Guest mitch83

Pariisin lentokentän viimekeväinen terminaalin sortuminen, uutta infoa

18 viestiä aiheessa

EDIT 16.2.2005 : Jaahas, on tämäkin nostettu ylös, kertokaahan uusia tietoja :)

 

Eli näin tiesi MTV3 kertoa:

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat/ulkomaat.shtml?2004/05/217519

 

Ja YLE:

http://ww2.yle.fi/pls/show/frameUutiset?id=248785

 

Todella ikävää. Itse olen vielä ensi lauantaina lähdössä jenkkeihin, ja juuri tuon kyseisen terminaalin kautta kulkisi jatkoyhteys Miamiin :'(

Mitenköhän tuo voi tuolla tavalla romahtaa? Suunnitteluvirhe?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tuo terminaalin osa oli valmistunut n. vuosi sitten. Varmaan lujuuslaskelmat menneet poskelleen... ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oioi, meinasin juuri kirjoittaa tuon saman uutisen. No onneksi ainakin oman virtuaaliyhtiöni liikenne siellä on enemmän Orlyyn kuin Roissyyn.

 

Helsingistä on muuten Finnairilla ja Americanilla kaksi viikottaista suoraa vuoroa Miamiin talvikaudella, joten Pariisin koneenvaihtoa ei siinä vaiheessa tarvita. Jos itse olisin menossa talvella Floridaan, hyödyntäisin ilman muuta tämän mahdollisuuden sen jälkeen kun minulla oli Helsingin ja Miamin välillä kerran varsin ikäviä tupakansavunsekaisia kokemuksia Tower-lentoyhtiön 747:stä, jonka Tower oli ostanut käytettynä muutamaa kuukautta aikaisemmin Deltaan fuusioituneelta Pan Amilta. Jos taas olisin lähdössä Floridaan sellaisena vuodenaikana, jona nuo suorat vuorot eivät liikennöi, lentäisin ensin Americanilla Helsingistä New Yorkiin ja sen jälkeen jatkaisin samalla yhtiöllä edelleen sille floridalaislentokentälle, joka on lähinnä kulloistakin määränpäätäni. Minulla on hyviä kokemuksia Americanin reittilennosta Helsingin ja New Yorkin välillä, kun itse noin neljä vuotta sitten kävin eräiden amerikkalaisten sukulaisteni luona Connecticutissa ja käytin juuri tuota lentoa (AA 6181, 1.7.2000 HEL 14.15 - JFK 15.30).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Finskin pariisin lennot hoidetaan D-terminaalin kautta ja tuo E2 on kaukolentoja varten. Siellähän on ollut pitkän aikaa hurjat työmaat käynnissä eli veikkaisin ranskalaista piittaamattomuutta turvallisuus asioissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on hyviä kokemuksia Americanin reittilennosta Helsingin ja New Yorkin välillä, kun itse noin neljä vuotta sitten kävin eräiden amerikkalaisten sukulaisteni luona Connecticutissa ja käytin juuri tuota lentoa (AA 6181, 1.7.2000 HEL 14.15 - JFK 15.30).

 

 

Eikös noi lennot New Yorkiin ja Miamiin kuitenkin hoideta Finnairin koneella... Ja palvelu sen mukaista mitä Finnairilla on. Tuskin noilla code share lennoilla erillistä kohtelua/järjestelyä on AA:n matkustajille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin MTV3 kertoo:

Pariisissa ainakin kuusi ihmistä on saanut surmansa Charles de Gaullen -lentokentän katon romahdettua. Lähtöaulaan sortui tuhansia kiloja kattorakenteita.

 

Ainakin kuusi ihmistä kuoli ja kymmenkunta loukkaantui, kun osa katosta romahti Pariisin Charles de Gaullen lentokentällä. Pelastusviranomaisten mukaan kuolleiden joukossa on kolme poliisia.

 

Onnettomuus sattui seitsemän aikoihin aamulla, kun 2E-terminaalin lähtöaulan katosta romahti osa kävelysillan päälle, mikä puolestaan aiheutti kävelysillan romahtamisen. Pelastusviranomaisten mukaan lähtöaulaan sortui useita tuhansia kiloja betonia ja metallirakenteita noin 30 metrin kokoiselle alueelle.

 

Pelastustyöntekijät olivat paikalla miltei heti onnettomuuden jälkeen ja terminaali evakuoitiin välittömästi. Romun alta etsitään yhä mahdollisia uhreja.

 

Muutamia lentoja on jouduttu ohjaamaan Orlyn lentokentälle.

 

Onnettomuuden syytä ei vielä tiedetä.

 

2E-terminaali vihittiin käyttöön viime vuoden kesäkuussa. Sitä käyttää muiden muassa Ranskan Air France-lentoyhtiö.

 

Uhrien joukossa ei tiettävästi ollut suomalaisia. Finnair ei lennä 2E-terminaaliin.

 

(MTV3-STT-Reuters-AFP-DPA)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös noi lennot New Yorkiin ja Miamiin kuitenkin hoideta Finnairin koneella... Ja palvelu sen mukaista mitä Finnairilla on. Tuskin noilla code share lennoilla erillistä kohtelua/järjestelyä on AA:n matkustajille?

 

Kone oli Finskin, mutta AA:lla on hieman eri painomääräykset. Matkalipussani painorajoitus ei ollut 20 kg kuten Finskillä, vaan AA:n 64 kg. Että sillee.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone oli Finskin, mutta AA:lla on hieman eri painomääräykset. Matkalipussani painorajoitus ei ollut 20 kg kuten Finskillä, vaan AA:n 64 kg. Että sillee.

 

Mulla on aina Atlantin yli suuntautuneilla lennoilla ollut rajana tuo 64 kg (eli 2x32 kg) ihan yhtiöstä riippumatta. Euroopan sisällä on sitten ollut 20 kg.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli näin tiesi MTV3 kertoa:

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat/ulkomaat.shtml?2004/05/217519

 

Ja YLE:

http://ww2.yle.fi/pls/show/frameUutiset?id=248785

 

Itse olen vielä ensi lauantaina lähdössä jenkkeihin, ja juuri tuon kyseisen terminaalin kautta kulkisi jatkoyhteys Miamiin :'(

 

Ilmeisesti kaikki jatkoyhteydet jenkkeihin menee tuon terminaali E:n kautta, koska jos olisin valinnut Air Francen BA:n sijasta omalle ameriikan matkalle, olisi jatkolento lähtenyt terminaali E:stä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on hyviä kokemuksia Americanin reittilennosta Helsingin ja New Yorkin välillä,

 

AA:n kanssa kannattaa sitten olla tarkkana.

Jos nykyään haluaa juoda vettä/limsaa väkevämpää AA:n omalla mannertenvälisellä lennolla, niin näistä paukuista joutuu turistissa maksamaan. Tosin, jos lento operoidaan jonkun muun kuin AA:n koneella, niin silloin tilanne on tietenkin toinen.

 

Ja tuo 2x32 kg Atlantin ylityksessä on voimassa kaikilla tietämilläni yhtiöillä, ei pelkästään AA:lla - mukaanlukien samalle lipulle kirjoitetut liittymälennot.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei riittäne tuo yks romahdus:

 

Ulkomaat 23:27

 

Uusia murtumisääniä Pariisin turmaterminaalin katossa

 

Pariisin Charles de Gaulle -lentokentän onnettomuusterminaalin katolta kuultiin maanantaina uusia murtumiseen viittaavia ääniä, kertoivat lentokenttäviranomaiset. Kaikki ihmiset on määrätty poistumaan rakennuksesta.

 

Natinan äänet kuultiin molemmin puolin sunnuntaina sortunutta katon osaa.

 

Neljä ihmistä kuoli, kun osa viime kesänä avatun 2E-terminaalin katosta romahti matkustajien päälle. Vielä sunnuntaina onnettomuuden uskottiin vaatineen viiden ihmisen hengen. Surmansa saaneista kaksi oli kiinalaisia ja yksi tshekki, mutta neljännen kansallisuutta ei saatu varmistetuksi vielä maanantaina.

 

Koko terminaali saatetaan joutua purkamaan, jos katon romahduksen syyksi paljastuu suunnitteluvirhe. Asiasta kertoi lentokenttäyhtiö ADP:n johtaja Pierre Graff. Ranskan syyttäjäviranomaiset tutkivat onnettomuutta mahdollisena kuolemantuottamusjuttuna.

 

STT

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanha juttu, mutta tänään taas ajankohtainen:

 

BBC kertoo, että lopullinen tutkimusraportti CDG:n terminaali 2:n romahtamisesta, jossa kuoli 4 ihmistä, valmistuu tänään.

 

Raportin sisällöstä riippuu, syytetäänkö ketään kuolemantuottamuksesta ja myös se, pitääkö koko terminaali repiä alas ja rakentaa uudelleen.

 

Melkoisen nolo juttu ranskalaiselle suunnittelulle ja rakentamiselle.

 

EDIT: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4266591.stm

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedotustilaisuus on menossa parhaillaan. Jos oikein ymmärrän tota lontoota niin syynä ei ollut betoni vaas se lasiosuus joka nojasi betonia vasten.

 

Seuraavien muutamien viikkojen aikana selviää pitääkö rakennus purkaa vai riittääkö pieni vahvistus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hesari:

 

Muotoilu ja rakenneviat yhdessä aiheuttivat Pariisin Charles de Gaullen lentokenttäterminaalin katon romahtamisen viime vuonna, todettiin tiistaina julkaistussa virallisessa tutkimusraportissa.

 

Futuristisesti muotoiltu 2E-terminaali romahti viime vuoden toukokuun lopulla. Onnettomuudessa sai surmansa useita ihmisiä.

 

Raportin mukaan terminaalia ei ollut suunniteltu kestämään sellaista painetta, johon se lopulta joutui.

 

Rakennukseen käytetty betoni heikkeni vähitellen, kunnes betonista kattoa kannatelleet metallipilarit läpäisivät sen. Tämä johti katon halkeiluun ja lopulta siihen, että katosta putosi useita betonimöhkäleitä sekä lasia ja metallia ihmisten päälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko pakko nostaa etusivulle näin vanhoja ketjuja, varsinkin kun niitten otsikot voivat olla harhaanjohtavia? "Pariisin lentokentällä onnettomuus..." Niinpä niin. Toivottavasti kaikki otsikoita selaavat tajuavat jutun olevan vanha.

 

Jos asiasta tulee lisätietoja näinkin myöhään, niin voi imho hyvin aloittaa uuden ketjun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko pakko nostaa etusivulle näin vanhoja ketjuja, varsinkin kun niitten otsikot voivat olla harhaanjohtavia? "Pariisin lentokentällä onnettomuus..." Niinpä niin. Toivottavasti kaikki otsikoita selaavat tajuavat jutun olevan vanha.

 

Jos asiasta tulee lisätietoja näinkin myöhään, niin voi imho hyvin aloittaa uuden ketjun.

 

Jahas, on tämäkin nostettu ylös... Muokkasin otsikkoa hieman ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään