Ilkka Mäkelä

Talvilentämisen riemua

7 viestiä aiheessa

Kun nyt oletettavasti jossain vaiheessa tulee kunnolla lunta valtakuntaan, ja olette lentelemässä Cessna-Piper-mopu-ultrallanne maakunnassa ja näette siellä sopivasti auratun näköisen korpikentän,

 

niin muistakaa käydä siellä laskussa kääntämässä kone katolleen koska kiitotiellä olikin 90 cm lunta  :thmbup:

 

kuten nämä kolme sankaria Oregonissa:

 

http://www.oregonlive.com/washingtoncounty/index.ssf/2008/01/three_walk_away_from_plane_cra.html

 

Tuossa onneksi ukot kävelivät itse pois koneesta, mutta aina ei käy niin onnellisesti.

 

(Inspiraatio tähän tarinaan tuli tietysti omasta, aikaisemmin kerrotusta laskeutumisestani mopolla "auratun näköiselle" Nummelan kentälle 70-luvulla)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä on riemu kaukana:

 

Lunta tulee, vaakanäkyvyys 1600 metriä, pilvikatto 200 jalkaa ja ilta tulossa, mutta pitää lähteä yrittämään VFR-lentoa. Matka päättyi mailin päässä kentästä. Ei hyvä.

 

http://www.winonadailynews.com/articles/2008/02/01/mn/04mn0201.txt

 

 

Tämä taitaa vastata paljon paremmin tätä eteläsuomen talvilentokeliä kuin tuo ensimmäisen

artikkelin tapaus, pilevet roikkuu pinnassa, sataa räntää ja lunta ei ole nimeksikään.

 

Tämän kirjoituksen aikaan Malmin metar tosin sanoo

EFHF 010920Z 15015G26KT 110V190 9999 BKN025 01/M03 Q0995=

 

Mutta kun katsoo ulos ikkunasta Espoossa niin räntäsateen vuoksi näkyvyyttä

ei ole varmaan kilometriäkään.

 

Tulihan se malmillekkin

EFHF 011020Z 16013KT 130V200 1000 SN VV002 M00/M01 Q0995=

 

Kun on muutenkin katsonut säitä "sillä silmällä" niin hyvin usein sää on sitä tasoa että

edes Malmin IFR-menetelmillä ei voisi lentää.

 

Korpikenttältä lentoon lähdettäessä pilvikorkeuden arviointi voi joskun olla hyvinkin vaikeaa

jos ei ole jotain hyviä korkeusreferenssejä näköpiirissä kuten korkeita rakennuksia, mastoja

mäkiä tai savupiippuja.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

18-vuotias ansiolento-oppilas selvisi hyvällä tuurilla hengissä, vaikka oli tällännyt Piper Archerinsa yölennolla nuuskaksi lumiseen vuorenrinteeseen Montanan 15 asteen pakkasessa - pelkät shortsit jalassa - ja joutunut viettämään yön hätäviittaan kääriytyneenä koneen takarungon sisällä. Aamun tullen kaveri oli ensin kiivennyt korkeammalle ja saanut kännykkäyhteyden, ja sitten tarponut metrin syvyisessä hangessa mailin verran rinnettä alas paikkaan, josta pelastajat saivat poimittua hänet talteen. Pakkasessa oli viivytty noin 12 tuntia. Yksi monista asiaa koskevista jutuista:

 

http://www.jacksonholestartrib.com/articles/2008/03/29/news/wyoming/b7613f1f7cbac6158725741800835587.txt

 

Shortsit jalassa talviseen yöhön? Kaveri ei tietenkään ollut suunnitellut eksyvänsä vuorenrinteeseen, mutta pukeutuu varmaankin tulevaisuudessa järkevämmin. Viimeisten tietojen mukaan hän on päässyt sairaalasta ja haluaa heti takaisin taivaalle.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti tämä on talven 2007-2008 viimeinen töppäily: Alaskassa, Anchoragen lähellä, Super Cubin lentäminen pois järven jäältä oli jäänyt viime tippaan. Suksilla varustettu kone upposi jään läpi järveen rullauksen aikana eilen, lauantaina. Kyydissä olleet 2 miestä joutuivat uimaan ja putosivat vielä kertaalleen jään läpi, mutta selvisivät sentään hengissä.

 

http://www.adn.com/front/story/387858.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään