Jaakko Rissanen

Purjelentokurssilla Nummelassa (kuvia)

39 viestiä aiheessa

Nyt on sitten purjelentokurssini alkanut Nummelassa ja se kestää aina 20.6. saakka. Lupasin kirjoitella kurssista aina silloin tällöin tänne forumille ja nyt on eka päivä tosissaan takana. Aikaa tälle kirjoittamiselle ei paljon jää ja pyrinkin kirjoittamaan vain silloin tällöin.

Tänä aamuna tutustuimme Nummelan kenttään ja kaksipaikkaisiin ASK-21-koulukoneisiin. Kurssilla on seitsemän oppilasta, joista viidellä teoriat jo suoritettuina, mulla ei. Tänään päästiin kuitenkin ilmaan, kahdella kaverilla on jo lentoja takana, mutta muut ensimmäistä kertaa. Pääsin kokeilemaan ohjaamista (mm. suoraan lentämistä, kaartoja, vaaputusta, hinun perässä lentoa...). Oli kyllä tosi upee fiilis kun kone ensimmäisen kerran kohosi ilmaan ja kuului vaan tuulen suhinaa :) Opettaja vielä kommentoi, että jotakin kaveri jo osaa fs-pohjalla ;D No, huomenna homma jatkuu aamu-yhdeksältä. Laittelen vielä kuvia jossakin välissä ja lisää tarinaa luvassa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuullostaa tosi siistiltä! itsekin aion mennä sitten parin vuoden kuluttua juuri tuonne Nummelaan kurssille. Paljos toi sun kurssi maksaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jees, hienoa Jarkko! kuvia ja tarinaa vaan :D Itekin jos tässä vuoden sisällä/päästä pääsis teoriat käymään jne..

edit: typo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näin maallikon korviin kuulostaa kummalta järjestelyltä että samassa ryhmässä on mukana noin paljon erilaista koulutuksen saanutta.

Muistahan kertoa kokemuksia. Heti kun työt ei haittaa harrastuksia menen kurssille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näin maallikon korviin kuulostaa kummalta järjestelyltä että samassa ryhmässä on mukana noin paljon erilaista koulutuksen saanutta.

Viime kesän oppilaana voinen kommentoida. Itse kävin talven aikana teoriat, joista osa kyllä oli vaipunut unhon alhoon kesän tullen. Talvella teoriaosat talvella suorittaneet eivät siis - jos ovat yhtä huonoja oppilaita kuin minä - tavallaan ole kohtuuttoman paljon ns. edellä, vaan he voivat joko pitää vapaata teoriatunneilla tai halutessaan kerrata (ja ehkä oppia jotain lisääkin) muiden kesäkurssilaisten kanssa; samallahan siinä tutustuu muihin pursilentäjätulokkaisiin. Itse olin laiskahko kuluttamaan äireen ostamia paksuja sarkahousuja oppitunneilla, mutta olisi voinut olla hyväkin juttu.

Itse kävin kevättarkkaria yrittelemässä sunnuntaina, mutta kun lentokäsiala muistutti liiaksi kirjoituskäsialaa, on syytä käydä vielä pari lentoa opettajan kanssa, sitten Junnun ruoriin... :D

T: Vesa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, eli terveisiä vaan Nummelasta! Sen verran kiireistä on ollut (eilen pääsin lähtemään teorian jälkeen n. klo 22.15 :P) etten ole pahemmin ehtinyt kirjoitella ja kuvia en ole vieläkään koneelle saanut siirrettyä... ehkä huomenna.

Lentoja on nyt kertynyt yhteensä 11 ja pari laskuakin olen jo saanut tuoda, luulin, että niiden treenaaminen aloitetaan myöhemmin, mutta alas ollaan näinkin päästy :). Itse olen OH-677:aa lentävässä ryhmässä ja toinen koulukonehan on OH-768. 768:n pyöräjarrut ovat hieman huonossa kunnossa ja vaikka kone osuisikin maahan kohtuullisen ajoissa saadaan sitä juosta hakemaan kohtuu kaukaa. Kuntohan tässä kasvaa, eikä se haittaa :)

Sivutuulilaskeutuminen tuntuu olevan IRL jopa helpompaa kuin simussa. Tai ehkä se on vaan alkuvaiheen harhaluuloja, mutta katsotaan... Laskeutumista vaikeampaa on selvästi (ainakin mun mielestä) hinauksessa oleminen. Maassa kiihdyttäessä täytyy olla todella tarkkana ja ilmassakin kone vetää puolelta toiselle, tosin tän päivän (ke 2.6.) aikana on hinauskin alkanut jo sujua kohtuullisesti. Autopilotin ei tarvitse kytkeytyä päälle ;) (nyt jos joku ihmettelee, onko autopilottikin käytössä ja ylipäätään olemassa, niin kyllä on. Takaa kuuluu autopilotin kytkeytyessä: Minä ohjaan ::) hyödyllinen laite).

Sitten on ollut suoraan lentämistä, kaartoja, vaaputusta (pidetään suunta samana ja heilutellaan konetta puolelta toiselle).

Jokaisella homma sujuu tietenkin omalla tavallaan, mutta itse annoin aivan alussa suhteessa sauvaan liian vähän jalkaa, nyt tulee välillä pikkuisen liikaa. Mutta tässähän sitä oppii. Väkeä on Nummelassa muutenkin mukavasti lentelemässä ja ensimmäiseen nostoon jonka löysin aivan itse liittykin pian kaksi muuta konetta :) Nyt alkaa olla jo taivaalla upea fiilis, kun pystyy jo katselemaan "tavallisen" lentämisen aikana maisemiakin. Näin jo Veikkolankin, jossa asun. Tällaista nyt, jatketaan tarinaa sitten kun on taas aikaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuullostaa tosi siistiltä! itsekin aion mennä sitten parin vuoden kuluttua juuri tuonne Nummelaan kurssille. Paljos toi sun kurssi maksaa?

1550 e. Jos asuisi kurssin ajan paikan päällä niin se on +100 e ja jos taas teoriat tehnyt aikaisemmin on -100 e. Katso lisää tietoja täältä: www.nummelanlentokeskus.fi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, nyt ollaan alkuun aika paljon lennelty, joten katsotaan kun sitten itsellä alkaa teoriat meneekö tiukalle. Muilla tietenkin se hyvä puoli, että niiden osalta ei tarvitse niin paljon paineita ottaa. Toisaalta nyt samalla teorian suorittavilla se etu, että heti tulee tehtyä ja hoksattua juttuja myös käytännössä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sivutuulilaskeutuminen tuntuu olevan IRL jopa helpompaa kuin simussa. Tai ehkä se on vaan alkuvaiheen harhaluuloja, mutta katsotaan... Laskeutumista vaikeampaa on selvästi (ainakin mun mielestä) hinauksessa oleminen. Maassa kiihdyttäessä täytyy olla todella tarkkana ja ilmassakin kone vetää puolelta toiselle, tosin tän päivän (ke 2.6.) aikana on hinauskin alkanut jo sujua kohtuullisesti. Autopilotin ei tarvitse kytkeytyä päälle ;) (nyt jos joku ihmettelee, onko autopilottikin käytössä ja ylipäätään olemassa, niin kyllä on. Takaa kuuluu autopilotin kytkeytyessä: Minä ohjaan ::) hyödyllinen laite).

Jatka Jaakko samaan malliin. On kiva lueskella kurssikuulumisia - tulee oma kurssi (-90) elävästi mieleen. Kovasti ajatuksesi tuntuu olevan samanlaisia kuin itsellänikin tuolloin.

Pysyvästi on jäänyt mieleen "autopilotin" makeat naurut takapenkillä huomautuksin "En kyllä tiennyt että hinauksessa voi lentää täälläkin...", kun vasemmassa kaarrossa hinauskone katoaa jonnekin ylös oikealle.

Manu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kääk! Kateeksi käy, kun oma purjelentokurssini keskeytyi, kun hajotin polveni moottoripyörällä. Tuli vähintään kuuden viikon paussi ja sen takia opettajakin vaihtuu, kun Mika ei ehdi enää kesän lopuilla opettamaan.. :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

3.6. ja 17 lentoa takana. Eli kovaa tahtia edetään. Tänään oli kuusi lentoa ja heti kun tuntuu jokin asia sujuvan kohtuullisesti niin vaikeustasoa lisätään. Nyt hinauksessa opettaja vei konetta hinauksessa ylös, alas ja sivuille ja piti korjata... Ihan jees meni ja tyytyväinen olen. Laskeutuminenkin on jo ihan ok, tuntuu siltä, että koneen saisi alas vaikka yksinkin lentäisi, tosin tyyli voisi olla hiukka omituinen ;D. Nyt meinaa käydä vähän sillä tavalla, että kun tulee touchdown niin tulee fiilis: "se oli siinä" vaikka tietysti kone pitää vielä pitää suorassa pysähtymiseen asti. No, treenaamalla oppii. Pisin lento mulla tähän mennessä 35min, tänään lennot n. 10-15 min. pitkiä. Nyt keskitytään enemmän laskukierrokseen ja laskeutumiseen kuin lentelyyn. Pari jyrkkää kaartoakin sain tehdä ja g-voimat tuntuivat ihan mukavasti. Sellaista tänään. (jos ne kuvat vielä viikonloppuna edes saisi tänne laitettua ;))

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Et ole vielä päässyt silmukkaa koittamaan? odotahan vain sitä =) siinä tuntuu jo tuo mainitsemasi g-vitamin ihan kivasti ku mittari herähtää reiluun neljään ;) Ihan kivoja nuo taitolento kokemukset purjekoneella vaikka se nyt ei purjelennon itse tarkoitus olekaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan kivoja nuo taitolento kokemukset purjekoneella vaikka se nyt ei purjelennon itse tarkoitus olekaan.

Oisko näissä kuvissa ja jutuissa sitten paremmin esitetty purjelennon tarkoitus :P

http://www.efk.nu/open/default.htm (Klikkaa Image gallery)

ja http://koti.welho.com/keklof/

ja sivu, josta pääsin noiden jäljille

http://hansto.fi/purjelentoforum/viewtopic.php?t=216

Sieltä löytyy myös hyvä (tosin ruåtsin kielinen) lehtimiehille suunnattu selitys, mitä on kilpapurjelento

http://www.efk.nu/open/EFK_EIO04_press.htm

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt on 25 lentoa takana ja ihan hyvin on tosiaan mennyt. Teoriaakin on käyty aika vauhdilla, kymmenestä kokeesta kahdeksan tehty. Aiheita siis kymmenen eli:

• Aerodynamiikka
  • Ohjausoppi
  • Rakenteet
  • Mittarioppi
  • Huolto ja käyttö
  • Navigointi
  • Fysiologia
  • Ilmailumääräykset
  • Sääoppi
  • Radion tekniikka ja käyttö

Jäljellä enää sääoppi, sekä radion tekniikka ja käyttö. Nyt näyttäisi lentosäät siis vähän huonontuvan, sateista tuppaa olemaan. Toivotaan, että paranee :)

Kokeet eivät ole olleet pahoja, kun kuuntelee ja lukee vähän. Mä oon tehny joitakin muistiinpanojakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moix, nyt sain vihdoinkin siirrettyä kuvat kameralta koneelle. Tässä nyt muutamia... Laitoin kuvat tämän threadin jatkoksi, kun liittyy aiheeseen niin hyvin.

OH-677 (Punkku) valmistautumassa lennolle.

[ Attachment removed / expired ]

OH-768 (Tenu) laskeutumassa kiitotielle 04.

Minä valmistaudun lennolle.

Nyt ollaan hinauksessa ja juuri irrottu maasta. (HUOM! Tämä ja kaksi seuraavaa kuvaa opettajan takaohjaamosta ottamia!)

Siipifiilistelyä...

Nyt siipifiilistelyä toiselta puolelta. Suomen maisemat ovat tosi kauniita ilmasta katsottuna.

;)

Ääk, ei pysynyt horisontti suorassa :-[

Ja vielä kerran EFNU ilmasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eilen lensin kolme lentoa, nyt niitä on yhteensä 28 takana. 27. lennollani korkeusmittarin lukemat sotkettiin täysin ja tehtiin poikkeava laskukierros. Opettaja vei koneen kiitotien eri puolelle, missä ollaan tavallisesti pyöritty ja muutenkin kiitotienä mulle oudompi 04. Sitten piti itse ulos katselemalla päätellä, milloin pitää lähteä laskuun. Aika pian pitikin ja suoraan vain oikealle perusosalle (normaalisti liitytään vasemmalle myötatuuliosalle). Kyllä kone ehjänä alas tuli... :) Eilen laskeutumiset olivat tuulesta johtuen muutenkin aika hurjan näköisiä. Koneen nokka osoitti todella reippaasti kiitotiestä sivuun. Kun laskeuduttiin kiitotielle 04 ja säätelin jarruja ja koneen asentoa, oli outoa katsella täysin oikealle sitä kiitotietä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänään ei lennetty säästä johtuen. Pian on edessä ensimmäinen yksinlento :). Eilen (torstaina) oli sitten Antin mainitsemaa taitolentoa, g:tä tulee silmukassa kuulemma 4,5. Lisäksi oli paljon muitakin temppuja, ei tarvitse enää Lintsille mennä tänä kesänä :P. Myös pakkotilanneharjoitus sattui eiliselle. Köysi irtosi korkeuden ollessa 130 m. Laskeuduin kiitotielle 27 (käytössä silloin 22) ja ihan hyvinhän tuo meni. Nyt alkaa loppuvetokin jo sujua, tosin torstain kuudesta lennosta juuri viimeisellä jäi vähän hyllylle ja arvatkaa ottiko päähän... Muuten hienon päivän päätteeksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt alkaa loppuvetokin jo sujua, tosin torstain kuudesta lennosta juuri viimeisellä jäi vähän hyllylle ja arvatkaa ottiko päähän... Muuten hienon päivän päätteeksi.

Jarrua vaan hiukan lisää niin sillä se sitten laskeutuu ne viimeisetkin sentit/metrit! Itselläni puuttuu vielä (huonojen kelien takia) koulutustarkkari ja yksinlennot, sitten olisi koulu takana! Tämä tietenkin Hyvinkäällä eikä siellä. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nostetaanpas tätäkin vähäsen.. ;D

Ketäs siellä on tänä kesänä opettajina? Kuka on rehtorina?

Itse lensin lupakirjan loppukesästä 2000 juuri siellä. Nyt olen ajatellut tulla lentämään sen takaisin voimaan ja ehkä jotain muutakin, kunhan tästä kerkiää työltä ja opiskelulta. 8)

Nauttikaa kurssista ja jatkakaa lentämistä aktiivisesti mahdollisimman pian kurssin jälkeen. Itse en tehnyt näin ja jälkeenpäin on hiukkasen harmittanut...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hitto, muistuu ihan mieleen muutaman vuoden takaiset tutustumiset Nummelassa. Silloin pääsin muutaman kerran OH-677 Punkun kyytiin :D 8) Täytyis varmaan ruveta ruinaamaan purjelentokurssille pääsyä ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hitto, muistuu ihan mieleen muutaman vuoden takaiset tutustumiset Nummelassa. Silloin pääsin muutaman kerran OH-677 Punkun kyytiin :D 8) Täytyis varmaan ruveta ruinaamaan purjelentokurssille pääsyä ::)

Niinpä. Santtu oli ihan paras opettaja. Ja tulihan sieltä muitakin legendaarisia sanontoja:

mm.PIK 15"superhinu" Se tutustumis kurssi oli kyllä tosi mielenkiintoinen. Tietääkö joku, että onko saman tyyppisiä kursseja esim. malmilla mutta moottoroiduilla koneillla? Semmonen tulis varmaan tosi tarpeeseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täytyypä nyt kysyä, että mikä toi "kylkipusku" on, kun ei toi osunut korviin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään