Guest Jack

Finnairillakin kuohuu

27 viestiä aiheessa

www.helsinginsanomat.fi kertoo:

Finnairin asentajat ja mekaanikot marssivat perjantaina puoliltapäivin pois työpaikoiltaan. Työnseisauksen syynä on Finnairin ja Ilmailualan Unioinin väliset sopimuserimielisyydet.

"Tämä ei vaikuta lentoliikenteeseen välittömästi, mutta viimeistään maanantaina alkaa koneita jäädä kentän laidalle", Ilmailualan Unioinin puheenjohtaja Rainer Hakala sanoi STT:lle.

Hakalan mukaan työnseisaus koskee noin 1400:aa unionin jäsentä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi

Mikäs tuossa tänään ulos marssiessa on. Suoraan terassille vaan 8) 8)

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko siellä liikaa jengiä vai miksei muka vaikuta, LOL. Lainaus www.finnair.fi etusivun uutisista. Son sitten luotettava firma. 8)

IAU TYÖTAISTELU EI VAIKUTA LENTOIHIN

Ilmailualan unioni IAU on aloittanut laittoman työtaistelun Finnair Tekniikassa. Tämän hetken tietojen mukaan työtaistelulla ei ole vaikutuksia lentoliikenteeseen.

Se siitä sitten.

IAU:N TYÖNSEISAUS PÄÄTTYI

Ilmailualan unioni IAU:iin kuuluvat mekaanikot ja asentajat, jotka aloittivat laittoman työtaistelun Finnair Tekniikassa klo 12 ovat palanneet töihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Bjaah toivottavasti lakko ei pitkity sillä tiistai aamuna pitäis lentää EFVA- EFHK >:(>:(

Tämän illan menolentoon ei pitäis vissiin olla vaikutusta, no sen näkee kohta kun lähtee kentälle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lyhyt oli tämä lakko

www.finnair.fi :

IAU:N TYÖNSEISAUS PÄÄTTYI

Ilmailualan unioni IAU:iin kuuluvat mekaanikot ja asentajat, jotka aloittivat laittoman työtaistelun Finnair Tekniikassa klo 12 ovat palanneet töihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Lyhyt oli tämä lakko

Lyhyt mutta paljon puhuva. Ei tee hyvää tuollainen firman julkisuuskuvalle. Millainen on työmotivaatio ja sitoutuminen työhön? Miten se vaikuttaa turvallisuuteen?

Lentäjien palkoista 30 % pois ja se mekaanikoille - eivätkös he ole lentäjiä korkeammin koulutettujakin?. Tätä mieltä olen. Ei vain taida saada yleistä kannatusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

??? Onko tosiaan niin?

No kyllähän on amitsulaisetkin tavallaan lentäjiä paremmin koulutettuja - Ainakin kun katsotaan valmistumisaikaan. Eikös noi liikennelentäjät 1½ vuodessa valmistu.

Mekaanikot taas taitaa olla ammattikorkeen käyneitä. (tämä ei ole varma tieto, luulisin kuitenkin niin)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Mekaanikot taas taitaa olla ammattikorkeen käyneitä. (tämä ei ole varma tieto, luulisin kuitenkin niin)

En ole itse allalla, mutta sellainen tuntuma on, että ammattimaisesti koneita huoltamaan ei pääse kuka tahansa jees-mies tai nainen. Ammattitaidon ja asenteen täytyy olla korkealla. Turhan usein vain unohdetaan, että lentäjä on ainoastaan yksi linkki siinä pitkässä ketjussa, joka vaikuttaa lentoliikenteen turvallisuuteen.

Kun pystymetsästä repäistään neiti B, C tai vaikka D, niin lienee aika selvää, että hänet voidaan opettaa nopeammin lentämään bussia kuin huoltamaan bussia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Ohjaamissa on monta nappia ja mittaria mutta montakohan muuta osaa koneessa on josta lentäjät eivät ole tienneetkään... :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tie mekaanikoksi ei ole aivan lyhyt ja helppo.

Aluksi täytyy olla tietty tarkkaan määritelty teoreettinen koulutus. Käytännössä tämä hankitaan lentokoneasentaja ammattikoulussa. Lentokoneasentaja ei työssään voi yksin kuitata tehtyjä töitä vaan tapauksesta, yhtiöstä jne. riippuen tarvitaan mekaanikon, tarkastajan tms. kuittaus.

Kun asentajalla on teoreettisen koulutuksen lisäksi tarvittavan pituinen työokemus (1990-luvulla viisi vuotta) voi hän hakea mekaanikon lupakirjaa. Työkkemuksessakin on omat vaatimuksensa. Jos esim. tekee viisi vuotta vain avioniikka puolen hommia, ei siitä saa koko työkokemusta. Ilmailulaitoksen myöntämällä lupakirjalla ei voi tehdä töitä kuin yksimoottorisiin alla 2000 kiloa painaviin koneisiin. Kaikki muut konetyypit vaativat erillisen tyyppikoulutuksen, joka anotaan lisättäväksi lupakirjaan. Mekaanikonkin tekemät työt vaativat usein vielä tarakstajan kuittauksen.

Näissä käytännöissä on eroja yhtiöstä riippuen. Esim Finnair kouluttaa asentajiaan omilla mekaanikkokurseilla ennen lupakirjan anomista.

Näin suurinpiirtein homma sujui 1990-luvulla. Itse olen ollut nyt muutaman vuoden pois alalta joten en tiedä aivan tarkkaan mitä JAR-aika on muuttanut. Joku mekaanikko varmasti korjaa jos kirjoitin jotain väärin ???

Juha

Lentokoneasentaja vm.1996.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole itse allalla, mutta sellainen tuntuma on, että ammattimaisesti koneita huoltamaan ei pääse kuka tahansa jees-mies tai nainen. Ammattitaidon ja asenteen täytyy olla korkealla. Turhan usein vain unohdetaan, että lentäjä on ainoastaan yksi linkki siinä pitkässä ketjussa, joka vaikuttaa lentoliikenteen turvallisuuteen.

No kyllähän on amitsulaisetkin tavallaan lentäjiä paremmin koulutettuja - Ainakin kun katsotaan valmistumisaikaan. Eikös noi liikennelentäjät 1½ vuodessa valmistu.

Varmaankin noin on, mutta eihän matkustajakoneen puikkoihinkaan kuka tahansa poropeukalo pääse. Siinä on aika kovat terveysvaatimukset ja vaikka koulutus kestääkin ehkä vain sen 1½ vuotta, vaaditaan ainakin kapteenin penkille pääsemiseen ymmärtääkseni tuhansien tuntien lentokokemus ja sellaista ei hankita ihan nopeasti.

Eikös lentäjäksi pääsemiseen vaadita yleensä ylioppilaan paperit, mutta mekaanikoksi pääsemiseen ei?

Pitempi koulutus ei sitäpaitsi tarkoita samaa kuin korkeampi koulutus.

Tässä threadissa olleita kirjoituksia luettuani sain sen käsityksen, että mekaanikot eivät varmaankaan ole korkeammin koulutettuja kuin lentäjät, mutta heiltä vaaditaan kieltämättä aika pitkä työkokemus vaativimpiin hommiin.

Eli eipä nyt aliarvosteta lentäjiä, vaikka olenkin samaa mieltä mekaanikkojen tehtävän vaativuudesta.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä JARru, joka niin hyvää tarkoittaakin tuppaa vaan hankaloittamaan asioita entisestään.

Byrokratia paisuu ja paisuu vaan, alkaa olla jo näinä päivinä niin mahotonta paperien pyörittämistä että itse työ (esim. laitevaihto) on nopeammin tehty kuin ne viranomaisen vaatimat papyrukset.

Kaikki tietysti turvallisuuden parantamiseksi, ainut vaan että sivistysmaissa hommat hoituvat aivan esimerkillisesti (pääsääntöisesti)... ilman niitä älyttömiä lippulappuvuoriakin.

Noh, paree kun ei rupea vuodattamaan... tulee vaan vihaiseksi.

Tuo lentäjä vs. mekaanikko keskustelu on vähän turhaa, kumpiakin tarvitaan.

Palkat taas ikuinen napinan aihe.

Mites se oli? "Lentäjät vaan rikkovat koneet, hölmöt" "Mekaanikot eivät vaan viitsi korjata,laiskat siat"

Rakkaat viholliset... :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun pystymetsästä repäistään neiti B, C tai vaikka D, niin lienee aika selvää, että hänet voidaan opettaa nopeammin lentämään bussia kuin huoltamaan bussia.

Hmmm, tahtoisinpas nähdä sen neiti C:n ohjaaman 75-linjan bussin lentämässä väliä Puistola-Rautatientori... ;D Lyön kyllä vetoa että bussia huoltamaan oppii vähemmässä ajassa kuin lentämään. ;D ;D ::) ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistakaas, että kyllähän sitä lentämään oppii suht nopeasti, mutta mitäs semmoinen neiti C tai vaikka D tekeekään, kun tulee joku epänormaali tilanne....? ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Byrokratia paisuu ja paisuu vaan, alkaa olla jo näinä päivinä niin mahotonta paperien pyörittämistä että itse työ (esim. laitevaihto) on nopeammin tehty kuin ne viranomaisen vaatimat papyrukset.

Ihmettelin jo siihen maailman aikaan kun itse tein alan hommia kun esim. MD:n ikkunapaketin vaihdosta piti täyttää neljä lappua+kuitata kortti/vikalappu ::)

Ja JAR oli vielä tuolloin melko uusi asia. Esim. ensimmäiset JAR:n mukaiset korjaamoluvat tulivat ammattikoulussa ollessani. Lentoturvallisuus on tietysti tärkeä asia, mutta onko järkeä jos mekaanikolle pitää palkata sihteeri paperihommia varten ;D

Lentäjä/mekaanikko vertaukset ovat aika turhia. En usko, että ammattikuntien sisällä olisi vastakkainasettelua ja oman näppituntuman mukaan kummatkin ammattiryhmät arvostavat toisiaan ja toisten työtä. Mitä palkkaukseen tulee niin oletteko koskaan tavanneet palkkaansa tyytyväistä ihmistä?

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä threadissa olleita kirjoituksia luettuani sain sen käsityksen, että mekaanikot eivät varmaankaan ole korkeammin koulutettuja kuin lentäjät, mutta heiltä vaaditaan kieltämättä aika pitkä työkokemus vaativimpiin hommiin.

Mikä sitten on mittari korkeammasta koulutuksesta...

Kummatkin on ilmeisesti ammattikoulututkintoja, pituudeltaan se mekaanikko koulutus taitaa olla 3 vuotta eli tuplaten.. Mutta molempien koulutus etenee vaativampaan päin jne. Mekaanikon täytyy kyllä tietää paljon enemmän käytännössä. Tarkoitan että eihän autolla ajamisessakaan tarvi tietää miten jokainen auton ja sen moottorin miljoonat osat toimii mutta automekaanikon täytyy osata korjata kaiken.

Ei mun tarkoitus ollut ainakaan lentäjiä mollata mitenkään, mutta ei pidä unohtaa että onnistuneen lennon takana on muitakin kuin lentäjät.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisi mielenkiintoista tietää, mistä syystä lakko alkoi...En usko, että tekniikan ihmiset ihan ilman syytä lähtisivät ulos työpaikoiltaan

Ja työnantajanhan on helppo huutaa "LAITON LAKKO, TYÖTUOMIOISTUIMESSA TAVATAAN"

Ilmeisesti tällainen uhkaus tuli, koska palasivat takaisin jo kolmen tunnin kuluttua. Panee vain miettimään mitä todella tapahtui, mitkä olivat osapuolten motiivit ja onko ammattiliitto/työnantajasuhteissa jotain parantamisen varaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös lentäjäksi pääsemiseen vaadita yleensä ylioppilaan paperit, mutta mekaanikoksi pääsemiseen ei?

Pitempi koulutus ei sitäpaitsi tarkoita samaa kuin korkeampi koulutus.

- Ville -

Ei lentäjäksi tarvii olla YO-papereita, ihan toisen-asteen koulutus riittää (esim amis).

Kumpikin lentäjä ja mekaanikko on yhtä korkeesti koulutettuja.

Lentokoneasentajaksi voi teoriassa päästä kuka tahansa (vaikka ei oo käynny mitään alaan liittyvää koulutusta). Lentokone asentajaks voi opiskella ammattikoulussa, kestää kaksi vuotta. Sen jälkeen 3 vuotta työkokeumusta ja sitte saa hakee mekaanikon lupakirjaa. Mekaanikoks vaaditaan 5 vuotta työkokemusta mutta toi koulu lasketaan kahdeksi vuodeksi. Ja sekin (niinkuin lentäjällä) on jatkuvaa opiskelua läpi uran. eli kaikenlaisia tyyppi-kursseja sun

muita.

Itse opiskelen täällä hetkellä lentokoneasentajaksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lentokone asentajaks voi opiskella ammattikoulussa, kestää kaksi vuotta.

Missäköhän ammattikoulussa lentokoneasentajaksi kahdessa vuodessa pääsee?

Kyllä sitä kolme vuotta saa istua koulun penkillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän ne kaikki toisen asteen tutkinnot ole kolmivuotisia..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä oon YO-linjalla (eli oon käynny lukion) Vantaan ammatillisessa koulussa. Se kestää vaa 2 vuotta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä oon YO-linjalla (eli oon käynny lukion) Vantaan ammatillisessa koulussa. Se kestää vaa 2 vuotta.

Niinhän minä itse arvelin, mutta suurin osa kun peruskoulupohjalta tulee niin kolme vuotta heillä se kesto.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei lentäjäksi tarvii olla YO-papereita, ihan toisen-asteen koulutus riittää (esim amis).

Hmmm, Suomen Ilmailuopiston nettisivut kertovat:

Ylioppilastutkinto tai vastaavat tiedot

En sitten tiedä mitä vastaavat tiedot tarkoittavat, mutta itse olen ymmärtänyt asian niin että kyllä tarvii Ylioppilas olla että ainakaan tuohon puljuun pääsee opiskelemaan. Tietty onhan niitä muitakin lentokouluja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään