Jouni Laukkanen

Oy Ilmailukeskus Ab ja Henry Nielsen Oy/Ab

8 viestiä aiheessa

Tervehdys!

 

Koska täällä tuntuu olevan melko runsaasti jo 60- ja 70 -luvulla ilmailleita henkilöitä, haastaisin heitä muistelemaan menneitä. Lähden tässä liikkeelle vähän kylmiltään ja ilman taustatutkimusta. Ilma-alusrekisteriä tutkiessani törmäsin Oy Ilmailukeskus Ab -nimiseen firmaan, joka toi ainakin 2 Mooney-konetta MOC ja MOD (joista MOC jäi matkalle). Onko kellään mielikuvia tai tietoja siitä keitä henkilöitä oli tämän yrityksen takana?

 

Toinen Mooney-koneiden yhteydessä esiintynyt mielenkiintoinen firma oli Henry Nielsen Oy/Ab, joka taas toi maahan 3 Mooneytä (MOA, MOB ja MOE). Nielsen toi maahan myös Rockwell-koneita (ACC Shrike 500S, ACD Shrike 500S, ACE 681 Hawk Commander, ACF A9B Quail Commander ja ACH 690 Turbo Commander) ja piti ymmärtääkseni myös lento-osastoa. Itse en osaa arvioida oliko huolintafirmalla omaa tarvetta lentotoimintaa varten vai oliko kyseessä aito taksilentofirma, joka oli perustettu maahantuontiyrityksen yhteyteen. Tietääkseni Liperin postikonekaputissa (OH-PNP 18.8.1982) menehtynyt Berndt Aminoff oli alunperin Nielsenin ohjaajia. Osaako kukaan kertoa tarkemmin asiasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnenpa taas itseni vanhaksi. Aloitetaanpa tarina Berndt Aminoffista, joka oli paitsi Henry Nielsenin pilotti, myös firman pitkäaikainen toimitusjohtaja. Nyt en ole varma, mutta minulla on käsitys, että Aminoffien suku myös omisti ko. firmaa. Berndtille oli aikanaan jostakin siunaantunut Citation I:n tyyppikelpuutus, ja minulla oli ilo ja kunnia lentää hänen kanssaan ainoa lento, jonka hän teki Jetflitelle. Kävimme toukokuussa 1982 Maastrichtissa ja Corkissa viikon keikalla, jolloin sain tutustua Berndtiin, joka oli paitsi mainio seuramies, myös erinomainen lentäjä. Juttelimme myös Berndtin kokemuksista Nielsenillä, joten seuraava kertomus perustuu muistiini (tunnetusti fantastiseen :thmbup:) ja lähdekirjallisuuteen.

Ymmärtääkseni Oy Ilmailukeskus Ab  (itse muistan nähneeni sen kaksikielisenä, Oy Ilmailukeskus - Flygcentralen Ab) oli Henry Nielsen Oy:n tytäryhtiö tai aputoiminimi tjsp. Sen ensimmäinen lentokone oli Cessna 172B OH-CSR vuosina 1962 -63. Suomen ensimmäinen 172 muuten, historiallista jo sinänsä. Sitten seurasi muutama Mooney, jonka tehtaan Suomen  edustus muistaakseni Nielsenillä/Lentokeskuksella oli. OH-MOA, MOB, MOD ja MOE olivat jossakin vaiheessa rekisteröitynä jomman kumman firman nimiin, samoin kuin siirtolennolla kadonnut MOC:kin. Vuonna 1968 tuli Mooneyn tilalle ensimmäinen kaksimoottorikone, Cessna 310N OH-CNA, ja seuraavana vuonna Shrike Commander OH-ACC, joka vaihtui ACD:hen jo 1970. Myös Rockwellin lentokoneiden Suomen edustus taisi olla Nielsenillä, mikä selittää miksi se yksi lanta-Commanderkin oli Ilmailukeskuksen omistama. Vuonna 1971 ACD:n korvasi Hawk Commander OH-ACE, joka taisi olla Suomen ensimmäinen turboproppi. Vuonna 1973 sen puolestaan korvasi uudempi versio, Turbo Commander 690A OH-ACH. Seuraavana vuonna Nielsenillä siirryttiin suihkukonekalustoon, kun ACH:n korvasi Falcon 10 OH-FFB. Henry Nielsen Oy oli tuohon aikaan paitsi huolintaliike, myös merkittävä laivanvarustamo. He ostivat useammankin ison laivan espanjalaiselta telakalta Sevillasta, jossa kävivät ainakin jo Shrike Commandereillaan. Falconin toimintamatka riitti juuri ja juuri välilaskuttomaan lentoon Helsingistä Sevillaan. Firmalla oli myös ansiolentotoimilupa, joko Ilmailukeskuksen tai Nielsenin nimissä. Oman firman reissuilla OH-FFB kävi Chilessä saakka. Aikamoista pomputtelua sillä vehkeellä, silloin ei voitu kuvitellakaan, että joskus Suomestakin löytyy bisnesjettejä, joilla Etelä-Amerikkaan pääsee non-stop!

Miettikääpäs muuten tuota Nielsenin konekaluston kehitystä, looginen jatkumo Cessna 172:sta Falconiin. Kone paranee firman tarpeiden kasvaessa, ja toisaalta toimitusjohtajan lentokokemuksen karttuessa...

Vuonna 1978 Henry Nielsen Oy:ssä tapahtui jotakin, omistusjärjestelyjä tai muita isoja muutoksia, ja lentokone sai lähteä. Koneen mukana lähti myös tj, joka lensi jonkun aikaa Australiaan myytyä kymppiä sen uudessa kotimaassakin, nyt tunnuksella VH-FFB (maalia säästyi!).

Mikäli olen ymmärtänyt oikein, Berndt Aminoffin ei olisi ollut pakko taloudellisistakaan syistä jatkaa lentäjän hommia, varsinkaan lentämällä rahtia vanhoilla Navajoilla, mutta veri veti taivaalle. Tämä sitten koitui tuon hienon herrasmiehen ja miehistä mukavimman kohtaloksi.

 

Ylläoleva on vain meikäläisen hatara käsitys kysytystä aiheesta, saa antaa lisääkin tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy nostaa hattua Berndt Aminoffin muistolle.

Juha kirjoitti kauniisti ,hienosta lentokaveristaan.

Hyvistä kavereista jää vain hyviä muistoja. :thmbup:

 

jk. muistelisin että Au-Ka Oy ,siis Aulis Kaukinen, toimi myös jossain vaiheessa nuiden Moonien maahantuojana.

 

Nuukana miehenä Aulis osti Valintatalon avajaisista paljon mustaa metwuustia. Näin hän ainakin luuli taltioidessaan ne kylmiöönsä.

Aikaa myöten selvisi, että ne "mustat metwuustit" oliva Mustin Murkinaa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jk. muistelisin että Au-Ka Oy ,siis Aulis Kaukinen, toimi myös jossain vaiheessa nuiden Moonien maahantuojana.

 

Nuukana miehenä Aulis osti Valintatalon avajaisista paljon mustaa metwuustia. Näin hän ainakin luuli taltioidessaan ne kylmiöönsä.

Aikaa myöten selvisi, että ne "mustat metwuustit" oliva Mustin Murkinaa  ;)

 

Tämä pitää paikkansa, sillä Au-Ka toi maahan viimeisen Mooneyn (MOF) ja omisti sitä vuosina 1976-78. Se olisikin olut seuraava kysymys.

 

Joistakin voi olla hieman hassua kun kyselen näitä asioita näin, mutta tieto ei jää vain "omaan haltuuni". Tuossa muutama vuosikymmen sitten ilmailussa vaikutti aikamoisia persoonallisuuksia ja osa heistä on jo tännekin eksynyt. Näitä ilmailujuttuja on omasta mielestäni erittäin mielenkiintoista lukea ja toivottavasti niitä saadaan lisää. Kiitokset jo tässä vaiheessa Juhalle ja Jaskalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viilaan vielä sen verran pilkkua, että minun mielestäni Au-Ka oli yhtä kuin Auvo Kaukiainen. Aulis liittyy asiaan siten, että Vesan Aulis lenteli tuolla OH-MOF:llä ainakin joitakin esittelylentoja, ja antoi minunkin käydä ihan omin nokkineni hienoa uutta Mooneyta kokeilemassa Härmälän kentällä Auvon kanssa poiketessaan. Melkein 20 vuotta myöhemmin olin kuukauden päivät Floridassa hakemassa Suomeen Jetfliten ensimmäistä Challengeria, ja siellä törmäsin sinne muuttaneeseen Kaukiaiseen, joka oli yhden (myös Floridassa silloin asuneen) tuttavani tuttava. Muisti vielä edellisen tapaamisemme Härmälässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän vanhaan juttuun sekaannuin merimittauslentotutkimuksissani:  Aulis Kaukiainen oli ihan tuttu mies 70-luvun lentokursseiltakin.  Olisiko mainittu lyhenne Au-Ka sekaantunut myös Auvo Kartanoon, joka niin ikään ainakin aika ajoin asui Floridassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tais olla vuosi 1969 ,syksyä. Berndt soitti lennonjohtoon, jossa työskentelin silloin.

Oli iltavuoro. Meitä oli muistaakseni 4. Hän lähtee huomenaamulla Göteborgiin OH-CNA:lla, kaksi lj:tä pääsee mukaan. Tulemme illalla takaisin.

Uskokaa tai älkää. Panimme kaikkien nimet hattuun, n. 30. Rehellinen arvonta. Kaksi nimeä nousi. Molemmat olivat sillä hetkellä vuorossa.

Aamulla tapasimme briefingissä. Onko kummankaan lupakirja voimassa? Aimo Happonen , ei. Minulla on. Ok, saat lentää oikealta, hän neuvottelee matkan aikana matkassa mukana olleen johtajan kanssa.

 

Minulla ei ollut monimoottorikelpuutusta. Ei se haitannut.

Kipinä iski, hankin ko kelpuutuksen.

 

Keväällä 1970 aloitin ilmailu-urani Sir-Air:ssa.

 

R I P , Berndt

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Törmäsin Oy Ilmailukeskus Ab:hen lueskellessani laivapuolen juttuja. Ja täällähän oli jo ketju aiheesta.

 

Löysin tällaista tarinaa firmasta: http://www.aanimeri.fi/henrynielsenhistoria

Neljäkymmentäluvun lopulla oli aloitettu lentorahtitoiminta. Yhtiö välitti lentorahtia ja rahtasi lentokoneita. Myös lentokoneitten osto ja myynti kuulu toimintoihin. Oy Ilmailukeskus Ab huolehti yhtiön tarvitsemista lentokuljetuksista ja toi maahan lentokoneita...

 

Mielenkiintoinen on tekstin yhteyteen liitetty kuva varustamo Henry Nielsenin 25v. historiikista. Kuva löytyy suurempana täältä: http://www.aanimeri.fi/index.php?q=gallery&g2_itemId=5752&g2_imageViewsIndex=1 Mistäköhän koneesta ja lennosta mahtaa olla kyse?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään