Tuomas Pirttimäki

Kysymys liittyen halpalentoyhtiöihin ja niiden rahtiin

6 viestiä aiheessa

Moro!

Tuli tuossa isän kanssa "kädenvääntöä" aika erikoisestakin asiasta, nimittäin:

Hän väittää kivenkovasti, että halpalentojen liikennöinnin selkäranka on rahtiliikenne. Eli halpalentoyhtiöiden ei olisi muuten mitään järkeä myydä lippuja niinkin halvalla, kuin ne nykyisin ovat, ilma rahtiliikennettä. Isä otti esimerkiksi Tampereelta liikennöivän Ryanairin. Kohteet Tampereelta ovat sen mukaiset, että niissä on kannattava rahtiliikenne. Muuten kuulemma esim. Ryanair lopettaisi lentämisen Tampereelta, jos sen rahtisopimukset ja siis rahdinkuljetus loppuisi. Sanoin, että kuinka voi sitten olla mahdollista, että esim. Helsingistä lentävä Air Berlin on kannattava, vaikka esim. Berliiniin lentävät tämän lisäksi myös Blue1 ja Finnair, jotka LUULTAVASTI pääsääntöisesti hoitavat rahdin... Isä sanoi, että Saksaan on nyt muutenkin niin paljon rahtiliikennettä, että kyllä Air Berlinkin saa siitä osansa. Nämä hänen mielipiteensä perustuvat kuulema varmaan tietoon, sillä isän kaverin poika on joku matkailualan työntekijä.

En toki kiistä, etteikö rahtioliikennettä olisi halpalentoyhtiöillä ja se voi olla jopa merkittävä osa liikennöintiä, mutta väittäisin, että se ei ole se halpiksien elinkeino ja selkäranka.  ;D

Että tällaista spekulointia. Jos olen väärässä, niin myönnän sen sitten rehellisesti isälle, mutta ikinä en ole tällaisesta toiminnasta kuullut. Sanoin, että uskooko hän minua sitten, jos kysyn sitä täältä teidän keskuudestanne, jossa on ihan ilmailualan työntekijöitä, niin hän sanoi, että jos sen siten pystyn todistamaan, niin hän uskoo. Valmistaudun toki tappiooni, mutta toivon saavani tuen omalle spekulaatiolleni.  :laugh:

Kiitos ja anteeksi

---Tuomas---

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa-a. Mitään varmaa tietoa ei minulla ole, mutta mututuntumalta sanoisin, ettei halpikset mitään rahtia kuljeta. Hintojen näennäinen halpuus perustuu kaikenmaailman lisämaksuihin, huonompiin muutos/peruutusoikeuksiin, pienempään matkatavaramäärään yms, jotka korottavat lipun lopullista hintaa, joka ei ole siis se sama, joka ilmoitetaan mainoksissa! Ainakin Ryanairilla täytyy jokaisesta ruumaan menevästä laukusta maksaa kympin verran.

Harvoin halpikset käyttävät ns. pääkenttiä, eli ne lentävät jonnekin korpeen, jossa laskeutumismaksut yms. ovat pienemmät. Tämä laskee lipun hintaa.Ja varmasti nuo halpayhtiöiden reitit on suunniteltu siten, että niistä saadaan mahdollisimman suuri tuotto pienillä kuluilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka,

Ainakin Germanwings kuljettaa öisin postia yms rahtina. Ja ihan matkustamossakin. Siitä oli juttua Saksalaisessa Take-off ohjelmasarjassakin. Täysi poka oli siinä päällä.

-Jukka :D

Niin, en muista low-cost yhtiöistä tiedä.  Mutta varmaan kuljettavat rahtiakin, jos saavat hyviä diilejä ja homma sopii aikatauluihinsa. Bisnes is bisnes ;)!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei Ryanair käsittääkseni rahtia kuljeta.

www.ryanair.com

Nonniin asiaa. En tuollaista aikaisemmin huomannutkaan.  ;D Oli isä kyllä hämmästynyt aikalailla ja totesin vielä hänelle, että "mun kanssa ei näistä jutuista kannata ruveta väittelemään"  ;D  Kiitoksia paljon! Arvasinkin, että olen oikeassa, mutta jo hetken epäilin, kun vastaan väitettiin niin kovasti.  :P

---Tuomas---

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään