Raine Haikarainen

Milloin Junnu Malmilla?

21 viestiä aiheessa

Malmilla järjestettiin 80-luvulla ilmeisesti useampiakin lentonäytöksiä. Epäilen, että näin tapahtui ainakin 50-vuotisjuhlien kunniaksi 1988. Osaisiko joku kertoa, onko oheinen Junnu (ja Koff...)-aiheinen kuva mahdollisesti juuri vuodelta 1988.

Vihjeenä, että samaisessa tapahtumassa pikiläiset esiintyivät yhdistelmällä OH-TOW ja OH-521 (PIK 20D). Jos joku muistaa tämän ilmailutapahtuman päivämäärän - tai edes vuoden -, olisin tiedosta kiitollinen.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hassu sattuma, sillä Sipilän Juhanilta on ilmestynyt pari päivää takaperin A.nettiin kuva An-2:sta, joka muistuttaa epäilyttävästi tuota kuvassasi taustalla näkyvää yksilöä:

http://www.airliners.net/photo/Untitled/Antonov-An-2/1325533/L/

Eli voisikohan olla, että kuvasi onkin vuodelta -95? Sitä kyllä mielestäni tukisi myös tuo KOFF-pömpeleiden ulkoasu, sillä tuo ulkoasu oli käytössä myös sen aikaisissa Koffin oluttölkeissä (omistan yli tuhannen tölkin kokoelman). 80-luvun puolella Koffin tölkkien väri oli vielä kultainen ja logossa oli perinteikkäät Koffin hevosvankkurit...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli voisikohan olla, että kuvasi onkin vuodelta -95?

Itse muistan 25.5.95 lentonäytöksen.oikein hyvin. Lensin tuoreella CPL-lupakirjalla ekat yleisökeikat em. näytöksessä. Ehkä jännitys oli niin pinnassa, etten muista lainkaan nähneeni Junnua.

Kuvassa kone on myös hieman rähjäisen näköinen. Voisiko olla, että kuva on kuitenkin ajalta ennenkuin Junnu nostettiin nykyiselle paikalleen Helsinki-Vantaalle.

Milloin se muuten tapahtui?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitä kyllä mielestäni tukisi myös tuo KOFF-pömpeleiden ulkoasu, sillä tuo ulkoasu oli käytössä myös sen aikaisissa Koffin oluttölkeissä (omistan yli tuhannen tölkin kokoelman).

Oluttölkkien layout on kyllä tärkeä ilmailuhistoriallinen johtolanka..

Off topic. Ei kait nuo kaikki tölkkisi ole sentään Koffia.. ;)

Omaan kokoelmaani kuuluu vain yksi tölkki, mutta sitä suurempi keräilyharvinaisuus: Avaamaton Karhu, jossa on ainetta vain puolikkaan verran. Niin paljoa ei ole koskaan janottanut, että olisin viitsinyt korkata. Odotan vain, että joku maailman johtavista olutmuseoista ottaa yhteyttä ja haluaa välttämättä saada tämän überharvinaisuuden kokoelmiinsa..

Mutta asiaan. Osuuko Mikon olutperäinen argumentti oikeaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Junnun oikean siiven kärjen yläpuolella näyttäisi olevan LET L410UVP jossa on Viron lippu.

Tässä kuvassa vuodelta -94 on maastokuviointi

http://www.airliners.net/photo/Eesti-Piirivalve-Lennusalk/Eesti-Piirivalve-Lennusalk/0978600

Jossain vaiheessa maalaus on sitten muuttunut tällaiseksi:

http://www.airliners.net/open.file?id=1225239&size=L&width=1280&height=869&sok=&photo_nr=

Eli on melkein pakko olla -95.

Ainakin se on Viron itsenäistymisen jälkeen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvassa kone on myös hieman rähjäisen näköinen. Voisiko olla, että kuva on kuitenkin ajalta ennenkuin Junnu nostettiin nykyiselle paikalleen Helsinki-Vantaalle.

Milloin se muuten tapahtui?

Minä en mene vannomaan, mutta mielikuvat sanoisivat sillä lailla, että Junnu oli aikanaan siinä A1:n liepeillä passintarkastuksen katolla. Kun kotimaanterminaali valmistui 1996, A- ja B-porteista taidettiin luopua ja kone nostetiin nykyiselle paikalleen siinä hässäkässä tapahtuneiden uudistusten aikaan. Samalla sitä taidettiin restauroida. Joka tapauksessa Junnu oli siellä katolla jo 1983, kun lensin ihka ensimmäisellä lentomatkallani. Onko se A1 nykyään 28?

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Malmi Race & Airshow 1995 oli 7. toukokuuta...

Juhani Sipilän Antonov-kuvassa näkyy muuten pyrstö Sukhoi 26M:stä SE-LAU, joka tuotiin näytökseen Ruotsista päivää ennen ja lähti päivän jälkeen, muistaakseni. Tämä kuitenkin vahvistaa varmasti vain Sipilän kuvan ottopäivämäärän 3 päivän tarkkuudella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Malmi Race & Airshow 1995 oli 7. toukokuuta...

Kyllä se taitaa tosiaan noin olla. Itse muistelemani 25.5. päivä oli ilmeisesti Helatorstai ja siellä oli joku muu yleisötapahtuma.  Lentopäiväkirjassa on mainittu kahdeksan yleisölennätystä.

Vielä jäi miettimään tuota Junnua. Siirrettiinkö kone vain tuota näytöstä varten Malmille vai siirtyikö se samassa yhteydessä nykyiselle paikalleen pylvään nenään? Itsekin muistelen, että kone oli alunperin passintarkastuksen "katolla".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Off topic. Ei kait nuo kaikki tölkkisi ole sentään Koffia.. ;)

HEHE, ei sentään. Vain noin parin prosentin verran saattaisi olla erilaisia Koffin tölkkejä :) Tarkkaa lukumäärää en muista, mutta olisko jotain 25 ja 30 väliin...

Ja isä tuossa just meinasi, että niitä taitaa nykyään olla jo 1500:n päälle kokonaisuudessaan noita purkkeja. Ne kun jäi kymmenen vuotta sitten itse maailmalle lähtiessä sinne...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, tuo mainitsemani SU-26M tuotiin siis erikseen Ruotsista Natalia Sergejevaa varten, joka esiintyi 7. toukokuuta Race & Airshowssa (ja tuli itse junalla Moskovasta). Minulla on esitteet tallessa.

Mutta silloin oli niin paljon hulinaa, etten itse nähnyt, oliko Junnu paikalla vai ei.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Multa löytyy ainakin ohjaamokuvia Juniorista Tampereen lentonäytöksestä vuonna -96. Se oli jonkun remontin takia pois jonkinaikaa terminaalista.

Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taas jälkijunassa keskusteluun, jossa viitataan ottamiini kuviin: itselläni ei ollut tallessa päivämäärää (edes vuotta), jolloin tuon Antonovin kuvasin, koska pidin spottauksesta taukoa melkein 30 vuotta enkä siis tehnyt muistiinpanoja satunnaisesti otetuista kuvista. Mutta tuon vuoden 1995 päättelin juuri noiden Ruotsista käymässä olleiden Antonovien perusteella: jostain netin sopukoista löysin tiedon niiden Malmin-vierailusta. En enää muista, mistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oliko PIK:n PIK-20 nimenomaan OH-521 vai proto OH-425X ? Muistaakseni 425X esiintyi Malmilla v. 1988 ja luovutettiin museoon saman vuoden syksyllä. OH-521 taas maalattiin keltaiseksi vasta 1990/1991 joten 88 näytöksessä se ei ainakaan keltaisena ole esiintynyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oliko PIK:n PIK-20 nimenomaan OH-521 vai proto OH-425X ? Muistaakseni 425X esiintyi Malmilla v. 1988 ja luovutettiin museoon saman vuoden syksyllä. OH-521 taas maalattiin keltaiseksi vasta 1990/1991 joten 88 näytöksessä se ei ainakaan keltaisena ole esiintynyt.

Kyseessä oli mitä suurimmalla todennäköisyydellä OH-521.

Itse asiassa Junnu-kuvan avulla yritin juuri ajoittaa tuota PIK 20:tä Malmilla. Kone esiintyi samassa näytöksessä, missä Junnukin oli paikalla. Sinun muistitietosi vahvistaa, että kyseessä oli siis vuoden -95 näytös. MOT.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei taida olla kuva olla -88 vuodelta. Satuin olemaan tornin kaiteella tuona -88 vuonna kuvaamassa.

Junkers D-AQUI oli platalla ja lennätti merkkihenkilöitä. Platalla oli myös Finskin ATR (OH-LTC), Air Veteransien CD-3 tietenkin mukana. Kuvia mulla on tapahtumasta runsas 40 yritystä.

Mig, Draken, uutukainen Hawk yms ilmakuvissa, plattakuvissa ties mitä kaikkea. Onpa kuvaan päässyt erään edesmenneen lehtikeisarin päälaki.... Migin kanssa  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten olisi toukokuu 1993.

Lappeenrannassa ja Malmilla oli samana viikonloppuna lentonäytös ja D-AQUI pyörähti siellä - Malmilta - ja poistui Malmille. Laitan kohta saataville videota EFLP:n lentoaseman katolta kuvattuna kun Tante Ju lähti Malmille.

Edit: Youtube sai videon prosessoitua:

Mopo meinaa peräti karata käsistä moottorien käynnistyksessä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oma veikkaukseni ajoittuu vuosille 1994-96. Junnu on oli joskus tuolla ajalla pois lentoasemalta, ja se oli mm. näytteillä Suomen Ilmailumuseon osastolla Model Expo messuilla.

Junnu on ollut Malmilla säilytyksessä 1970-luvulla ennen terminaaliin siirtoa, mutta siltä ajalta tuo kuva tuskin on. Malmilla oli muuten 1970-luvulla muitakin Suomen Ilmailumuseon koneita odottamassa uuden museon valmistumista. Kuvissa olen nähnyt ainakin Junnun, Strochin, Bell 47:n ja Tuskun.

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ju-52:n käynnin Malmilla 08.05.1993 matkalla Lappeenrannan näytökseen muistan hyvin, koska hyppäsin itsekin Ju:n kyytiin Lappeenrantaan ja olin mukana yhdessä Ju-52-huolto-operaatiossa ennen Malmilta lähtöä,

mutta sinä päivänä Malmilla ei ollut mitään omia kekkereitä, joissa oluttynnyrit olisivat olleet platalla. Tiedän siitä, että vieritin yhtä tyhjää bensatynnyriä platan poikki juuri siitä kohtaa Ju-52:n luokse.

Malmi Race & Airshow järjestettiin 1994, 1995 ja 1996.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ju-52:n käynnin Malmilla 08.05.1993 matkalla Lappeenrannan näytökseen muistan hyvin, koska hyppäsin itsekin Ju:n kyytiin Lappeenrantaan ja olin mukana yhdessä Ju-52-huolto-operaatiossa ennen Malmilta lähtöä,

Näkyykö videossa tuttuja, ainakin mersumies Aimo Vahvelaisen olen tunnistavanani  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo video on siis ilmiselvästi vasta seuraavalta päivältä, koska Junkers jäi yöksi Lappeenrantaan.

Minä sain viimeisen vapaan paikan menomatkalle Malmi-Lappeenranta, jolloin kyydissä oli 2 tuttua DC-yhdistyksestä ja 2 tuttua Finnairin markkinointiosastolta. Mutta paluumatkalla en ollut, vaan mekaanikkotyttö Wenkku Venäläinen tuli jo samana päivänä hakemaan minut takaisin Malmille C-172:lla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Edit: Youtube sai videon prosessoitua:

Heh hupaisa sattuma tuo Konfederaation lippu mikä vilahtaa D-AQUI:n lähtökiihdytyksessä. Martin Caidin olisi varmasti arvostanut.....  :D

Vai oliko sattumaa sittenkään? Hmm.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään