Heikki Knuutila

Helikopterikoulutusta Poriin

14 viestiä aiheessa

Tänään uutisoitiin, että Poriin ollaan tuomassa myös helikopterikoulutusta sekä ilmailun täydennyskoulutusta. Myös lennonopettajien koulutus ollaan siirtämässä Poriin. Näin ilmeisesti saataisiin keskitettyä koulutukset yhteen paikkaan. Asiaa oli selvittänyt opetusministeriön työryhmä jonka ehdotus on myös hyväksytty. Ainoastaan lisämäärärahoista on asia edelleen kiinni.

 

Samassa yhteydessä kerrottiin, että Suomen imailuopisto on ottanut käyttöönsä 3 uutta simulaattoria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole kuullut tämän päivän uutisia, mutta tässä hieman vanhempaa uutista:

http://www.minedu.fi/julkaisut/koulutus/2004/tr03/kuvailu.html

ja löytyy sieltä koko mietintökin (421 kt) http://www.minedu.fi/julkaisut/koulutus/2004/tr03/tr03.pdf

---------------------

Työryhmä kutsui eri ilmailualan toimijatahoja esittämään näkemyksiään ilmailualan

toiminnasta ja erityisesti koulutukseen liittyvistä asiayhteyksistä. Työryhmän kuultavina olivat;

Pentti Törrönen Helitour Oy, Tuure Hakavuori ja Hannu Kankkunen Patria Oy, Janne

Rönnbacka Pilot Factory Oy, Hannes Bjurström Finnair Oy, Anssi Viljanen ja Seppo

Nieminen Salpauslento Oy.

-------------------

Että he varmaan osaavat kertoa paljonko Malmin puolustajia kuunneltiin.

 

Malmi-sana ei esiinny ko.muistiossa kuin siellä, missä kerrotaan koulutusta harjoittavien yritysten nykyisistä toimipaikoista.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Että he varmaan osaavat kertoa paljonko Malmin puolustajia kuunneltiin.

 

Malmi-sana ei esiinny ko.muistiossa kuin siellä, missä kerrotaan koulutusta harjoittavien yritysten nykyisistä toimipaikoista.

 

 

No mitäs tekemistä tuolla nyt on Malmin puolustamisen kanssa? Se, että siellä on ollut kuultavina Malmilla toimivien operaattoreiden edustajia ei varmaankaan tarkoita sitä, että kyseiset firmat olisivat muuttamassa toimintaansa Poriin tai mihinkään muuallekaan. Selvityksessä oli kai kyse lentäjien osalta lähinnä jatkokoulutuksesta, jonka antamiseen Suomen Ilmailuopistolla lienee tässä valtakunnassa parhaat resurssit ja kapasiteetti. Pilot Factory etc. tulee varmasti pysymään Malmilla jatkossakin ja antamaan ammattilentäjäkoulutusta (kalliiseen hintaan) ihan niinkuin tähänkin saakka. Se, että Porissa annettaisiin mm. hekokuskien i-koulutusta, ei todellakaan ole pois yhdeltäkään Malmilta operoivalta yritykseltä. Sellaista koulutusta kun ei kukaan koko Suomessa pysty tällä hetkellä antamaan, paitsi Raja, mutta ymmärtänet, että se on hiukan eri tapaus. Sitäpaitsi ajan kanssa Malmilla toimivat helikopperi operaattorit saavat em koulutuksen johdosta osaavampaa henkilökuntaa ja voivat sitä kautta edelleen kehittää toimintaansa.

Joten eiköhän pidetä nuo asiat ihan erillään toisistaan. Tuolla työryhmän mietinnöllä kun ei oo mitään tekemistä Malmin kentän vaan pilottien ammattitaidon kanssa. Ugh.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla työryhmän mietinnöllä kun ei oo mitään tekemistä Malmin kentän vaan pilottien ammattitaidon kanssa. Ugh.

 

Toivottavasti olet oikeassa.

Itse olen ilmeisesti jo vainoharhainenkin, tai ainakin epäluuloinen, kaiken sen kehitystyön suhteen, mitä viranomaiset tekevät ilmailualalla. Kun he menivät vuonna 2000 lupaamaan, että yritetään sopia Malmin lentokentän korvaavista toimenpiteistä.

Eräs sellainen toimenpide on Malmilla annettavan koulutuksen korvaaminen muualla annettavalla koulutuksella :-\

 

Edit: vuosiluku korjattu. Ko sopimus = valtion ja Helsingin seudun kuntien vuonna 2000 hyväksymä yhteistoiminta-asiakirja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee nyt vähän ohi aiheen. Mutta kohta kun porissa opiskellaan sekä lentokoneen, että helikopterin piloteiksi, niin kumpi mahtaa olla vaativampaa ??? Entä onko hakuprosesseissa tai pääsyvaatimuksiss paljonkin eroa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin HEKO -lentäjän lupakirja on kalliimpi kuin tavallinen PPL? Vai olenko väärässä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin HEKO -lentäjän lupakirja on kalliimpi kuin tavallinen PPL? Vai olenko väärässä?

 

On se hekomieskin PPL, PPL(H) nimittäin. Ja onhan se kalliimpaa puuhaa, koulutuksesta suurin kuluerä kun on kaluston vuokra ja koptereilla tuo tuntihinta on huomattavasti kiinteäsiipisiä suurempi. Joskus vuosia sitten taisi olla niin, että kaksipaikkanen robbarikin maksoi toista tuhatta mummoa tunnilta. Hinnat on tuskin siitä laskeneet.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaa mennä pilkun viilaamiseksi, mutta pyydän silti saada huomauttaa, että PPL, ihan sama hoolla tai ilman, on perusperusperus lentokoulutusta. Tuossa Porin hommassa on kyse nimenomaan ammattilentäjien (minimissään CPL/ CPL(h) ) jatko- ja täydennyskoulutuksesta, jolla ei ole yksityishommien kanssa enää mitään tekemistä. Sen hoitavat jatkossakin kerhot ja yksityiset lentokoulut.

Ropparin tuntihinta on nykyisin melkein pari mummoa.

Siis tuhatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee nyt vähän ohi aiheen. Mutta kohta kun porissa opiskellaan sekä lentokoneen, että helikopterin piloteiksi, niin kumpi mahtaa olla vaativampaa ??? Entä onko hakuprosesseissa tai pääsyvaatimuksiss paljonkin eroa?

 

Mutu juttua, systeemien opetteleminen on molemmissa ihan samanlaista, mutta ero tullee itse lentämisessä(ohjaamisessa). Kiinteäsiipistä ohjaa kuka tahansa opastettuna suht helposti, helikopteri vaatii harjoittelun mukanaan tuomaa harjaantumista.

 

Tällainen uskomus minulla on, toivoisin kommentteja kopteri piloteilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin lentosääntöjen tarkempaa opiskelua kaipaisivat monet kopteripilotit, nimittäin liian usein näkee kuinka taas joku älyn jättiläinen laskeutuu Hyvinkään kentän merkinantopaikalle... Toivottavasti edes ihmetellen että miten tuulipussi on niin lähellä "laskeutumispaikkaa". Odotan kauhulla sitä päivää kun roottorin lavan palasia lentelee ympäri kenttää kun joku pilotti ei ollutkaan niin tarkka. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin lentosääntöjen tarkempaa opiskelua kaipaisivat monet kopteripilotit, nimittäin liian usein näkee kuinka taas joku älyn jättiläinen laskeutuu Hyvinkään kentän merkinantopaikalle... Toivottavasti edes ihmetellen että miten tuulipussi on niin lähellä "laskeutumispaikkaa".

Mistäköhän tuo mahtaa johtua? En edes muista, missä Hyvinkäällä on merkinantopaikka, mutta liekö luulevat sitä jonkinlaiseksi "hooksi"? Siinä bensapouserillahan siellä on loistavasti tilaa ja kiitotielle saa toki laskeutua elikotterillakin, kunhan ei jätä sitä keskelle baanaa ja lähde kahville. Tuli vaan mieleen, että noista useat saattavat olla oppilaita, jotka ovat yksinmatkalennolla Malmilta ja pienellä kokemuksella eivät vielä välttämättä tiedä/ ymmärrä ihan kaikkea. Voi jopa olla, että opettaja on painottanut ennen lentoa tarkistamaan tuulen suunnan tuulipussista, ja mistäpä sen paremmin näkisi kuin tuulipussin vierestä. Mutta tosiaan luulishan tuonne nyt muuallekin mahtuvan. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäköhän tuo mahtaa johtua? En edes muista, missä Hyvinkäällä on merkinantopaikka, mutta liekö luulevat sitä jonkinlaiseksi "hooksi"? Siinä bensapouserillahan siellä on loistavasti tilaa ja kiitotielle saa toki laskeutua elikotterillakin, kunhan ei jätä sitä keskelle baanaa ja lähde kahville. Tuli vaan mieleen, että noista useat saattavat olla oppilaita, jotka ovat yksinmatkalennolla Malmilta ja pienellä kokemuksella eivät vielä välttämättä tiedä/ ymmärrä ihan kaikkea. Voi jopa olla, että opettaja on painottanut ennen lentoa tarkistamaan tuulen suunnan tuulipussista, ja mistäpä sen paremmin näkisi kuin tuulipussin vierestä. Mutta tosiaan luulishan tuonne nyt muuallekin mahtuvan. ;)

No ainakin mitä viimeksi näin kyseessä oli selvästi jonkun helikopteripalvelun kone tuomassa asiakkaita Hyvinkäälle, ja kopteri lähti myös välittömästi takaisin Malmille. Ja paikkahan näyttää suurin piirtein tältä (Valitan simukuvaa mutta en löytänyt näin äkkiä oikeaa valokuvaa, mutta tältä se oikeastikin näyttää)

Myönnän toki että tuo purjelentotoimintaa merkitsevä merkki muistuttaa hyvin paljon H -kirjainta, mutta tervettä järkeä luulisi silti löytyvän vaikka ei noita kaikkia erikoismerkkejä muistaisikaan.

 

 

Piirsin tuuliviirin itse kun sitä ei tuossa maisemassa vielä ollutkaan mallinnettuna, mutta siitä huomaa sen läheisyyden.

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt muistuu mieleen. En tosiaan tiedä mikä tuossa hommassa on ideana, muuta kuin että lyhyempi matka kahville ( jos oikein muistan, niin etualalla näkyvässä rakennuksessa on ainakin kesäaikana kerhon kanttiini). Tosin mainitsemaasi tapaukseen ei kai tuokaan "selitys" oikein täsmää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään