Guest Jufernaut

Copterlinen lentotoimintaa rajoitetaan

13 viestiä aiheessa

Yle Teksti-TV Sivu 108/1

KOTIMAA YLE24 PERJANTAI

 

Copterlinen lentotoimintaa rajoitetaan

 

Helsingin ja Tallinnan välillä

likkennöivän Copterlinen lentotoimintaa

rajoitetaan, kertoo Ylen Radiouutiset.

 

Ilmailulaitos päätti, että yhtiön

helikopterit voivat lentää kaupallisia

lentoja vain hyvässä säässä.

Rajoitukset puretaan, kun yhtiö on

järjestänyt koulutusta lentäjilleen.

 

Ilmailuviranomaisten mukaan Copterlinen

lentäjien koulutuksessa ja taidoissa on

puutteita.

 

Monet yhtiön lentäjät ovat

epäonnistuneet lentokokeissa ja

tarkastuslennoilla, joissa ei ole ollut

näköyhteyttä maahan tai mereen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietämättä asiasta mitään, kun en ole kuin kerran kopterin kyydissä ollut,

oliko Copter Action jotenkin Copterlinen edeltäjä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se on, toki ymmärsin pointtisi. Hiljaahan niillä on pakko mennä kun kovaa ei edes pääse (riippuu tietysti mihin vertaa). Se ropelli siellä katolla rajottaa ilkeästi lentonopeuksia, tosin sitten taas toiseen suuntaan varoja on enemmän. Muuta toisaalta hekojen käyttötarkoituskin on yleensä ihan toinen kuin lenskareiden. Vai mitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se on, toki ymmärsin pointtisi. Hiljaahan niillä on pakko mennä kun kovaa ei edes pääse (riippuu tietysti mihin vertaa). Se ropelli siellä katolla rajottaa ilkeästi lentonopeuksia, tosin sitten taas toiseen suuntaan varoja on enemmän. Muuta toisaalta hekojen käyttötarkoituskin on yleensä ihan toinen kuin lenskareiden. Vai mitä?

 

Joku muuten sanoi että Super Pumassa on autopilotissa "PAUSE" -nappi millä se jää paikalleen leijumaan ;)

 

Tuossahan ei tietenkään ole kyse siitä etteivät copterlinen ohjaajat osaisi lentää vaan joku tietty kelpuutus tai kurssi pitäisi kerrata tai järjestää tms..? Onkos kenellä tietoa mistä on oikeasti kyse?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku muuten sanoi että Super Pumassa on autopilotissa "PAUSE" -nappi millä se jää paikalleen leijumaan ;)

 

Koptereista mitään tietämättömänä,veikkaan että tuo voisi olla samanlainen kuin parissa FS kopterissa=autohover .En tiedä onko tuo autohover sitten ihan keksitty

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäin eilen miettimään, että mitä ihmettä tuo rajoitus nyt tarkoittaa, ja miksi se on langetettu ??

 

Oletettavasti kaikilla Copterlinen piloteilla on IFR-kelpuutus. Tämän kelpuutuksen on luultavimmin Suomen viranomainen myöntänyt, eikö vain ? Millä perusteella sama viranomainen nyt sitten toteaa, että lentäjien "taidot eivät riitä". Eikö ne taidot testata tarkkarissa, jossa on viranomaisen tarkastuslentäjä matkassa ? Alkuperäisessä uutisessa sanottiin, että Copterlinen lentäjät on mokaillut tarkkairessa, mutta eikö sanktiot silloin pitäisi osoittaa ko. lentäjiin, vaatimalla heille lisäkoulutusta ja uusintatarkkarit tms ?

 

Vai onko kyseessä jotkut räikeät "kämmit", vaaratilanteet, piittaamattomuus jne suhtautumisessa IFR-keleissä suoritettuihin lentoihin ? Olisi kiva tietää enemmän, tuntuu vaan aika kummalta...

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku muuten sanoi että Super Pumassa on autopilotissa "PAUSE" -nappi millä se jää paikalleen leijumaan ;)

 

Tuossahan ei tietenkään ole kyse siitä etteivät copterlinen ohjaajat osaisi lentää vaan joku tietty kelpuutus tai kurssi pitäisi kerrata tai järjestää tms..? Onkos kenellä tietoa mistä on oikeasti kyse?

 

//Tuomas

 

 

Terve.

 

Turun Sanomat uutisoi tänään asiaa, ja kyllä siinä todettiin selkeästi etteivät lentäjät pärjänneet tarkastuslennoilla mittari- ja erikoistilanne tapauksissa. Eli yhtiö oli laistanut koulutuksessaaan, joka tosin nyt on taas menossa.

Juttu ei ollut vielä tätä kirjoittaessani nettiversiossa, mutta toivottavasti tulee.

 

PS. No niin, tarvitiin vain mailia ja homma on kaikkien luettavissa Kannataa muuten lukea tuo juttu, kyse ei ole mistään pikkupuuteesta vaan melkoisen vakavista laiminlyönneistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Copterlinella ollut ongelmia jo aikaisemmin piittaamattomuuden tai vastaavan syyn takia? Muistelisin, että kopterin päällikkö ja perämies olisivat saaneet rangaistuksiakin?

 

Liittyiköhän jopa huonossa kelissä lentämiseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Copterlinella ollut ongelmia jo aikaisemmin piittaamattomuuden tai vastaavan syyn takia? Muistelisin, että kopterin päällikkö ja perämies olisivat saaneet rangaistuksiakin?

 

Liittyiköhän jopa huonossa kelissä lentämiseen?

 

Kyllä näin oli. Lähetyivät rankassa sumussa Hernesaarta hipoen sataman nostureita. Tuossa vaiheessa olisi pitänyt jo lentää varakentälle Malmille, mutta kapteeni yritti sinnikkäästi Hernesaareen.

 

Tuomiota taisi tulla sakkojen ja lentokiellon muodossa.

 

En nyt löytänyt arkistoista mitään dokumenttia tähän, mutta tapauksesta ei ole kovin montaa vuotta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään