Jani Nissi

"Autopilotti estää kaappaukset"

13 viestiä aiheessa

Moi

 

 

Löysin uusimmasta Kotimikrosta tälläisen uutisen:

 

 

"Lentokoneita valmistava Boeing on hakenut patenttia kauko-ohjattavalle autopilottijärjestelmälle. Ideana on, että lennonjohto voisi ottaa lentokoneen hallintaansa kaappaustilanteissa. Kun kauko-ohjattu autopilotti on aktivoitu, kukaan koneessa oleva ei pysty ohjaamaan sitä. Boeing-yhtiön mukaan järjestelmä voidaan asentaa sen kaikkiin koneisiin kolmessa vuodessa"

 

Mielenkiintoista...Jos tuollainen toteutuu niin terroristeille olisi varmaan helpompaa hyökätä lennonjohtoon ja sieltä käsin ohjata koneet minne haluavat. (Eli jonkun rakennuksen seinään)  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos näin tehtäisiin, ei lennonjohtotorniin enää pääsisi ihan parilla sanalla :-\

 

e. Ehkä "etähallinalaitteistoa" ei olisi viisasta laittaa suoraan torniin, vaan johonkin muualle lentokentän läheisyyteen. Mitään triplaseiskaa ei kyllä käsin tornista lasketa maahan, joten silloinhan näköyhteydellä ei ole oleellista merkitystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ideana on, että lennonjohto voisi ottaa lentokoneen hallintaansa kaappaustilanteissa.

 

Kaapparit nirhaisivat matkustajia yhden kerrallaan tai räjäyttäisivät koko koneen. Ilmeisesti tuo tähtää ainoastaan siihen, että konetta ei voi ohjata mitään rakennusta päin. Sehän olisikin kivaa, kun kone lopulta laskeutuisi täynnä ihmisraatoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kyllähän tuo käytännössä aiheuttaisi myös yhden potentiaalisen "lisäreiän" lentokoneeseen. Jotain kautta sinne joku jossain vaiheessa pääsee turvajärjestelmistä huolimatta, ja sen jälkeen terroristi voikin kotinojatuolissa sumppia hörppien kauko-ohjata koneen minne huvittaa.

 

T: Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaapparit nirhaisivat matkustajia yhden kerrallaan tai räjäyttäisivät koko koneen. Ilmeisesti tuo tähtää ainoastaan siihen, että konetta ei voi ohjata mitään rakennusta päin. Sehän olisikin kivaa, kun kone lopulta laskeutuisi täynnä ihmisraatoja.

 

Mielummin silti se, kuin, että matkustajat kuolee ja esim. jossain rakennuksessa olevat ihmiset (jonne kaapparit koneen ohjaavat) kuolee.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kyllähän tuo käytännössä aiheuttaisi myös yhden potentiaalisen "lisäreiän" lentokoneeseen. Jotain kautta sinne joku jossain vaiheessa pääsee turvajärjestelmistä huolimatta, ja sen jälkeen terroristi voikin kotinojatuolissa sumppia hörppien kauko-ohjata koneen minne huvittaa.

 

T: Vesa

 

Niin, tai jotain vahvempaa hörppien: "For relaxing times... make it Suntory time"  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee vaan mieleen, että kuinka helppo tuollasta kauko-ohjattavaa matkustajakonetta on kauko-ohjauksella lentää mitään rakennusta päin. Helpompihan sellanen on lennonjohdon keinoilla vektoroida laskuun ILS:llä ja AUTOLANDilla, kun vektoroida päin jotain rakennusta, jota varten ei ole mitään tarkkuuslähestymismenetelmiä. Siis jos ei siinä koneessa ole mitään kameraa, millä sitä voisi visuaalisesti lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielummin silti se, kuin, että matkustajat kuolee ja esim. jossain rakennuksessa olevat ihmiset (jonne kaapparit koneen ohjaavat) kuolee.  ;)

 

Ilman muuta, mutta kuinka todennäköistä tuon toistuminen on? Ja vaikka se toistuisikin, niin paljonko siihen kannattaa uhrata rahaa? Eikö vain voitaisi hyväksyä, että lentokoneita kaapataan ja että niitä saatetaan lentää päin rakennuksia. Jotain voi yrittää tehdä, mutta rajansa kaikella. On sitä maailmassa niin paljon kaikkea muutakin kauheaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskoisinpa että nykypäivänä on helpompaa "kaapata" mikä tahansa maanpäällinen koneen kauko-ohjaukseen kykenevä instanssi tai rakentaa laite joka tuollaisen kauko-ohjauksen suojausjärjestelmän pystyy kiertämään, kuin onnistuneesti kaapata matkustajalentokone.

 

Ojasta allikkoon mennään ja rahaa palaa jos tuollaista ruvetaan vakavassa mielessä kehittämään, saati ottamaan käyttöön. Kaappausriskin täydellinen eliminointi lienee yhtä mahdotonta kuin inhimillisen virheen eliminointi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väärän haltuunoton estämiseksi ja vikaantuneen autopilotin ohittamiseksi pitää olla lentäjille kytkin, jolla kone otetaan käsiohjaukseen. Sille pitää sitten olla "eipäs"-kytkentä, jolla voidaan taas paluttaa kauko-ohjaukseen, jos todetaan että on kaappari asialla - siiten pitää taas olla lentäjille "ähäkutti"-breikkeri, jne.. :o :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaapparit nirhaisivat matkustajia yhden kerrallaan tai räjäyttäisivät koko koneen. Ilmeisesti tuo tähtää ainoastaan siihen, että konetta ei voi ohjata mitään rakennusta päin. Sehän olisikin kivaa, kun kone lopulta laskeutuisi täynnä ihmisraatoja.

 

Olisi varmasti helpompaa aiheuttaa menetyksiä muutoin, kuin lähteä lentokoneeseen ja alkaa ilmassa ketään tappamaan, yksi kerrallaan. Ja tuskin matkustjat istuisivat  paikallaan odotten kohtaloansa tuolloin. Eli tuollainen ei enään "kannata" ja on huomattavasti helpompi epäonnistua moisessa. Kuin vaikka pommi-iskussa maan pinnalla.

 

Ja jos joku lennonjohdon valtaisikin, niin mikä estää sen ettei ohjausta voisi siirtää toiselle lennonjohdolle tai että alkujaankin moinen automatiikka voistaisiin suoraan siirtää sotilasjohdon hallintaan, tms.

 

Luulisi että mahdollisuuksia on paljon ja niitä koko ajan kuumeisesti mietitään ja kehitellään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään