Peter Tähtinen

Toisitkos koneen tänne

22 viestiä aiheessa

Oma koneeni OHPMI  (P28R) on  nyt Malmilla. Onko siellä ketään lentotaitoista joka haluaisi (ja osaisi) tuoda sen tänne Jyväskylään perjantaina?

 

http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=OH-PMI&distinct_entry=true

 

Peter

 

Hep!

 

Tosin jos huomenna on tällainen tuuli, ei ole erityisen mielekästä lähteä ei-omalla Arrowilla liikenteeseen, varsinkin kun landareitten yläkiinnitys on tunnetusti heikko kohta koneessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hep!

 

Tosin jos huomenna on tällainen tuuli, ei ole erityisen mielekästä lähteä ei-omalla Arrowilla liikenteeseen, varsinkin kun landareitten yläkiinnitys on tunnetusti heikko kohta koneessa.

Kestäisikö omat rillat paremmin?  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kestäisikö omat rillat paremmin?  :D

 

Tuskinpa, mutta itselle ei ainakaan tartteis selitellä jos jotakin sattuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähemmän tarkastelun jälkeen voin todeta että myös lennon jälkeen yläkiinnikkeet olivat moitteettomassa kunnossa.  :)

Sekä lentäjä.

 

Kiitos Jouni !

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälainen oli lentokeli? Melkoisia puuskia ainakin METARissa paikoitellen.

 

Suurin ongelma sään kansa oli lähtöpaikalla eli Malmilla. Siellä oli Ilmailuliiton tappimiehiä paikalla lentämistä hinkuamista niin että päät kolisivat yhteen, kuten hrat J.Sucksdorff ja Auranen. Puolitoista tuntia katseltiin hallin ikkunoiden läpi lumisadetta.

 

[ attachment removed / expired ]

Kuvassa mainittuja herramiehiä ns. paraatipuolelta.

 

[ attachment removed / expired ]

Valokuvaaja Aurasen tulkinta tilanteesta. Takana lähestyvä suttu sataa veden sekaista lunta. Todellisuudessa keli näytti pahemmalta kuin se olikaan (sitten myöhemmin ilmasta katsottuna), mutta tämä on jälkiviisautta. Jos vähänkään epäröi, kannattaa epäröidä maassa kuin ilmassa. Aivan asiallinen kuva kännykkäkameralla otetuksi.

 

Kun se oli mennyt ohi, ei startin suorittaminen ole mikään ongelma. Koneessa on vaan niin pahuksen hienot kellot ja heebelit sisällä, että tovi meni ennen kuin sain painetuksi oikeita nappuloita Peterin tekstaamien ohjeiden mukaisesti. Ohjeissa ei ollut mitään vikaa, vaan niiden tulkitsijassa. Tulipahan moottorikin lämmityskäytettyä asiallisesti siinä samalla.

 

Aluksi painelin tuhannessa jalassa, mutta päästyäni väljemmille vesille nousin 2000 jalkaan. Sitten autopilottiin päälle HDG- ja ALT-hold ja annoin koneen mennä itsekseen. Välistä kallistus pääsi hieman kasvamaan, mutta hetikohta autopilotti oikaisi oikeaan suuntaan nokka kohti Jyväskylää. Reittiviiva kulki kätevästi Päijänteen päällä ja karttaa tuli seurattua lähinnä kursorisesti. Aika helppoa on tuo suunnistus noissa maisemissa, kun paikat tunnisti ilman karttaa. Samalla tuli opiskeltua hyperhienojen laitteiden toimintaa. Jenkkakonetta en sentään ehtinyt laittaa päälle. En ollut edes ottanut CD-levyjä mukaan.

 

Laskussa tuulen voimakkuus oli 16 solmua, puuskissa jopa 10 kts suurempi, mutta kun se oli tismalleen radan suuntainen ei juuri tarvinnut ihmetellä. Näillä lyhytrunkoisilla Arroweilla on muutenkin laskut tehtävä moottorilaskuina ja Jyväskylässä paanaa piisasi. Tuuli ja lumikuurot olisivat voineet pilata lentosään, mutta kun tuuli oli Jyväskylässä puhaltanut koko aamun samasta suunnasta ei tarvinnut juuri tsekata kuin kuurot. Niitä tulikin vasta kun ohittelin Jyväskylää ja ne oli helposti väistettävissä.

 

Peter oli vastassa ja sain hulppealla saksalaistähdellä kyytin juna-asemalle. Lähtöruutuun eli Tampereen rautatieasemalle palasin vajaat 7 tuntia lähtöni jälkeen ja siinä mentiin sentään aikamoinen matka pitkin Suomea, sisältäen 1,5 tunnin sääholdingin Malmilla. Aika mutkaton reissu kaikenkaikkiaan, ehdin vielä töihinkin.

 

Kiitokset Peterille, kun antoi aarteensa lennettäväksi. Taitaa olla maan hienoin 1-moottorinen mäntäkone varustukseltaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta mooses. :)

 

Ja tähän väliin täysin off topic tiedonanto: 

Iltapäivällä kuulin että tyttäreni (täysin isältä etukäteen lupaa kysymättä) aikoo tehdä minusta isoisän marraskuussa.

Ilmeisesti en enää olekaan Nuori Aikuinen. Ehkä mieluummin Vanha Lapsi.  Jee....

 

:o

 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta mooses. :)

 

 

Iltapäivällä kuulin että tyttäreni (täysin isältä etukäteen lupaa kysymättä) aikoo tehdä minusta isoisän marraskuussa.

 

 

Peter

 

Onneksi olkoon vaan!!!

 

T: Hessu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta mooses. :)

 

Ja tähän väliin täysin off topic tiedonanto: 

Iltapäivällä kuulin että tyttäreni (täysin isältä etukäteen lupaa kysymättä) aikoo tehdä minusta isoisän marraskuussa.

Ilmeisesti en enää olekaan Nuori Aikuinen. Ehkä mieluummin Vanha Lapsi.  Jee....

Suuret onnentoivotukset EFHF:n RWY18:n finaalista. Toivottavasti lapsenlapsesi syntyy 5. marraskuuta... On meinaan minun syntymäpäiväni.

 

Nämä tällaiset suvunlisääntymiset tulevat aina yllätyksenä, vaikka kaikki tapahtuman periaatteen tietävät käytännössäkin...  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se vaan hienoa katsoa kun täällä onnistuu sormia napsauttamalla tuollainenkin "yhteistyö"!

 

Tosiaan, sana työ täytyy olla lainausmerkeissä. Homma ei täyttänyt työn määritelmää missään muodossa.

 

Ihmettelinkin, että oliko Peter vanhentunut viimenäkemältä. Ei tietenkään paljoa, mutta sillätavalla kuin aikuisen miehen tulee, ihan snadisti. Syykin selvisi. Onneksi olkoon!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan, sana työ täytyy olla lainausmerkeissä. Homma ei täyttänyt työn määritelmää missään muodossa.

 

> Eräs lähipiirissä elävä ilmaijija totesikin taannoin suurin piirtein niin että "Kaipa minusta sitten tulee lentäjä. Muutenhan pitäisi mennä töihin...."

 

Ihmettelinkin, että oliko Peter vanhentunut viimenäkemältä. Ei tietenkään paljoa, mutta sillätavalla kuin aikuisen miehen tulee, ihan snadisti. Syykin selvisi. Onneksi olkoon!

 

> kiitokset, mutta älä nyt mollaa veljeä. Minä en näytä päivääkään yli 7-kymppiseltä !!!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se vaan hienoa katsoa kun täällä onnistuu sormia napsauttamalla tuollainenkin "yhteistyö"!

 

Eilen mietin, millainen todennäköisyys olisi lukea joltain AUTOfoorumilta viestiketju jonka aiheena olisi "Toisitkos autoni tänne" ja millainen lasku odottaisi omistajaa siirtokeikan jälkeen vaihdon tarpeessa olevien renkaitten, kytkimen ym. kuluvien osien muodossa varsinkin jos auto olisi ns. parempaa ja tehokkaampaa mallia...

 

Onneksi olkoon uudelle tulevalle isoisälle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen mietin, millainen todennäköisyys olisi lukea joltain AUTOfoorumilta viestiketju jonka aiheena olisi "Toisitkos autoni tänne" ja millainen lasku odottaisi omistajaa siirtokeikan jälkeen vaihdon tarpeessa olevien renkaitten, kytkimen ym. kuluvien osien muodossa varsinkin jos auto olisi ns. parempaa ja tehokkaampaa mallia...

 

Onneksi olkoon uudelle tulevalle isoisälle!

Jos joku tarjoaisi vastaavaa maa-ajokkia (mikä se voisi olla, Bond-amfibio?) siirrettäväksi, saattaisi joku innostuakin. On tuossa Peterin koneessa tuota kelloa ja näköä aika mukavasti.

 

Toisaalta mopo-Cessnan siirtoonkin olisi varmasti vapaaehtoinen löytynyt...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku tarjoaisi vastaavaa maa-ajokkia (mikä se voisi olla, Bond-amfibio?) siirrettäväksi, saattaisi joku innostuakin. On tuossa Peterin koneessa tuota kelloa ja näköä aika mukavasti.

 

Toisaalta mopo-Cessnan siirtoonkin olisi varmasti vapaaehtoinen löytynyt...

 

Mahtaako missään olla tarjolla kuvia tuosta kuuluisasta varustuksesta?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo, on tosiaan pieni kasvojenkohotus tehty. Kuinkahan monessa kessnanpiperissä on tollanen HSI? Ei taida toimia millään ihan perinteisellä alipaine gyrolla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä, siellä on perärungossa erillinen sähköinen hyrräyksikkö + flux valve (siis eräänlainen master kompassi).  Suomessa näitä on kaksi asennettu, toinen PMI:ssa ja toinen PRT:ssa.

Onhan sitä hukan tuunattu kun Piper ei v 1967 osannut vielä tehdä konettaan ihan meidän mieleen. Siinä on nyt kai noin 20 STC:ta ja noin 30 pienempää muutostyötä sitten v 2003.

 

Tässä M Maliniemen ottama kuva paneelista viime juhannukselta.

[ attachment removed / expired ]

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä, siellä on perärungossa erillinen sähköinen hyrräyksikkö + flux valve (siis eräänlainen master kompassi).  Suomessa näitä on kaksi asennettu, toinen PMI:ssa ja toinen PRT:ssa.

 

Toimiikos noi muutkin hyrrämittarit sitten servoilla, vai onko niissä muissa ihan perinteiset omat hyrrät?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muut hyrrät ovat aivan perinteiset.  Itse asiassa EHSI:ssa ei ole liikkuvia osia kuin säätönupit, eli varsinaisia servoja ei tässä koneessa ole (muuta kuin sähkötrimmissä ja autopilotissa).

Keinohorisontti on alipainekäyttöinen ja kaarto/kallistusmittari sähkökäyttöinen (se on itse asiassa rakenteellinen osa  S-TEC SYSTEM 60-2 autopilottia).

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään