Pietu Pohjalainen

A380 cockpit

19 viestiä aiheessa

Hiano!  :thmbup:

 

 

Vaan mikähän on tuo isohko kauhukahva tuossa sivuikkunan alapuolella?  Löytyy molemmilta puolilta, sekä kipparille että perähenkilölle?  Joku triggeri vielä päällä, ja selkeesti eteen-taakse-vedettävä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaan mikähän on tuo isohko kauhukahva tuossa sivuikkunan alapuolella?  Löytyy molemmilta puolilta, sekä kipparille että perähenkilölle?  Joku triggeri vielä päällä, ja selkeesti eteen-taakse-vedettävä?

 

Taetaapi olla ikkunan aukaisin, eli kun tulee tupakkitauko niin siitä vaan luukku auki ja röyhyttelemään ;)

 

Hiano on kuva ja hiano on ohjaamokin ei siitä pääse minnekkään. Ja vielä kaiken muun lisäksi melkoisen simppelin oloinen, niinkuin lussut yleensäkkin. Voikohan tuolla surffata netissä lennon aikana? Näyttöjä ainakin piisaa :)

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienosti Flashilla rakennettu panoraama!  :thmbup:

On kyllä tosi komee ohjaamokin, kyllä kelpais.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos se tuolla ohjaamon katossa takareunassa valvontakamera? Lentäjien "työtehokkuuden" valvontaako varten?  ;D

 

Valvotaan ettei ne tupakkitauot pääse venähtämään.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaapa olla testikoneessa oleva installaatio lähinnä että koneen matkustamossa olevat testaajat näkee mitä ohjaamossa säädetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin käsitukia kirjoittamisen helpottamiseksi.

 

Eipä ole, vaan on pallohiiri, jolla liikutellaan kursoria näytöillä  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole, vaan on pallohiiri, jolla liikutellaan kursoria näytöillä  ;)

 

Onko näin ??? ? No jo on pallolla kokoa... Onkos toi förstin takanpöydällä oleva tietokone joku Oden mainitsemiin testeihin liittyvä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko näin ??? ? No jo on pallolla kokoa...

 

On näin. Ja se on siis sellainen "rottamallinen" sydeemi. Eli tuossa harmaassa kiinteästi kiinni olevassa mohkurassa on upotettuna sellainen isohko kuula/pallo, jota pyörittelemällä sitä kursoria liikutellaan. Onhan vastaavia systeemeitä olemassa ihan kotitietsikoihinkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On näin. Ja se on siis sellainen "rottamallinen" sydeemi. Eli tuossa harmaassa kiinteästi kiinni olevassa mohkurassa on upotettuna sellainen isohko kuula/pallo, jota pyörittelemällä sitä kursoria liikutellaan.

 

Eli itseasiassa se on käsituki ;), mutta siinä on sitten etusormille se hiiripallo.

 

-tuomo

 

Once comfortable in the seat, Rosay had me inserting data into the takeoff page using the Keyboard and Cursor Control Unit (KCCU). The new feature is a control box that uses a trackball and a computer-like keyboard. I found the task to be fairly intuitive, once I had mastered placing the cursor over the desired location, using the keys and then entering with a button on the side of the trackball. We used the trackball to enter runway-in-use, center-of-gravity and numerous other data. The trackball also was employed to modify the preset flight plan.

http://www.aviationweek.com/aw/generic/story_generic.jsp?channel=awst&id=news/aw100206p1.xml

 

Tuommoinen sieltä tuen takaa pitäis löytyä jos joskus eksymme puikkoihin.

trackball.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä nuo lentäjien jakkarat kovin luksuksilta näytä. Itse asiassa aika epämukavan näköiset, jos vaikka vertaa läskipuhku-mädäriin...  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli itseasiassa se on käsituki ;), mutta siinä on sitten etusormille se hiiripallo.

 

No voihan sitä "käsitueksikin" sanoa, jos niin tykkää. Kuitenkin se on siinä vain ja ainoastaan sen hiiripallon takia. Kun käsi on sillä "tuella", ei siitä sormet yletä muualle, kuin siihen hiiripallolle ja parille sen hiiren napille. Sitten, kun käytetään niitä tietokoneen nappuloita, käsi ei enää ole siinä "tuella". Olen tuollaista päässyt kokeilemaan A400 simulaattorissa Toulousessa ja perustan sanomani tuohon kokemukseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika jännästi tuo kattopaneli muistuttaa tavallaan ATR:n vastaavaa. Tai oikeastaan sen toteutustyyli. Liekö sama valmistaja noilla?

On kyllä tilavan oloinen jos vertaa noihin commuter -proppeihin ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
:o Onkos suomalainen ohjaamojoukkuekin otettu huomioon, kun miehistön pään päällä on APU-nappi  :o Mikäs tuon merkitys on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:o Onkos suomalainen ohjaamojoukkuekin otettu huomioon, kun miehistön pään päällä on APU-nappi  :o Mikäs tuon merkitys on?

 

APU= Auxiliary Power Unit

 

Tuottaa mm. sähköä koneen järjestelmään kun moottoreiden generaattorit eivät ole päällä ja huolehtii silloin myös ilmanavaihdosta (nämä jos ulkopuolista lähdettä ei ole kiinnitetty koneeseen). Pieni turbiinimoottori siis :)

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

APU= Auxiliary Power Unit

 

Tuottaa mm. sähköä koneen järjestelmään kun moottoreiden generaattorit eivät ole päällä ja huolehtii silloin myös ilmanavaihdosta (nämä jos ulkopuolista lähdettä ei ole kiinnitetty koneeseen). Pieni turbiinimoottori siis :)

 

Ville

 

Kiitos Villelle informaatiosta  ;) Ei täällä kauaa tarvitse vastausta odottaa... Mukava määrä istuimia ohjaamon puolella. Sitä tässä on aina toivonut, että vielä joku päivä olisi mahdollista testata "jump seat" (?) itsekin myös nousun ja laskun aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Apun päätehtävä on tuottaa paineilmaa pneumatiikkaputkistoon ja sen kautta paineistaa mm. varsinaisten moottoreiden paineilmatoimiset startterit käynnistyksen aikana.

 

Toissijaisesti samasta putkistosta paineilmaa saadaan myös ilmastointikojeelle sekä jäänehkäisyjärjestelmän suuttimille.

 

Paineilmalla paineistetaan myös hydraulijärjestelmien nestesäilöt sekä koneen raitisvesiverkosto, mm. kahvinkeittimet sekä vesipisteiden hanat.

 

Lisätehtävänä APUn apulaitevaihteisto pyörittää generaattoria, joka syöttää tarvittaessa virttaa koneen verkostoon.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään