Kim Vainionpää

HS 1.7.04 Finnairin Suila: Kaukoliikenteen kalustouudistus

25 viestiä aiheessa

Helsingin Sanomien Talous sivuilla oli Embraer 170 -laivaston ohella pieni juttu. Suilan mukaan seuraava kalustoinvestointi tapahtuu vuosikymmenen vaihteessa, ja se kohdistuu Finnairin kaukoliikenteeseen.

 

Mitään mainintaa ei ollut konetyypistä. Vaikuttaa siltä, että uudistus on todellakin tulossa muutaman vuoden päästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuosikymmenen vaihteeseenhan on vielä vähän enemmän kuin muutama vuosi. Mutta kyllä ne yhdettoista tosiaan sinne 2010+ säilynevät, arvaan ma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin kalustojohtaja tjsp. joka itsekin

MD-11 kippari kertoi taannoin Aamulehdessä

että 11 laivueen korvaavia tulee vuodesta

2010 alkaen eli tuskinpä niistä ihan vielä

muutamaan vuoteen tarvii päätöksiä tehdä.

 

Itse hän oli sitä mieltä että tällä hetkellä ei

ole ykstoistaista paremmin Finnairille sopivaa

konetta saatavilla ja mielellään hommaisivat

uusia jos vain saisi ;D

 

p.s. mitenkähän se combi-11 sopisi Finnairille ?

Vaikka kaavailluille Taipein ja Seoulin linjoille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuskinpä niistä ihan vielä

muutamaan vuoteen tarvii päätöksiä tehdä.

 

Niin mutta kyllähän tuollainen kalustovaihdos on sen verran suuri juttu että kyllä Finnairin johdossa aletaan eri konetyyppien vertailu varmasti tässä seuraavien kolmen-neljän vuoden kuluessa. Toisaalta niitä mahdollisia korvaavia koneita ei välttämättä ole niin paljon että spekulaatiota riittäisi pitkälle ajalle. (A340,A330,B767,B777,B7E7)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin mutta kyllähän tuollainen kalustovaihdos on sen verran suuri juttu että kyllä Finnairin johdossa aletaan eri konetyyppien vertailu varmasti tässä seuraavien kolmen-neljän vuoden kuluessa. Toisaalta niitä mahdollisia korvaavia koneita ei välttämättä ole niin paljon että spekulaatiota riittäisi pitkälle ajalle. (A340,A330,B767,B777,B7E7)

B767:n voit tiputtaa tuosta suosiolla. Wanha kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin sivustakatsojana voisi kuvitella järkevimmänksi vaihtoehdoksi A330/340 koneet. Ihan vain huollon helpottamiseksi, koska muutenkin laivastosta löytyy busseja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmi että kaukolikenteen kalustouudistukseen on vielä niin monta vuotta aikaa. Näkisin kyllä mielelläni A330n, A340n tai B777n Finskin värissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

B767:n voit tiputtaa tuosta suosiolla. Wanha kone.

Myös 7E7:n voi tiputtaa pois, koska se on matkustajamäärältään liian pieni. Todennäköiset finalistit ovat A330-300, A340-300 ja 777-200. A340-500 on myös mahdollinen, mutta silti suhteellisen epätodennäköinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin kalustojohtaja tjsp. joka itsekin

MD-11 kippari kertoi taannoin Aamulehdessä

että 11 laivueen korvaavia tulee vuodesta

2010 alkaen eli tuskinpä niistä ihan vielä

muutamaan vuoteen tarvii päätöksiä tehdä.

 

Itse hän oli sitä mieltä että tällä hetkellä ei

ole ykstoistaista paremmin Finnairille sopivaa

konetta saatavilla ja mielellään hommaisivat

uusia jos vain saisi ;D

 

p.s. mitenkähän se combi-11 sopisi Finnairille ?

Vaikka kaavailluille Taipein ja Seoulin linjoille.

 

 

On olemassa parempia koneita ainakin matkustusmukavuuden ja taloudellisuuden kannalta.

Tuli tässä taannoin ajeltuu Swissin isolla bussilla ja huomasin PTV:n tekevän matkasta kummasti lyhyemmän.

 

7E7 olis muuten melko hyvä mutta liian pieni ainakin Aasian reiteille.

Valinta on varmaan A330/340E tai B777...

 

Tässä vielä kuva PTV:stä http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=115546

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös 7E7:n voi tiputtaa pois, koska se on matkustajamäärältään liian pieni. Todennäköiset finalistit ovat A330-300, A340-300 ja 777-200. A340-500 on myös mahdollinen, mutta silti suhteellisen epätodennäköinen.

 

Bulls...Mulla on tossa 200 sivua paperia, jossa Boeing vakuuttaa kymmenin tavoin, ettei se ole yhtään sen pienempi kuin MD-11. Taloudellisempi ja hianompi vaan...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bulls...Mulla on tossa 200 sivua paperia, jossa Boeing vakuuttaa kymmenin tavoin, ettei se ole yhtään sen pienempi kuin MD-11. Taloudellisempi ja hianompi vaan...

 

-A-

Jännää. Boeinghan on mainostanut 7E7:sta lähinnä 767:n korvaajana, ja 767:ssa (-300) on reilut 100 paikkaa vähemmän kuin 777/MD-11:ssä. Bojongin ei olisi kovin järkevää lähteä tekemään mitään toista ~300-paikkaista konetta, koska siihen sarjaan Boeingilla on parhaillaan 777. Ei kovin viisasta tehdä omalle myyvälle tuotteelleen kilpailijaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kovin viisasta tehdä omalle myyvälle tuotteelleen kilpailijaa.

 

Eli ns. kannibaalituotetta ;) Itse tulin 767:lla Atlantasta Pariisiin... Tosin konekin taisi olla jokseenkin vanha, mutta täytyy sanoa että ei se nyt hirmuisesti säväyttänyt ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos porukat unohtanut kokonaan itänaapurimme ilmailuihmeet ? ;)

 

Finski voi poiketa bussilinjastaan ja tilata halvalla esim. uusia Ilyushin IL-96 koneita ;D

 

Eikös Keijo Suilan työhuoneen pöydällä ollut joku 777 pienoismalli Finskin väreissä :D Eikös tuo 777-300:n olisi myös aika sopiva kone aasian liikenteeseen ja matkustakjiakin siihen saa ahdettua aika paljon cargon lisäksi.

 

On se muuten kumma kun ainoat 777-300 operoijat löytyvät Aasiasta tai Lähi-Idästä... (Air Francen lisäksi)....

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos porukat unohtanut kokonaan itänaapurimme ilmailuihmeet ? ;)

Uh.. Toivottavasti tuo oli vitsi. :P;D

 

Finski voi poiketa bussilinjastaan ja tilata halvalla esim. uusia Ilyushin IL-96 koneita

... Jos ei ollut, niin saarnaan vähän tästäkin asiasta. Koneen kauppahintaa tärkeämpi tekijä on se, kuinka taloudellinen kone on. Taloudellinen ja kallis kone on pitkällä skaalalla paljon parempi kuin epätaloudellinen mutta halpa kone, ja vaikkei minulla olekaan mustaa valkoisella, epäilen hieman että IL-96 kovin taloudellinen olisi. :P

 

"Bussilinjasta" saarnaan myös. Monet ovat uskoneet, että Finnair tuskin hankkii seuraavaksi laajarungoksi mitään muuta kuin Airbussia. Bläh. Jet100-projektissakin oli yhtenä vaihtoehtona A318, joka sopii vielä täydellisemmin Airbus-laivastoon kuin laajarunkobussit mutta silti konevalinta oli E170.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa juuri visioin Finnairin laivaston vuonna 2012 :)

 

  • Boeing 777-200ER/300/ER Aasian ja pitkän matkan lento kohteisiin.
  • Airbus A319/A320/A321 Euroopan reiteille +ERJ-170 /190
  • Embraer ERJ-170/190 kotimaan syöttöliikenteeseen
  • ATR-72 Aero:n Baltian ja kotimaan reiteille.

 

Luulisi että Boeing tuskin haluaa että Finnairille tulee Airbus A340/A330 koneet pitkänmatkan lentoihin. Voi olla että Boeing tekee sellaisen tarjouksen 777 koneista loppupeleissä mistä Finski ei voi kieltäytyä.

 

Airbus A340-200 koneethan jo kerran Finnair hylkäsi kun Airbus meni muuttamaan sopimusehtoja viime hetkellä.

 

Maailmantilanne tosin voi muuttua seuraavan 6 vuoden aikana radikaalistikin , mutta eiköhän noita tarjouksia ala Boeing/Airbus tulemaan kun Finnair julkistaa 2010 että se uusii MD-11 laivastonsa.

 

Itselläni on sellainen kutina että nuo 777 (niiden uudet variaatiot) taitavat viedä voiton A340/A330 koneista loppupeleissä. Airbus ei ilmeisesti ole suunnittelemassa mitään uutta lisäystä A340 koneperheeseen ellei Boeingilta tule jotain radikaalista uudistusta.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa juuri visioin Finnairin laivaston vuonna 2012 :)

 

  • Boeing 777-200ER/300/ER Aasian ja pitkän matkan lento kohteisiin.
  • Airbus A319/A320/A321 Euroopan reiteille +ERJ-170 /190
  • Embraer ERJ-170/190 kotimaan syöttöliikenteeseen
  • ATR-72 Aero:n Baltian ja kotimaan reiteille.

 

 

Keksis tonne vielä B757:n seuraaja charter-liikenteeseen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keksis tonne vielä B757:n seuraaja charter-liikenteeseen!

Sitä saa varmaan odottaa pitkään, mutta yksi mahdollinen kone on Dreamlinerin 7E7-8 versio, joka tavallaan on suunniteltu 757:n korvaajaksi.

 

Ja pöh, ilkeä moderaattori poisti mun liukuvan 3000:n. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keksis tonne vielä B757:n seuraaja charter-liikenteeseen!

 

Airbus A330-200 ;) tai ehkä tulevaisuuden A322-100 ??

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunhan asentavat itsensä nykyaikaan, eli televisiot turistiin joka istuimelle. Esim. B777:ssä turistin rivit 3+3+3. Lennonseuranta, leffat ja peli saavat kaukolennon tuntumaan lyhyemmältä. Siis, kuka vaan pikkutelevisiota haluaa katsella. Pääsisköhän palvelun suunnitteluun Finnairille... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunhan asentavat itsensä nykyaikaan, eli televisiot turistiin joka istuimelle. Esim. B777:ssä turistin rivit 3+3+3. Lennonseuranta, leffat ja peli saavat kaukolennon tuntumaan lyhyemmältä. Siis, kuka vaan pikkutelevisiota haluaa katsella. Pääsisköhän palvelun suunnitteluun Finnairille... ;D

American Airlinesin B777:ssa oli 2+5+2 penkit turistissa, pikkutelkkari 7" näytöllä ja jalkatilaa varsin mukavasti. Matka oli muuten oikein mukava, tosin ilmaiset juomatarvikkeet olisivat tehneet matkasta selvästi mukavamman, mutta se taas menee lentoyhtiön piikkiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunhan asentavat itsensä nykyaikaan, eli televisiot turistiin joka istuimelle.

 

Samaa mieltä. Finnairin MD-11 koneiden viihdetarjonta on Kekkosen ajalta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä. Finnairin MD-11 koneiden viihdetarjonta on Kekkosen ajalta.

 

 

Finnairin joku palvelupäällikkö tjsp. lupasi minulle

kirjallisesti että Finnairin MD-11 koneisiin ei koskaan

tule economy-puolelle omia näyttöjä >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään