Guest MD

Duo lopettaa, Easyjet aloittaa

20 viestiä aiheessa

Airliners.netistä kummatkin uutiset bongattu. Eli Duo lopettaa ilmeisesti :(. Ei kestänyt se pulju pitkään. Täältä voi käydä lukemassa. Loppu lyhyeen Helsinkin lennot..

 

Ja Easyjet on ilmoittanut, että vuonna 2005 tulee Scandinaavian valloitus, sisältyen Suomen. Ja linkki uutiseen tässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airliners.netistä kummatkin uutiset bongattu. Eli Duo lopettaa ilmeisesti :(. Ei kestänyt se pulju pitkään. Täältä voi käydä lukemassa. Loppu lyhyeen Helsinkin lennot..

 

Ja Easyjet on ilmoittanut, että vuonna 2005 tulee Scandinaavian valloitus, sisältyen Suomen. Ja linkki uutiseen tässä.

 

Lueskelinkin A.netistä juuri tuota. Easyjet = Busseja eri väreissä EFHKlle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hassua. Äskenhän Duo oli vasta korvaamassa CRJ-200:nsa Saab-kaksitonnisilla. :P

 

Ihan hyvä jos EZY:kin aloittaa, mutta että kaikista paikoista juuri Newcastlesta Suomeen? :P;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään näin BBC Worldin tekstisivuilla uutisen, jonka mukaan tänään 40 Easyjetin lentoa on myöhästynyt/peruutettu, koska koneisiin ei ollut toimitettu voimassaolevia vakuutusasiakirjoja

 

Mitenkähän on, oliko esim. FlyingFinnin koneissa vakuutukset voimassa/maksettu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon Duon juttuun lisäten, jos ette ole huomanneet niin firmaltahan lopahti rahat kesken ja siihen loppui lennot.

 

Matkustajat jotka ovat Duon kyydillä menneet ulkomaille joutuvat junailemaan itsensä takaisin kotiin miten haluavat, ja matkansa jo maksaneille ei rahoja ilmeisestikään tulla palauttamaan.

 

 

"duo suspends operations

 

Bill Dawson and Andrew Peters, partners of Deloitte, were appointed Joint Administrators to Duo Airways Limited ("duo") on 1 May 2004. They act as agents of the company and without personal liability. Following this appointment Duo has ceased to trade and there will be no further flights.

 

Passengers who have booked flights, which are now cancelled, are unlikely to be protected by ATOL. However, if they have paid by credit card, the amount was more than £100 and that credit card is issued under an agreement between a credit card company and an individual, sole trader or partnership, then the credit card issuer may be responsible under the Consumer Credit Act for giving a refund.

 

We recommend that passengers contact their credit card company for more details.

 

Passengers who have travel insurance should contact their insurance provider for more details.

 

Passengers who booked and paid a travel agent for flights, should contact the agent for advice.

 

Passengers paying for flights by any other source namely cash or cheque will have an unsecured claim against Duo.

 

If a company has paid for the tickets via any source, it is likely that the company will have an unsecured claim against Duo.

 

We are unable to repatriate passengers who are abroad and therefore they need to make alternative arrangements to return home."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkaakseni Easyjetistä,

tänään BBC World´in World Business Report´issa ilmoitettiin Easyjetin neljännesvuositulokset.

Easyjetin tulos oli 33 miljoonaa dollaria tappion puolella. Tosin tappiot olivat pienentyneet verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon, jolloin tappiota tuli 43 miljoonaa taalaa.

 

Tappiota tuli siis 11 M$ per kuukausi. Herää kysymys, kuinka kauan halpalentoyhtiön talous voi kestää negatiivista kassavirtaa. Johtuiko aikaisemmin mainitsemani vakuutusten puuttuminen Easyjetin koneista siitä, että kassassa ei ollut rahaa vakuutusten maksamiseen ajoissa?

 

Tosin ensimmäinen vuosineljännes on muillekin yhtiöille vaikeata aikaa, ilmeisesti koska lomamatkustusta ei paljonkaan ole. Tämän päviän Hesari kertoo SAS:n tehneen samana ajanjaksona 170 miljoonan euron tappion ja Blue1:n 7,3 miljoonan euron tappion. SAS:lla tosin lienee takanaan paljon vakaampi talous kuin esim Easyjetillä.

 

BBC haastatteli - paitsi Duon entisiä työntekijöitä - ilmailuanalyytikkoa, jonka mukaan Euroopassa operoi tällä hetkellä 60 halpalentoyhtiötä ja lisää odotetaan syntyvän noin 20 vielä tämän vuoden aikana. Vaikeuksia on siinä, että Euroopan ilmatila on täynnä ja slottiaikoja ei millään löydy tarpeeksi kaikille halukkaille. Odotetaan siis, että vanhoja kuolee tai yhdistyy ja uusia syntyy, kiihtyvään tahtiin. Mitähän tulee Air Francen ja KLM:n yhdistyminen vaikuttamaan Euroopan sisäiseen liikenteeseen? Jää nähtäväksi.

 

Suomen sisäisillä reiteillä kilpaileminen on myös aina vaikeata, kuten Söderin ja Flying Finnin tapaukset osoittavat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää talousuutisia sen verran, että SAS:n tulos viime vuonna ennen veroja oli 1,58 miljardia kruunua (!) tappiota. Edellisenä vuonna vastaavasti -1,88 mrd kr, eli pientä parannusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään oli BBC:ssä valitettavasti lisää huonoja uutisia lentoyhtiöiden taloudesta.

Easyjetin osakkeet laskivat 25 %, ei pelkästään huonon alkuvuoden tuloksen takia vaan myös siksi, että Easyjetin johtaja oli antanut lausunnon synkistä tulevaisuuden näkymistä. Sanoi, että lippujen hinnat ovat järjettömän alhaalla eikä Easyjetin talous jatkossa kestä ilman yhdistymistä toisen yhtiön kanssa tai toinen vaihtoehto on mennä suoraviivaiseen konkurssiin. Itsestään selvää on, että tällainen lausunto vaikuttaa Easyjetin tulevaisuuteen.

Lisäksihän halpalentoyhtiöiden on mainostettava huomattavasti enemmän kuin jo asemansa vakiinnuttaneiden yhtiöiden, mikä rasittaa ko. yhtiöiden taloutta liikaa.

 

Swiss´iltä tuli myös tappiollinen alkuvuoden tulos, oliko 61 Milj $.

 

Alitalian kimurantti tilanne voi myös ratketa tänään tai sitten ei. Yhtiön johtohan haluaa irtisanoa 3000 työntekijää. Ammattiliitot vastustavat ankarasti mm. pistelakoilla. Yhtiön omat työntekijät ehdottavat palkanleikkauksiin pohjautuvaa säästöohjelmaa jolla vältettäisiin irtisanomiset. Ammattiliitot väittävät, että päätöksiä yhtiössä ei saisi tehdä toimiva johto vaan suurin osakkeenomistaja, siis Italian valtio. Valtio ei taas voi antaa lisää rahaa, koska se on vastoin EU:n kilpailulainsäädäntöä. Yhtiön johdon mukaan se ei tingi irtisanomisista, vaan sanoo että jossei irtisanominen onnistu, mennään joko "administraatioon" mikä ymmärtääkseni tarkoittaisi sitä, että yhtiön johtoon tulisi yksi ulkopuolinen administraattori joka yksin määrää missä mennään. Toinen vaihtoehto on suora konkurssi.

 

Eipä ole helppoa pyörittää lentoyhtiötä tämän hetken maailmantilanteessa. Vai mitä mieltä olette?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän voisi otsikoida vaikka "länsirintamalta ei mitään uutta".

Siis lisää tappiollisia osavuosituloksia. JAS/JAL-konsortio raportoi historiansa pahimman osavuositappion, 803 milj $.

 

Alitaliassa taas johtokunta sai kenkää, ilmoitettiin uudesta 5-kohtaisesta ohjelmasta jonka yksityiskohtia ei ikävä kyllä paljastettu. Taitaa kuitenkin väkisinkin olla säästöohjelma. Alitalian osakkeet, joiden kauppa oli muutaman päivän pysähdyksissä, noteerattiin taas tänä aamuna mutta kun ne alkoivat uudelleen laskea niin kaupankäynti keskeytettiin taas. Toistaiseksi Alitalia on kuitenkin yhä olemassa.

 

Easyjetiltä odotetaan tänään huhtikuun liikennelukuja, itse en ole vielä nähnyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sorry nyt, jos otan vanhan asian uudelleen puheeksi.

Jokin italialainen lehti on tänään kertonut Alitalian neljännesvuosituloksen ennakkoon, arvio on 300 milj dollaria tappiota.

Uuden johtokunnan veikataan jakavan Alitalian kahdeksi uudeksi yhtiöksi, joista toinen on ilmeisesti ns. halpalentoyhtiö.

Lisäksi veikataan, että Alitalia yrittää parantaa kassatilannettaan laskemalla liikenteeseen uusia osakkeita.

Alitalian osakkeiden kauppa on tänään pysähdyksissä. Herää vielä kysymys, että kuka hitto haluaisi ostaa sellaisen yhtiön uusia osakkeita, joka on tehnyt 4 vuotta peräkkäin tappiollisen kokovuosituloksen?

Ehkä Silvio Berlusconin pitäisi ostaa koko pulju, rahaahan sillä näyttäisi olevan vaikka muille jakaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän Easyjet-uutinen on seuraava:

 

Easyjet on nostanut jossain ilm. yleiseurooppalaisessa tuomioistuimessa oikeusjutun, jolla Easyjet pyrkii kumoamaan KLM:n ja Air Francen fuusion.

 

Perusteena on, että fuusio rajoittaa kuluttajan valinnan mahdollisuuksia ja on siten "anti-consumer". Euroopan komissiota lähellä olevien lähteiden mukaan fuusio taas on nimenomaan kuluttajaystävällinen eli "pro-consumer".

 

Ilmeisesti Easyjetillä on ns. parempaa tietoa siitä, miten fuusio tulee vaikuttamaan sellaisiin reitteihin, joilla Easyjet kilpailee.

Otetaan nyt hypoteettinen tilanne: KLM:llä ja Air Francella on kilpailevat aamuvuorot Pariisista Amsterdamiin, joista toinen lähtee 07.00 ja toinen 07.05. Tällainen tilannehan on ollut varsin tavanomainen Euroopan sisäisillä lennoilla. Jos toinen näistä vuoroista poistetaan ja jäljelle jäävä yhteinen vuoro lennetään isommalla konetyypillä, kokonaiskäyttöaste nousee mikä taas voi johtaa siihen, että lipunhintoja voidaan ehkä laskea. Selvä, että tämä mahdollisuus pelottaa halpalentoyhtiöitä, mutta eikö se ole nimenomaan kuluttajaystävällistä?

 

Mitkähän mahdollisuudet Easyjetillä muutenkaan on voittaa kahden jättiyhtiön omistajapohjaa vastaan, ottaen huomioon että fuusio taitaa jo olla EU:n kilpailuviranomaisten kertaalleen hyväksymä? Argumentti vaikuttaa vähän ohuelta pärjätäkseen oikeudessa.

 

Vai onko kysymys ns. mainostempusta, jolla Easyjet pääsee hetkeksi otsikoihin ympäri Eurooppaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

KLM:llä ja Air Francella on kilpailevat aamuvuorot Pariisista Amsterdamiin, joista toinen lähtee 07.00 ja toinen 07.05. Tällainen tilannehan on ollut varsin tavanomainen Euroopan sisäisillä lennoilla. Jos toinen näistä vuoroista poistetaan ja jäljelle jäävä yhteinen vuoro lennetään isommalla konetyypillä, kokonaiskäyttöaste nousee mikä taas voi johtaa siihen, että lipunhintoja voidaan ehkä laskea. Selvä, että tämä mahdollisuus pelottaa halpalentoyhtiöitä, mutta eikö se ole nimenomaan kuluttajaystävällistä?

 

...Jos toinen näistä vuoroista poistetaan ja jäljelle jäävä yhteinen vuoro lennetään isommalla konetyypillä, ja koska kilpailevaa liikennettä ei reitillä enää ole, voidaan hintaa kaikessa rauhassa nostaa. On selvää, että tämä ei ole kuluttajaystävällistä, mutta miksi ihmeessä tämä haittaa halpalentoyhtiöitä?

 

(toinen näkökulma selvästi ;D )

 

Ilkka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otetaan nyt hypoteettinen tilanne: KLM:llä ja Air Francella on kilpailevat aamuvuorot Pariisista Amsterdamiin, joista toinen lähtee 07.00 ja toinen 07.05. Tällainen tilannehan on ollut varsin tavanomainen Euroopan sisäisillä lennoilla. Jos toinen näistä vuoroista poistetaan ja jäljelle jäävä yhteinen vuoro lennetään isommalla konetyypillä, kokonaiskäyttöaste nousee mikä taas voi johtaa siihen, että lipunhintoja voidaan ehkä laskea. Selvä, että tämä mahdollisuus pelottaa halpalentoyhtiöitä, mutta eikö se ole nimenomaan kuluttajaystävällistä?

 

Tapahtui suomessakin: Itse lensin maaliskuun lopussa Helsingistä Rovaniemelle A319:lla ja 10min ennen meidän lentoa lähti A320:n myöskin rovaniemelle. Meidän koneessa oli n. 20 matkustajaa kun A320:n oli lähes täys. Hintaa kaikkiaan tuli vajaa 50e/suunta.

 

Edit: Molemmat lennot oli Finskin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, olihan se mahdollisuuksien rajoissa se toinen kaiman esittämä näkökulma

 

Otin nyt vain hypoteettisen esimerkin Pariisi-Amsterdam, kun en tosiaankaan tiedä mitä reittejä Easyjet lentää

 

Todennäköisesti Lontoosta lähtevät lennot olisi ollut parempi esimerkki

 

Mutta pääasiahan oli, miten Daavid pärjää oikeussalissa kahdelle isolle Goljatille???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KLM:n ja Air Francen suunnitelmahan on nimenomaan

karsia reippaasti yhteisiä kaukoreittejä ja perustaa

Pariisin ja Amsterdamin välille ilmasilta jolla kulkee

koneita suunnilleen jonossa.

Eli matkustajalle tässä tulee haittaa kun suorat

kaukolennot vähenevät.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita ilmasiltoja - siis shuttle - on kai jo vuosia lennetty esim Washington D.C.n ja New Yorkin välillä pohjalta että koneet lähtevät sitämukaa kuin tulevat täyteen, en tiedä miten on taloudellisesti kannattanut

 

Pariisi-Amsterdam väli on niin lyhyt, että ei sen yhdistäminen kaukolentoon kovin paljon vaikuta ainakaan ajallisesti,

eri asia miten lipunhintojen käy

 

Kaukolentojen päällekkäisyyksien karsiminen kuullostaa järkevältä tilanteessa jossa polttoainekulut koko ajan kasvavat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita ilmasiltoja - siis shuttle - on kai jo vuosia lennetty esim Washington D.C.n ja New Yorkin välillä pohjalta että koneet lähtevät sitämukaa kuin tulevat täyteen, en tiedä miten on taloudellisesti kannattanut

 

US Airways mm. operoi juuri näitä Shuttle lentoja Washington DC:n ja NYC:n välillä ja kuulema on US Airwaysin kannattavin reitti. Tosin pistivät vissiin myyntiin kyseisen reitin oikeudet, kun pitäisi saada rahaakin jostain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään