Antti Tuomela

Softaviat sotkevat lentoliikennettä

1 viesti aiheessa

http://www.tekniikkatalous.fi/ict/article58916.ece

 

Lentojen myöhästymiset ja peruuntumiset ovat kääntäneet huomion lentokoneiden tekniikkaan.

 

Ensin törmäili SAS, kun Bombardier-koneiden laskutelineet hajosivat kesken loppuliu’un. Finnairin lisääntynyt myöhästely ja taannoinen vikakompastelu Thaimaan reitillä sai jo rauhalliset suomalaisasiakkaatkin hermostumaan. Ulkomailla törmäili British Airways, jonka kone laskeutui Heathrow´n kentällä nurmikon puolelle.

 

Lentokonetekniikan ammattilaiset kiistävät tiukasti väitteet huoltotason heikentymisestä. Vakavat viat ovat harvinaisia, mutta tietokoneen virheilmoitus voi kääntää koneen kotimatkalle.

 

Syitä lisääntyneisiin vikoihin on haettu muun muassa kiristyneistä aikatauluista, koneiden huippuunsa nostetuista käyttöasteista ja tätä kautta heikommasta huoltotasosta.

.....

 

SAS:n Suomessa operoivan tytäryhtiö Blue 1:n Vantaan korjaamon tuotantopäällikkö Jorma Mattilan ja Finnairin yli-insinööri Erkki Lehtosen mielestä lento-ongelmista on viime viikkojen keskustelussa tehty kärpäsestä melkoinen härkänen.

 

..............

 

Koneen teknistä tilaa voidaan nykytekniikalla seurata myös maasta käsin, ja apua saa lennon aikana suoraan huoltoportaasta.

 

”Tietotekniikka ja sähköiset järjestelmät ovat herkkiä. Yhden viallisen sensorin tai vilkkuvan varoitusvalon takia ei kone vielä putoa. Vakavissa tilanteissa tai onnettomuuksissa kyse on lopulta inhimillisestä virheestä”, Mattila tähdentää.

 

Satunnaiset riesat johtuvat useimmiten ohjelmisto-ongelmista, jotka katoavat koneen iän, lisääntyneiden lentotuntien ja ohjelmistopäivitysten kautta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään