69 (GAC)

Jos joku sattuu tuntemaan näistä Von Hellenseistä enemmän, olisi ihan mielenkiintoista tietää. Yksi oli sotalentäjä, yksi vesilentäjä Turun seudulla (kuoli 10.8.60 OH-CSK:n kaputissa), yksi oli Joensuussa ja yksi lääkäri/vesilentäjä Kemissä.

 

Ky Lenterä Matinkylä, Agwagon 1970-73 (CCQ)

 

Metsälento Oy Helsinki (Saikko&Sarpaniemi?) 1963-70 CallAir (CAA), Gawron (GAA, GAB ja GAC), Pawnee (PIG, PII)

 

Erkki Veisterä Toija, 1971-74 Agwagon (CFG)

 

R.M.Väisänen Peltosalmi 1971 ja 1974 Quail Commander (ACF) ja Agwagon (CFG)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistui mieleen semmoinen nimi kuin Kari Niemi. Taisi mies majailla  Tampereen suunnalla nääs kun tuota lannoistushommaa teki. Puikotti myös hirvienlaskentalennoilla sitä laskukonetta  ;). Lannoitushommien kuivuessa kokoon Niemen Karin kylvökone - Cessna Agwagon oli pitkään Pirkkalan kentän laidalla kunnes huutokaupattiin ( halavalla meni).

Lannoitteli muistaakseni 70 luvulta 80 luvun alkuun.

Kun tuota jakelukoneistoa kaivelee - niin K. Niemi teki kylvökoneellaan Pirkkalan lentonäytöksessä ( olisko ollu 80 luvun lopulla tai sinnepäin ( mulla on kuvakin siitä Cessnasta)) kiitoradan viereiselle nurmikolle näytöslannoituksen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa Niemen Karilla olla vieläkin paperit voimassa.

 

Kari on mahtava lentopoika ja  todellinen ystävä. Tämä on tullut koettua monasti vuosien varrella henk.koht..

 

Kari koulutti Malmillakin AKH:n kursseilla lannoituslentäjiä, jolloin turhat kaputit loppuivat siihen. :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katos mokomaa, hänet tunnetaan sielläkin suunnalla. K. Niemi muuten entinen ilmavoimien hävittäjäohjaajakin - muistilokeroiden mukaan lenteli mm. Gnatilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katos mokomaa, hänet tunnetaan sielläkin suunnalla.

 

Ja jos ei varsinaisesti tunneta, niin ainakin tiedetään varmaan vähän joka suunnalla  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jätin tuon Niemen Karin pois listasta, kun mies on tiettävästi vielä hyvin vahvasti elossa. Hän on oikeastaan ainoa kuski, jonka olen nähnyt itse teossa kun olin nuorena miehenä vuosina 1982-83 viettämässä melkein vuoden Kuoreveden Hallissa. Eipä silti, värikkäitä tarinoita riittää, mutta mikä tahansa tiedonjyvänen olisi tervetullut. Esimerkiksi Erkki Hannukselan tietää/tuntee varmasti useampikin, mutta jos jollakulla olisi tarkempaa tietoa urasta lannoitusyrittäjänä...

 

Ai niin, se Karin viimeinen työrukkanen oli AgHusky (VKW), joka on edelleen Pirkkalassa, mutta nyt sisätiloissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lantahommista tuli mieleeni, että mikäs sen erään sitkeästi kenttien laidoilla liikkuvan tarinan taustalla on? Eli kun suomalaisia lantalentäjiä olisi ajellut talviaikaan lannoitus-/myrkytyslentoja jossain Afrikassa ja siellä olisi noussut yhtäkkiä puskasta musta pää sillä seurauksella, että musta pää hävisi maata kiertävälle radalle osuttuaan matalalla lentäneen myrkytyskoneen potkuriin, jättäen jälkeensä päättömän ruumiin? Onko tarinalla oikeasti minkäänlaista todenperää, vai onko se ihan päätön juttu? Epäilen vahvasti jälkimmäistä vaihtoehtoa  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai niin, se Karin viimeinen työrukkanen oli AgHusky

 

Mitä eroa on Ag Huskylla ja Truckilla?

 

Eipä sittenkään mitään. Itse itseäni googlella avustaen vastaus löytyi ennen kuin ehdin viestiä loppuun kirjoittaa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lantahommista tuli mieleeni, että mikäs sen erään sitkeästi kenttien laidoilla liikkuvan tarinan taustalla on? Eli kun suomalaisia lantalentäjiä olisi ajellut talviaikaan lannoitus-/myrkytyslentoja jossain Afrikassa ja siellä olisi noussut yhtäkkiä puskasta musta pää sillä seurauksella, että musta pää hävisi maata kiertävälle radalle osuttuaan matalalla lentäneen myrkytyskoneen potkuriin, jättäen jälkeensä päättömän ruumiin? Onko tarinalla oikeasti minkäänlaista todenperää, vai onko se ihan päätön juttu? Epäilen vahvasti jälkimmäistä vaihtoehtoa  ::)

 

Tämä sattui omien tietojeni mukaan Paavo Galkin - vainaalle ja olen kuullut tarinan useammaltakin taholta. Kyseessä olisi ollut paprikapelto ja paprikavaras. Vaan kysymys herää, että minkäkokoisia paprikoita siellä on oikein ruiskutettu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen kuulin Paavolta, että kun engelsmanni pölytyslentäjä meni kusitauolle arolle, löydettiin hänet myöhemmin keihäs rinnassa ja kaikki arvoesineet riisuttuna, myös kone putsattuna .

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä tunne näitä alan yrittäjiä sen enemmälti.

Tiedän vaan että Toiminimi Karhumäki jatkoi lentotoimintaansa metsätalouden palveluksessa senkin jälkeen kun muu lentotoiminta siirtyi v. 1962 Finnairin tytäryhtiöön nimeltä Kar-Air.

Tästä ajasta ja toiminnasta voitte lukea esim. Ismo Tervosen Karair-kirjasarjan 2. osasta sivuilta 102 - 109.

 

Mutta oikeastaan oli tarkoitus kertoa mielenkiintoisesta kuva-arkistosta, jonka löysin juuri äsken

http://www.kantapuu.fi/search.phtml?s_class=1

on kuvahakemisto, josta löytyy Suomen metsätalouden historiaa laidasta laitaan

Käyttämällä asiasanoja "lentokoneet" ja/tai "helikopterit" sieltä löytyy myös paljon ilmailuhistoriallisia kuvia siitä, miten Suomen metsiä on hoidettu ilmasta käsin

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä tunne näitä alan yrittäjiä sen enemmälti.

Tiedän vaan että Toiminimi Karhumäki jatkoi lentotoimintaansa metsätalouden palveluksessa senkin jälkeen kun muu lentotoiminta siirtyi v. 1962 Finnairin tytäryhtiöön nimeltä Kar-Air.

Tästä ajasta ja toiminnasta voitte lukea esim. Ismo Tervosen Karair-kirjasarjan 2. osasta sivuilta 102 - 109.

 

Mutta oikeastaan oli tarkoitus kertoa mielenkiintoisesta kuva-arkistosta, jonka löysin juuri äsken

http://www.kantapuu.fi/search.phtml?s_class=1

on kuvahakemisto, josta löytyy Suomen metsätalouden historiaa laidasta laitaan

Käyttämällä asiasanoja "lentokoneet" ja/tai "helikopterit" sieltä löytyy myös paljon ilmailuhistoriallisia kuvia siitä, miten Suomen metsiä on hoidettu ilmasta käsin

 

Itseasiassa Kar-Air ei itse lentänyt lannoituslentoja, vaan heillä oli T:mi Karhumäki ja myöhemmin Kuoreveden Sähkö Oy. Tarkoituksella jätin tämänkin firman pois, koska se oli näissä ympyröissä iso firma, siitä löytyy paljon materiaalia ja juuri nimenomaan Tervosen kirjoista. Mutta nuo kuvat olivat ehdottoman uusi ja hieno tuttavuus, vaikka lannoituslentotoimintaa en vielä sieltä löytänyt. Kiitokset Erkki!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haepa Jouni vaikka hakusanalla "metsänlannoitus". Löytyy esimerkiksi yksi Karairin Husky valtatie 11:n varrelta.

 

Ja vieläpä erittäin harvinainen Chesna AG Husky ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haepa Jouni vaikka hakusanalla "metsänlannoitus". Löytyy esimerkiksi yksi Karairin Husky valtatie 11:n varrelta.

 

Se ei ole kuitenkaan Kar-Airin kone. Koneen omisti alunperin Finnaviation ja käyttäjänä oli Kuoreveden Sähkö Oy, joka taas osti koneen reilun 3 vuoden käytön jälkeen itselleen syyskuussa 1984. Kar-Air toimi tuossa vaiheessa lähinnä tilauslentoyhtiönä ja kalustona oli DC-8 sekä DHC-6 Twin Otter. Siinä kun Kar-Air on Finnairiin sulautuksen jälkeen lopetettu, on Kuoreveden Sähkö erittäin elävä yritys. Kävin tämän toteamassa itse, kun kävin siellä vierailulla n. kuukausi sitten. Samoja Karhumäen serkuksia siellä edelleen on johdossa, juuret ovat samat, mutta firma on silti eri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä sattui omien tietojeni mukaan Paavo Galkin - vainaalle ja olen kuullut tarinan useammaltakin taholta. Kyseessä olisi ollut paprikapelto ja paprikavaras. Vaan kysymys herää, että minkäkokoisia paprikoita siellä on oikein ruiskutettu...

 

Paavo oli minun lennonopettajani ja kertoi joskus myöskin tuosta tapauksesta. Pate tuntui olevan erittäin pahoillaan jo senkin vuoksi, että surmansa saanut oli suuren lapsijoukon isä. Pellollahan ei pitänyt olla ruiskutuksen aikana ketään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos muuten linkistä. Isä löysi sieltä lentolaitteiden lisäksi muutakin mielenkiintoista :)

 

Kuin myös tämä

 

Vinkkinä muillekin. Noita linkkejä kannattaa klikata toinenkin kerta, jos ensimmäinen klikkaus avaa vain kuva-arkiston etusivun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etsin jotain tietoa, vanhoista kavereista ja pölylentäjistä, joista Jouni kysyi jotain.

 

Aikoinaan tunsin Hannukselan Ekin (Erkki Hannuksela) kyllä lensi, mutta en kovin hyvin tuntenut häntä, -60 luvun loppupuolella kuitenkin tunnettu ilmailupiireissä.

 

Helteen Hessun tapasin Cessna Pilot Center tilaisuudessa, jonka Wihuri Oy Lentohuolto järjesti, Viitasen Matiaksen johdolla, Keski-Suomessa, muistaakseni Summassaaressa, tarjoten koko viikonlopun...  Mieleen painunut tapahtuma, jääköön kertomatta enempää  8)

 

Georg von Hellens oli osakkaana Tunturilento nimisessä yrityksessä, jolla oli 185 Cessna pyöräkellukkeilla Kemissä. Kuskina koneessa toimi, muistaakseni Erkki Lyly. En tiedä lensikö Hellens paljonkaan itse tuota konetta? Aikoinaan yrittivät sillä hilloja ajaa Käsivarressa tunturijärviltä, mutta pystyivät toimimaan vain isoilta järviltä, jonne olisi ollut vaikea kuljettaa kerättyjä marjoja. Koneen tilaajat ottivat yhteyttä Rovaniemen lennonjohtoon ja sieltä antoivat firmamme tiedot, jolloin kuljetusyrittäjä Toimi Palojoensuu ja kauppias Heino Anttila soittivat minulle ja kysyivät, voisinko tulla katsomaan mihin voin laskeutua ja ottaa lastia. Matkalla poikkesin Raittijärven saamelaiskylässä, erämaassa ja muistaakseni vielä Rommajärvellä. Kilpisjärvellä kerroin, tilaajille, että näiltä järviltä ainakin toimimme. Näin alkoi aikoinaan 1969 Kaupallinen lentotoiminta Kilpisjärveltä, johon perustimme tukikohdan, firmasta tuli Polar Lento Harrinkoski ja myöhemmin PolarLento Oy.

En tiedä mihin loppui tuo Tunturilennon tarina, hieman ikävää oli kuitenkin, kun minulle soittivat ja uhkasivat ajaa firmamme konkurssiin, kun tulin heidän työmaalleen, jota eivät pystyneet hoitamaan. Tämä oli hieman off topic, mutta menköön...

 

Näistä pölykuskeista tulee mieleen vielä Tienhaaran Sule(vi),  toimi jonkin aikaa pölykuskina ja myöhemmin Soffcolla, Ralley Commodore lentokoneiden myyjänä. En jaksa muistaa, mille firmalle Sule lensi pölykonetta.

 

Korkin(Paavo Galkin) muistan hyvin, aina iloinen, hymyilevä kaveri, joka valitettavasti katosi Afrikassa toimiessaan aikoinaan.

 

Olihan näitä kuskeja muitakin, mutta tässä joitakin, jotka nopeasti tulivat mieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäänpä tähän vanhaan ketjuun yhden nimen minäkin. Vaasassa vaikutti aikoinaan nyt jo edesmennyt lentäjäpersoona Jukka Hagström joka oli myös "lantalentäjä".

 

edit: Jukalla oli omistuksessaan mm. OH-CAA pari vuotta. Eli toinen kahdesta Suomen rekisterissä olleesta IMCO CallAir-lantakoneista. Toinen oli OH-CAB.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

,Näistä pölykuskeista tulee mieleen vielä Tienhaaran Sule(vi),  toimi jonkin aikaa pölykuskina ja myöhemmin Soffcolla, Ralley Commodore lentokoneiden myyjänä. En jaksa muistaa, mille firmalle Sule lensi pölykonetta.

 

Korkin(Paavo Galkin) muistan hyvin, aina iloinen, hymyilevä kaveri, joka valitettavasti katosi Afrikassa toimiessaan aikoinaan.

 

 

 

Paavon taival päättyi Helsinki-Vantaan kiitotie 22:n loppuosalle Fairchild Merlinin kaputissa joskus kauan sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paavon taival päättyi Helsinki-Vantaan kiitotie 22:n loppuosalle Fairchild Merlinin kaputissa joskus kauan sitten.

Näinkö siinä kävikin, minulle kerrottiin sitten väärää tietoa aikanaan. Hyvä, että oikaisit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäkin lisään , jos joukossa saa olla vielä eläviä. Lentokapteeni Pekka Veikkolainen ja Juhani Soininen.

 

Heikki

Veikkolaisen Pekka taisi Rovaniemellä olla aikoinaan, muistelisin, että Tienhaaran Sulen kanssa yrittivät Ralley Commodorea saada syösykierteeseen, onnistumatta. Sule oli esittelemässä Rovaniemellä konetta silloin ja ilmoittivat lennonjohdolle lennostaan, lentoaseman päällikkönä oli Rautavaaran Osku, joka oli nähnyt poikien kujeet ja piti aikamoisen puhuttelun, mutta leppyi hieman kun kuuli lennosta asianmukaisesti ilmoitetun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään