Nils Rostedt

Helsinki-Arlanda, 14.5.

10 viestiä aiheessa

Tukholmanmatkoja taas kalenterissa. Tässä päivän antia.

 

Helsingin aamua. En ole aiemmin huomannut että Empun moottorigondolit ovat hieman samaan tapaan "litistetyt" kuin B737:ssa. OH-LKF, E190.

[ attachment removed ]

 

Saavuimme Arlandaan. LOT-kapteeni tarkastaa.

[ attachment removed ]

 

Jarrujen kunto on myös tärkeää.

[ attachment removed ]

 

Embraer tämäkin. E170 SP-LDI.

[ attachment removed ]

 

Continental saapuu New Yorkista sumuiseen Arlandaan. Winglet-B757, N12114.

[ attachment removed ]

 

Novair-charteryhtiön A321 valmistelee lähtöä. SE-RDP.

[ attachment removed ]

 

Sitten Continental pysähtyy rullaustielle ja Novair ei lähdekään liikkeelle.

 

Hetken päästä selitys: Novairin nokan eteen ajaa kuuden paloauton hälytysjoukkue.

[ attachment removed ]

 

Hätä ei loppujen lopuksi ollut tätä kummempi. Ruotsalaisfoorumin tiedon mukaan Sterlingin MD-80:ssa oli ollut jokin häiriö joka sai happinaamarin laukeamaan. Sen verran vakava hälytys kuitenkin oli että matkustajat joutuivat poistumaan koneesta takaisin terminaaliin. Onneksi oli väärä hälytys.

[ attachment removed ]

 

Norwegian-yhtiön B737 LN-KKL. Pyrstössä Roald Amundsenin kuva. Olen kuvannut saman koneen aiemminkin ja silloinkin olosuhteet olivat samantapaiset. Amundsen itse ei sumusta varmaan olisi ollut moksiskaan.

[ attachment removed ]

 

Nyt on jo iltapäivä. Sumun sijasta on nyt sadekuuroja. SAS:n Dash-8-400 lähtövuorossa.

[ attachment removed ]

 

KLM:n B737 pushbackissa.

[ attachment removed ]

 

Lufthansa Regional, D-ACRA, Canadair Jet 200.

[ attachment removed ]

 

Olemme jo kiitotiellä, kun aurinko pilkahtaa esiin pilvien takaa. Sterling, B737, OY-SED.

[ attachment removed ]

 

Tässä on sitten merkittävä uusi Arlandalainen. SAS on avannut suoran lennon Pekingiin neljä kertaa viikossa A340-300-koneella. Ei varmaan mikään ilouutinen Finnairille. Tässä kone saapuu Pekingistä hieman aikataulustaan myöhässä 18.23 paikallista aikaa. Lähtö on muistaakseni illalla klo 22.30. SAS satsaa vahvasti tähän uuteen reittiin. Ulkona oli isot mainoslakanat. Koneen parkkipaikka ei myöskään suinkaan ole muiden kaukoreittikoneiden tapaan piilossa F-terminaalin takana, vaan on Arlandan näkyvin paikka SkyCityn edessä, missä päivällä tavallisesti seisoo Thain B747. 

[ attachment removed ]

 

Lopuksi ilmakuva Arlandan rahtiplatasta.

[ attachment removed ]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia etenkin nämä loppu pään kuvat, kun aurinkokin jo näyttäytyy. 8)

 

Täytyy varmaan seuraavalla kerralla, kun tulee Ruotsin risteily mennä päiväksi tonne kuvailemaan, sen verran on erilaista kalustoa kuin eeäfhookoolla.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella hyvä matkakertomus!  :thmbup:

Olisin ehkä toivonut lentomatkalta enemmän kuvia...  :-\

 

On se kumma, kun matkustajamäärät ei riitä siihen, että HK:lla kävisi muitakin hevejä, kuin Finnairin MD11, A340 ja tietty Cargokoneet.  >:(

Arlandassa sitä vastoin näyttää käyvän Continentalia, Ethiopiania ym.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella hyvä matkakertomus!  :thmbup:

Olisin ehkä toivonut lentomatkalta enemmän kuvia...  :-\

 

On se kumma, kun matkustajamäärät ei riitä siihen, että HK:lla kävisi muitakin hevejä, kuin Finnairin MD11, A340 ja tietty Cargokoneet.  >:(

Arlandassa sitä vastoin näyttää käyvän Continentalia, Ethiopiania ym.

 

Kiitos  :)

 

Sää ja istumapaikka oli tällä kertaa sellainen että matkakuvat jäi. Laitetaan korvan taakse kuitenkin  8)

 

Mitä tulee konekalustoon, tuo mainitsemasi ero ESSA:n ja EFHK:n välillä voi olla yksi syy siihen että Finnairilla menee taloudellisesti aika hyvin, kun taas SAS:sta ei oikein voi sanoa samaa. Joten siinä mielessä voi olla Finnairin puolesta iloinen että vieraita koneita on vähemmän, vaikka se kuvaamisen kannalta onkin hieman tylsää.

 

Jaa sitä tuli istuttua Arlandan baarissa?

 

Lounaskahvila se kai lähinnä on  ;) enkä ollut edes ainoa kuvaaja.  Päivämatkalla on helppoa varata lentovuorot niin että aikaa jää vaikkapa tunnin kuvausistunnolle, ja silti ehtii tehdä täyden työpäivän ja illaksi kotiin. Herätys oli tosin jo aamuviideltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lounaskahvila se kai lähinnä on  ;) enkä ollut edes ainoa kuvaaja.  Päivämatkalla on helppoa varata lentovuorot niin että aikaa jää vaikkapa tunnin kuvausistunnolle, ja silti ehtii tehdä täyden työpäivän ja illaksi kotiin. Herätys oli tosin jo aamuviideltä.

Itsekkin on tullut kuvattua siellä. Oivaillinen paikka  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mitä tulee konekalustoon, tuo mainitsemasi ero ESSA:n ja EFHK:n välillä voi olla yksi syy siihen että Finnairilla menee taloudellisesti aika hyvin, kun taas SAS:sta ei oikein voi sanoa samaa. Joten siinä mielessä voi olla Finnairin puolesta iloinen että vieraita koneita on vähemmän, vaikka se kuvaamisen kannalta onkin hieman tylsää.

 

Niin sitä minäkin ajattelin, Aasiahan on Finnairin "selkäranka".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla