Jukka Nisula

Alasammutun Douglas Bostonin kohtalo?

12 viestiä aiheessa

Törmäsin Kyösti Karhilan muistelmissa seuraavaan ilmavoittoon:

 

23.8.1943 ampui Kullervo "Kuije" Lahtela alas venäläisten Douglas Boston-pommikoneen, joka teki pakkolaskun Viron puolelle n.15 km Tallinnasta koilliseen. Lahtela oli startannut Malmilta, ja Boston lensi aluksi 6000 metrissä. Ajettuaan aivan pintoihin se teki lopuksi laskun noin 2,5 metrin syvyiseen rantaveteen 300 metriä rannasta. Yksi mies hyppäsi, mutta varjo ei auennut, kaksi jäi koneeseen ja yksi jäi vangiksi haavoittuneena. Konetta piti mennä katsomaan "joku tutkijalautakunta", kuten Karhila mainitsee. Ilmeisesti Suomesta käsin?

 

15.9.1943 Karhila muistelee, että  Ilmavoimien komentaja Lundqvist eli "Lunkka" ja kenraali Walden kävivät Helsingissä torjuntakeskuksessa vierailulla. Kuije Lahtela saapui myös paikalle, ja Walden onnitteli Lahtelaa tuon Bostonin alasampumisen takia. Karhilakin esiteltiin Ilmavoimien yhdysupseerina mukana olleelle Ilmavoimien komentaja Lundqvistille.

 

Karhila kertoo, että Boston tuotiin Helsinkiin satamaan Katajanokalle. He olivat käyneet katsomassa sitä paikan päällä. Ammusten reikiä ei koneessa ollut paljoa näkyvissä, mutta se oli aika pahoin vaurioitunut merestä nostossa. Kaikki mittarit, radiot, kompassit, valokuvauskoneet ja aseet oli poistettu (saksalaiset ottaneet irti jo Virossa?). Karhilan mukaan oli kuitenkin hauska nähdä tuo tyyppi, jota hän kutsuu myös "komeaksi laivaksi". Karhila käyttää muistelmissaan usein lentokoneista nimitystä "laiva".

 

Tietääkö joku tuon Helsinkiin laivatun Boston-koneen myöhemmistä vaiheista Suomessa?

 

Kuva Bostonista, ei liity tapaukseen: http://www.joensuu.fi/mekri/sotahistoria/boston.jpg

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko tässäkin näitä kesäloman aikaan myytyjä, en tiedä mutta olen täällä foorumilla kerran nähnnyt ja sitten muualtakin kuullut.

Koneraatoja oli paljonkin, konerungon metalli oli kysyttyä, tai yleensä kaikki rauta.

Tilaisuuden tullen tuttu romukauppias sai hyvän tarjouksen, mene tiedä.

Maailma oli silloin erillainen, ajattelutapa tosin elämän muokkaama ja siihen ajanjaksoon sopiva.

Vai muka historiallinen lentokone, eipä tuo silloin ollut.

En tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, näinhän se tietysti oli, aika oli erilainen. Kyseessä oli kuitenkin uusi melko konetyyppi Suomen rintamalla, amerikkalainen ja ilmeisen haluttu ja kiinnostava kohde siksi. Tätä tukee tuo saksalaisten putsaaminen kone kaikista amerikkalaisista varusteistakin. Kyllähän teollisuusvakoilu kukoisti tuolloinkin, ja kaikenlainen kopiointi. Sotavehkeitähän nuo olivat.

 

Lähinnä tässä ajan takaa sitä, että menikö tuo Boston-koneenraato Suomessa havaintovälineeksi tai muihin tutkimuksiin? Miksi "tutkijalautakunta" meni paikan päälle Viroon ja miksi kone nostettiin merestä ja rahdattiin laivalla Suomeen asti? En oikein usko pelkkään romumetallin keräykseen, mutta onhan sekin yksi mahdollisuus. Mene ja tiedä...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo siis alkuperäistarkoitus, ajattelin lähinnä "jatkojalostusta" eli kun kaikki oli tutkittu silloinhan tuo jäi(oletettavasti) romuksi jonnekkin, ellei sitten siirtynyt, jaa tuo olikin tyhmä ajatus, minne?

Neuvosto jne.. siellä niitä oli jo, eli jonkun aikalaisen luulisi nähnneen ellei sitä laivattu takaisin länteen turvallisuussyistä jossain vaiheessa.

Todella Jukka mielenkiintoinen kysymys. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitanpa lisää  pohdittavaa. Nuo Douglas A-20 Bostonit tulivat lend-lease apuna N-liittoon ja ensimmäiset vuoden 1942 alussa. Kone oli alunperin pommikone, mutta venäläiset käyttivät sitä myös tiedustelukoneena sekä vuoden 1943 alusta ensimmäiset varustettiin Gnejs-2 tutkalla tarkoituksena yöhävittäjä-toiminta, johon kone muun varustuksensa ansioista soveltui erittäin hyvin. Heinäkuussa 1943 aloitettiin ensimmäisen 56:n Yöhävittäjä Divisioonan muodostaminen. Koneiden aseistus vaihteli eri alatyypeistä johtuen, osassa oli voimakas nokka-aseistus (G-versio) ja niitä voitiin käyttää myös rynnäkkökoneina. Lisäpolttoainesäiliöitä lisättiin ym. Tutkalla varustettuja koneita modifioitiin, suunnistajan paikka siirrettiin nokasta taakse, koska tutkakäytössä koneessa oli kolme miestä, pilotti, tutkaoperaattori/taka-ampuja ja suunnistaja. Rynnäkkökoneissa oli vain kaksi miehistön jäsentä. Eli koneisiin tehtiin muutoksia ja niihin lisättiin elektroniikkaa ja aseistusta.

 

Lahtelan ampuma kone oli luultavasti tiedustelulennolla Helsinkiin, kun hänet hälytettiin torjuntaan Mersulla Malmilta. Konehan lensi 6 km:n korkeudessa. Ilmeisesti Raija-tutka sai ensin kontaktin koneeseen. Koska Bostoneita juuri tuohon aikaan muutettiin tutka-koneiksi/yöhävittäjiksi, niin ehkäpä suomalaisilla ja saksalaisilla oli kiinnostus nostaa kone vedestä ja tutkia se perinjuurin. Tiedossani ei ole, oliko koneen varustus "putsattu" jo sakemannien toimesta Viron rannikolla, vai tehtiinkö se vasta Suomessa? Karhila vain toteaa, että kaikki oli irti otettu. Oliko se "tutkijalautakunta" suomalainen, joka Viroon lähti konetta katsomaan, todennäköisesti. Oliko kone sitten tutka-versio vai "tavalllinen" Boston, sehän tässä myös olisi kiintoisaa tietää. Toki asia on voinut loppujen lopuksi olla niinkin, että alumiini onkin ollut se pääasia. Vai onko? Alasampumisen ajankohta on sellainen, että kone on voinut olla myös jo erittäin kiinnostava tutka/yöhävittäjäversio.

 

Igor Kopiloff on ansiokkaasti kirjoittanut artikkelin venäläisten Boston-yöhävittäjä/tutkakone lennoista Suomenlahdella, myös niiden osallistumisesta Helsingin suurpommituksiin 1944. Artikkeli löytyy Feeniks-lehdestä 3/2004.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone oli alunperin pommikone, mutta venäläiset käyttivät sitä myös tiedustelukoneena sekä vuoden 1943 alusta ensimmäiset varustettiin Gnejs-2 tutkalla tarkoituksena yöhävittäjä-toiminta, johon kone muun varustuksensa ansioista soveltui erittäin hyvin. Heinäkuussa 1943 aloitettiin ensimmäisen 56:n Yöhävittäjä Divisioonan muodostaminen. Koneiden aseistus vaihteli eri alatyypeistä johtuen, osassa oli voimakas nokka-aseistus (G-versio) ja niitä voitiin käyttää myös rynnäkkökoneina. Lisäpolttoainesäiliöitä lisättiin ym. Tutkalla varustettuja koneita modifioitiin, suunnistajan paikka siirrettiin nokasta taakse, koska tutkakäytössä koneessa oli kolme miestä, pilotti, tutkaoperaattori/taka-ampuja ja suunnistaja. Rynnäkkökoneissa oli vain kaksi miehistön jäsentä. Eli koneisiin tehtiin muutoksia ja niihin lisättiin elektroniikkaa ja aseistusta.

 

 

Tuopas alkoi kiinnostaa kun erään P-61 malliprojektin yhteydessä tuli aikanaan lueskeltua kaikenlaista P-70 yöhävittäjästä myös. Missä määrin nämä Bostonskij tutkaversiot erosivat P-70:stä? Tutka ja siihen liittyvät varusteet luonnollisesti täysin eri mutta entä tankit, aseistus ja miehistö? Hämärästi muistelisin että P-70 versiossa olisi jätetty ampuja / tähystäjä kokonaan kyydistä ja oltaisiin operoitu kahdella miehellä eli se olisi ainakin ollut yksi ero.

 

Löytyykö jostain Internetin pölyisistä nurkista lisää kun yllättävää kyllä Wiki veti vesiperän....  ::)

 

EDIT:  jaa no löytyyhän sitä kun älyää hakea muullakin kuin englannin tai suomen kielellä :-[. "Red Stars vol 4 the Lend-Lease Aircraft in Russia" kuulemma erään forumin mukaan sisältää kuvamateriaalia ja täällä näyttäisi olevan kolmitahopiirustuksia myöten tavaraa. Nyt sitten kun osaisi vielä venäjää ja/tai puolaa tai ehkäpä peräti Tsekkiä....  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

P-70:stä noin ihan ulkomuistista.

Ensiksikin P-70 koneet olivat peräisin eri valmistussarjoista, joista jo syntyi eroja. Lisäksi muistaakseni P-70 aseistus oli rungon alla olevassa podissa, joka esti hyvin tulituksesta tulevan häikäisyn. Tässä mallia oli otettu Englantilaisista, jotka olivat "keksineet" A-20 soveltuvuuden yöhävittäjäksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

T-19294/26.

 

21.9.1943

Ilmavoimien esikunta

Sotavarustusosasto

Koskee: Boston-konetta

 

L e n t o v a r i k k o

 

Suomenlahdella alasammuttu Boston-tyyppinen lentokone on 21.9.43 kuormattu Helsingissä rautatievaunuihin Tampereelle lähettämistä varten. Koneessa on Wright Cyclone GR 2600 -tyyppiset moottorit ja Hamilton hydromatic -potkurit. Kone lähetetään Lentovarikolle tutustumista ja käyttökelpoisten varaosiksi sopivien moottorien ja potkurien apulaitteiden, mittarien ja pyörärenkaiden y.m. talteenottoa varten.

 

Sotavarustusosaston päällikön p.o.

Ins.everstiluutnantti merk. I. Koskiala

 

SVar.5:n päällikön p.o.

Ins.majuri O. Salminen

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno homma

Eli kone on melko ehjänä tuotu sisäsuomeen, toisaalta ikävä arvailuni tuosta loppusijoituksesta lienee lähellä oikeata. :'(

Toisaalta tuota aikakautta ajatellen, varmaan tuli kotiolojen hyödyksi jollain tavalla.

Tuo on vain silleesti että sen kans on elettävä, itse pitäisin mieluusti tuollaista ehjää pihalla tai jollain kentällä, melkein itkettää kun ktselee tuota Wihuri scrapped juttua, ja monta muuta. :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse jonkin verran tuohon merielämään tutustuneena voin olla melko varma että tuo aika silloin kului, en tosin tiedä miten homma hoidettiin tässä tapauksessa ja mitkä olivat vaikuttimet, asia lienee kuitenkin ollut tärkeä tuolloin koska hommiin ryhdyttiin.

Mielenkiintoista olisi kuitenkin tietää projektin vaikuttimet ja tahot, oli tietty uudesta ja salaisesta koneesta kyse, taustakin olisi mukava tietää.

Tuon aikaisin sukellus ja nostovehkein sekä muutkin asiaan vaikuttavat, esim. mahd.osien purku ym.

Mielestäni nopeata toimintaa.

Nythän vielä kiistelevät Estoniasta, nostetaanko vai ei jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, että selvisi tuokin tarina, kiitos Martti tiedoista! :thmbup: Eli siinähän sanotaan selvästi, mitä koneelle tapahtui Suomessa:

 

"Kone lähetetään Lentovarikolle tutustumista ja käyttökelpoisten varaosiksi sopivien moottorien ja potkurien apulaitteiden, mittarien ja pyörärenkaiden y.m. talteenottoa varten." Siinähän se! Kuvia tuosta Bostonista vaan en ole nähnyt missään.

 

Luulenpa, että hyvinkin on kuukausi vierähtänyt alasampumisesta, ennen kuin kone on ollut Suomen kamaralla. Arnella on hyvät perustelut.

 

Kronikka täsmää, jos vertaa sitä Karhilan muisttinpanoihin:

 

- Bostonin alasampuminen 23.8.1943

- kenraalien käynti ja onnittelut 15.9.

- Karhilan päiväkirjassa seuraava maininta, että on käyty satamassa katsomassa konetta

- 21.9.1943 kuormattu junaan satamassa

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä oli tiedustelu-Boston (mahd. ex.RAF:n Boston III), yksikkö Itämeren laivasto´44/15 ORAP (ErTiedLeR). Miehistö v.luutn Sergej Usatshev, v.luutn Dmitrij Najzovskij, vääp Pavel Njazovskij, kers Stepan Konontshik. Ei ole tietoa kuka madollisesti jäio vangiksi - voiko joku kertoa? Koneesta saatiin suht. paljon arvokasta sotasaalista, mm. koodikirja ja sama Hgin kartta joka oli helmikuussa 1944 ADD:n maalikarttana (sotilas-, hallinto- ja teollisuuskohteet merkittyinä)!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään