Sami Puro

SAS harkitsee polttoainemaksua

9 viestiä aiheessa

http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1076152692552

 

SAS harkitsee polttoainemaksua

 

Skandinaavinen lentoyhtiö SAS ilmoitti maanantaina, että se harkitsee ylimääräisen polttoainemaksun käyttöönottoa nopeasti nousseiden öljynhintojen takia.

SAS kertoi, ettei se ollut suojautunut lentokoneissa käytettävän polttonesteen hinnannousua vastaan.

Lentoyhtiöissä polttoaineen osuus on yleensä 10—20 prosenttia kustannuksista.

Samassa tiedotustilaisuudessa SAS kertoi, että huhtikuun matkustajamäärät olivat SAS:llä huhtikuussa 16,1 prosenttia viimevuotista suurempia.

 

Yhdysvalloissa moni lentoyhtiö on jo ottanut käyttöön matkustajien maksettavaksi tulevia 5—15 dollarin ylimääräisiä polttoainemaksuja, Finnairin talousjohtaja Petri Pentti kertoi maanantaina. Lentoyhtiö Finnair julkistaa osavuosikatsauksensa perjantaina ja ottaa Pentin mukaan silloin kantaa kallistuneen polttoaineen tulosvaikutuksiin.

Pentin arvion mukaan öljyn hinnan nopea nousu pääsi yllättämään monia lentoyhtiöitä. Nyt polttoaineen hintataso on jo niin korkealla, että näillä yhtiöillä ei enää ole intoa "hypätä suojautumisjunaan", Pentti sanoo.

Finnair on perinteisesti suojautunut polttoaineen hinnanmuutoksilta 6—12 kuukauden suojauksilla.

 

Polttonesteen hinnannousua korostaa se, että dollari on vahvistunut suhteessa euroon. Öljy- ja polttoainekauppaa käydään dollareissa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista!

 

Hmm.. Voiko tästä ajatella, että moni muukaan lentoyhtiö ei ole käyttänyt johdannaisia (futuureita, optioita jne.) riskien hallintaan? Täten siis voidaan siirtää suojautumisen väliin jättämisestä johtuneet kustannukset suoraan asiakashintoihin.

 

Kuten Pentti tuossa toteaa, yhtiöiden rahoitusosastot on yllätetty housut kintuissa.

 

Onko forumin käyttäjillä tarkempaa tietoa näistä suojautumisvälineistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair on perinteisesti suojautunut polttoaineen hinnanmuutoksilta 6—12 kuukauden suojauksilla.

 

Luetaan rivienvälistä: Finnair on varustautunut valmiiksi jo niin korkeilla hinnoilla ettei edes polttoaineen kaksikertaistuminen tee lennoista kannattamattomia. :P

 

Onneksi ei tarvi ajaa autolla töihin 1.20 litra 95:sta on jo vähän liikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kyllä on kiva katella eurohintaa kun menee pistämään 80litran tankin täyteen :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun luin Hesarin KK-liitteen juttua Ryanairistä, niin eikös käynyt ilmi, että niin jo tehdään jossei istuinpaikat muuten tule täyteen? "Glasgow-Prestwick 0,07 euroa plus verot, yht 14,55€"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tämän päivän iltalehdessä oli juttu että finskikin harkitsee maksun ottamista käyttöön. Hinnan nostoa ei tule ainakaan Charter lennoille.

 

Quantas ottaa 2,5taalan korotuksen käyttöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kohta on ihan mahdotonta vertailla yhtiöiden hintoja kun joudut tekemään 100 eri maksusta yhteenlaskun (jota tehdessä puolet hinnoista ehtii muuttumaan).

 

Lentolippu... 1€

Lipun tulostusmaksu... 1€

Polttoainemaksu... 40€

Lentäjän palkka... 30€

Kalustomaksu... 20€

Lentokoneen päälaskutelineiden kumikorvaus... 0.01€

Lentoyhtiön pomon palkka... 100€

Lentoyhtiön pomon lomakorvaukset... 50€

...

 

Plaah >:(

 

Minusta pitäisi olla yksi hinta ja se sisältäisi KAIKKI toimitusmaksut, kenttäkulut, verot ja kaiken muunkin. Se ei haittaa jos hinta muuttuu vaikka hinta muuttus kerran-kaks viikossa jos polttoaine (tai muu kulu) muuttuu mutta sitten mielestäni olisi selkeästi nähtävillä ja kuluttaja voisi hintaa vertailla eri yhtiöiden ja reittien välillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinulta unohtui vielä polttoaineen kuljetuksesta aiheutuva lisäpolttoaineen korvausmaksu, 1 € ;D

 

Tosi on että hintojen vertailu on ihan mahdotonta, halpalentoyhtiöidenkin hinnat maksavat 50-300 % enemmän riippuen siitä, miten aikaisin olet varauksen onnistunut tekemään ja lipunhinnan maksamaan kuten kk-liitteen jutusta myös kävi selvästi ilmi

 

Ja sitten kenttäkuljetukset niiltä halvoilta kentiltä keskustaan ja takaisin, mahdoton viidakko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään