Guest Misukka

matkapuhelimen käyttö lennoilla

21 viestiä aiheessa

Miten vaarallista matkapuhelimen päällä pitäminen lennoilla oikeastaan on?

Olen tässä miettinyt, että pitääkö puhelimet sulkea pääasiassa sen vuoksi, että ihmiset ovat jo valmiiksi hermostuneita >:( lennoilla. Jos koneissa soisivat matkapuhelimet, se saisi monet lentokammoiset vielä hermostuneemmiksi.

Valaiskaahan asiasta enemmän tietävät minua, mitä kaikkea ikävää sen riemukapulan räplääminen ilmassa voi pahimmillaan aiheuttaa? ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni matkapuhelimen käyttö voi vaikuttaa mm. koneen navigaatiolaitteisiin.

Muistan itse joskus lukeneeni joltain sivustolta tapauksia yhdysvalloissa, jossa epäiltiin matkapuhelimen käytön vaikuttaneen lentokoneen laitteisiin häiritsevästi.

Ja joskus näin on myös muistaakseni käynyt Suomessakin.

Eli turvallisuussyistä mm. kännykän käyttö on kielletty.

Ei niitä ole siis kielletty siksi, että muut matkustajat häiriintyisivät.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli turvallisuussyistä mm. kännykän käyttö on kielletty.

Ei niitä ole siis kielletty siksi, että muut matkustajat häiriintyisivät.

Eikä myöskään siksi, että lentoyhtiöt haluavat omille lentopuhelimilleen käyttäjiä. Alla olevassa linkissä hieman taustoja asialle.

http://www.caa.co.uk/caanews/caanews.asp?nid=669

Tosin muistelen, että jokin aika sitten olisi jo puhuttu siitä, että lennoilla voitaisiin kännyköiden käyttö sallia (ei nousun ja laskun aikana).

Itse olen kyllä sitä mieltä, että vaikka kaikki turvallisuusriskit olisivatkin voitettu kanta, niin puhelinten käyttö tulee edelleen kieltää. Jo junassakin on ärsyttävä matkustaa kun joku hölöttää kovaan ääneen vaunussa puhelimeensa. Paljonkohan se ärsyttäisi lentokoneessa?

EDIT: niin ja kannattaa siis katsoa myös se pdf sivun lopusta

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen kyllä sitä mieltä, että vaikka kaikki turvallisuusriskit olisivatkin voitettu kanta, niin puhelinten käyttö tulee edelleen kieltää. Jo junassakin on ärsyttävä matkustaa kun joku hölöttää kovaan ääneen vaunussa puhelimeensa. Paljonkohan se ärsyttäisi lentokoneessa?

Olen aivan samaa mieltä kanssasi! Ja jos joku ihminen hölöttäisi vieressäni saatanan lujaa puhelimeen ja puhuisi kaverinsa kanssa viikon parhaat "juorut" esim. Enkä jaksaisi kuunnella 100 kertaan kun joku vastaisi kysymykseen "Missäs oot?"..."Lentokoneessa, No missäs sä?"! Kyllä tuommoinen häiritsisi ainakin minua. Ja ajatellaan vaikka MD-11:sta lento Bangkok:iin niin en ainakaan jaksaisia kuunnella kännyköiden pirinää koko lennon ajan. Tietynlainen "rauha" siellä matkustamossa pitää olla. Tähän asti olen ainakin ollut ihan tyytyväinen ja kyllä ihmiset nyt pystyvät istumaan se kännykkä suljettuna, vaikka lento olisi pidempikin. Jos hirveä tarve tulisi niin sitten vaan satelliitillä soittelemaan. Mielestäni kännykät eivät kuulu lentomatkustamiseen ja edelleen ne saavat olla kiellettyjen listalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

GSM-verkko ei kanna kovin korkealle, joten puhelimet vain hakisivat kenttää koneessa.

Tästä miä en tiedä mitään, mutta varmaankin jonkinlaiset tukiasema järjestelyt koneisiinkin olisi saatavissa mikäli käyttö olisi luvallista?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

GSM-verkko ei kanna kovin korkealle, joten puhelimet vain hakisivat kenttää koneessa.

Eikä siis kovin nopeassa vauhdissa. Jos paikkasi vaihtuu kovaa vauhtia niin verkko ei pysy perässä (tämä siis yksinkertaisesti selitettynä, enoni joka työskenteli ennen Nokian verkkopuolella kertoi syitä yms. jutusta mutta en minä niitä paljon ymmärrä/muista ;D). Tämän on myös eräs Blue1:nin lentäjä todeksi havainnut :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pääsykoekirja sanoo näin:

"Maanpäälliseen käyttöön suunnitellun matkapuhelimen käyttäminen ilma-aluksessa voi sekoittaa maanpäällisen matkapuhelinverkon toiminnan ja aiheuttaa häiriöitä ilma-aluksen elektroniikalle."

Tietotekniikan peruskirja, Paananen, Docendo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo no eihän se piloteillekkaan ole kivaa kuunneltavaa koko lennon ajan sitä GSM-häiriötä "tittididittiditittiditti" 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep tämä on tullut huomattua purjekoneessa :-X. Jossain 400-500m korkeudessa alkaa pätkimään ja hakemaan verkkoa ja akku siinä loppuu aika nopeasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä olen huomannut ilmiön jo mopussa noin 300-500 metrin korkeudella, kun mennään 150 km/h, tekstaria olin lähettämässä ja pari kertaa joutui yrittämään ennen kuin suostui lähettämään. Tämä siis Etelä-Suomessa, missä maassa ollessa on aina täydellinen kuuluvuus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieman ohi aiheen, mutta kännyköihin kuitenkin.. Kamerapuhelimiahan ei myöskään saa käyttää koska puhelinta ei itsessään saa flight-moodiin, mutta on kuulemma tämän vuoden aikana tulossa malleja jossa puhelimen kameraa voisi käyttää koneessa..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieman ohi aiheen, mutta kännyköihin kuitenkin.. Kamerapuhelimiahan ei myöskään saa käyttää koska puhelinta ei itsessään saa flight-moodiin, mutta on kuulemma tämän vuoden aikana tulossa malleja jossa puhelimen kameraa voisi käyttää koneessa..

Paitsi Nokia 9500 communicaattorin saa jo nyt lentokone tilaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jossain vanhoissa Nokialaisissa (esim. 5110) sai puhelimeen asennettua sellaisen lisäohjelman, joka taisi olla nimeltään Network monitor tjsp. Sitä kautta sai kytkettyä lähettimen pois päältä ja puhelinta pystyi näin ollen käyttämään esim. lentokoneessa. Mitä hyötyä tästä sitten oli noin vanhalla puhelimella, onkin aivan eri kysymys. No voihan sillä esim. matopeliä pelailla :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On useitakin syitä miksi puhelinta ei saa käyttää lentokoneessa.

Matkapuhelinverkko rakentuu soluista. Koska taajuuskaista on rajallinen, sama kanava on käytettävä turvallisen etäisyyden päässä uudelleen.

Jos puhelinta käytetään riittävän korkealla puhelin kuulee useita tukiasemia saman aikaisesti. Edellisestä johtuen puhelin joutuu pinnistelemään saadakseen selvää oman tukiaseman lähetteestä.

Vastaavasti silloin puhelin lähetin menee päälle se heikentää muiden samaa kanavaa käyttävien kuuluvuutta.

GSM-järjestelmä on aikajakoinen ts. samaa kanavaa käyttää samanaikaisesti maksimissaan 8 puhelinta. Puhelin lähettää 20 ms välein runsaan 2 ms purskeen (siitä tättärää ääni).

Aikajakoisuus vaatii tarkan ajoituksen jotta puhelimen lähete osuu 'omaan' aikaväliin. Ajoitus on niin tarkka, että radioaaltojen etenemisaika joudutaan ottamaan huomioon. Lähellä tukiasemaa olevaa puhelimen lähetettä viivästytetään eniteen. Säätöpykälä vastaa noin 500 m matkaa ja maksimi etäisyys tukiasemaan voi olla 32 km. Sitä kauemmaksi säätövara ei riitä -> GSM kännykkä ei toimi tuota kauempana tukiasemasta.

Ajotuksen säätö vie aikaa. GSM-spekseissä oletetaan että puhelin ei etene yli 250 km/h nopeudella suhteessa tukiasemaan. Tätä suuremalla nopeudella aikakorjaus ei toimi oikein.

GSM-tukiasema-antennit ovat yleensä vähintäänkin vaakatasossa suuntaavia. Kenttävoimakkuus suoraan maston yläpuolella voi olla aivan yhtä heikko kuin kymmenien kilometrien päässä sijaisevalla tukiasemalla -> verkko ei osaa valita tukiasemaa oikein.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä nyt sitten enoni selitys:

- kukin radiotaajuus on jaettu 8 aikaväliin, GSMää kutsutaan TDMA (Time Division

Multiple Access) eli aikajakotekniikaksi. Kukin aikaväli vastaa omaa puheluaan ja

niiden pituus on kovasti lyhyt. Niinpä

kullakin taajuudella voi olla max. 8 puhelua. Yleensä 7, koska yksi aikaväli on

varattu ns. merkinannolle, eli systeemin omille tiedoille.

- Jotta tuo signaali puhelimesta osuisi oikeaan aikaväliin, käytetään ns.

aikaennakkoa (timing advance) jolloin puhelu lähtee kohti tukiasemaa ajoissa. Jos

puhelin liikkuu liian lujaa, osuu puhelu väärään aikaväliin --> epäonnistuu.

Siis samaa juttua mitä Jari jo tuossa kertoi, mutta toivottavasti selittää asiaa jotenkin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olettepas te vanhanaikaisia, kun puhelimista puhutte. Uudet tarvikkeet ovat:

- Kannettava tietokone bluetooth-piirillä

- Bluetooth-headset

- Lentokoneensisäinen WLAN-verkko, jonka kautta pääsy nettiin.

Sitten vain puhumaan netin yli. Onnistuu parissa Lufthansan koneessa. Tosin en ole varma, oliko tuo lähiverkko toteutettu WLAN:lla..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eräs tuntemani henkilö on sanonu mielestäni varsin hyvin tuosta kännyköiden käytöstä lentokoneissa. Koska siitä ei oo mitään yksimielistä kantaa saatu, että aiheuttaako kännyköiden käyttö häiriötä lentokoneessa niin jokainen voi miettiä kännykkää kotona. Kuinka hyvin telkkari, radio ja muut vermeet ottaa siellä häiriöö. Joten hyvin mahdollista että häiriöö olisi myös lentokoneessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eräs tuntemani henkilö on sanonu mielestäni varsin hyvin tuosta kännyköiden käytöstä lentokoneissa. Koska siitä ei oo mitään yksimielistä kantaa saatu, että aiheuttaako kännyköiden käyttö häiriötä lentokoneessa niin jokainen voi miettiä kännykkää kotona. Kuinka hyvin telkkari, radio ja muut vermeet ottaa siellä häiriöö. Joten hyvin mahdollista että häiriöö olisi myös lentokoneessa.

Totta erittäin hyvä pointti. Mutta varmaan noi lentokonejärjestelmät on kuitenkin testattu hiukan tiukenpien kriteerien mukaan kuin esim. se olohuoneen nurkassa oleva ratio.

Ainakin me töissä testataan kaikki uudet laitteen GSM-häiriötä vastaan, eikä kyseessä ole läheskään sen varmuusluokan laitteet kuin lentokoneet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jees.. : 8) No, voin sanoa että nyt on asia minulle lopullisesti selvinnyt (vähintäänkin). Samalla tuli uutta asiaa melkoisen PALJON.

Kyllä te olette sitten viisaita immeisiä. ;D

Kiitos kaikille asiantuntevista tiedoista. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tapahtui viime kuussa kun lensin Air Francen A321-200:lla BOD(Bordeaux) - CDG:lle: Kone odotteli kiitotien päässä lähtövuoroa alkoi kaiuttimista kuulumaan (Täkkätä Täkkätä Täkkätä) Arvatkaa naurattiko?

Miten nämä Mad Dogit ym. vanhat koneet? Silloin kun ne on tehty GSM:stä tai yleensäkään kännykästä ei ollut mitään tietoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään