Guest Jufernaut

Uusi tapa pakkaa enemmän sardiineja

28 viestiä aiheessa

Siinä vaiheessa kuin joudun tuollaisiin penkkeihin istumaan niin alan matkustamaan vaikka junalla ja laivalla  :D Onhan tuo kätevä tapa lisätä 3 tekijää: istuimien määrää, jalkatilaa ja takaperin istuvien matkustajien turvallisuutta mahdollisessa pakkolaskutilanteessa, mutta samalla tuo on kyllä kätevä tapa pilata matkustajan viihtyvyys lennolla ja tehdä se oikein kunnolla samantien.

 

En voi kuvitellakaan istuvani vieraiden ihmisten keskellä noin. Ensinnäkin edessä näkyy naamoja joita täytyy tuijottaa koko matka ja samalla molemmin puolin kasvoja istuu toinen ihminen. Ja jos haluaa laskea selkänojaa alaspäin niin sitten sitä joutuu makoilemaan 2 naamaa suoraan edessä. Ei tuo ihmisten kohtaaminen siis minua sillä tavalla häiritse mutta lentokoneessa kyllä haluaisin tuijottaa vain sitä edessä olevan tuolin selkänojaa. Sekin on jo häiritsevää kun jotkut pikkulapset aina kurkkivat sieltä selkänojien välistä  :P

 

Mielummin siirryttäisiin niihin täällä joskus esitellyihin seisomatuoleihin  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

M...jaah...    nyt en ymmärrä miten tuo ratkaisu lisäisi tilaa.  :-[ Eikös tuossa ole ihan sama kummin päin tuo keskijakkara on, saman tilan se kuitenkin leveys suunnassa vie ja myös pituus suunnassa. Ei ihmisen koko muutu minnekkään jos penkki käännetään toisinpäin? Vai ollenko sittenkin jotenki väärässä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hartialeveys rajoittaa perinteisten penkkien tiivistämistä sivusuunnassa. Tässä esitellyssä mallissa on tuosta ongelmasta päästy kääntämällä joka toinen istuin toisin päin, jolloin kuvitteelliset hartialinjat voivat ikäänkuin mennä ristiin toistensa päälle. Käsinojathan tuon paljastavat, ovat nimittäin todella kapeaa mallia ajatellen että yhtä nojaa käyttää kaksi matkustajaa.

 

Onkohan tuossa suunnitelmassa lainkaan huomioitu, että perusamerikkalainen lienee jo nyt leveämpi vyötärön seudulta kuin hartioista?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tuossa suunnitelmassa lainkaan huomioitu, että perusamerikkalainen lienee jo nyt leveämpi vyötärön seudulta kuin hartioista?  ::)

Jep! Sivusuunnassa ei penkkejä voida kutistaa, kun jo nyt se on tosi ahdas isommalle ihmiselle(puh, onneksi olen pieni kuin... hmm.. pieni). Itse en tahtoisi matkustaa minnekkään selkä menosuuntaan päin... Siitä tulisi varmaan jo kymmenen kertaa isompi tappelu sisarusten kesken, kuin ikkunapaikoista nykyään.. Ja entäs nousu? Siinä saa ottaa jo autojen turvavyöt käyttöön, ettei iske nenäänsä polviin  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitais tulla aikamoiset "seiväsmatkat", jos noi penkit sijoitettais vielä niin, että vastakkain istujat pitävät jalkansa vastapäisen matkustajan säären välissä.

Siis jalat olis kuin sormet, kun on kädet ristissä.  ;D

Tuo istumajärjestys vaatisi varmasti  tiedon, onko matkustaja, homo, lesbo tai hetero.

Siinä olis purserilla ja/tai emolla työsarkaa sijoituksen suhteen.  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Istuinjärjestelynä tuo on järjetön. Mutta eihän selkä menosuuntaan matkustamisessa ole mitään ihmeellistä. Esim. kaukojunissa puolet matkustajista istuu selkä menosuuntaan, ja eikö RAF:n kuljetuskoneissa ole kaikki penkit selkä menosuuntaan?

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eipä tuo pitkänmatkan bussienkaan tapa pakata ihmisiä ole kovinkaan kummoisempi, ihmettelen edelleenkin miksi lentämiseltä odotetaan jotain luksusta, eikö se kumminkin ole tapa siirtyä paikasta A paikkaan B, ja varsin nopeasti, harva meistä sinne asumaan jää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja entäs nousu? Siinä saa ottaa jo autojen turvavyöt käyttöön, ettei iske nenäänsä polviin  :laugh:

Hyvä pointti muuten. Kyllä se jyrkässä nousussa on mukava kun voi vaan painautua penkkiään vasten eikä se käytävällä käveleminenkään nousun aikana ole niin helppoa (kun istuinvyövalo on jo sammutettu). Tuollaisessa penkissä ei olisi mitään kotoisuuden tunnetta kun raajat valuu alaspäin kohti perää vaikka normaalisti vain painautuu tiiviimmin tuoliin.

 

Marko: Eli istuinväliä ja matkustusmukavuutta (ei luksusta) pienemmäksi vaan. Kyllä se 10h pidemmillä lennoilla turistiluokassa voi tuntua jo melkolailla asumiselta kun on koko matkan hieman epämukava olo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

eikö RAF:n kuljetuskoneissa ole kaikki penkit selkä menosuuntaan?

Juha.

RAF:n C-130:ssa istuttiin verkkotuolissa selkä seinää vasten, jotta tärkeimmälle(rahdille) jäi tilaa. Kohtuullisen epämukavaa kyytiä, mutta eipä se mitään pleasure matkaa ollutkaan.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

eikö RAF:n kuljetuskoneissa ole kaikki penkit selkä menosuuntaan?

Juha.

 

VC10-koneissa näin on/oli, mutta Tristarit (ex-PanAm) ovat ihan normaalissa kuosissa. Noita pax-versioita taitaa RAFlla olla kolme. Muut ovat tankkeri/rahtiversioita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
... ...

 

edit: no niin, tulipa lainattua väärää kohtaa tekstistä  :-[  Ja nyt on alkupräistä viestiä editoitu sen verran että puuttuu kohta mitä oli tarkoitus lainata.

 

Noh, idea nyt kuitenkin tullee selväksi, kun usein ainakin omasta mielestä tuntuu että ilmailun alalla jokseenkin kaikki vähänkin radikaalimmat muutokset otetaan vastaan aina hyvinkin negatiivisesti, eikä aina nähdä uusien ideoiden tarjoamia mahdollisia hyviä puolia. Aina uudet ideat ei tietenkään toimi, mutta kuten jo totesin alla ilman kokeiluja ei myöskään (positiivista) kehitystä voi tapahtua.

 

 

 

Tässähän nyt kiteytyy melkoisen hyvin tuo ilmailupiireistä valitettavan tuttu asennoituminen.. kaikki mikä on uutta on pakko olla persiistä. Ilman kokeiluja/ yrityksiä/ testausta muutoksia ei tapahdu, ja muutokset taasen eivät läheskään aina ole negatiivisia. Toki monia (varsinkin suomalaisia) tuo kasvot osin vastakkain istuminen häiritsee, mutta kaikkeen tottuu. Ennenkuin oikeasti pääsee tuollaista siittausta kokeilemaan en henkilökohtaisesti ainakaan kauheasti menisi valittamaan. Sikaosastossa tuo ehkä on vähän huono systeemi, mutta sitävastoin bisneksessä/ ykkösessä jossa on kunnollisen kokoiset penkit (kuten vaikka BA:kka), en näe tuollaisessa istuinjärjestelyssä mitään huonoa.

 

Tosin moni matkapahoinvoinnista kärsiväkärsii siitä vielä pahemmin selkä menosuuntaan päin mennessä - tämä on yksi seikka mikä voisi ja varmaan rajoittaakin tuollaisen istuinjärjestelyn käyttöä. Eikös kokonaan selkämenosuuntaan päin olevaa kabiinia testattu 70- luvulla, mutta yksi pääsyistä miksei sitä käytetty taisi olla se että pahoinvoivia matkustajia oli vähän liikaa. Se on tietysti huono asia. Toisaalta taas tuohon lähtökiihdytykseen ja nousuun liittyen, ne suuremmat kiihtyvyydet kuitenkin on jarrutettaessa.. ja varsin lyhytkestoisia molemmat ovat, joten sitä en pitäisi mitenkään kovin merkittävänä seikkana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän nyt kiteytyy melkoisen hyvin tuo ilmailupiireistä valitettavan tuttu asennoituminen.. kaikki mikä on uutta on pakko olla persiistä. Ilman kokeiluja/ yrityksiä/ testausta muutoksia ei tapahdu, ja muutokset taasen eivät läheskään aina ole negatiivisia.

Juurihan tuossa lainaamassasi lauseessa perustelin miksi en todennäköisesti kyseisestä siittauksesta pitäisi, joten mistä keksit että vastustaisin tuota vain siksi että se on uutta ja vierasta? Asia olisi ollut toinen jos olisin vain sanonut ilman mitään perusteluja "huono keksintö" ym. Jätän kyllä mielipiteeni sanomatta jos minulla ei ole mitään muita perusteluita kuin että jokin asia on huono vain siksi että se on uusi.

 

Totta kai, ilman testaamista ei voi sanoa että tuollainen olisi sietämätön siittaus, mutta senverta tiedän jo esim. juna- ja bussimatkojen perusteella että minulle tulee epämukava olo jos edessäni istuu joku kasvot minua kohti etenkin jos en voi kohdistaa katsettani esim. ulos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juurihan tuossa lainaamassasi lauseessa perustelin miksi en todennäköisesti kyseisestä siittauksesta pitäisi, joten mistä keksit että vastustaisin tuota vain siksi että se on uutta ja vierasta? Asia olisi ollut toinen jos olisin vain sanonut ilman mitään perusteluja "huono keksintö" ym. Jätän kyllä mielipiteeni sanomatta jos minulla ei ole mitään muita perusteluita kuin että jokin asia on huono vain siksi että se on uusi.

 

Totta kai, ilman testaamista ei voi sanoa että tuollainen olisi sietämätön siittaus, mutta senverta tiedän jo esim. juna- ja bussimatkojen perusteella että minulle tulee epämukava olo jos edessäni istuu joku kasvot minua kohti etenkin jos en voi kohdistaa katsettani esim. ulos.

 

Hoblansaa, olisi kait pitänyt tarkemmin katoa mitä lainasin ennenkuin lähetin viestin - tuli tuhottua väärä kohta pois tekstistäsi  :-[

 

Olisin voinut muutenkin valita sanat vähän tarkemmin, tarkoitin ihan yleisessä mielessä että ilmailussa monet muutokset koetaan usein negatiivisena asiana, eikä nähdä uusien ideoiden mahdollisia hyviä puolia. Täytyy ideoida ja testata että löytyy jotain parannuksia. Tietty skeptisyys kyllä täytyy olla tuollaisia hieman radikaalimpia muutoksia kohtaan, se on selvä..

 

Se on aivan totta mitä sanoit, että läheskään kaikki eivät pidä matkustamisesta siten että näkee toisen naaman, ei varsinkaan tässä maassa. Monille selkä menosuuntaan päin matkustaminen myös tuottaa pahan olon tunteen, vaikka olisi niinkin "vapaassa" tilassa kuin lentokoneessa taivaalla. Varmasti lentoyhtiöillä on myös se taka- ajatus, että saa mahdutettua edes vähän lisää porukkaa koneeseen. Tuollaisessa "ristisiittauksessa" on omat huonot puolensakin, mutta niinhän se on että normaalissa lentokoneessa matkustamojärjestelyt ovat joka tapauksessa aina enemmän tai vähemmän onnistuneita kompromisseja tilankäytön ja kapasiteetin suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta taas tuohon lähtökiihdytykseen ja nousuun liittyen, ne suuremmat kiihtyvyydet kuitenkin on jarrutettaessa.. ja varsin lyhytkestoisia molemmat ovat, joten sitä en pitäisi mitenkään kovin merkittävänä seikkana.

Noh, kun jarrutetaan, se on se parinkymmenen sekunnin hetki, kun pitää pistää vastaan, mutta koko nousu ylös pinnoille on mielestäni jo aika pitkä aika pusertaa itseään penkkiä vasten. On se tällä hetkellä todella hyvin.  :thmbup: Kokeileppas vielä pistää kaverin kanssa penkit vierekkäin, että olkapäät menee limittäin ja naamat on vierekkäin.. Aikas kumma fiilis.. Sitten kuvittele joku tuntematon ihminen siihen. Laitetaan siihen verhot eteen :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään