Tatu Kantomaa

Tunnit, lupakirjat, työnhaku - ATP scheme

5 viestiä aiheessa

Tuhat ja yksi kysymystä... hyvä ystävä nimittäin löysi tällaisen paikan mihin meinasi hakea: www.ctcaviation.com ja sieltä sen ATP Schemen: http://www.ctcaviation.com/pilot_atp_scheme.htm

 

Minua hiukan ihmetyttää muutama asia tämän osalta. Kyseessä on siis sellainen systeemi "lyhyesti sanottuna" että tietyn kurssin jälkeen on mahdollista päästä puolen vuoden koejaksolle jollekin lentoyhtiölle töihin, palkkaa ei makseta mutta se antaisi lentoyhtiölle mahdollisuuden tutustua uuteen lentäjään ja lentäjälle mahdollisuuden saada töitä.

 

Vaatimuksia ovat nämä:

 

* Be aged between 20 and 33

* Hold a current United Kingdom CAA, or JAA Full or Frozen ATPL recognised by the UK CAA

* Hold a current multi-engine Instrument Rating

* Hold a current UK or JAA Class 1 Medical

* Have a minimum of 100 hours P1 (this may be a combination of P1 and supervised Pilot on Command – SPIC) in order to meet the JAR FCL requirement for a first type rating for a multi-pilot aeroplane

*Have the right to live and work in the United Kingdom.

*Be fluent in spoken and written English language

 

Se mikä minua eniten kummastuttaa on että ystäväni lentotunnit ovat pääasiassa C-172:lla ja jotain hyvin vähäisiä tunteja kaksimoottorisella koneella (en muista millä) ja simulla.

Onko todellakin niin että 36 tuntia 737 simussa on riittävä koulutus Cessnan jälkeen jollekkin lentoyhtiölle? ???

 

Entäs mitä tarvitaan tuohon "multi-engine Instrument Rating" paperiin?

 

Ja sitten vielä Have a minimum of 100 hours P1, ovatko nuo sitten esimerkiksi niitä Cessnan tunteja?

 

Kokeilin kyllä hakea noita vastuksia netistä vaan menee jotenkin vaatimukset ja koulujen tarjoamat tunnit sekaisin joten ajattelin kysäistä täällä.

 

Ja muutenkin jos joku on tällaisesta kuullut. En sano että tämä olisi ihan mahdoton tapa saada lentäjän töitä, mutta jotenkin perussuomalaisena skeptikkona en ole ihan vakuuttunutkaan. 3 viikon AQC hinta on £6,691.63 joten kai tuota pitää miettiä hiukan ennenkuin tuollaisia summia alkaa maksamaan. Tai £ 5,463.75 ilman majoitusta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh, puoli vuotta palkatonta lentotyötä on kyllä aika kova hinta siitä että joku firma voi tutustua sinuun ja "harkita" palkkaamista....

 

Ja en käsittänyt että mitä ihmettä tuossa edes koulutetaan, koska sinulla on jo hakiessa oltava käytännössä kaikki paperit (multi engine IFR) valmiina. Eli sis käytännössä omaat CPL:n, monimoottori- ja mittarilentokelpuutuksin.

 

P1 on ilmeisestikin "suomennettuna" päällikkötunteja (PIC), ja tuo 100 h on vaatimus CPL-lupakirjan saamiseksi JAR:n mukaan muutenkin.

 

Mitä tuolla kurssilla sis tarjotaan? Koska tuonne mennessäsi olet jo maksanut (todella) pitkän pennin saadaksesi tuon 100 h päällikkötiimaa ja monimoottori-IFR:n (käytännössä olet valmis lentäjä), ja sen lisäksi pitäisi tarjoutua vielä puolen vuoden ilmasiin töihin.. hmmm? ??? Onko tuo ATPL-teoriakurssi yhdistettynä johonkin ohjaamoyhteistyökussiin tai lyhyeen jettismulaattoriosuuteen tms?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LOL, tuon perusteella sanoisin, että "häh?". Mitä tuo muka tarjoaa, MCC ja CMR kurssi, jonka jälkeen palkatonta lentämistä ja lopuksi joko pääset tai et pääse töihin.

 

Ilmeisestikin kyse on tässä siitä, että koska lentäjiä tuntuu olevan paljon ja mukavia jettityöpaikkoja todella vähän suhteessa, niin innokkaimmat voivat ehkä saada töitä tuollaisen "työllistymiskurssin" kautta, johon otetaan jo periaatteessa valmiita ATPL-lupakirjan omaavia, mutta erittäin kokemattomia pilotteja. Tuossa on vaan se, että ensin otetaan ~ 10ke rahaa kurssista, joka normaalisti kuuluu ATP-koulutukseenkin, eli MCC/CRM ja jettisimulla pörräämistä ja sen jälkeen puoli vuotta töitä palkatta.

 

Aukaisee varmaan ovia moneen paikkaan, mutta vaikuttaa aika rahastukselta... noin maallikon silmin :).

 

Tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Sami ja Tero.

 

Jotenkin samanlaisia ovat nuo teidän ajatukset. En oikein osaa selittää miksi minulla on tämän suhteen niin kumma olo, ehkä esim. se että heidän kotisivuillaan on kovin vähän informaatiota tarjolla, joku vain ei täsmää noin niin kuin maallikon silmin. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lukaisin nyt vähän paremmalla ajalla tuon linkin takaa löytyvän lisätieto-PDF:n läpi. Ei siinäkään paljoa lisää ollut, mutta itseasiassa tuo kurssi siis sisältää mm. MCC-kurssin ja lisäksi tyyppikoulutuksen (johonkin nimeltämainitsemattomaan) koneeseen. Lentotunneista ei ollut puhetta, muuten kuin että kurssi on suunniteltu erityisesti niille joilla ei vielä ole paljoa lentokokemusta.

 

Eli siis CTC antaa tätä kautta lentofirmoille tyyppikoulutettuja pilotteja töihin puoleksi vuodeksi. He eivät kuitenkaan tuon puolivuotisen aikana ole kyseisten lentoyhtiöiden työntekijöitä esitteen mukaan, mutta "muuten heitä kohdellaan kuten yhtiön omia lentäjiä" - tuo kuulostaa vähän omituiselta. Ja tietysti se, että puoli vuotta palkatonta työtä on aika pitkä pätkä (tosin varmasti tuosta jotain päivärahoja tms saa).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään