Juhani Hämäläinen

Concorde uudestaan ilmaan?

43 viestiä aiheessa

En tiedä sitten miten saavat renkaat kestämään ???

Eikös ne renkaat puhjennu juuri sen lähtönopeuden takia että kun kone kulkee "liian" lujaa niin renkaat eivät sitä kestä.

Itse en usko että enää ottavat käyttöön mutta ihmeiden aika ei ole ohi ;)

 

Aikaisemmin koneille oli tapahtunut kaikkiaan 57 renkaiden räjähdystä.
Kertoo wikipedia

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä sitten miten saavat renkaat kestämään ???

Eikös ne renkaat puhjennu juuri sen lähtönopeuden takia että kun kone kulkee "liian" lujaa niin renkaat eivät sitä kestä.

 

Minun muistin mukaan ne renkaat taisivat puhjeta siinä onnettomuuskoneessa edellä lähteneestä koneesta (muistaakseni American Airlinesin) pudonneeseen osaan, eikä "suureen lähtönopeuden takia".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun muistin mukaan ne renkaat taisivat puhjeta siinä onnettomuuskoneessa edellä lähteneestä koneesta (muistaakseni American Airlinesin) pudonneeseen osaan, eikä "suureen lähtönopeuden takia".

Juu näinhän se oli mutta kun niitä renkaita on räjähtänyt yht. 57 kertaa ja en usko että edellä mennyt kone on aina syypää :-[

Jossain keskustelussahan täällä puhuttiin ko.asiasta mutta en löytänyt :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän niitä renkaita räjähtele muissakin kuin pelkästään Concordessa, eli ko. värkin lentoon saaminen ei kyllä esty renkaista..

No joo.

Kyllähän tuo olisi hieno nähdä lentmässä.On jäänyt tuo onnettomuuspäivä hyvin mieleen sillä tulimme silloin Epsanjasta Finskin MD-11 (!) ja siellä kerrottiin/näytetiin tuosta onnettomuudesta kuvaa sekä uutisia :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä rengasongelmahan hoidettiin jo. Concorde palasi liikenteeseen onnettomuuden jälkeen, mutta liikenne lopetettiin myöhemmin kannattamattomana, kun valmistajatehtaat eivät enää suostuneet ylläpitämään teknistä tukea ilman lisärahaa operaattoreilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä rengasongelmahan hoidettiin jo. Concorde palasi liikenteeseen onnettomuuden jälkeen, mutta liikenne lopetettiin myöhemmin kannattamattomana, kun valmistajatehtaat eivät enää suostuneet ylläpitämään teknistä tukea ilman lisärahaa operaattoreilta.

No tuleekohan tästä tänäpäivänäkään kannattavaa?

Missäs nuo kaikki 19 Concordea ovat tällä hetkellä? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuleekohan tästä tänäpäivänäkään kannattavaa?

 

No eihän se matkustajaliikenteeseen varmaan tulisi, vaikka siitä lentokuntoinen taas tehtäisiinkin. Eiköhän kyse olisi puhtaasti Bransonin PR-kikasta taas jälleen kerran...

 

Missäs nuo kaikki 19 Concordea ovat tällä hetkellä? ???

 

Museoituina eripuolille maailmaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, Englannissahan on Save Concorde Group, eli yhdistys joka haluaa saada yhden koneen lentokelpoiseen kuntoon jotta sillä voitaisiin lentää joskus näytöksissä, ja varsinkin Lontoon olympialaisten avajaisissa v. 2012.

 

http://www.save-concorde.co.uk/

 

Kyseisen ryhmän nokkamiehen arvio on, että rahaa pitäisi saada jostakin kasaan lahjoituksina jne 10-15 miljoonaa puntaa. Sir Richard on siis lupaamassa kassaan miljoonan, edellytyksellä että joku muu maksaa loput  ;)

 

Ranskassa on museoituna se yksilö, jota lehtijutun mukaan on pidetty vapaaehtoisvoimin parhaassa kunnossa ja joka saataisiin helpoiten lentokuntoon. Air Francen väreissä tosin. BA:n Concordeista on mm. laskettu hydrauliikkanesteet pihalle ja katkaistu sähköt, mistä syystä lentokelpoiseksi saaminen olisi huomattavasti vaikeampaa. Lisäksi BA:n kanta on ollut, että he omistavat edelleen omat koneensa eivätkä myy mistään hinnasta. Todennäköisesti museot ovat saaneet BA:n koneet sillä ehdolla, ettei niitä luovuteta eteenpäin?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika utopistinen suunnitelma, valitettavasti  :thmbdn:

 

Oikeastaan ainoa mahdollinen vertauskohta on brittien yritys saada Avro Vulcan pommittaja takaisin lentokuntoon http://www.tvoc.co.uk/

Tuo(kin) projketi on ollut sen verran vaikea, että on pieni ihme kun Vulcan saadaan taivaalle.

Ja Concorde on Vulcaniin verrattuna ihan eri planeetalta...

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaisin että pariisin ilmailumuseon koneita ei välttämättä saa ilmaan, koska mielestäni hallissa ei ollut tarpeeksi isoa ovea(?!), ja koska toisessa koneessa oli moottorille tehty jotain omituisia söhellyksiä. Koneet olivat myöskin muuteltuja sisältä, joten aika iso askel on saada ainakin se air francen kone ulos. Kuvia koneista ei ole nyt saatavilla, mutta jos halutaan niin voin laittaa ehkä joitakin kuvia tänne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaisin että pariisin ilmailumuseon koneita ei välttämättä saa ilmaan, koska mielestäni hallissa ei ollut tarpeeksi isoa ovea(?!)

 

Kai se Concorde sinne sisälle on jotenkin saatu, joten tuskin oven puuttuminen mikään este on ulosviennille...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuo olisi hieno nähdä lentmässä.On jäänyt tuo onnettomuuspäivä hyvin mieleen sillä tulimme silloin Epsanjasta Finskin MD-11 (!) ja siellä kerrottiin/näytetiin tuosta onnettomuudesta kuvaa sekä uutisia :-\

 

Finskin koneessa kuvaa lento-onnettomuudesta,  ??? ? No on joku mokannut ja pahasti. Käsitykseni mukaan Finnair jättää aina uutiset näyttämättä mikäli niissä käsitellään lento-onnettomuuksia. Mutta eipä kuulu kommenttini juurikaan aiheeseen..

 

Kiitos ja anteeksi,

 

RiPa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai se Concorde sinne sisälle on jotenkin saatu, joten tuskin oven puuttuminen mikään este on ulosviennille...

 

Se halli on kai rakennettu koneen päälle... Ja jos sen air francen haluaa ulos niin 001 pitää viedä ekaks. ja se francen on kyllä aika modailtu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas on ihmisillä haaveita.

 

TalSa

 

Ranskalaisten museo sanoo, etteivät heidän Concordensa ole kaupan. Club Concorde ilmeisesti yrittää seuraavaksi ostaa New Yorkissa näytteillä olevan Concorden.

 

Officials at the French Museum of Air and Space at Le Bourget say their Concordes are not for sale, effectively quashing the recently-unveiled plan to buy one of the airplanes and restore it to flying condition. “These two aircraft are part of the national heritage,” the Museum said in a news release on Monday.

 

“As stated in the Heritage Code, they are inalienable and imprescriptible, as are the Mona Lisa or the Palace of Versailles. …The policy of the Air and Space Museum is not to maintain its aircraft in flying condition, to best protect these parts as some are unique. There is therefore no doubt, whatsoever, that the Museum of Air and Space Concorde will not be sold, regardless of the financial offer, nor will they fly again someday.”

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/French-Say-Concordes-Not-For-Sale-224886-1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ranskalaisten museo sanoo, etteivät heidän Concordensa ole kaupan. Club Concorde ilmeisesti yrittää seuraavaksi ostaa New Yorkissa näytteillä olevan Concorden.

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/French-Say-Concordes-Not-For-Sale-224886-1.html

 

Barbadoksella on BA:n Concorde, jonka mekaanikko käy tarkastamassa kerran vuodessa. Kone pidetään siinä kunnossa, että jos tarve vaatii, se on välittömästi valmiina lentoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Barbadoksella on BA:n Concorde, jonka mekaanikko käy tarkastamassa kerran vuodessa. Kone pidetään siinä kunnossa, että jos tarve vaatii, se on välittömästi valmiina lentoon.

 

Mistä tämä tieto on varmistettavissa, että kone on välittömästi valmis lentoon? Lähde?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään