Guest arzzi

Berliini sulkee kaksi lentokenttää

6 viestiä aiheessa

Berliini sulkee lähivuosien aikana kaksi kaupungin kaikkiaan kolmesta lentoasemasta ja keskittää tulevaisuudessa lennot Schönefeldin suurkentälle. Se on määrä ottaa käyttöön vuonna 2010.

 

Kuuluisa Tempelhofin lentokenttä suljetaan lokakuun lopussa ja muiden muassa Finnairin käyttämä Tegelin lentokenttä on määrä sulkea.

 

Tempelhofin lentokenttä tuli tunnetuksi toisen maailmansodan päätyttyä, kun se toimi vuosina 1948-49 Berliinin ilmasillan päätepysäkkinä.

 

 

STT

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumpis noista, Tempelhof vai Tegel, on Saksan Malmi? Eli kummalle on keskittynyt berliiniläisten harrasteilmailutoiminta?

 

Tosta Erkin viestistähän sitä voi jo hyvinkin arvailla, mutta kysytään nyt. Sillähän tämä keskustelualue elää :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä tiedä voiko niistä kumpaakaan pitää harrastekenttänä. (En ole koskaan siellä käynyt...)

Molemmilta harjoitetaan huomattavaa linjaliikennettä vielä tänä päivänäkin.

 

http://www.berlin-airport.de/PubEnglish/

 

kts. myös http://www.berlin-airport.de/PubEnglish/PubTempelhof/PubNewsTHF/PubAktuellesTHF/index.html missä kerrotaan Blue1:n uudesta linjasta Tegel-Helsinki.

 

Mutta Tempelhof niistä on se "Saksan Malmi", koska se on Saksan ensimmäinen merkittävä liikennelentokenttä

 

Tempelhofin nykyiset lähdöt löytyvät

http://www.berlin-airport.de/PubEnglish/PubTempelhof/PubFlugplan/PubAbfluegeLive/index.php

liikennetilastot

http://www.berlin-airport.de/PubEnglish/PubTempelhof/PubDatenFaktenTHF/PubVerkehrsstatistikTHF/mntl/2004/04.html

ja historiaa

http://www.berlin-airport.de/PubEnglish/PubTempelhof/PubDatenFaktenTHF/PubGeschichteTHF/index.html

 

Kuvia mm. täältä http://www.icat.de/Postkarte/index.html

 

Tässä monille tuttu kone laskeutumassa Tempelhofiin

http://www.icat.de/Postkarte/Bild008.jpg

 

Vaan kyllä siellä tietääkseni harjoitetaan yleisilmailuakin.

Ja joku harrastelijalentäjän kaputti on osaltaan vaikuttanut siihen (taloudellisten intressien lisäksi), että kenttä halutaan sulkea.

 

Ja tässä linkki, josta voi lähteä tutkimaan, miksi ja milloin Tempelhof ja Tegel aiotaan sulkea

http://www.airport-technology.com/projects/berlin/berlin1.html

 

Ja lisää Tempehofista (ja Le Bourget:sta ja Spekestä) http://www.europe-air.culture.fr/europe-air/fr/acc1.htm

tarkemmin sanoen

http://www.europe-air.culture.fr/europe-air/uk/fr-temp.htm

missä kannattaa klikkailla kohdissa: Situation, History, Architecture/decoration ja Tomorrow's heritage

 

Ja tässä yksi Editorial aiheesta:

http://www.aerokurier.rotor.com/AKHEFT/AkH0111/Aeh0111e.htm

----------------------------------

Will Tempelhof survive?

 

Despite protestations to the contrary from those involved, it is not entirely a matter of plain sailing as far as the plans to develop Schönefeld airport into the new Berlin-Brandenburg International (BBI) airport are concerned. To recap, the idea is that all the traffic from Tegel and Tempelhof airports will be absorbed by the redeveloped Schönefeld airport when it opens in 2007.

But the reality suggests otherwise. Despite this, parts of the Berlin Senate, led by the senator for urban development, Peter Strieder, are keen to implement a consensual resolution passed in 1996, under which the city airport of Tempelhof would have to be closed in 2002.

Senator Strieder should take a look at London’s Docklands airport as proof of the possibilities that such an airport offers. It is essential that Tempelhof is retained as the City airport of Berlin even after the new airport opens in Schönefeld!

----------------------

 

Ja tämän jutun http://www.aerokurier.rotor.com/AKHEFT/AkH9906/Aeh9906e.htm perusteella voi kai sanoa, että Tempelhof on myös "harrastekenttä", minne voi laskeutua jopa purjekoneella. Tosin kannattaa ensin hankkia todistukset, että purjekone on riittävän hiljainen ;)

 

http://www.aviationnow.com/content/ncof/ncf_n93.htm sivulta löytyy kuva Orville Wrightista lentämässä Tempelhofissa v. 1909. Ja kyyti kelpasi jopa kruununprinssi Fredrik Wilhelmille.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin itse tutustumassa Tempelhofin kenttään 1995, jo sen historiallisen aseman takia

Siellä oli paitsi erinomaiset terminaalit myös erittäin hyvin organisoitu business flight center, jossa oli ystävällisiä firmoja...Antoivat kaikki esitteensä

Ja näkyi myös yleisilmailuvehkeitä. Laskeutumismaksut vain olivat aika kovat verrattuina Suomen tilanteeseen jossa vuosikortilla pärjää aika pitkälle.

 

On se vaan häpeä jos tämä historiallinen kenttä puretaan... Sanoisin kuin JFK:

"Ich bin ein Berliner" und ich bin DAGEGEN

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se vaan häpeä jos tämä historiallinen kenttä puretaan... Sanoisin kuin JFK:

"Ich bin ein Berliner" und ich bin DAGEGEN

 

Kentän tunnelmaan ja arkkitehtuuriin keskittyvä artikkeli

http://www.hughpearman.com/articles/tempel.htm

 

Edit: Tulin juuri lukeneeksi sivulta http://www.europe-air.culture.fr/europe-air/uk/fr-temp.htm osan "Tomorrow's heritage" lopusta

vertauksen joka toi mieleen 7 veljeksen aforismin maatalosta ilman aitan polulla astelevaa emäntää:

"An airport without aeroplanes is as incomprehensible as an aeroplane without wings..."

Se pätee Malmillakin... (ja olisi hyvä kaikkien niiden muistaa, jotka lupaavat säilyttää Malmilla sen ilmailuhistorian ja lopettaa vain nykyisen lentotoiminnan)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään