Jorma Laiho

Emppu ongelmissa....

31 viestiä aiheessa

Työkaveri on juuri nyt jumissa Geneven kentällä. Emppu on kuulemma rikki. Lento kotiin oli jo eilen, mutta kone siis hajosi. Oli yön hotellissa ja nyt norkoilee kentällä, onneksi pääsi jonkun paremman kortin omaavan siivellä loungeen. Tällä hetkellä odotellaan kuulemma mekaanikkoa Suomesta, joka tulee Kööpenhaminan kautta, mutta jatko Köpiksestä oli peruutettu. Mekaanikko on jumissa kööpenhaminassa. ...Mitä on tapahtunut , mikä yksilö etc.?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaveri kertoi, että eilen joutuivat odottamaan lentoonlähtöä noin 20 min jonkun normaaliruuhkan takia. Sitten kone meni täysin pimeäksi hätävaloja lukuunottamatta. Välillä sähköä saatiin, välillä latailtiin kuulemma akkuja ja taas sähköt vilkkuivat. Sitten luovutettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilanne Genevessä jatkuu...Taitaa olla mekaanikolla väärät piirikortit mukana vai softallako noita korjaillaan? Aika uskomatonta, sitkeimmät matkustajat on nyt odottanut jo vuorokauden.Tuon ymmärtäisi jossain ns. "deekumaassa", mutta niinkin lähellä kuin Sveitsissä. Finnairin henkilökuntaa ei ole kuulemma lähimaillakaan ja tiedonsaanti takkuista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilanne Genevessä jatkuu...Taitaa olla mekaanikolla väärät piirikortit mukana vai softallako noita korjaillaan? Aika uskomatonta, sitkeimmät matkustajat on nyt odottanut jo vuorokauden.Tuon ymmärtäisi jossain ns. "deekumaassa", mutta niinkin lähellä kuin Sveitsissä. Finnairin henkilökuntaa ei ole kuulemma lähimaillakaan ja tiedonsaanti takkuista.

 

No on kyllä kertakaikkisen käsittämätöntä, jos ei Genevästä päästetä alle vuorkauden odotuksella kotiin Suomeen muilla koneilla/reiteillä.

Tämä on esimerkki siitä, että lentomatkustamisessa aika saattaa todellakin pysähtyä, kun vika osuu kohdalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No on kyllä kertakaikkisen käsittämätöntä, jos ei Genevästä päästetä alle vuorkauden odotuksella kotiin Suomeen muilla koneilla/reiteillä.

Tämä on esimerkki siitä, että lentomatkustamisessa aika saattaa todellakin pysähtyä, kun vika osuu kohdalle.

 

Höh

Mikäs siinä. Soitto kotiin, että nyt kävi semmonen juttu, että koneeseen tuli softabugi ja sitten kuppilaan. Toivoa tietenkin sopii, että selitys on yhtä uskottava kuin "pelikaani turbiiniin" :laugh:

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höh

Mikäs siinä. Soitto kotiin, että nyt kävi semmonen juttu, että koneeseen tuli softabugi ja sitten kuppilaan. Toivoa tietenkin sopii, että selitys on yhtä uskottava kuin "pelikaani turbiiniin" :laugh:

HS

 

Tai ampiaisia  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höh

Mikäs siinä. Soitto kotiin, että nyt kävi semmonen juttu, että koneeseen tuli softabugi ja sitten kuppilaan.

 

No jo mutta.

 

Ei se kaikkien reissaavien kohdalla sentään ole sillä tavalla, että matkustaminen ulkomaille tarjoaa sen ainoan mahdollisuuden päästä pois "perhepiiristä".

Joillekin tuollainen vuorokauden mittainen viive paluussa merkitsee sitä, että saattaa olla monta seuraavaa työpäivää sekaisin, kun jotkut tärkeät jutut jäävät tekemättä sen vuoksi, että joutuu kökkiä Geneven kentällä (katsellen sinne saapuvia ja sieltä lähteviä lentokoneita) tai ylipäänsä pois työpaikaltaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se ihan oikea ohjelmistovika oli. Ei siinä sinänsä mitään ihmeellistä, allekirjoittaneen ranskalaisperäisessä leijonalogoisessa autossakin oli taannoin sellainen, tarjoili omituisia vaihteita. Empussa lienee latinoverta vähän enemmänkin. Molemmat on muuten mukavia, siis Emppu ja Pösö.

Ainakin osa Geneveen jääneistä oli aika kokeneita matkaajia ja ihmettelivät ettei yhtiö ryhtynyt ajoissa uudelleenreitykseen, vaan antoi matkustajien odottaa.

Omat tuttuni ei myöskään piitanneet koneiden bongauksesta, johon Geneve on kyllä ihan hyvä. Pulmathan alkoivat jo illalla, toki silloin ei ollut enää lentoja pois Genevestä tänne Pohjolan suuntaan. Työkaveri ja pari tuttuaan järjestivät itse majoituksen tutusta hotellista, muut saivat yöllisen sight-seeing-reissun n. 100km päähän lentoyhtiön paikallisen kumppaniyhtiön avustuksella.

Näitähän toki sattuu ja pahinta on , kun ei saa tietoa. Sen takia yritin hankkia lisävinkkiä jopa tämän forumin kautta.Varsinainen syy eli ohjelmistovika kyllä selvisi ihan paikan päällä olleilta.Koneyksilöhän selvisi nopeasti, noista vioista ei tunnu saavan tarkaa selkoa sen paremmin Pösön kuin Empunkaan kohdalla. Jotenkin niistä kertominen on selvästi arempi juttu kuin vanhat mekaaniset viat. Se mihin järjestelmiin softavika vaikutti ei selvinnyt, mutta sähköt ainakin meni ennen lähtöyritystä.Hommahan sinänsä johtaa reklamaatioon, näissä pitkissä odotuksissa (tässä lähes vuorokausi) muistaakseni tulee joku kompensaatio.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko se roju jo tuotu suomeen ?

 

Ennen oli vika lentokoneissa ....nykyään tietokoneissa !!!!!

 

>:( -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aihetta sivuten: Nyt kun FInnairilla on jo kertynyt käyttötunteja näiden etelä-amerikkalaisten kanssa, niin millaiseksi niiden luotettavuus uusien koneiden kategoriassa noin muuten on muodostunut ?

Alunperin Emput tuntuivat ainakin suht asiallisilta ja mukavilta matkustaa. Mutta sillä taas ei ole sen "käyttövarmuuden" kanssa hirveästi tekemistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aihetta sivuten: Nyt kun FInnairilla on jo kertynyt käyttötunteja näiden etelä-amerikkalaisten kanssa, niin millaiseksi niiden luotettavuus uusien koneiden kategoriassa noin muuten on muodostunut ?

Alunperin Emput tuntuivat ainakin suht asiallisilta ja mukavilta matkustaa. Mutta sillä taas ei ole sen "käyttövarmuuden" kanssa hirveästi tekemistä.

 

Emput on tällä hetkellä aivan täyttä pa¤##a...laivaston epäluotettavimmat lelut. Lentokone on parhaimmillaan noin 5-6 vuoden iässä jota brasilialaiset vikasimulaattorit eivät vielä ole saavuttaneet. Ehkä niistäkin tulee lentokomeita.

 

Ai nii..onhan siellä niitä MD11 koneita joiden lähtöluotettavuus on toista luokkaa mutta toisaalta ...miksi nii-...?

 

--  ;) --

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emput on tällä hetkellä aivan täyttä pa¤##a...laivaston epäluotettavimmat lelut. Lentokone on parhaimmillaan noin 5-6 vuoden iässä jota brasilialaiset vikasimulaattorit eivät vielä ole saavuttaneet. Ehkä niistäkin tulee lentokomeita.

 

Ai nii..onhan siellä niitä MD11 koneita joiden lähtöluotettavuus on toista luokkaa mutta toisaalta ...miksi nii-...?

 

--  ;) --

Asia selvä. Hyvä että Finnairilla on sitten jo kokemusta tällaisista "uusimmista", kun ne uudet 350-arbuusit joskus mahdollisesti liitetään laivastoon niille kriittisille Kauko-Idän reiteille :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emput on tällä hetkellä aivan täyttä pa¤##a...laivaston epäluotettavimmat lelut. Lentokone on parhaimmillaan noin 5-6 vuoden iässä jota brasilialaiset vikasimulaattorit eivät vielä ole saavuttaneet.

 

Vinnairin assistant vice-president fleet management Maunu Visuri kertoo Flight Internationalissa muun muassa seuraavaa:

 

Finnair’s E-Jet daily utilisation is averaging 7h and this is rising towards the airline’s target of 8.5h. The fleet’s technical dispatch reliability (TDR) has been gradually improving from 96.5% and by mid-2006 reached 98.3%, which was better than its Boeing 757 fleet. “We expect it to reach our target of 99% this year and be at the level of our A320s,” says Visuri.

 

Ja, hoitokeinosta on-off:

 

Visuri says that the integrated design of the avionics is the root of the problem as “when one part is changed it doesn’t necessary take into account all the other things that might happen. That can create a problem requiring you to power-up and power-down the aircraft – like ‘CTL-ALT-DEL’ on the PC.”

 

Lisää empuista ja vinnairista, kuten esimerkiksi jäätyvistä rahtiluukuista löytyy FI:stä hakemalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asia selvä. Hyvä että Finnairilla on sitten jo kokemusta tällaisista "uusimmista", kun ne uudet 350-arbuusit joskus mahdollisesti liitetään laivastoon niille kriittisille Kauko-Idän reiteille :'(

 

Mahdollisten pikku bugien minimoimiseksi finski ottaa koneet vastaan nro 30:stä eteenpäin.

 

Ja SAS:n lussut ja 330:set on 2000-luvun alusta ja vieläkin jatkuvasti on lastentautia. Tämä näkyy sitten taululla muodossa "cancelled".

 

läskimädäreissä ei ole koskaan ollut mitään vikaa, se nyt vaan on jenkkien keksimä ominaisuus ettei ne pääse koskaan lennolle aikataulussa  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Off topic: mielenkiintoista että Finnairilla on Assistant VP niiden VP:iden ja SVP:iden lisäksi.

Mikähän siinä on takana? Ei ilmeisesti senior managerin, general managerin tahi directorin titteli kuulosta riittävän hienolta :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

läskimädäreissä ei ole koskaan ollut mitään vikaa, se nyt vaan on jenkkien keksimä ominaisuus ettei ne pääse koskaan lennolle aikataulussa  :laugh:

 

Kirjoitin tuossa aiemmin, kun tämän yleisemmän keskustelun aloitin, että "uusien koneiden kategoriassa". Tämä juurikin siksi, ettei kukaan vain alkaisi verrata appelsiinia ja perunaa keskenään :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

läskimädäreissä ei ole koskaan ollut mitään vikaa, se nyt vaan on jenkkien keksimä ominaisuus ettei ne pääse koskaan lennolle aikataulussa  :laugh:

 

Vaikka se on ylivoimaista olla liittämättä näitä taivaan kaunottaria (M11) joka juttuun niin nyt oli kuitenkin kyse SASsille 2001 toimitetuista laiskoistabusseista, jotka jatkuvasti aiheuttavat Aasiaan ja Pohjois-Amerikkaan cancelled -statuksisia lentoja. Voi varmaan kuitenkin puhua lastentautien sijaan jo aikuistentaudeista?

 

Long Beachin vanhemmalle kalustolle on se oma ketju, Sami. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään