Tuomas Pirttimäki

Helsinki - Vaasa 16.12.07

26 viestiä aiheessa

Moro! Kuvauspyyntöpalstalta tuli varmastikin ilmi, että tein matkan ystäväni kanssa Vaasaan. Ideana oli se, että kumpikaan meistä ei ollut ikinä päässyt Finncommilla ja oli siis syytä ottaa vahinko takaisin.  ::) Varasimme siis mahdollisimman halvat liput ja reitti sai olla mikä tahansa. Helsinki - Vaasa - Helsinki osoittautui halvimmaksi vaihtoehdoksi. Kokonaishinta 70€ ja rapiat päälle. FC:n uudet ATR koneet ovat kyllä mukavia ja hiljaisiakin.

 

Muutama kuva siis:

 

 

Lähtö Helsingistä klo. 07:35 ATR-72 OH-ATB.

[ attachment removed / expired ]

 

Ohjaamovisiittikin onnistui palveluhaluisen lentoemännän ja hiljaisen lennon takia. Kiitos siis henkilökunnalle.

[ attachment removed / expired ]

 

Vaasassa spottasimme eräällä kukkulalla. Blue1 Avro RJ-85 OH-SAP sumussa.

[ attachment removed / expired ]

 

Samoihin aikoihin Finncommin ATR-72 OH-ATG.

[ attachment removed / expired ]

 

Vaasan ruuhkahuippu.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja paluussa ei tullut oikein muuta järkevää kuvaa, kuin tämä. Koneena toimi OH-ATA ATR-42. "Tässä ATR-42 potkuriturbiinikoneessa on yhteensä  4 hätäpoistumistietä...."  :P

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kuvia on melko vähän, eikä niiden laatukaan ole parhaimpaa luokkaa, mutta lentomatkoilta otettujen kuvien lähettämistä foorumille on jatkettava, kun se on kerran aloitettukin. Tuli meinaan otettua enimmäkseen noita videoita. Kaikenkaikkiaan mukava matka!  :thmbup: Toivon, että piditte.

 

---Tuomas---

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ATB on 42..

 

Katsos katsos. Kirjoitusvirhe päässyt käymään. Syynä tähän muistihäiriöön oli varmastikin myös se, että koneena PITI olla Finavian aikatauluhaun mukaan ATR72, mutta jostain syystä oli siis oikeasti 42. Kiitos Juha-Matille.

 

Viimene kuva vie voiton  :laugh:

 

Älkää luulko, että kuva on otettu matkan aikana. Kun kone oli Helsingissä tyhjentynyt, niin meikä pomppasi asemiin ja ystäväni kuvasi.  Vain reissuemo oli näkemässä.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Älkää luulko, että kuva on otettu matkan aikana. Kun kone oli Helsingissä tyhjentynyt, niin meikä pomppasi asemiin ja ystäväni kuvasi.  Vain reissuemo oli näkemässä.  :P

 

Joopa joo  :P

 

edit, mk: lainaus kursittu kasaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsekin olen joskus päässyt jossain Fincommin atikassa käymään ohjaamossa. Lentäjä jopa ehdotti minulle "haluatko tulla käymään lennon aikana ohjaamossa?".  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ja paluussa ei tullut oikein muuta järkevää kuvaa, kuin tämä. Koneena toimi OH-ATA ATR-42. "Tässä ATR-42 potkuriturbiinikoneessa on yhteensä  4 hätäpoistumistietä...." 

 

Tuo viimeinen kuva ei ole 42:sesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ATR:n rahtitila ole edessä eikä takana ? Kuva on ihan selvästi otettu koneen takaosasta.

 

- Miika

 

Ihan edestä kyllä, -500 mallissa rahtitila on edessä, ja myös ovi joka johtaa rahtitilaan. Siitä vielä suoraan ovi ohjaamoon.

 

(myös normaalisti rahtitila on edessä myös -200 malleissa, mutta Finnairin/Aeron käyttämässä -201 mallissa rahtitila on ainakin edessä oikealla)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin munki sitte ihan pakko laittaa ees yks kuva tänne  ;)

 

ja ei taida meikäläisestä tulla cabin crew:tä fc:lle  :P

öpaut 20cm ku sais pois  ;D ;

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsos katsos. Kirjoitusvirhe päässyt käymään. Syynä tähän muistihäiriöön oli varmastikin myös se, että koneena PITI olla Finavian aikatauluhaun mukaan ATR72, mutta jostain syystä oli siis oikeasti 42. Kiitos Juha-Matille.

 

Älkää luulko, että kuva on otettu matkan aikana. Kun kone oli Helsingissä tyhjentynyt, niin meikä pomppasi asemiin ja ystäväni kuvasi.  Vain reissuemo oli näkemässä.  :P

 

Kyllähän siinä koneessa oli viel se yks iskä kuka tappeli sen kakaransa kanssa että sai sen sieltä ulos ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No Niih

Mitäpä eroa on ATR/42/72 ohjaamon nippeleissä?

:)HS

 

No suurin ero on laippavivussa. ATR42:ssa voi valita siivekeasetuksen 15/25/35, kun 72:ssa voi valita vain 15/30. Lisäksi 72:ssa löytyy ohjaamon turvaoven valintakytkin perämiehen puoleisen FMS:n yläpuolelta. Muutapa eroa ei näistä koneista löydy. Sitten, jos haluaa miettiä ATR42-500 ja ATR42-300 tai ATR72-200 ja ATR72-212A:n ohjaamojen eroa niin sieltä niitä eroavaisuuksia löytyy hiukan enemmän.

 

-Lauri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitan Tuomaksen viimeistä kuvaa.

 

Ville tarkoitta tässä, että FC:n konfiguraatiossa ATR72:ssa ei ole penkkejä selkä menosuuntaan edessä. Aerolla ensimmäinen rivi oikealla taas on selkä menosuuntaan täysin erilaisen konfiguraation takia.

 

-Lauri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ville tarkoitta tässä, että FC:n konfiguraatiossa ATR72:ssa ei ole penkkejä selkä menosuuntaan edessä.

 

En, sillä onhan siinä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No suurin ero on laippavivussa. ATR42:ssa voi valita siivekeasetuksen 15/25/35, kun 72:ssa voi valita vain 15/30. Lisäksi 72:ssa löytyy ohjaamon turvaoven valintakytkin perämiehen puoleisen FMS:n yläpuolelta. Muutapa eroa ei näistä koneista löydy. Sitten, jos haluaa miettiä ATR42-500 ja ATR42-300 tai ATR72-200 ja ATR72-212A:n ohjaamojen eroa niin sieltä niitä eroavaisuuksia löytyy hiukan enemmän.

 

-Lauri

Jo Vain

Sivupaneelit kanssa poikkeavat versiosta riippuen, samoin breaker paneelit. Mutta tuo stby kompassin sijainti on myös eri. Lisäksi tuo 42:n laippa max. asetus on ainakin 200 versiossa emergency lätkän takana. Kuvasta ei voi todeta, mutta power managament kytkin on 42:ssa kiinteä, 72 voidaan asetus tehdä moottori kohtaisesti. Lisäksi trimmi indikaattorin asteikko on eri näillä versioilla. Laippanopeudet poikkeavat myös, eli tuo kyltti on eri. Laskutelinevivun päällä oleva paneeli on eri. Kyllähän noita eroja löytyy.

Usein näkee julisteissa hyvin kuvatun ohjaamon. Hauska kisa on yrittää löytää asioita, jotka eivät ole oikein. Opettavaisin esimerkki oli kotimaisen DC10:n ohjaamokuva, jossa kaikki hyrrät olivat nurin, mittareiden päällä liput ja kuvateksti: "ready for takeoff".  :santa:

 

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän olen sen sitten mahtanut ottaa?! OH-ATA on tietääkseni ATR42-500...

Näinhän se on. 42:ssa (ATA-ATD) on tosiaan nuo peruutuspaikat ja 72:ssa (ATE-ATH) kaikki penkit on samaan suuntaan. 72:ssa on myös tuossa vasemmassa etureunassa pieni syvennys lentoemännän jakkaralle.

 

Rahtitilat löytyy FC:n koneissa edestä ja takaa, tavallisimmin taidetaan käyttää enemmän sitä eturahtitilaa. Rahtitilojen suhteen ainoita poikkeuksia taitaapi olla juuri nuo Aeron/Finnairin atr:t, joissa systeemi on täysin eri. Niissä edessä oikealla puolella on pienehkö rahtitila ja takana sitten samanlainen/kokoinen kun noissa muissakin. Ja Aeron atr:ssä ainakin oman kokemukset mukaan käytettiin enemmän tuota takarahtitilaa. Mutta täysin riippuvainen tietysti koneen painoista...

Noissa Aeron ATR:ssä eturahtitilaan ei ollut edes mitään pääsyä koneen sisäkautta. Ja normaalisti ohjaamoon tosiaan kuljetaan sen eturahtitilan kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta tuo Finskin/Aeron konfiguraatio ei ole mikään erikoinen, kaikki näkemäni 72-201:t ovat samanlaisia kuin Finskin/Aeronkin: (eli ei mitään ihmeenpää rahtitilaa edessä, ja matkustajat käyttävät etuovea)

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6134077

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6123446

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6119044

 

Vertailuksi 72-212 alias -500, mitä FC:kin käyttää:

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6134288

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla