Guest fishu

Pienkone <edit>menny nurin</edit> Malmilla

23 viestiä aiheessa

Helsinki. Pienkone on pudonnut maahan Helsingin Malmin lentokentällä. Poliisi sai tiedon onnettomuudesta hieman ennen kello 18:aa.

Poliisi ei antanut vielä kello 18.10 lisätietoja turmasta tai siitä, onko onnettomuus vaatinut uhreja

 

http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1076153127191

 

 

ja samantien päivitys edittiä tännekkin...

Onnettomuudessa ei tapahtunut henkilövahinkoja

 

Mitään tietoa mikä siellä olisi pudonnut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lopettakaa nyt uteliaat sen kuvan tuijottaminen, että riittää kaistaa muillekin ;D Tuo gallery.aerodome.net kun muutenkin on niin hidas, mutta nyt ei edes lataa sitä kuvaa jos ei sitä sitten jo poistettu:P

Ihan hyvin tuo toimii ja on se siellä vielä...kuitenkin sun ISP:llä on joku särki että oppoin verkkoon toimii hitaasti yhteydet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tuntui liioitellulta tuo Helsingin Sanomien otsikko "Pienkone putosi Malmin lentokentällä".

Tosin onhan se voinut pudota jostain metristä tai parista mutta sanotaanko että vähintäänkin harhaanjohtava otsikko. Putoamisella kun ainakin itse käsittäisin vähän eri tilannetta tai korkeemmalta tapahtunutta tilannetta.

 

Onkos näitä katolleen kääntymisiä tapahtunut aikaisemminkin, nyt Malmilla ja jokin aika sitten Pirkkalassa. Mutta entäs aikaisempina vuosina, enkö ole vaan huomioo kiinnittänyt moisiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos näitä katolleen kääntymisiä tapahtunut aikaisemminkin, nyt Malmilla ja jokin aika sitten Pirkkalassa. Mutta entäs aikaisempina vuosina, enkö ole vaan huomioo kiinnittänyt moisiin...

 

Sattuuhan noita joitakin kappaleita varmaan joka vuosi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy kyllä myöntää ettei hesarilta aivan noin repäisevää otsikkoa odottaisi ... missähän vaiheessa lie saanneet tuumman että olisi "pudonnut" aivan silleen kuten sen yleensä käsittää

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy kyllä myöntää ettei hesarilta aivan noin repäisevää otsikkoa odottaisi ... missähän vaiheessa lie saanneet tuumman että olisi "pudonnut" aivan silleen kuten sen yleensä käsittää

"Pienkone nurin Malmin lentokentällä" - nyt on tommoinen. Ihan asiallinen mun mielestä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hyvä jos ei kuskit satuttanut itseään pahemmin.

 

Sitten ihmetellään... Malmilla tuli ihmeteltyä vuosikausia ko.kerhon taipumusta rikkoa koneitaan? Oon tainnu tätä joskus aiemminkin ihmetellä...

Useimmiten tapaukset olivat näitä pomppimisen johdosta rikkoutunut nokkateline, mutta silti?

 

Varsinkin heidän 172 (CAY)ja se vanhempi Tomahawk (PTA)olivat tuttuja näkyjä pomppimassa, välillä pomput loppuivat ilmeisesti tuurilla ja joskus taas tajuttiin vetää ylos.

172 ei ole mikään hankala laskea, oikealla nopeudella.Järjetään tuntuu että niillä ajetaan liian lujaa josta ko. kone pomppaa tosi helposti ainakin pienillä painoilla.Tomahawkista ei ole omakohtaista kokemusta, mutta olisko T-pyrstöllä jotain tekoa asian kanssa? Ei ole potkurivirrassa ja menettä tehonsa helpommin?? Vaiko miten on?

Siitähän se nokka rojahtaa helposti tonttiin.

 

Hyvinä vuosina ennen lamaa Malmilla lennettiin ihan h***etisti muidenkin toimesta, eikä niitä vaurioita paljoa sattunut.

Mokatun laskun seurauksena ei esim.BF:ssä rikottu 85-96 montaakaan telinettä.Huonoja laskuja yms. sellaista sattuu koulutoiminnassa tietenkin, mutta erityisesti muistan että vedettyjä laskuja painotettiin.Sekä tietysti oikeaa, tilanteen mukaista nopeutta.

 

"Turha" ylinopeus kostautuu monella koneella.

 

 

En todellakaan ollut paikalla, enkä tiedä tapahtuman taustoja enempää, mutta tämä tapaus herätti taas sisälläni asuvan ihmettelijän... ???

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt ota erityisemmin kantaa tuohon T-peräsimen tehottomuuteen, mutta toimiihan ne hyvin purjekoneissa ja kyllä niissä tehoa riittää...Tietenkin on eri asia puhua moottori- ja purjekoneesta, mutta kuitenki ;D

 

Joka tapauksesssa harmillinen tapaus...Luulisi Finnairin lentokerhon ihmiset osaavan lentää, jos suurin osa on Finskin pilotteja.tai no mistäs minä sen tiedän;D:P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos suurin osa on Finskin pilotteja

 

No eipä nyt niinkään ihan. Jäseninä voi olla ketä tahansa firman työntekijöitä (tai, onkin tietysti).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Henkilökohtaisista kokemuksista OH-PTB lentää laskun pomppimatta, oikealla nopeudella. Ja tuo on hieman tehokkaampikin kuin OH-PTA.

 

Mitkä oli tuulet Malmilla onnettomuuden aikana?

 

(Ei ollu juttua tv uutisissa? Ehkä siksi, kun ei tietääkseni ollut kuolonuhreja? Mutta oikein hyvä niin!)

 

Mukavaa päivää!

 

-Kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten ihmetellään... Malmilla tuli ihmeteltyä vuosikausia ko.kerhon taipumusta rikkoa koneitaan? Oon tainnu tätä joskus aiemminkin ihmetellä...

Useimmiten tapaukset olivat näitä pomppimisen johdosta rikkoutunut nokkateline, mutta silti?

 

 

Lentokerhot/yrittäjät keksivät toisistaan mitä ihmeellisimpiä tarinoita... Lennonjohdosta seuranneena minullekin on muodostunut tietynlainen kuva tietyistä lentäjistä - mutta ei kerhoista eikä yrittäjistä. Ainahan se on niin, että jos yksi tai kaikki käyttäytyy huonosti, koko ryhmä on leimattu pitkäksi ajaksi.

On se ihme miten perisuomalainen kateus kukkii myös Malmilla... ;)

 

 

SP korjasi lainauksen. Ja terveisiä lennonjohtoon... :-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Sitten ihmetellään... Malmilla tuli ihmeteltyä vuosikausia ko.kerhon taipumusta rikkoa koneitaan? Oon tainnu tätä joskus aiemminkin ihmetellä...

Useimmiten tapaukset olivat näitä pomppimisen johdosta rikkoutunut nokkateline, mutta silti?

 

Varsinkin heidän 172 (CAY)ja se vanhempi Tomahawk (PTA)olivat tuttuja näkyjä pomppimassa, välillä pomput loppuivat ilmeisesti tuurilla ja joskus taas tajuttiin vetää ylos.

172 ei ole mikään hankala laskea, oikealla nopeudella.Järjetään tuntuu että niillä ajetaan liian lujaa josta ko. kone pomppaa tosi helposti ainakin pienillä painoilla.Tomahawkista ei ole omakohtaista kokemusta, mutta olisko T-pyrstöllä jotain tekoa asian kanssa? Ei ole potkurivirrassa ja menettä tehonsa helpommin?? Vaiko miten on?

Siitähän se nokka rojahtaa helposti tonttiin.

 

Ei kai FCF:llä niitä tapahtumia sen enempää kuin muillakaan, onhan se melko aktiivinen kerho edelleenkin. CAY on tainnut käydä pariin otteeseen kiitotien sivussa ja joskus muinoin meni PDP:stä pääteline.

 

Mielestäni Tomahawk (PTA) on toiminut aika hyvin koulukoneena, sitä ei pahemmin ole rikottu sen elinkaaren aikana. Tämä siitä huolimatta, että en itse ollut järin ihastunut koneeseen - lähinnä sen käyttäytymiseen startissa, jolloin peräsimen tehokkuus riippuu voimakkaasti potkurivirrasta. Laskussa ei kuitenkaan ole kummempia, vaan on mielestäni erittäin helppo jo hyvän näkyvyydenkin takia. Nokka taisi vaan olla piperimäisen raskas tässäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai FCF:llä niitä tapahtumia sen enempää kuin muillakaan, onhan se melko aktiivinen kerho edelleenkin. CAY on tainnut käydä pariin otteeseen kiitotien sivussa ja joskus muinoin meni PDP:stä pääteline.

 

Hyvin sanottu Jouni. Ja niinkuin Jennykin jo kirjoitteli, asioita tekevät lentäjät, eivät lentokerho tai kerhot. Toki kerhojen tavoilla jne. on vaikutusta sen lentäjien tapoihin, mutta tässä tapauksessa ei ole mitään syytä nähdä asiassa mitään muuta, kuin se, että sattui vahinko ja onneksi ei käynyt pahemmin.

 

Aina sattuu ja tapahtuu, milloin mistäkin syystä. Ja luonnollista on, että tahoilla, jossa tehdään paljon, myös tapahtuu "paljon".

Ei ole syytä verrata esim. yli tuhat tuntia vuodessa lentävän kerhon vahinkojen määrää suoraan vaikkapa 50 tuntia vuodessa lentävän pienen kerhon tai porukan vastaavassa ajassa tulleiden vahinkojen määrään...

 

Virheitä sattuu. Teemme varmaan niitä itse kukin ja joskus (onneksi todella harvoin) niistä aiheutuu suoranaisia vahinkoja. Tässäkin tapauksessa tärkeintä on, että lentäjälle ei käynyt mitään, ei ilmeisesti edes suurempia henkisiä kolhuja.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerholaisena en ota suuremmin kantaa kerhon toimintaan tai tapoihin. Kaikki, joita asia liippaa tietänevät ne muutenkin.

 

Sen sijaan Tomahawkista koulukoneena tekee mieleni mainita pari sanasta, kun tuli itsekin PTA:lla PPL huristelluksi. Koska tilanne on näin, olen tietysti vähän jäävi puhumaan perinteistä mopokoulutusta vastaankaan. Molemmilla on varmasti ollut kiistattomat etunsa ja haittansa. Minä kuitenkin pidin Tomahawkista paljon. Se on tilava, avara, hyvätapainen ja selkeä. Näkyvyys on hyvä ja auringonpaisteesta saa nauttia kuplan alla oikein tosissaan...

 

Kuten Jouni mainitsi, sen suurimmat hankaluudet ovat startissa ja ne ovat todella pieniä. PTA:lla oli hyvin helppo saada pilli vinkumaan rotaatiossa, varsinkin kaks päällä. Siihen auttoi muutama solmu lisää ja kevyempi veto. Siinä ne hankaluudet. PTB suuritehoisena rakettina ;) ei osoittanut tällaisia elkeitä. Taivaalla kone on hyvin miellyttävä. Se tottelee oikeasti ohjaimia. Voima on toki hiukan hakusessa, mutta näinhän se koulukoneissa yleensä on.

 

Laskussa ei ole mitään suurempia ihmeitä, vaikka niitä kannuskoneilla hankitun aiemman kokemuksen jälkeen jokunen ajettiinkin, ennen kuin juonesta sai kiinni, mutta tämä lienee laskettava kuskin piikkiin. Ihan hyvin ne sitten myöhemmin alkoivat sujua.

 

Suurin puutos Tomahawkissa koulukoneena on se, ettei sillä saa tehdä kierteitä. Ne pitäisi jokaisen lentokoululaisen päästä kokemaan. Kaartosakkauksissa Hookkeri kuitenkin käyttäytyy mallikkaasti ja antaa selkeän vihjeen siitä, milloin ollaan menossa kohti kiellettyä liikettä.

 

Molemmilla maamme Tomahawkeilla ehdin kokeilla erilaisia lentoalustoja Wredebystä Vantaalle. Hyvin istuivat kaikenlaiseen ympäristöön. Viimeksi paluumatkalla intouduin kokeilemaan, miten PTB nousi - ja sehän nousi. FL100 tuli vastaan harvinaislaatuisen nopeasti. Useimmilla amerikkalaisilla kauppakasseilla on aivan turha pyrkiä moisiin variometrin viisarin poikkeutuksiin (PTA:lla lentäneet epäillevät tätä huomattavasti...).

 

Oikeastaan ihmettelen, miksi Tomahawkien suosio koulukoneita ei noussut tämän suuremmaksi, vaikka kyllähän niitä maailmalla aika lailla onkin. Mopedi kaikessa ahtaudessaan on kuitenkin aika selkeä ykkönen.

 

Tapahtuneesta mainittakoon, että harmillinen juttu, mutta näitä sattuu. Peltiä ja lentokoneita saa, pilotin henkiä ja luita vähemmän, joten hyvä että vauriot rajoittuivat ensimmäisiin. Henkiset kolhut kasvattavat luonnetta, joten toivottavasti pilotin ilmailu-ura jatkuu. On varma, että tällaisen vahingon jälkeen asit pyörivät päässä, jalostuvat ja kasvattavat paremman lentäjän.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään